Hovedmeny

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

soarer

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 20:38
Sitat fra: soarer på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:57
Et lite spørsmål jeg sliter med... Jeg liker uorginale felger, frem for VW... Og da kommer temaet angående lufttrykk målere i dekkene? Vil dette bli et problem, som jeg ikke kan leve med?

Nei. Det finnes to typer. En sensor i hvert dekk (dyrest, måler lufttrykket direkte) og en som bruker ESP sensorene til å kontrollere rulleomkrets. Golf har den siste, slik at du kan bruke uoriginalt uten problem.

Tusen takk for raskt og godt svar  :)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

jkirkebo

Sitat fra: Råde på tirsdag 22. juli 2014, klokken 20:38
Sitat fra: soarer på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:57
Et lite spørsmål jeg sliter med... Jeg liker uorginale felger, frem for VW... Og da kommer temaet angående lufttrykk målere i dekkene? Vil dette bli et problem, som jeg ikke kan leve med?

Nei. Det finnes to typer. En sensor i hvert dekk (dyrest, måler lufttrykket direkte) og en som bruker ESP sensorene til å kontrollere rulleomkrets. Golf har den siste, slik at du kan bruke uoriginalt uten problem.

Jeg er ikke sikker på om den typen er godkjent etter at trykkmålere blir påbudt i høst. Forøvrig er det null problem å bruke sensor-typen med uoriginale felger. Sensoren sitter uansett bare på innsiden av ventilen, det er én enhet.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

mortys

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 23:25

Jeg er ikke sikker på om den typen er godkjent etter at trykkmålere blir påbudt i høst. Forøvrig er det null problem å bruke sensor-typen med uoriginale felger. Sensoren sitter uansett bare på innsiden av ventilen, det er én enhet.

Det er ikke trykkmålere som ble påbudt, men et system som kan varsle om en skulle ha lite luft i dekk. Hvor vidt det dreier seg om det ene eller andre systemet spiller ingen rolle. VW kommer forøvrig med ABS-systemet standard på alle biler fra 1/1-2015 for å i møtekomme dette kravet fra EU.

jkirkebo

Sitat fra: mortys på onsdag 23. juli 2014, klokken 00:59
Det er ikke trykkmålere som ble påbudt, men et system som kan varsle om en skulle ha lite luft i dekk. Hvor vidt det dreier seg om det ene eller andre systemet spiller ingen rolle. VW kommer forøvrig med ABS-systemet standard på alle biler fra 1/1-2015 for å i møtekomme dette kravet fra EU.

Men ABS-systemet varsler ikke om at man har for lite luft i dekket. Det varsler om at det er forskjell i lufttrykket mellom venstre og høyre side. Jeg var av den oppfatning at en av grunnene til at EU påbyr dette er fordi mange kjører med for lite luft i dekkene og dermed får høyt forbruk. Skal bilen ha f.eks 40psi og man fyller kun 30psi vil trykkmålersystemet gi feilmelding mens VWs system ikke vil gjøre det...

Trykkmålersystemet har også potensiale til å vise dekktrykk for hvert enkelt hjul på skjermen. Forhåpentligvis blir det mulig å få frem dette i software 6.0 for Tesla.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Råde

Det er riktig det, men begge systemer, også den som bruker ESP, er ok. Vw har dekktrykksensor (som måler og viser trykket individuelt på hvert dekk) som opsjon på flere modeller, men ikke golf.
e-Golf | X75D

mortys

Nå har jeg brukt dette systemet og har god erfaring med det. En sjekker at hvert dekk har korrekt lufttrykk og kaliberer systemet etter dette...ergo om rulleomkrets forandrer (som det vil gjøre med mindre lufttrykk) marginalt på et av hjulene så vil det gi en alarm at en må sjekke lufttrykk.

Sitat fra EU sitt lovforslag:
"Vehicles in categories M1 shall be equipped with an accurate Tyre Pressure Monitoring System capable of giving, when necessary, an in-car warning to the driver when a loss of pressure occurs in any tyre, which is in the interests of optimum fuel consumption and road safety. Appropriate limits in the technical specifications shall be set to achieve this, which shall furthermore allow for a technology-neutral and cost-effective approach in the development of accurate Tyre Pressure Monitoring Systems."

e-Golfer

Hei.

Var og hentet bilen i dag, og er kanonfornøyd. Var noen som ba meg legge ut erfaringer og bilder med 18" Durban felger her når jeg fikk den. Første tur var på 23 km med noe motorvei og noe bykjøring. Endte på 15,4 kWh/100km. Ut fra tidligere diskusjon her om 19 toms, så synes jeg ikke det var så ille. Kjørte sånn "normalt", altså overhodet ingen forsøk på økonomisk kjøring, så jeg er relativt fornøyd med dette. Ved prøvekjøringen av demobilen på sparefelger, kom jeg ut med 15,6 kWh etter 38 km. Kjørte vel relativt likt da, som nå. Dog annen løype.

Bilder vedlagt :-)

Skal legge til mer info når jeg får testet mer.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

Gratulerer!
Min jålete side tar imot alle argumenter som rettferdiggjør større hjul :) Fin farge (har endret til denne selv). Ser frem til langtids forbruksdata etter hvert. De aller fleste rapporterer rundt 12 med originalhjul, såvidt jeg har forstått.
e-Golf | X75D

mortys

Sitat fra: e-Golfer på mandag 28. juli 2014, klokken 12:24
Hei.

Var og hentet bilen i dag, og er kanonfornøyd. Var noen som ba meg legge ut erfaringer og bilder med 18" Durban felger her når jeg fikk den. Første tur var på 23 km med noe motorvei og noe bykjøring. Endte på 15,4 kWh/100km. Ut fra tidligere diskusjon her om 19 toms, så synes jeg ikke det var så ille. Kjørte sånn "normalt", altså overhodet ingen forsøk på økonomisk kjøring, så jeg er relativt fornøyd med dette. Ved prøvekjøringen av demobilen på sparefelger, kom jeg ut med 15,6 kWh etter 38 km. Kjørte vel relativt likt da, som nå. Dog annen løype.

Bilder vedlagt :-)

Skal legge til mer info når jeg får testet mer.

Hvilke dekk er det som står på?

e-Golfer

Continental ContiSportContact 5, 225/40-18
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

E_S

Helt vanlige dekk, altså. Disse får karakter "C" i den beste utgaven (finnes flere modeller av Sportcontact 5) og med mindre det er en egen variant av dekket Continental har tatt frem for VWs el-biler er det overraskende at det blir såpass bra med "vanlige" dekk også. :)
:)

Råde

Det virker jo lovende. Tidligere i tråden er det snakket om Goodyear Efficientgrip med rullemotstand B. Ganske god på støy et det også.

e-Golfer: hva synes du om dekkstøy. Eg kjenner godt Conti-dekket, og har det selv nå. Det er ikke av de stilleste, men har i hvert fall ikke hviningen som originaldekkene har.
e-Golf | X75D

e-Golfer

@Råde:
I forhold til dekkstøy, så opplever jeg ikke den som sjenerende. Jeg har en 12 mod Passat 170TDI med 235 dekk (Conti SportContact også). Opplever e-Golfen som stillere (uten at jeg har målt) når jeg kjører ute, mens e-Golfen er mer støyende i tunneler. Men da kommer støyen ovenfra og rundt bilen i forhold til dekk og motorstøy fra andre biler. Synes bilen er kanongod å kjøre med disse dekkene. Ingen sporing, og jeg opplever den heller ikke som spesielt "stump". På Passaten har jeg dynamisk understell, og denne står normalt i Comfort modus. Opplever e-Golfen som litt stivere, men omtrent som på Passaten i Normal mode.

Kjørte 30 mil i går, hvorav 20 var samme strekning frem og tilbake, og tenkte jeg skulle rapporter litt på erfaringer... Men ser dere har funnet en sak som setter opp løypeprofil. Noen som kan guide meg til hvor jeg finner den?

Råde

Har samme passat selv (dog 177TDI), så da vet jeg hva du snakker om. Ang løypeprofil har jeg ikke peiling. Prøv å poste i forbrukstråden.
e-Golf | X75D

e-Golfer

La til et innlegg under "Vis oss ditt e-Golf-forbruk" tråden ifm en test jeg gjorde i går kveld. 2 x 10 km på relativt kupert vei. (Gidder ikke poste dobbelt).
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15293.30.html

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA