Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Svein el-freak

Helt enig at det ikke går an å komme seg til trondheim er krise, skal bare 2 ladere til så er det mulig (Dombås, Oppdal), på hadeland hadde det holdt med 1 på Roa, den vil binde sammen hønefoss med gardermoen og oslo - Gjøvik/Dokka, Det er flere store strekninger som bare mangler 1 eller 2 ladere. Her bør kansje Enova gi høyere støtte enn til de som plasseres der det allerede er ladere fra før? Det bør være mulig å komme seg rundt hele norge uten saktelading, selv om vinteren.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Panduck

Sitat fra: Svein Leaf på lørdag 07. mars 2015, klokken 00:42
Helt enig at det ikke går an å komme seg til trondheim er krise, skal bare 2 ladere til så er det mulig (Dombås, Oppdal), på hadeland hadde det holdt med 1 på Roa, den vil binde sammen hønefoss med gardermoen og oslo - Gjøvik/Dokka, Det er flere store strekninger som bare mangler 1 eller 2 ladere. Her bør kansje Enova gi høyere støtte enn til de som plasseres der det allerede er ladere fra før? Det bør være mulig å komme seg rundt hele norge uten saktelading, selv om vinteren.

Trenger 2 ladesteder, men det må være mer enn to ladere. Gitt ustabilitet må det være 2xCCS/Chademo om det skal være noe poeng, pluss noen 22kW stolper. Enova bør ta en kjapp runde og se om GrønnKontakt, Statoil eller Fortum vil kunne sette opp laderene som Ishavsveien ikke gidder å få opp.

svingen

Sitat fra: Svein Leaf på lørdag 07. mars 2015, klokken 00:42
Helt enig at det ikke går an å komme seg til trondheim er krise, skal bare 2 ladere til så er det mulig (Dombås, Oppdal), på hadeland hadde det holdt med 1 på Roa, den vil binde sammen hønefoss med gardermoen og oslo - Gjøvik/Dokka, Det er flere store strekninger som bare mangler 1 eller 2 ladere. Her bør kansje Enova gi høyere støtte enn til de som plasseres der det allerede er ladere fra før? Det bør være mulig å komme seg rundt hele norge uten saktelading, selv om vinteren.

Hvis du leser posten her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16071.msg328813.html#msg328813 som jeg fikk fra av Enova kommer ikke det til og skje får og si det forsiktig......

/offtopic
bor i nittedal og kjørte i går
nittedal->gardemoen (hurtigladet 10 min)
gardemoen->minnesund (hurtigladet 15 min til 71%) (her var det 2 som ladet samtidig og 1 som sto i kø heldighvis 2 uttak så ladekøen var bare 10 min)
minnesund->raufoss ca 7km før fremme var det ingen streker igjen og måtte stoppe på tilfeldig hus og lade der 20 min før jeg kjørte videre. (hyggelig folk her foresten ingen problem med strøm og fikk komme inn og varme oss og,barna på 2 og 5 år syns og det var stas.....spørs om resten av familien kommer til og mobbe meg en delfremover.

kunne vært
nittedal->gran 15 min lading
gran->raufoss

neste gang blir det tog men er ikke så gøy med tog når man har med seg 2 barn og ski og alt mulig "stash" til sommeren blir det 1 voksen sykkel og 2 barne sykkler,kan jo alltid droppe ski/sykkler men syns det er kjipt att det går ut over aktivteten.
/offtopic
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Knotten

#438
Sitat fra: lifern på tirsdag 03. mars 2015, klokken 13:49
Kiwi, Bjørkheim i Samnanger har nå fått
hurtiglader.

Det var en god nyhet. Nå gjelder det også på vestlandet å få en god faktureringsordning på tvers av leverandører..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

weld77

#439
Jeg tviler på det er veldig stort grunnlag for hurtigladere som skal ta folk mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Bergen fordi det å kjøre en slik tur med en annen elbil enn Tesla er for spesielt interessserte. Det finnes vel også ganske få elbiler på tettstedene langs veien så kundegrunnlaget vil være spinkelt. Telsa dekker strekningene siden de er relevante for kundene til Tesla. Langs RV3 gjennom Østerdalen bor det jo knapt et menneske. Kjørte den i fjor sommer og stusset over hvor alvorlig langt det var mellom bensinstasjonene der.

At det ikke er noe på RV4 synest jeg dog er merkelig, er vel en del som pendler til og fra Oslo på den strekningen. Hadde jeg vært Rema/Kiwi/whatever på Gran hadde jeg smellt opp noen ladepunkter, og ditto om jeg var Statoil eller hva det nå er på Lyngna.

Er det forrsten mulig å lade hos Statoil på Gjøvik?

emil

Uten ladeplasser kommer ikke elbilene, og uten elbiler kommer ikke ladeplasser... Noen må være først ute.

Den dagen 25-30mils mellomklasse elbilene kommer i store mengder bør ladenettverket være oppegående og da vil f.eks en Leaf kunne ta Oslo - Trondheim med 2-3 ladestopp. Og dagens 50kW ladere (CCS/CHAdeMO) vil normalt sett holde i massevis selv når batterikapasiteten til dagens elbiler dobles. Men de som bygger ut bør både ha flere ladestasjoner og mulighet for 100kW ladere i bakhodet når de bygger ut.

Nå er uansett jeg spesiellt interessert og jeg vil gjerne ta Leafen min mellom Oslo og Trondheim.

Svein el-freak

Kan gjerne kalle meg spesielt interisert, Kjørte Oslo-Gjøvik-Lillehammer-Kvam-Dombås-Berkåk-Orkanger-Hitra i fjor sommer med 2012 Leaf, strekning på 624 km. Jeg brukte 17 timer på turen hvor 7 av disse var 15A lading. Om det hadde vært hurtigladere hele veien hadde jeg klart meg 10-11 timer. Når man klarer 62 mil på den tiden og samtidig får godt med pauser som vegdirektoratet ønsker vi skal ha så er det vel kansje mer aktuelt for hvermansen.
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Panduck

Sitat fra: weld77 på søndag 08. mars 2015, klokken 11:22
Jeg tviler på det er veldig stort grunnlag for hurtigladere som skal ta folk mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Bergen fordi det å kjøre en slik tur med en annen elbil enn Tesla er for spesielt interessserte

Om det er snakk om å få opp 2 ladeplasser med 2 hurtigladere er det ikke snakk om en gedigen investering, og med tanke på at elbiler med litt lengre rekkevidde kommer snart, vil den turen bli mer og mer overkommelig, noe som vil gjøre behovet for ladere enda større. Når vi får biler som kan kjøre Oslo -> Tronheim med kun 2 ladestopp, vil det alikevel bli behov for ladere.

Det er ingen poeng å vente. Jeg håper at noen tar ansvar, ikke gidder å vente på Transova, men investerer selv.

kos

Sitat fra: Panduck på søndag 08. mars 2015, klokken 17:00
Sitat fra: weld77 på søndag 08. mars 2015, klokken 11:22
Jeg tviler på det er veldig stort grunnlag for hurtigladere som skal ta folk mellom Oslo og Trondheim eller Oslo og Bergen fordi det å kjøre en slik tur med en annen elbil enn Tesla er for spesielt interessserte

Om det er snakk om å få opp 2 ladeplasser med 2 hurtigladere er det ikke snakk om en gedigen investering, og med tanke på at elbiler med litt lengre rekkevidde kommer snart, vil den turen bli mer og mer overkommelig, noe som vil gjøre behovet for ladere enda større. Når vi får biler som kan kjøre Oslo -> Tronheim med kun 2 ladestopp, vil det alikevel bli behov for ladere.

Det er ingen poeng å vente. Jeg håper at noen tar ansvar, ikke gidder å vente på Transova, men investerer selv.

Det å vente på at noen skal satse tror jeg ikke er lurt - bedre enn å vente er å kjøpe en brukt tesla, nå når prisen synker så er du snart på 300 000 kroner tallet for en S60. Oppgraderer den til SC og du trenger ikke tenke på lade problemet mer.  differansen er så liten og 15000 for SC er latterlig billig kontra å stå et eller annet sted med en bil og ikke kunne lade.

emil

Blir sabla dyrt å kjøpe tesla kun for noen få langturer hvis Leaf o.l. holder ellers. Da bir det mye billigere å leie bil for de langturene.

Panduck

Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 17:29
Det å vente på at noen skal satse tror jeg ikke er lurt - bedre enn å vente er å kjøpe en brukt tesla, nå når prisen synker så er du snart på 300 000 kroner tallet for en S60.

Det er faktisk flere grunner til at enkelte ikke har Tesla enn hva det koster. Bilen er diger, jeg syntes jeg satt alt for lavt, det er rett og slett ikke en bil jeg ville vært komfortabel med å ha. Er ikke med på at det logiske er å kjøpe en slik bil bare for å kunne kjøre til Trondheim. Misforstå ikke, synes Tesla er en flott bil, men det er ikke rett bil for meg, da venter jeg på flere ladere eller noe med bedre rekkevidde.

kos

Sitat fra: Panduck på søndag 08. mars 2015, klokken 22:01
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 17:29
Det å vente på at noen skal satse tror jeg ikke er lurt - bedre enn å vente er å kjøpe en brukt tesla, nå når prisen synker så er du snart på 300 000 kroner tallet for en S60.

Det er faktisk flere grunner til at enkelte ikke har Tesla enn hva det koster. Bilen er diger, jeg syntes jeg satt alt for lavt, det er rett og slett ikke en bil jeg ville vært komfortabel med å ha. Er ikke med på at det logiske er å kjøpe en slik bil bare for å kunne kjøre til Trondheim. Misforstå ikke, synes Tesla er en flott bil, men det er ikke rett bil for meg, da venter jeg på flere ladere eller noe med bedre rekkevidde.

Er enig med størrelsen - det er en stor bil kjempefin på langkjøring, (setene er faktisk kjempegod på langkjøring noe flere har bekreftet)men i smale gater og kjøpesentre så er det bedre med enn litt mindre bil. Men kan du vente så er det det aller beste, om 1 til 2 år tenker jeg vi ser lengre distanser på flere biler. Selv har jeg valgt å ha Tesla til langkjøring ( kjører mye)og en Zoe til det daglige i smitt og smau. Savner ikke fossilen i det hele tatt.

emil

På alle Kiwi-ladere jeg har sjekket litt nøyere på står det merket at kun en bil kan lade om gangen. Er dette en teknisk begrensning i selve laderen eller er det bare en administrativ begrensning?

Det burde jo ikke være noe problem å lade en bil på AC med "overskuddsstrømmen" når en DC-lading nærmer seg slutten. ABB klarer jo dette greit på sine ladere. Det ble jo også sagt at det ville komme opp Type2 stolper i tillegg til "kjøleskapene", men jeg har ikke sett mange (noen) av disse på Kiwi-butikkene som har fått hurtiglader.

aronesen

Sitat fra: emil på onsdag 11. mars 2015, klokken 08:04
På alle Kiwi-ladere jeg har sjekket litt nøyere på står det merket at kun en bil kan lade om gangen. Er dette en teknisk begrensning i selve laderen eller er det bare en administrativ begrensning?

Det burde jo ikke være noe problem å lade en bil på AC med "overskuddsstrømmen" når en DC-lading nærmer seg slutten. ABB klarer jo dette greit på sine ladere. Det ble jo også sagt at det ville komme opp Type2 stolper i tillegg til "kjøleskapene", men jeg har ikke sett mange (noen) av disse på Kiwi-butikkene som har fått hurtiglader.

Enig i at dette høres rart ut. Ingen problem å lade både Zoe og leaf samtidig på ABB laderne her i rogaland.
Det eneste som ikke går er å bruke Combo og chademo samtidig. Men likestrom og vekselstrøm går knirkefritt.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Panduck

Sitat fra: aronesen på onsdag 11. mars 2015, klokken 08:18
Enig i at dette høres rart ut. Ingen problem å lade både Zoe og leaf samtidig på ABB laderne her i rogaland.
Det eneste som ikke går er å bruke Combo og chademo samtidig. Men likestrom og vekselstrøm går knirkefritt.

Er det flere som ser problemet i hvordan det skal køes for disse laderene når det kommer flere elbiler for å lade? Gjerne to plasser foran slike ladere, en "venteplass" og en "ladeplass", men det fungerer dårlig når to biler faktisk kan lade på enkelte og ikke på andre, det blir lite intuitivt når man kan bruke en plass som "venteplass" og når det ikke er ok.

Jeg fikk kjeft av en CCS-bil-eier for å stå og vente på en av plassene foran laderen når en annen LEAF ladet, for da "blokkerte jeg lademuligheten hans" (ettersom CCS kablen var ledig, selv om den ikke kunne brukes..)

Noe må gjøres med køing til ladere, det kommer til å bli et mareritt når elbilandelen tar av, dersom ting gjøres som nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA