Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Pompel, fredag 27. juni 2014, klokken 10:35

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Batteritralla på mandag 09. juni 2014, klokken 23:35
Sitat fra: Batteritralla på mandag 09. juni 2014, klokken 23:33
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. juni 2014, klokken 15:05
Sitat fra: Pompel på mandag 09. juni 2014, klokken 13:46
Her har jeg lagt ved bilde av hovedsikring + skapet. Det begynner å bli rimelig trangt i skapet. Mulig det er mulig å bruke plassen hvor det i dag er montert et wattmeter som ikke lengre er i bruk (til høyre for strømmåleren).

Du har en jordfeilbryter på øverste rad som er felles for 2-3 kurser. Den kan fjernes og så byttes sikringene til 2-modulers jordfeilautomater. Da får du plass.

ELlers er det 230V IT ja, men kun 40A hovedsikring. Da kan det bli svært problematisk å trekke 32A fra én fase. Du bør nok se på muligheten til å bytte til 63A hovedsikring samtidig. Hva står det som størrelse på inntakskabelen på kursfortegnelsen? Hvis det f.eks er 16mm2 CU er det håp for 63A uten større kostnader.

Enig i at det kan bli problematisk å trekke 32A på enfase.

Men om du kan slippe unna med kort lengde på kabelen, og den ikke ligger i isolert vegg - så kan du vel legge 6 kvadrat kabel.

Om du legger 3 fase så kan du evt oppgradere med trafo senere.

Men i først omgang kan du lade med blå enfase 32A plugg - som du stiller ned til noe lavere strøm trekk.

Du vil uansett få mer enn med schuko (13A).

Om du monterer en 32A trefase 230 på enden, så må du også ha 3 fase til 1 fase overgang - feks fra kirkebo.
Nei, man kan montere både en 3-fase og 1-fase ved siden av hverandre på den samme (3-fase) kursen. Unødige overganger / kontakter bør alltid unngås om mulig.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Batteritralla

Sitat fra: OleJA på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:04
Sitat fra: Batteritralla på mandag 09. juni 2014, klokken 23:35
Sitat fra: Batteritralla på mandag 09. juni 2014, klokken 23:33
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. juni 2014, klokken 15:05
Sitat fra: Pompel på mandag 09. juni 2014, klokken 13:46
Her har jeg lagt ved bilde av hovedsikring + skapet. Det begynner å bli rimelig trangt i skapet. Mulig det er mulig å bruke plassen hvor det i dag er montert et wattmeter som ikke lengre er i bruk (til høyre for strømmåleren).

Du har en jordfeilbryter på øverste rad som er felles for 2-3 kurser. Den kan fjernes og så byttes sikringene til 2-modulers jordfeilautomater. Da får du plass.

ELlers er det 230V IT ja, men kun 40A hovedsikring. Da kan det bli svært problematisk å trekke 32A fra én fase. Du bør nok se på muligheten til å bytte til 63A hovedsikring samtidig. Hva står det som størrelse på inntakskabelen på kursfortegnelsen? Hvis det f.eks er 16mm2 CU er det håp for 63A uten større kostnader.

Enig i at det kan bli problematisk å trekke 32A på enfase.

Men om du kan slippe unna med kort lengde på kabelen, og den ikke ligger i isolert vegg - så kan du vel legge 6 kvadrat kabel.

Om du legger 3 fase så kan du evt oppgradere med trafo senere.

Men i først omgang kan du lade med blå enfase 32A plugg - som du stiller ned til noe lavere strøm trekk.

Du vil uansett få mer enn med schuko (13A).

Om du monterer en 32A trefase 230 på enden, så må du også ha 3 fase til 1 fase overgang - feks fra kirkebo.
Nei, man kan montere både en 3-fase og 1-fase ved siden av hverandre på den samme (3-fase) kursen. Unødige overganger / kontakter bør alltid unngås om mulig.

Ja, enig.

Har faktisk gjort dette på verkstedet  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fredag

Sitat fra: Pompel på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:00
Tusen takk for alle svar! Her har jeg litt å finne ut av i samarbeid med elektriker.

Det jeg nå lurer på er, hva er fordelen med en saltoboks vs blå stikk når man i begge tilfeller bruker 230V 3-fase 32A? Vil ikke begge gi samme effekt? (Med tanke på 40A hovedsikring så må jeg vel uansett finne andre løsninger, men kjekt å få svar på likevel).

Fordelen med en type2 ladekontakt (feks fra Salto) fremfor en blå kontakt er at du kan lade uten å bruke UMC. Det har vært noen problemer med UMC, spesielt om vinteren. Og dersom UMC ryker, så er ikke det da noen krise som stopper bilen.

I ditt tilfelle, så ville jeg prioritert større inntakskabel først, og satt opp en trefas kabel til garasjen dimensjonert for kontinuerlig trekk av 32A over mange timer, med en blå 32A enfas industrikontakt.

Og så ville jeg vurdert å få tak i en ZapCharger når den kommer, slik at du kan få 11kW. Denne skal ha innebygget type2-kabel, slik at du ikke trenger noen egen type2 ladekontakt fra Salto i tillegg. ZapCharger trenger trefas inn - derfor bør du legge trefas-kabel til garasjen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

Selv om man monterer en 32A 1-fas kontakt på veggen så den jo ikke sikres med 32A og man må ikke lade med 32A.
Pga hovedsikringen på 40A så kan man jo sikre et ladepunkt til bilen med 20A eller 25A.
Da får man 20-25 km/t ladehastighet, noe som er helt ok for mange.
15 mil lades opp på 7,5 timer med 20A sikring, eller på 6 timer med 25A sikring.

Dette kan bety at man ikke må bytte inntakssikring, kabel på inntaket etc.
Men det får elektrikeren svare på, han er tross alt fagmann, og det er ikke jeg.
Ser at måleren bare er laget for inntil 60A, så da må vel muligens den og byttes om man skal opp på 63A inntakssikring.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Lanber


Pompel

#20
Bytte hus pga hovedsikring? Høres ut som en litt overilt løsning :P

Foreløpig plan nå er Saltoboks 7.4kW på en 32A kurs. Ser at ladehastigheten på Saltoboksen kan justeres ned, samt at dette også kan justeres i bilen. Og som sn0le nevner så kan mye lades på natten når det ellers ikke er stort strømtrekk.

Jeg skal likevel undersøke alternativer når det gjelder inntak.

edit: Ja, og så var det ZapCharger da. Har heldigvis litt tid på meg på å finne ut av dette så forhåpentligvis blir ZapCharger lansert nå i sommer.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

PST

Mulig at flytting må til. Uttak for lading av elbil er slik jeg har fått med meg meldepliktig anlegg. Dette fordi det er en stor last på elnettet og at everkets nett er for dårlig. Har hørt at enkelte everk har forbud mot nye uttak for lading av elbiler i private hjem.

cra

Sitat fra: PST på tirsdag 10. juni 2014, klokken 17:32
Har hørt at enkelte everk har forbud mot nye uttak for lading av elbiler i private hjem.

Synes det høres tvilsomt ut (men skal ikke påstå at noen prøver seg på dette for å kunne bruke nettleia til utbytte istedetfor til oppgradering av nettet). Forbud mot nye varmtvannstanker også da, sikkert? Og panelovner? Greit nok; skal du ha en "hurtig"lader hjemme så blir det kanskje knapt, men det kan ikke bli slik at nettselskapene kan stikke kjepper i hjula for å kjøpe elbil (no pun intended).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PST

Det er noe som heter teori og praksis. Fakta er at det fins mye gammelt everks nett som ikke engang er dimensjonert for dagens husholding. Nye boligfelt blir normalt utbygget med 400V TN nett, men med hovedsikring som normalt er på 40A blir det ikke mye igjen når en skal ladde med 32A. I teorien ja, men i praksis ...... ::)

Lanber

Dere glemmer en ting her. Ifølge netteiere er landet ferdig elektrifisert. All videre utbygging og utbedring skal kostes av tiltakshaver....med mindre det er noe som kommer netteier til gode, som ny kabel til Danmark.

fredag

Merk at ZapCharger skal kunne måle hvor mye resten av huset trekker, og justere strømtrekket til bilen tilsvarende, slik at hovedsikringen ikke går.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nofuelno

Sitat fra: fredag på tirsdag 10. juni 2014, klokken 23:26
Merk at ZapCharger skal kunne måle hvor mye resten av huset trekker, og justere strømtrekket til bilen tilsvarende, slik at hovedsikringen ikke går.
Ja, den teknologien ( lastbalansering ) kan vi tilby allerede.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

sn0le

#27
Sikring 1 er sikkert til komfyr.
Den er på 20 A.
Får man lagt en blå 32A 1-fas kontakt på den (så lenge det ikke finnes grunner til å ikke gjøre det) medfører mulighet til å lade med grei hastighet uten at man må gjøre store inngrep i eksisterende sikringsskap.

Eneste ulempen er at man ikke får ladet når man lager mat.

Kostnaden er kun ny kabel fra sikringsskap og til kontakt, samt en kontakt til noen hundringser.

Ønsker man litt mere futt kan 20A sikring byttes til 25A. Mulig man må trekke ny kabel til komfyren hvis tverrsnittet bare er 4mm2 på komfyrkursen.
Er det skjult anlegg så kan det være grei skuring å få lagt 6mm2 til komfyrkontakten.
Da har man i tillegg forberedt seg på induksjonsovn/induksjonstopp som ofte krever 25A sikring.
20A = 4,6kW.
25A = 5,7kW.

Tror mange kan klare seg med et opplegg for dette, og det krever lite investering.
Og ikke minst, det gjør at man ikke må krangle med nettleverandør om å få ny kurs med 32A hvis man bor en plass der de ikke liker slikt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Pompel

Sikring 1 er komfyrkursen, men går i dag til en induksjonstopp. For min del hadde det ikke vært noen stor ulempe med en begrensning på å ikke lade bil samtidig som man lager mat, det er ikke ofte platetoppen brukes utover kvelden. Det hadde derimot sikkert vært greit å oppgradere den til 25A, også for platetoppen sin del selv om det foreløpig ikke har vært problemer med å bruke den. Jeg mener at det er 4mm2 som går på den kursen, men det er skjult anlegg så det bør gå fint.

Jeg får besøk av elektriker i morgen, så da får vi legge en plan da.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Lanber

Prøv å få oppgradert hovedsikringen din til 63A.
Langt fra sikkert netteier godtar det da gamle nett ofte er helt marginalt utnyttet. Altså kan du ryke på en himla kostnad med et lite tiltak.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA