ELI5 - Sette opp ladepunkt hjemme

Startet av Pompel, mandag 09. juni 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

Pompel

Jeg trenger en ELI5 (Explain it Like I'm 5) når det gjelder å sette opp ladepunkt hjemme.

Jeg har nylig lagt inn bestilling på en S85 som jeg skal benytte til daglig kjøring til jobb (15 mil t/r, Skogn - Trondheim) i tillegg til fritidskjøring og har begynt å tenke på hva jeg bør ha montert før bilen ankommer i oktober.

Etter hva jeg vet så er det IT-nett vi har her (230V). Jeg ser at jeg bør ha noe mer enn vanlig stikk for lading hjemme for jeg vil ikke være dønn avhengig av å finne ladepunkt i Trondheim.

Hva er da forskjellen mellom 230V enfase 32A (blå plugg) og 230V trefase 16A (rød plugg)? Jeg ser for meg disse som alternativer hjemme.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Leif1

Har du 400V TN-nett hjemme?
(Det står i så fall på, eller i sikringsskapet ditt.
400TN eller 230V IT)
Du kan legge opp enfase 230V 32A ca 7 kW, eller 400V 16A ca 11kW.
De blå er 230V og de røde er 400V.
Det er tråder her inne hvor disse temaene diskuteres opp og i mente.
Konvertitt fra S til X

Pompel

Har lest rundt omkring her, men har ikke helt klart å trekke frem et klart svar :/

Det står ikke noe spesifikt i skapet, men strømmåleren er 3X230V så jeg antar 230V IT-nett. Feltet er også fra 60/70-tallet, og etter hva jeg har forstått er 400V TN-nett noe som har blitt vanligere etter den tid.

Er det da noen fordeler/muligheter med trefase 230V? Jeg sendte en epost til den lokale elektrikeren med spørsmål om montering av 230V enfase 32A og fikk spørsmål tilbake om "Sjekk om det trengs 3 fase. Har vært bort i det med en Tesla.". Det er derfor jeg begynte å lure på det her med 230V trefase i stedet, men den infoen jeg finner omkring lading nevner bare 230V i parantes sammen med 400V når det gjelder trefase.

Mulig jeg skal bare avvente til elektrikeren kommer på besøk. Høres ut som at de har vært borti oppsett av ladepunkt for Tesla.

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på mandag 09. juni 2014, klokken 12:50
Har lest rundt omkring her, men har ikke helt klart å trekke frem et klart svar :/

Det står ikke noe spesifikt i skapet, men strømmåleren er 3X230V så jeg antar 230V IT-nett. Feltet er også fra 60/70-tallet, og etter hva jeg har forstått er 400V TN-nett noe som har blitt vanligere etter den tid.

Er det da noen fordeler/muligheter med trefase 230V? Jeg sendte en epost til den lokale elektrikeren med spørsmål om montering av 230V enfase 32A og fikk spørsmål tilbake om "Sjekk om det trengs 3 fase. Har vært bort i det med en Tesla.". Det er derfor jeg begynte å lure på det her med 230V trefase i stedet, men den infoen jeg finner omkring lading nevner bare 230V i parantes sammen med 400V når det gjelder trefase.

Ta et bilde av hovedsikringen og legg ut her så skal du få beskjed om hva som lønner seg. Gjerne hele skapet også.

230V 3-fase kan ikke benyttes direkte, da må du ha trafo eller Zaptec-løsningen (http://www.zaptec.no/zapcharger.php) men den er vel ikke leveringsklar ennå. En god mulighet kan være å legge ut en 32A 3-fase kurs men sette opp en 32A 1-fase blå plugg enn så lenge (det er fullt lovlig). Finner du senere ut at du trenger mer effekt kan du bytte ut den blå pluggen med en ZapCharger senere og dermed oppgradere fra 7,4kW til 11kW lading.

Siden du legger ut en 3-fase kurs får du neppe noe pes fra nettselskapet heller.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Pompel

Her har jeg lagt ved bilde av hovedsikring + skapet. Det begynner å bli rimelig trangt i skapet. Mulig det er mulig å bruke plassen hvor det i dag er montert et wattmeter som ikke lengre er i bruk (til høyre for strømmåleren).

Sjekket litt på kalkulatoren på http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/calculator nå, og det ser egentlig ut til at 230V enfase 32A skal holde lenge (250 km på 7 timer). Men høres ut som en god mulighet å legge opp en 32A 3-fase kurs, men bruke 32A 1-fase blå plugg.

Jeg skal uansett høre hva elektrikeren mener, og han er nok godt informert om policyen til nettselskapet i og med at han hører til i samme selskap :)

OleJA

Det lureste, og mest fremtidsrettede,  er å sette opp en 32A trefasekurs i sikringskapet med tilhørende (3-fase) kabel ut til garasjen. Der får du elektrikkeren til å sette opp både en blå 32A 3-fase og 1-fase kontakt på samme kabel/ kurs
I første runde vil du kun kunne utnytte 1-fase kontakten via Teslas blå adapter. Tkl høsten kommer derimot ZapTec (zaptec.no) med en ladeløsning for trefase IT nett, og da har du alt liggende klart til en evt oppgradering.

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på mandag 09. juni 2014, klokken 13:46
Her har jeg lagt ved bilde av hovedsikring + skapet. Det begynner å bli rimelig trangt i skapet. Mulig det er mulig å bruke plassen hvor det i dag er montert et wattmeter som ikke lengre er i bruk (til høyre for strømmåleren).

Du har en jordfeilbryter på øverste rad som er felles for 2-3 kurser. Den kan fjernes og så byttes sikringene til 2-modulers jordfeilautomater. Da får du plass.

ELlers er det 230V IT ja, men kun 40A hovedsikring. Da kan det bli svært problematisk å trekke 32A fra én fase. Du bør nok se på muligheten til å bytte til 63A hovedsikring samtidig. Hva står det som størrelse på inntakskabelen på kursfortegnelsen? Hvis det f.eks er 16mm2 CU er det håp for 63A uten større kostnader.

Pompel

Auda, hadde ikke lagt merke til at det var 40A hovedsikring. Spørs om ikke dette blir mer omfattende enn jeg først hadde tenkt :S

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på mandag 09. juni 2014, klokken 17:42
Auda, hadde ikke lagt merke til at det var 40A hovedsikring. Spørs om ikke dette blir mer omfattende enn jeg først hadde tenkt :S

Alternativet ditt da er 3x16A kurs og en ZapCharger (når den kommer), da får du ca. 6,2kW. Noe mer tror jeg ikke jeg ville satset på med 40A hovedsikring og såpass mange andre kurser. Til nød 3x20A som da gir 7,6kW.

Lanber

Med 15 mil kjøring trenger du worst case vinter og skjiitvær 45kwh pr døgn. Sommer holder det med 30kwh

Hvis du bruker overgang så du får ladet med 16A (de selges her på forumet) så trengs 13t lading i døgnet om vinteren.

Pompel

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 09. juni 2014, klokken 15:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. juni 2014, klokken 15:05
Hvis det f.eks er 16mm2 CU er det håp for 63A uten større kostnader.
Se kabelen under måleren.
Toppen 10mm2

Her må det nok større oppgradering til.

Hjemme igjen og sjekket papirene i skapet nå. For hovedsikringen er det notert tverrsnitt på 3x10mm2

Cries

Pompel:

Jeg bor i Vikhammer og ser du skal kjøre strekningen Skogn-Trondheim, og tenker om du trenger en liten "bruksanvisning" til hva du trenger av lading, samt en liten gjennomgang generelt.

Selv har jeg SALTO ladestasjon via 1-fase blåstikk, 32A. Har satt med en del inn i ladestyret ifm med min egen Tesla (hatt i ca 6 mnd nå) så hjelper gjerne til med spørsmål.

Ta kontakt om det skulle være interessant

Batteritralla

Du har en jordfeilbryter på øverste rad som er felles for 2-3 kurser. Den kan fjernes og så byttes sikringene til 2-modulers jordfeilautomater. Da får du plass.

ELlers er det 230V IT ja, men kun 40A hovedsikring. Da kan det bli svært problematisk å trekke 32A fra én fase. Du bør nok se på muligheten til å bytte til 63A hovedsikring samtidig. Hva står det som størrelse på inntakskabelen på kursfortegnelsen? Hvis det f.eks er 16mm2 CU er det håp for 63A uten større kostnader.

Enig i at det kan bli problematisk å trekke 32A på enfase.

Men om du kan slippe unna med kort lengde på kabelen, og den ikke ligger i isolert vegg - så kan du vel legge 6 kvadrat kabel.

Om du legger 3 fase så kan du evt oppgradere med trafo senere.

Men i først omgang kan du lade med blå enfase 32A plugg - som du stiller ned til noe lavere strøm trekk.

Du vil uansett få mer enn med schuko (13A).
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Batteritralla

Sitat fra: Batteritralla på mandag 09. juni 2014, klokken 23:33

Enig i at det kan bli problematisk å trekke 32A på enfase.

Men om du kan slippe unna med kort lengde på kabelen, og den ikke ligger i isolert vegg - så kan du vel legge 6 kvadrat kabel.

Om du legger 3 fase så kan du evt oppgradere med trafo senere.

Men i først omgang kan du lade med blå enfase 32A plugg - som du stiller ned til noe lavere strøm trekk.

Du vil uansett få mer enn med schuko (13A).

Om du monterer en 32A trefase 230 på enden, så må du også ha 3 fase til 1 fase overgang - feks fra kirkebo.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Pompel

Tusen takk for alle svar! Her har jeg litt å finne ut av i samarbeid med elektriker.

Det jeg nå lurer på er, hva er fordelen med en saltoboks vs blå stikk når man i begge tilfeller bruker 230V 3-fase 32A? Vil ikke begge gi samme effekt? (Med tanke på 40A hovedsikring så må jeg vel uansett finne andre løsninger, men kjekt å få svar på likevel).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA