Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SuperChargers i Danmark

Startet av Råde, mandag 30. juni 2014, klokken 10:21

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: mortys på torsdag 17. juli 2014, klokken 16:07
Sitat fra: Råde på torsdag 17. juli 2014, klokken 16:05
Hvis du gidder, så kan du jo legge om til originalhjulene og kjøre en tur?

Da var 16" originalhjul montert og testet, og jeg må si at jeg fikk meg et lite hakeslepp da jeg aldri i verden hadde trodd at det skulle være så stor forskjell på 16" og 19" hjul. Etter en liten kjøretur i nabolaget på 30km, stod GOM på 12,3kwh/100km i steden for over 18 som den gjorde i går....Riktig nok relativt flate veier hvor den lå rundt 10kwh/100km, men steg da opp til nevnte 12,3 etter jeg var ferdig med oppoverbakken til feltet hvor vi bor.

Bottomline er at 19" utgår for vår del, så her må letes etter alternativer.

Hva skjedde forresten med dekkstøy når du byttet til originalhjulene?
e-Golf | X75D

e-Golfer

Her er min nye.., med 18" Durban. Skal hente om en uke når jeg er hjemme fra ferie...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

mortys

Sitat fra: e-Golfer på fredag 18. juli 2014, klokken 20:48
Her er min nye.., med 18" Durban. Skal hente om en uke når jeg er hjemme fra ferie...

Hvilke dekk blir bilen levert med og det hadde vært morro å vite prisen på felgene...Hadde vært interessant med litt forbruksinfo når du får kjørt litt

e-Golfer

Fikk storkunde rabatt på felgene, så de er ikke helt representative rent prismessig. Skal poste forbruksdata når jeg kommer hjem fra ferie og får hentet den ut 8)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

E_S

Nå har ikke jeg noen e-Golf, men hjul er hjul uansett hvilken bil de sitter på. Min bil er levert med 215/50R17 originalt og jeg vurderer å gå opp til 225/40R18. Er bare litt skeptisk til innvirkningen på rekkevidde, og ut fra det jeg leser her er det jo en helt vanvittig endring, men om man kjøper dekk med lav rullemotstand burde det kanskje ikke bli så ille? Ser jo at forskjellen i rekkevidde mellom kjip-utgaven av min bil som kommer med 205/55R16 og toppmodellen som kommer med 215/50R17 er minimal, knapt merkbar..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

torlie

Man vil merke størst økning i forbruket ved bykjøring, hvor man må aksellerere og bremse, da det trengs mye mer kraft for å dra i gang tunge hjul. Er man først på landeveien er endringen marginal når man først har fått opp farten, man vil jo også seile litt bedre vil jeg anta med tyngre hjul. Kjøper man dekk med lav rullemotstand vil jo det hjelpe litt.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

Råde

#51
Jeg tror altså ikke det å skape bevegelsesenergi i hjulet (uavfjæret vekt) betyr så veldig mye kontra bilens totale masse.

Jeg tror heller ikke felgens størrelse har så mye å si, altså 16vs 17 vs 18". Selve utformingen har kanskje, i forhold til turbulens, men det er fartsavhengig.

Jeg tror at det som gjorde utslaget i eksemplet vi har sett, mest var dekkbredde og dekktype. I tillegg at rulleomkretsen har litt å si, siden 235/45-19 har 2% større omkrets enn 205/55-16 (dvs at bilen oppgir kjørelengde 100 km hvor den reelt har rullet 102, hvilket har betydning for beregnet forbruk).

Kommer til å gjøre tester selv på et tidspunkt mellom originaldekk og 225/40-18. Håper andre også gidder :)
e-Golf | X75D

E_S

Men har rulleomkrets så veldig mye å si så lenge det er innen rimelighetens grenser? Det er greit at det blir litt tyngre å dra igang et større hjul, men til gjengjeld kommer man jo lengre pr. omdreining..

Kunne godt tenkt meg å gjøre noen tester selv mellom 215 og 225, men jeg har ingen 225-dekk på 18" felgene jeg har tenkt å bruke, så det blir jo litt vrient.. :P
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gordon Retriever

Sitat fra: E_S på lørdag 19. juli 2014, klokken 11:39
Nå har ikke jeg noen e-Golf, men hjul er hjul uansett hvilken bil de sitter på. Min bil er levert med 215/50R17 originalt og jeg vurderer å gå opp til 225/40R18. Er bare litt skeptisk til innvirkningen på rekkevidde, og ut fra det jeg leser her er det jo en helt vanvittig endring, men om man kjøper dekk med lav rullemotstand burde det kanskje ikke bli så ille? Ser jo at forskjellen i rekkevidde mellom kjip-utgaven av min bil som kommer med 205/55R16 og toppmodellen som kommer med 215/50R17 er minimal, knapt merkbar..

Forskjellen på dekkdimensjon i Leaf Acenta og Tekna er ganske moderat, noe som kan gjenspeile at man ikke merker så stor forskjell i forbruket.  Et lettrullende dekk som GoodYear EfficientGrip Performance i 225/40-18 vil kanskje ikke endre så mye på dette, selv om jeg mistenker luftmotstanden begynner å gjøre seg gjeldende når dekket blir så bredt.

En annen ting er at e-Golf leveres med dekk med rullemotstand A, mens Leaf har dekk med B-merking.
Forbruksmessig bør det være mulig å hente noen ekstra prosent ut av Leaf ved å velge bort dekkene som leveres som standardutrustning.

Audigaudi

Apropos dekk/felg. Er det flere enn meg som har tenkt at det ut fra erfaringene ovenfor kan være lurt å gå ned i felgstørrelse og dekkdimensjon til vinteren? Jeg ser prisen på gode piggfrie vinterdekk er billigere for 195/65/15 kontra 205/55/16.
For min del er jeg enda mer opptatt av rekkevidde på vinteren enn om sommeren. Når rekkevidden uansett reduseres pga batteriet.

E_S

Det er sikkert billigere med 195/65-15, men bare dobbeltsjekk at det går an å bruke 15" hjul på bilen før du kjøper noe. En del biler har for store bremser til å kunne bruke 15". På Golf 6 gjaldt dette bare de mer motorsterke utgavene, men aner ikke hvordan det er på Golf 7..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gordon Retriever

Smalere vinterdekk kan ha sine fordeler.

Mht. 195/65-15 på e-Golf var jeg en stund i tvil om dette er mulig, siden den tyske prislisten opererer med lik dimensjon på vinterhjul som på sommerhjul (205/55-16).
Men hos norske forhandlere ligger 195/65-15 inne som et alternativ til vinterdekk sammen på lik linje med 205/55-16, så hvis Møller har bestemt at 15 tommer passer, så innfinner bilen seg sikkert med det. :)

Råde

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 21. juli 2014, klokken 00:47
Smalere vinterdekk kan ha sine fordeler.

Mht. 195/65-15 på e-Golf var jeg en stund i tvil om dette er mulig.

(Nesten) alt er mulig bare du ikke øker sporvidden mer enn 15mm og rulleomkrets mer enn 2,5. I tillegg skal felgen passe over bremsecaliperen, da.

Til det første så er jeg nå veldig enig med deg i det du skrev etter første prøvekjøring. Har hatt prøvebil hele helgen, og de dekkene bråker fælt. Jeg må etter hvert gi deg rett i det. 

Smalere dekk med en annen gummiblanding sikkert også bråke mindre. Jeg går imidlertid for bredere dekk av et annet merke :)
e-Golf | X75D

soarer

Et lite spørsmål jeg sliter med... Jeg liker uorginale felger, frem for VW... Og da kommer temaet angående lufttrykk målere i dekkene? Vil dette bli et problem, som jeg ikke kan leve med?

2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Råde

Sitat fra: soarer på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:57
Et lite spørsmål jeg sliter med... Jeg liker uorginale felger, frem for VW... Og da kommer temaet angående lufttrykk målere i dekkene? Vil dette bli et problem, som jeg ikke kan leve med?

Nei. Det finnes to typer. En sensor i hvert dekk (dyrest, måler lufttrykket direkte) og en som bruker ESP sensorene til å kontrollere rulleomkrets. Golf har den siste, slik at du kan bruke uoriginalt uten problem.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA