Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: TM på tirsdag 07. april 2015, klokken 19:44
Enig i det du skriver om KIWI laderne. Det er ufattelig at det går an å lage et brukergrensesnitt som er så lite intuitivt som på disse ladestasjonene. Stort sett må man alltid starte med å avslutte foregående lading eller restarte stasjonen.

På Kiwi i Kristiansand sto ene ladestolpen med "DC unavailable" både på CCS og Chademo. Antok at den var ødelagt og gadd ikke prøve. Prøvde dagen etter, sto samme feil der da, men var bare å plugge inn bilen og lade, feilen forsvant når man prøvde på nytt. Litt merkelig når det står "DC unavailable" på velkomstskjermen.

SE

Er det noen som kan bekrefte at man får tilnærmet 32A på AC lding av en BMW i3 på DBT lader eller ABB lader ?

emil

Sitat fra: SE på torsdag 09. april 2015, klokken 19:27
Er det noen som kan bekrefte at man får tilnærmet 32A på AC lding av en BMW i3 på DBT lader eller ABB lader ?

Hvorfor vil du ha AC-lading når du får mye raskere lading med DC?

Ellers ser det ut som om standarden for Kiwi-laderene er at kun en bil kan lade om gangen.

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Sitat fra: SE på torsdag 09. april 2015, klokken 19:27
Er det noen som kan bekrefte at man får tilnærmet 32A på AC lding av en BMW i3 på DBT lader eller ABB lader ?

Hvorfor vil du ha AC-lading når du får mye raskere lading med DC?

Ellers ser det ut som om standarden for Kiwi-laderene er at kun en bil kan lade om gangen.

Når Kiwi ofte får to stykk Chademo, en ccs og en ac, så vil jo hastigheten man får på AC være avgjørende dersom CCS er ødelagt og man er for tom til å komme til et alternativ.

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Sitat fra: SE på torsdag 09. april 2015, klokken 19:27
Er det noen som kan bekrefte at man får tilnærmet 32A på AC lding av en BMW i3 på DBT lader eller ABB lader ?

Hvorfor vil du ha AC-lading når du får mye raskere lading med DC?

Ellers ser det ut som om standarden for Kiwi-laderene er at kun en bil kan lade om gangen.

Når Kiwi ofte får to stykk Chademo, en ccs og en ac, så vil jo hastigheten man får på AC være avgjørende dersom CCS er ødelagt og man er for tom til å komme til et alternativ.

Ser den ja. Men kostnadsmessig og for stakkaren i Leaf som venter kan det være greiere å se seg om etter en 7.2 eller 22kW ladestolpe. Men har man ikke no valg må man ta det som er tilgjengelig.

SE

Sitat fra: emil på fredag 10. april 2015, klokken 10:35
Sitat fra: Panduck på fredag 10. april 2015, klokken 09:08
Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 19:58
Sitat fra: SE på torsdag 09. april 2015, klokken 19:27
Er det noen som kan bekrefte at man får tilnærmet 32A på AC lding av en BMW i3 på DBT lader eller ABB lader ?

Hvorfor vil du ha AC-lading når du får mye raskere lading med DC?

Ellers ser det ut som om standarden for Kiwi-laderene er at kun en bil kan lade om gangen.

Når Kiwi ofte får to stykk Chademo, en ccs og en ac, så vil jo hastigheten man får på AC være avgjørende dersom CCS er ødelagt og man er for tom til å komme til et alternativ.

Ser den ja. Men kostnadsmessig og for stakkaren i Leaf som venter kan det være greiere å se seg om etter en 7.2 eller 22kW ladestolpe. Men har man ikke no valg må man ta det som er tilgjengelig.
Er ute etter om i3 får mer enn 16A på AC lading for å bruke det som referanse på eget kjøretøy.  Jeg har aldig fått mer enn 16A p AC, uansett.  Lurer på om bilen har en feil....

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

SE

Sitat fra: aronesen på lørdag 11. april 2015, klokken 00:13
Ser ut for at det skal være mulig med 32A. http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
Teorien er grei. 32A mulig.  Men jeg er ute etter en gjennomført referanse med i3, som jeg da kan gjenta for å se om det er noe feil på eget kjøretøy. Håper noen kan fortelle om en slik praktisk test på f.eks ABB eller 'KIWI - lader'. Bakgrunn: Laaaaang historie......

emil

Det er ikke værre enn å dra til nærmeste lader og prøve. For DC lading sier kiwi-lader spenning og strømstyrke. I værste fall koster testen deg noen kroner uten noe konkret svar, men ingen ting vil gå i stykker.

sn0le

#474
@SE:
Nå har jeg ikke en i3, men er det ved lading på Type 2 eller via en 32A kladd du lader?
Vær obs på at Type-2 kabler kan være laget for kun 16A og vil da kun gi deg 16A selv om både ladepunkt og bil er laget for 32A.

Og lading på 32A er vel bare mulig hvis man har betalt for den muligheten når man kjøpte bilen? Så hjelper vel ikke om noen uten tilleggsutstyret for hurtiglading tester med 32A uttak, da blir det jo 16A uansett.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

goggo

Tilbake til trådheadingen her  ;)

Jeg ser på http://map.chargedrive.no/ at Fortum sier de har operative hurtigladere nå, både på KIWI Stoa utenfor Arendal og på KIWI Moveien i Sandefjord.
Den i Sandefjord var jeg jo klar over ville komme online i disse dager, men den på Stoa var fullstendig ukjent for meg.  Denne KIWIen ligger vel i andre enden av den parkeringsplassen hvor Grønn Kontakt sin Chademo lader er, så hvis dette er riktig så har vi med Chademo biler både redundante ladere og redundante operatører her.  Dette liker jeg  :) :)

NB! Disse laderne er ikke på hurtigladekartet ennå, men det er kanskje fordi de har kommet online i dag eller noe?

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Sitat fra: goggo på lørdag 11. april 2015, klokken 10:58
Tilbake til trådheadingen her  ;)

Jeg ser på http://map.chargedrive.no/ at Fortum sier de har operative hurtigladere nå, både på KIWI Stoa utenfor Arendal og på KIWI Moveien i Sandefjord.
Den i Sandefjord var jeg jo klar over ville komme online i disse dager, men den på Stoa var fullstendig ukjent for meg.  Denne KIWIen ligger vel i andre enden av den parkeringsplassen hvor Grønn Kontakt sin Chademo lader er, så hvis dette er riktig så har vi med Chademo biler både redundante ladere og redundante operatører her.  Dette liker jeg  :) :)

NB! Disse laderne er ikke på hurtigladekartet ennå, men det er kanskje fordi de har kommet online i dag eller noe?

Hugo

Kiwi Stoa har IKKE hurtiglader!

Kiwi Moveien har derimot den vanlige 2-laders konfigurasjonen. Ser man på ladekartet til Fortum viser Moveien en lader med CHAdeMO+AC mens Stoa viser en lader med CHAdeMO + CCS. Siden disse også kom opp samtidig vil jeg tippe at det er noen som har feilplassert den ene laderen i Sandefjord så den havnet i Arendal. Hvordan denne feilplaseringen er mulig vet jeg derimot ikke.

goggo

Sitat fra: emil på lørdag 11. april 2015, klokken 12:13
Kiwi Stoa har IKKE hurtiglader!

Kiwi Moveien har derimot den vanlige 2-laders konfigurasjonen. Ser man på ladekartet til Fortum viser Moveien en lader med CHAdeMO+AC mens Stoa viser en lader med CHAdeMO + CCS. Siden disse også kom opp samtidig vil jeg tippe at det er noen som har feilplassert den ene laderen i Sandefjord så den havnet i Arendal. Hvordan denne feilplaseringen er mulig vet jeg derimot ikke.

OK. Men det er bra lell, med flott dobbeltlader installasjon i Sandefjord!
   
Jeg lurte litt på dette, Emil. Har jo sett at du følger godt med på laderne på denne strekningen, så jeg syntes det var mistenkelig om ikke du eller andre hadde observert om det var noe på gang på KIWI Stoa :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

#478
Sitat fra: goggo på lørdag 11. april 2015, klokken 13:11
Jeg lurte litt på dette, Emil. Har jo sett at du følger godt med på laderne på denne strekningen, så jeg syntes det var mistenkelig om ikke du eller andre hadde observert om det var noe på gang på KIWI Stoa :)

Kiwi Stoa passerer jeg nesten daglig så selv den minste anleggsvirksomhet på stedet ville fanget min interesse. Kjører jo mye på strekningen mot Oslo og var innom Sandefjord i går mens montørene fikset laderene så jeg fikk ikke anledning til å teste de da, men skal oppover igjen imorgen og da blir det en liten test. 57 mil på E18 i går skremmer meg ikke fra nye kjøreturer.

Veefil laderen på Brokelandsheia (GrønnKontakt) fungerer derimot glimrende. Makser ut på ca 46kW på min bil, men lyden er litt kraftigere og høyfrekvent enn en del andre ladere og ikke noe jeg vil ha i nærheten av stue eller soveromsvinduet mitt. ABB på Lasses er flott og ligger også på 45-46kW mens DBT-laderen på Kiwi Heistad makser ut på ca 40kW på min bil. Normalt sett ankommer jeg hurtigladere mellom LBW og VLBW.

Edit:
Kikket kjapt over noen tall, og det ser ut som om alle DBT-laderene jeg har tall fra makser ut på ca 40kW selv når batteritemperaturen og SOC er optimal.

Powerflux

Sitat fra: emil på lørdag 11. april 2015, klokken 13:32
Kikket kjapt over noen tall, og det ser ut som om alle DBT-laderene jeg har tall fra makser ut på ca 40kW selv når batteritemperaturen og SOC er optimal.
Så altså svært dårlig driftstabilitet, vanskelige å reparere og leverer lavest mengde strøm i fprhold til andre lader :o

Fortum/Kiwi/Nissan må ha fått disse laderen gratis med en pose cornflakes  ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA