Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SuperChargers i Danmark

Startet av Råde, mandag 30. juni 2014, klokken 10:21

« forrige - neste »

Råde

Noen som trenger superlette felger så ligger det noen her:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?price_from=3000&sub_category=1.90.82&segment=1&q=Vw&category=0.90&sort=1&product_category=0.90&product_category=1.90.82&product_category=2.90.82.6&ref=fas&finnkode=50675291&searchclickthrough=true

Som diskutert tidligere så mener noen at felgvekt har en del å si for forbruk, så her er det bare å gjøre sin e-Golf motorsportaktig :)

Folk som har oppgradert fra originalfelgene er forresten oppfordret til å legge ut bilde, dekkfakta og forbruksdata
e-Golf | X75D

Sonus

Sitat fra: Råde på mandag 11. august 2014, klokken 22:52
Noen som trenger superlette felger så ligger det noen her:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?price_from=3000&sub_category=1.90.82&segment=1&q=Vw&category=0.90&sort=1&product_category=0.90&product_category=1.90.82&product_category=2.90.82.6&ref=fas&finnkode=50675291&searchclickthrough=true

Som diskutert tidligere så mener noen at felgvekt har en del å si for forbruk, så her er det bare å gjøre sin e-Golf motorsportaktig :)

Folk som har oppgradert fra originalfelgene er forresten oppfordret til å legge ut bilde, dekkfakta og forbruksdata
Vel de felgen vil jo ikke passe i det hele tatt. De har innpress på 10 og ikke 42 som vel er standard på Golf7. I tillegg er de 9" brede og dermed må dekkene være ganske mye bredere enn originalt. Totalt vil vel disse felgene stikke ut 56-58mm mer enn de originale ;)

Jeg jakter felger som kopierer den lukkede designet på oriinalfelgene i 18" størrelse, men som ikke er noe mye bredere enn 7,5" slik at luftmotstanden ikke øker så mye. Vekt tror jeg kommer i andre rekke om man kjører mye langt. Er det mye stopp og start vil kanskje vekt ha mer å si.

Råde

Innpress må sees i sammenheng med felgbredde, så om det er 42 eller noe annet spiller ikke så mye rolle. Ca 6 cm lenger ut er nok riktig, så jeg vil ikke anbefale å kaste seg over disse med mindre man har mye tid (til skjermbredding, annen modifisering og mange runder hos biltilsynet) :)

Har ikke sett mange lukkede ala originalfelgen, men jeg husker at Lorinser på 90-tallet var ganske lukkede. De var populære til Mercedes, og mange Mercedes i dag har samme boltsirkel som golf, så det kan hende du finner noe der?
e-Golf | X75D

Sonus

Ja har sett på 90-talls AMG felger som jo har samme boltsirkel og er ganske tette.

Andre felger som er tette er Rota Rundfahrer RM100/200, men disser er for brede med 9" og 9.5"

Ronal Turbo finnes i 18", men her stikker senter ut for mye tror jeg. Dette vil skape unødvendig luftmotstand.

OZ Opera ligner på AMG-felgene

OZ MAE er også en mulighet.

Goodyear Efficient Grip Performance ser ut til å være ett godt dekkvalg, men man må vel opp i 225/40/18. Min gamle Volvo V50 ble levert med 215/45/18, men det var med Pirelli dekk med høy rullemotstand. Jeg tror den ekstra 10mm dekkbredden vil dekkes av bedre rulle-egenskaper i Goodyear-dekket (?).

Ideelt hadde vært 205/45/18 dekk med B-rating på rullemotstand på en 7.5" bred felg

Gordon Retriever

Klikk.no lister i sin test av e-Golf opp Glatte ecodekk øverst på listen over negative sider.

SitatDet mindre positive inntrykket kommer fra kjøreøvelser på lukket bane – øvelser som simulerer det som kan skje i en kritisk situasjon. Ecodekkene som er standard, og som skal bidra til lav rullemotstand, er glatte. Derfor må e-Golf gi seg i klart lavere hastigheter i unnamanøver- og slalåmtesten enn en vanlig Golf med vanlige dekk.

Hmm, ikke veldig lovende.  :-\

Audigaudi

Leser akkurat en test av Spritspar-reifen i Tyske Auto Test. Der er dekkene som sitter på BMW i3 fra fabrikk, Bridgestone Ecopia nest nederst i testen. Altså scorer de dårlig på våt asfalt i tillegg til å ha dårlig bremseeffekt på tørr asfalt. MEN, best av alle på rullemotstand og forbruk.
Jeg antar det samme kan gjelde Continentaldekkene som leveres på E-Golf?

Dunlop BluResponse, Goodyear Efficient Grip Performance og Pirelli P7 Blue ligger på de tre øverste plassene. Med de to førstnevnte med minst rullemotstand. Er det noen som har prøvd større dimensjon på hjul og dekk med disse dekkene på?

poskare

Har Goodyear dekkene på felg, men mangler bilen :)


poskare

Ang BMW dekkene.... Dekkselgeren syntes synd på BMW eierne for han mente at den spesielle dekksimensjonen de har på I3'n kom til å bli dyr når de skulle ha nye dekk, både vinter og sommer...


Råde

e-Golf | X75D

Sonus

Disse Oz felgene tror jeg hadde vært fine på E-golfen da de tar igjen formen på hovedlyktene i felgen.




Sonus

Snakket forøvrig med vegvesenet i dag angående senking.
Golf7 stasjonsvogn har tilsvarende eller større aksellaster som E-golf, men de var ikke helt sikre på om de ville godta Tüv-sertifikat fra en stasjonsvogn på en E-golf. Svartelefonen hos Vegvesenet anbefalte meg å ta kontakt med den lokale stasjonen da det kunne være de ga ok på det :)

Råde

Keep us posted!
(Trodde faktisk aksellast var større)
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Interessant. Dette stemmer faktisk, i alle fall for en 150hk TDI 4-motion Variant.

Maks last foran/bak for denne er 1040kg/1050kg.
Tilsvarende tall for e-Golf er 970kg/1040kg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA