Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Powerflux, torsdag 26. juni 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Vi bruker nå unntaksvis elbilen på strekninger som krever huritiglader.
Forutsetningen er at jeg er kjent med strekningen, det finnes minst to hurtigladere jeg kan bruke og begge har grønn status på hurtigladerkartet.

Jeg begynner å lure på om Transnova i praksis har vært et hinder for etableringen av hurtigladere -mon tro om ikke Statoil (eller andre kommersielle aktører) hadde bygd ut flere hurtigladere uten Ishavsveien og Grønn Kontakt?

All ære til Tesla som både har en visjon og evnen til å gjøre noe!

Thomas
(Med en Tesla 85 hadde vi faktisk ikke kjørt fossilt i det hele tatt)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ole Petter

#61
Jeg ser ikke problemet til dere som etterlyser flere schuko-kontakter. Disse finnes jo overalt. Men du må jo også lade i 6-9 timer før du er klar.

Ladestasjoner totalt: 1437
Ladepunkt totalt: 5290
Ladepunkt offentlige: 4514
Ladestasjoner semi/hurtig: 138
CHAdeMO hurtigladere: 104
CHAdeMO semihurtigladere: 0
Combo hurtigladere: 26
Combo semihurtigladere: 0
AC Type 2 hurtigladere: 9
AC Type 2 semihurtigladere: 107
Tesla superladepunkt: 52
Ladepunkt sanntidsstatus: 156
Planlagte hurtigladestasjoner: 78

Ole Petter

Noen av poengene med Type 2, mode 3 er at det er en sikker anretning og laderne er relativt billig i innkjøp.

Jeg har sett eksempler på pris for ladere på 11, 22 og 43 kW fra 5000 til 15000 med en heller beskjeden installeringskostnad om det allerede finnes et sikringsskap å koble mot.

Med så hurtig lading blir det mer rullering på ladeplassene og man kan planlegge dagsturer med en til to ekstra ladinger på veien.

Jeg ser derfor ikke hvorfor ikke ethvert gatekjøkken, kiosk eller bensinstasjon nær de mest trafikkerte veiene har flere slike ladepunkter for å tiltrekke seg kunder og kanskje også tjene litt på salg av lading.

Philip Marlowe

Veldig enig med Ole Petter, og jeg har også lurt på hvorfor ikke flere spisesteder og kjøpesentre setter opp type 2 uttak.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rasmus.B

Ser på hurtigladekartet at den ved Gravdahls auto er i drift, men det er nok feil. Gravdahl har vist fusjonert med ett annet firma, flyttet og deaktivert hurtigladeren. Ringte for å forhøre meg og da mente damen jeg pratet med at de nå hadde to hurtigladere ved den nye butikken deres. Noen som vet om dette stemmer?

En annen observasjon jeg gjorde var en hurtiglader på Statoil Kjelstad, men finner ikke noe info om den på hurtiglade kartet. Hadde desverre ikke tid til å se om den var i drift. Er det noen som har prøvd denne?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Marecat

Jeg snakket med sannsynligvis samme damen sist torsdag som fortalte at det var blitt to hurtigladere bak den nye bilbutikken, kjørte dit på fredag morgen og da fant jeg to vanlige veggladere bak den nye butikken! Damen har tydeligvis ikke peiling på hva en hurtiglader er? Kjørte over veien og ladet på den gamle hurtigladeren som var still going strong.Den var i ustand uken før, men så ut som den hadde fått ny kontakt og ledning og funket upåklagelig.

smaug01

Det er ikke så rart hvis en tante på telefon blander hurtiglading med rød 32A fordi det blir gjort her på forumet hele tiden i en eller annen grad og blant befolkningen der ute. Snakket med en fyr utenfor jobben som vurderer Leaf og lurte på om man får med hurtiglader. Nei svarte jeg, en hurtiglader koster mange hundre tusen og følger ikke med. 6,6kW blir nok av mange omtalt som en hurtiglader og jeg er redd for at mange biler med 6,6kW onboard lader blir solgt nettopp pga at den da har "hurtiglader". Se på finn annonser også. Samme greia der. Som jeg bruker å si til alle som spør. En hurtiglader er som en bensinpumpe på statoil. Ingen har noe sånt hjemme. Det som følger med bilen er et "sugerør" som du fyller drivstoff gjennom fra en uendelig svær tank.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Batteritralla

Begredelig situvasjon.

Blir trist av å tenke på at Estland får dette til, mens Norge har en håpløs/ingen plan.


Av og til så tar jeg meg selv i å tenke "kanskje jeg kunne klart meg med en bil med kortere rekkevidde?"

Etter å ha lest denne artikkelen er jeg meget beroliget over å ha tatt rett valg (Model S).

Model S er ikke en problemfri bil (for alle), men denne problemstillingen har vi heldigvis ikke.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Powerflux

Ladet faktisk på en Fortum lader i dag ;D ;D Drumroll og tatatata!!!
Riktignok ikke i Norge men bare litt over grensen i Tøcksfors!

Tok med kidsa på roadtrip til grannelandet. Valgte Tøcksfors pga nærhet til hurtigladere i Ørje, Tøcksfors og Statoil i Askim :o
Ladet litt på senteret og lunch på McD mens bilen pent og pyntelig ladet så det grein etter, og atpåtil gratis, rett utenfor døren ;)

Med fungerende hurtigladere er lange turer rett og slett piece of cake ;D

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Olav Von Elfahrer

Sist jeg var der, var jeg glad jeg hadde en bil med Chademo-kontakt da CSS-delen var defekt iflg. feilmeldingen på laderen. En halv seier til Fortum der altså.

ganton

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Batteritralla på torsdag 10. juli 2014, klokken 03:16
Blir trist av å tenke på at Estland får dette til, mens Norge har en håpløs/ingen plan.

Noen som har vært i Estland og forsøkt å lade?
Eller lader (unnskyld lager) vi myter om noe som virker fordi det ikke er elbiler der?
Jeg tror mange av problemene i Norge skyldes at det er brukere av tjenestene. Finnes ikke brukerne, finnes heller ikke problemene ::)

(åsså skal jeg i denne omgang holde munn om hva som er problemet, men det har noe med teknologisk umodenhet (ja, tro det eller ei innafor noe som ikke burde være så utfordrende) og manglende realitetsorientering blant brukere, tjenestetilbydere, myndigheter und so weiter)
St.Hanshaugen

Rav4_EV

Du er nok inne på noe vesentlig Hans.
Å rulle ut et stort antall har de fått ut, men at de har stabil drift er ikke bevist.
Da må det først brukes.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ganton

#74
Vet ingenting om stabiliteten annet enn at det ser grønt ut på ladekartet http://elmo.ee/home/  (laderne på bildet er levert av ABB ) men fant denne statistikken over bruk:
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA