Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SuperChargers i Danmark

Startet av Råde, mandag 30. juni 2014, klokken 10:21

« forrige - neste »

kjearsk

Noen som vet om de originale Astana-felgene er egnet for vinterbruk med tanke på salt/snø?

BRB

Jeg har de originale felgene på vinter. Jeg synes de fungerer supert. De er forholdsvis tette og holder en del salt osv. borte fra bremser. I tilleg er de enkle å holde rene.

EL-John

Sitat fra: kjearsk på tirsdag 17. februar 2015, klokken 12:38
Noen som vet om de originale Astana-felgene er egnet for vinterbruk med tanke på salt/snø?
Viss du tenker på om lakken holder i "evigheter" så vil de nok ikke det, de fleste av oss som kjører med Astana på vinter vil nok merke at man får "ormespor" under klarlakken etter en stund. Dette er p.g.a at felgene er polert alu. med dertil dårlig vedheft for klarlakken som tåler lite med steinsprut dessverre. Tenker å Plastidippe de når de er blitt slitt.
VW e-Golf 2014 uten VP
-Med Eibach Pro-Kit senkesett
-Audi Proline 18" felger med 225/40-18 GY EfficientGrip Performance på sommerhjul
-VW Astana 16" felger med GY 205/55-16 UltraGrip 2 på vinterhjul.

Land Rover Discovery 3 HSE PP 2007 - Familiens turbil.

-Aleks

Bare å reklamere på orginalfelgene hvis de tar skade av vinterføre. skal jo vare i 5 år vertfall...

Nickelilltroll

Ser at orginale felger fra møller har ET 48. Der jeg tenkt kjøpe dekkpakke gis det alternativ ET: "ingen, 37 el 18". Hva er egentlig og anbefale? :o
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

magnus600

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 19. februar 2015, klokken 10:39
Ser at orginale felger fra møller har ET 48. Der jeg tenkt kjøpe dekkpakke gis det alternativ ET: "ingen, 37 el 18". Hva er egentlig og anbefale? :o

Du kan avvike fra original ET (se vognkortet) med inntil ±7,5mm. Hvis det står ET 48 i vognkortet så kan du bruke felger med fra 41 til 55.
2015 e-Golf Night Blue

nien

Om ET: Ja det stemmer med ET +- 7mm. Men, Møller har vært på trafikk stasjonen med et typegodkjenningsdokument for felger, som inneholder langt flere felgdimensjoner enn det det er plass til på vognkortet. Ergo så vil det være andre muligheter enn det er gitt mulighet for i den generelle forskriften for felger..... !

Kjelliken

 :D Da har jeg handlet sommer felger og venter på sommeren.

Ville egentlig ha meg 18" felger men disse var rett og slett ett godt kjøp så da klarte jeg ikke la være.. Blir mer looks enn funktion denne gangen gitt..  8)
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Kjelliken

Klarte samtidig ikke la være og leke litt i Photoshop.. ::)
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

Råde

Tråden startet egentlig med litt fundering rundt forbruk og støy sett i forhold til dekk og felg.

Jeg har 205/50-17 piggfrie Goodyear Ultragrip Ice 2 på 6,5x17" felg på vinter.

Sommer er 225/40-18 Goodyear Efficientgrip på 8x18" felg.

Jeg kan bekrefte, uten at det kommer som et sjokk, at sommerdekkene som kom på idag støyer noe mer.

Mest interessant er kanskje forbruket. På helt samme vei, samme dag, samme temp osv osv hadde jeg mulighet til å sammenligne 205 piggfrie vinterdekk (innkjørt) med 225 sommerdekk (ikke innkjørt) og det viser et forbruk på 14,5 kWh/100km på vinter og 15,4kWh/100km på sommer.

Noe høyere forbruk med bredere sommerdekk altså, men de var ikke innkjørt.
e-Golf | X75D

elektro

#265
Sitat fra: Råde på mandag 06. april 2015, klokken 18:59
Tråden startet egentlig med litt fundering rundt forbruk og støy sett i forhold til dekk og felg.

Jeg har 205/50-17 piggfrie Goodyear Ultragrip Ice 2 på 6,5x17" felg på vinter.

Sommer er 225/40-18 Goodyear Efficientgrip på 8x18" felg.

Jeg kan bekrefte, uten at det kommer som et sjokk, at sommerdekkene som kom på idag støyer noe mer.

Mest interessant er kanskje forbruket. På helt samme vei, samme dag, samme temp osv osv hadde jeg mulighet til å sammenligne 205 piggfrie vinterdekk (innkjørt) med 225 sommerdekk (ikke innkjørt) og det viser et forbruk på 14,5 kWh/100km på vinter og 15,4kWh/100km på sommer.

Noe høyere forbruk med bredere sommerdekk altså, men de var ikke innkjørt.

Interessant. Jeg har faktisk planer om å bruke originalfelgene på både sommer og vinterdekkene, selv om de ikke ser ut i måneskinn! :-[ Spørsmålet er da om disse, med de originale Conti.eContact sommerdekkene, vil gi enda lavere forbruk? Sannsynligvis.. Da nærmer vi oss jo det forbruket som er oppgitt fra fabrikk, er ikke det på 12-tallet?

Når det gjelder vinterdekk, hvilke dekk bør man velge med tanke på rekkevidde hvis man går ut fra originalfelgene? Og bør man gå ned til 195/55 r16?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

afo

#266
Originaldekkene triller enda lettere enn Nokian r2 i samme dim. 12ish kWh/100km Er veldig oppnåelig :) Bilde viser den eneste langturer til nå, kjørt i eco+. Disse er heller ikke innkjørt.
Redigert: - ca 200hm. Acc på 95km/t største delen av turen

Kjelliken

 :o har ikke tatt målinger enda med 19" men regner ikke med å komme så lavt som 11 tallet til og fra jobb.
Laveste til dags dato er 12.2 mener jeg å huske. Er litt oppoverbakker her som tar knekken på det lave forbruket.

Blir litt spennende fremmover og se. Men forlepig er det ikke store forkjellen.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

A8

For what it's worth...

I løpet av en måned så har jeg kjørt 2500km på en blanding av originale Astana/Continental og Hakka R2 195/65-15. Mye motorvei i ca 110km/h. Uten å ha gjort noen direkte målinger, så har jeg så langt subjektivt vanskelig for å skille disse to hjulkombinasjonene i forbruk.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

elektro

Sitat fra: afo på mandag 06. april 2015, klokken 22:42
Originaldekkene triller enda lettere enn Nokian r2 i samme dim. 12ish kWh/100km Er veldig oppnåelig :) Bilde viser den eneste langturer til nå, kjørt i eco+. Disse er heller ikke innkjørt.
Redigert: - ca 200hm. Acc på 95km/t største delen av turen

Artig, det vil jo faktisk si at jeg kan kjøre Oslo-Hamar uten stop og følge fartsgrensene, når jeg får bilen. Og det uten rekkeviddeangst.  ;)

En liten digresjon dette, men jeg ser at veldig mange kjører i eco+. Skjønner at det går litt sport i det, men da jeg prøvekjørte e-golf i ca. 3 varmegrader var det eneste jeg kanskje var litt skuffet over effekten på varmeapparatet. Og da kjørte jeg stort sett i normal modus! Hvordan overlever dere i eco+?

Tror dere det vil la seg gjøre å ettermontere ratt med varme når det en vakker dag kommer, mot en klekkelig sum penger selvfølgelig?
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA