Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Powerflux, torsdag 26. juni 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

Leon

Da forsvinner jo halve moroa!  ;)

Vel, saken er vel at vi alle er forskjellige. Noen foretrekker det  trygge, mens andre ønsker å tøye grensene for å se hva som går, og lar det gå sport i det.  ;D

Er vel likevel de færreste som liker å bli stående ved en hurtiglader som ikke fungerer...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Powerflux

Sitat fra: bkv på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:10
Drar selv aldri på så lange turer med elbilen at jeg er avhengig av en hurtiglader for å komme hjem igjen. Jeg vet av egen og andres erfaring at dette er for isikabelt. Hurtigladerne er ikke til å stole på.
Det du sier her illustrerer jo så til de grader hvor sjanseløs situasjonen er!!
Poenget med å rulle ut et hurtiglader nettverk er jo nettopp at også elbil skal kunne brukes på lengre turer.
Det må kunne FORLANGES at noen nå tar skjeen i en annen munn og sørger for at nødvendig redundans i disse systemene implementeres ASAP!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kringon

Sitat fra: tomrh på fredag 13. juni 2014, klokken 17:59
De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.

Jeg har flere ganger opplevd at ladestasjoner.no informerer om at hurtigladeren er i drift uten problemer mens jeg står på stedet og det er feilmld på laderen.

Dette er ingen garanti for at laderen er operativ.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

tomrh

Det står også "Siste status" + tidspunkt. Hvis statusen er unormalt gammel kan man begynne å bli mistenksom. Klok av skade er det lurt å se etter ihvertfall.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kringon

Sitat fra: tomrh på lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26
Det står også "Siste status" + tidspunkt. Hvis statusen er unormalt gammel kan man begynne å bli mistenksom. Klok av skade er det lurt å se etter ihvertfall.

Dette viste jeg ikke! :) takk for bra info
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

bkv

Sitat fra: tomrh på fredag 13. juni 2014, klokken 17:59
De fleste hurtigladerne leverer sanntidsinformasjon og driftstatus som kan sjekkes via ladestasjoner.no. Men det garderer jo ikke mot at den slutter å virke etter at man har kjørt avgårde da.
Når den tjenesten går av lufta fordi ingen trenger den, kan jeg kanskje gjøre meg avhengig av hurtigladerne

Mitsubishi i-Miev 2012.

terjebc

Begge CHAdeMO Laderne på Marche er ute av drift pr igår kveld.  Vestby fungerer men jeg anbefaler ikke å sponse Ishavsveien. De virker ikke inntressert i å vedlikeholde laderne sine. Dra over veien på McDonalds i Vestby. Den er jo billigere og.
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

Elbirger

Ja, etter 100000km i elbil på østlandsområdet må jeg dessverre si meg 100% enig. I går skulle jeg lade på ABB i Oslo, og der fungerte det ikke å starte ladere med SMS. Jeg kjørte videre til Mc Donald Furuset, og selvsagt: Laderen fungerte ikke. Etter kontakt med kundeservice ble det også avklart at laderene ved McDonald og Nissan i Ski også var ute av drift. Kjørte da videre til Nissan Lillestrøm, men den ladere var innenfor avlåst området. (Har ikke opplevd det noen gang før på Nissan sine ladere.)
For å være helt ærlig, så er jeg ikke veldig overrasket. Slik må det jo gå når man setter opp enkeltstående ladere. Men det er litt trist at vi etter flere år med elbiler som kan hurtiglade, så kan vi fortsatt ikke planlegge en tur som avhenger av hurtiglading. For meg gikk det greit akkurat denne ene dagen. Men det sier seg selv at hurtigladere som ikke virker skaper mye frustrasjon, og dette setter nok en kraftig demper på salget av elbiler.

Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

Roum

Samme hendte meg i går søndag 15. juni. Kom fra Nedre Eiker og skulle lade ved Rygge (Ishavsveien) for å kunne dra til venner på Hvaler. Der fungerte ikke den ene. Vi dro gjennom tunnelen om kom til den andre. Den skulle fungere. Noe den ikke gjorde. Ringte support og fikk beskjed om å prøve flere ganger - så ville det nok gå bra. Noe det ikke gjorde. I dag er jeg belastet med kr 100,- seks ganger!
Reiste så til Brenner, Sarpsborg. Ute av drift. Deretter  til Mc Donalds like i nærheten. Ute av drift. Da var det bare nok strøm til å kreke seg fram til noen vi kjente i nærheten. Kona måtte hjem pga jobb og det kom på den nette sum av kr 800,-  (Tog og drosje) Jeg overnattet hos venne og kom meg hjem i dag.

Kjøpte Leaf på fredag. Dette var først forsøk på langtur. Neste gang tar vi tog. Våger ikke å ta sjansen på noe slik en gang til. Dette er elendig service og langt fra reklamen til Nissan om hvor enkelt det nå er blitt å reise langt med elbiler. 

smaug01

Vi kan gi Nissan skylden for mye rart men at hurtigladestrategien har feilet totalt i dette landet er nok ikke en av dem. Jeg sliter med å forstå hvorfor det er så vanskelig å ha 99,99998% oppetid på en lader? Hva er egentlig problemet her? Skal de laderene kommunisere med noen bakmenn i Nigeria før de starter opp? For å være helt ærlig skjønner jeg ikke virkemåten disse laderene er satt opp på heller. Hva er problemet med å kopiere løsningen til parkeringshus eller parkeringsautomater hvor man stapper inn kortet når man kommer og gjør det på nytt når man drar? Strømmen laderen har levert fra seg er det som blir belastet kortet. Kunne helt sikkert også vært en minimums kvanta på xx antall kWt for å forhindre fillelading. Med et kr/kWt display på laderen vet alle hva det koster også. Brukte hurtigladeren i Kongsberg forrige uke, som for øvrig fungerte helt strålende, og fyren i Smart kiosken sa at hvis man ringte support så havnet man i Nederland??? WTF, hva har Nederland med dette å gjøre?
Kjøpe elbil i Norge? Bravo, fantastisk tilltak
Eie elbil i Norge? Bravo, helt topp, føles nesten som man ikke er kriminell fordi man må ha en bil.
Bruke elbil i Norge? Heeeelt ræææva med mindre man bare skal kjøre mellom to stikkontakter og de er nok!
Har ikke Transnova pålagt alle å tilby betalingsløsning med bankkort foresten?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Philip Marlowe

Nei, man kan ikke gi Nissan skylden for dette  ;D

Men nå har jo Nissan Leaf fått konkurranse av flere andre i samme klasse, blant annet VW, BMW og Renault. Hvis Nissan er smarte nå, så bør de bygge ut Chademo-ladere selv. Kanskje de bør ta betalt for strømmen, for det er jo andre bilmerker som bruker dette systemet, men gi rabatt eller til og med gratis strøm til Nissaneierne.

Det blir jo litt sånn som Tesla gjør.  :)

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

smaug01

Nei uff ikke noe mer knotete løsninger nå. Få noen uavhengig som ikke driver med dette som hobby, få på plass en betalingsløsning og en prismodell som er spiselig så blir alle fornøyd. Det siste vi trenger er noe gratisgreier som til syvende og sist er mest butikk å ha ute av drift enn oppe å gå. Få disse stasjonene plassert langs motorveier helst ved døgnåpne bensinstasjoner slik at det er litt trivelig å stoppe en halvtime å lade. Vært kult om noen lagde elbil lounge hvor man kunne forsyne seg av kaffe og se på nyheter mens bilen ladet, kanskje gratis wifi osv. At ingen har tatt mer tak i dette skjønner jeg ikke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o

Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)

Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)

Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)

Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)

Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)

Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)

Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

OddB

Et stort problem er at Transnova har tillatt dem å sette opp kun EN hurtiglader pr sted.
"Single point of failure", og beredskap og reservedelslager er tydeligvis IKKE prioritert...

(Det har vel hendt flere ganger at Teslas Superladere har streiket, uten merkbar effekt siden det alltid er minst tre ladere (6 uttak) på hvert sted.)
Som en minimumsløsning burde alle hurtigladere være komplementert med en frittstående 22-43 kW Type 2 stolpe.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA