Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva slags problem har du opplevd på din i3

Startet av Hyperstress, mandag 23. juni 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

shb

Enig. Men mange bruker visning med km.... det var vel det det siktes til over. Jeg synes kW er bedre. Lade stolper oppgis jo i kW. En stolpe sikret med 10A vil jo gi 100 kWt. Men det tar tid. En med 32A vil gjøre det raskere. Og så var det om det er 1 eller 3 fase. Synes det er bedre med kW visning.  Da viser bilen kW inn og totalt kWh når du har det store lade bilde oppe. Her lades det med 23 kW og har ladet 1 kWh totalt
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Cirion

Sitat fra: shb på fredag 27. juni 2014, klokken 16:10
Enig. Men mange bruker visning med km.... det var vel det det siktes til over. Jeg synes kW er bedre. Lade stolper oppgis jo i kW. En stolpe sikret med 10A vil jo gi 100 kWt. Men det tar tid. En med 32A vil gjøre det raskere. Og så var det om det er 1 eller 3 fase. Synes det er bedre med kW visning.  Da viser bilen kW inn og totalt kWh når du har det store lade bilde oppe. Her lades det med 23 kW og har ladet 1 kWh totalt
Jeg skulle gjerne hatt en desimal eller 2 med jeg da... Hadde vært morro å se de telle oppover.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: shb på fredag 27. juni 2014, klokken 16:10
Enig. Men mange bruker visning med km.... det var vel det det siktes til over. Jeg synes kW er bedre.
Helt håpløst med alle som skriver "Bra fart nå, jeg lader med xxxKm/t på SC nå" Km/t er en verdiløs måleenhet, spesielt når den i tillegg er gjennomsnittlig for sesjonen (på SC). Men elbil er nytt og annerledes, og jeg skal ikke si med 100% sikkerhet at alle kommer til å forstå strøm noe bedre etter at de kjøper ebil. Mange aner ikke engang hvilken spenning de har i stikk-kontaktene sine. Da er det ikke rart de begynner å surre med lading i kilometer per time, gjerne toppet med å stille bilen til rated istedenfor typical  :o

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juni 2014, klokken 07:21
Sitat fra: shb på fredag 27. juni 2014, klokken 16:10
Enig. Men mange bruker visning med km.... det var vel det det siktes til over. Jeg synes kW er bedre.
Helt håpløst med alle som skriver "Bra fart nå, jeg lader med xxxKm/t på SC nå" Km/t er en verdiløs måleenhet, spesielt når den i tillegg er gjennomsnittlig for sesjonen (på SC). Men elbil er nytt og annerledes, og jeg skal ikke si med 100% sikkerhet at alle kommer til å forstå strøm noe bedre etter at de kjøper ebil. Mange aner ikke engang hvilken spenning de har i stikk-kontaktene sine. Da er det ikke rart de begynner å surre med lading i kilometer per time, gjerne toppet med å stille bilen til rated istedenfor typical  :o
Det blir ikke enklere når Typical forbruk refererer til 190Wh/km og ladehastigheten refererer til ca 220 Wh/km
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

tonl

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 28. juni 2014, klokken 18:54
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juni 2014, klokken 07:21
Helt håpløst med alle som skriver "Bra fart nå, jeg lader med xxxKm/t på SC nå" Km/t er en verdiløs måleenhet, spesielt når den i tillegg er gjennomsnittlig for sesjonen (på SC).

Men for noen av oss enkle sjelene er dette en veldig enkel måte å forstå hvor mye vi får ladet.

"Nå står jeg har og lader med 19kW." ? ? ? ?
Hvor langt kommer jeg med det da?

"Nå lader jeg med 40 km/t."
Aha, lader jeg i 2 timer kan jeg kjøre 80 km.
(Og så vet jeg at jeg kommer litt lengre enn det om jeg kjører sparsommelig, og at jeg kommer litt kortere dersom gjør det motsatte.)

I tillegg kommer det opp et lite tall under nåværende ladehastighet: (f.eks) +40km
Som viser ca. hvor mange km jeg har fått ekstra siden jeg startet å lade.

Som @Sven-Erik påpekte er det lettere for hvermansen å forholde seg til km (km/t).

Øyvind.h

For meg blir dette litt kunnskapsløst, men jeg har også hatt bilen snart et års tid så jeg er kanskje ikke helt representativ. Km/t er åpenbart (basert på flere poster om denne måleenheten bl.a. på face) noe folk tror er enkelt å forholde seg til, og noe de tror fungerer for å fortelle hvor raskt de lader på SC. Da må man selvfølgelig se bort ifra at du må trekke tid inn i regnestykket, være klar over at enheten gir snitt for ladetiden på SC (dvs du må fortelle det aller første tallet du får) og du må huske om du har stilt bilen til typical eller rated (eller andre enheter som eventuelt skulle komme). Uten info om alle faktorer er tallet totalt verdiløst.
Å beskrive ladehastigheten sin på SC med km/t er håpløst, men en bommert en god del går på.

Men km/t kan fungere som indikator på treglading/semihurtig dersom man følger opp tallene med hvilken innstilling man har stilt bilen til. Dette fordi ladehastigheten er jevn nesten helt til toppen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: tonyl på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:17
Som @Sven-Erik påpekte er det lettere for hvermansen å forholde seg til km (km/t).

Man kan godt velge å forholde seg til det, men da er det liten vits i å poste ladehastighet her på forumet. Det er ikke interessant for oss andre å lese om, da vi ikke vet om bilen står på typical eller rated og hastigheten som vises er dessuten et gjennomsnitt for hele Ladesesjonen (om det er hurtiglading man bedriver) og ikke en øyeblikksverdi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Kjører du på tørr og fin vei med 170 Wh/km vil du kunne kjøre 200 km.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

shb

170 fordi det var lett å dele med 34. Kjørte Haugesund Bergen med 4 personer landet på 186. Flere start og stopp gir høyere forbruk. Varme/kjøle bilen krever mer. Kjører en i ett går forbruket ned.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

jkirkebo

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 29. juni 2014, klokken 00:26
Sitat fra: shb på lørdag 28. juni 2014, klokken 23:31
Kjører du på tørr og fin vei med 170 Wh/km vil du kunne kjøre 200 km.
170 Wh/km?
Og hvordan gjør jeg det?
Hvis du mener tallene i kolonnen helt til høyre i bildet under, så har jeg aldri hatt disse nede på under 200.
(Men mener jeg har hatt ned mot 210 enkelte ganger.)

Ojda. Nå på sommeren ligger jeg vel stort sett aldri over 200 på noen turer. Selv Fredrikstad-Oslo på tider med svært liten trafikk og noe høyere fart enn strengt tatt lovlig havner nede på 190Wh/km eller så. Og jeg har P85+ med 21" hjul...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 28. juni 2014, klokken 22:56
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 28. juni 2014, klokken 19:26
For meg blir dette litt kunnskapsløst, men jeg har også hatt bilen snart et års tid så jeg er kanskje ikke helt representativ.
Du kan jo dette mye bedre enn meg.
Men jeg prøver jo å forstå, så jeg drister meg til et spørsmål:

I dag har jeg "tanket" på 22kW (3x32/32A 235V)
Jeg vet ikke hvor lenge jeg sto, men da jeg var ferdig, sto det +34kWh under 22kW.
Hvor langt kan jeg kjøre med dette, før jeg er nede på samme kWh som jeg hadde før jeg begynte å "tanke" i dag?
For å snu på det: Om du tanker 10 liter på bensinbilen - hvor langt kan du kjøre da?

Det avhenger 100% av forbruket ditt. Bruker du 250Wh/km kommer du 4km per kWh. 4x34= 136km.

Hverken ladede km eller ladede kWh kan brukes som en målestokk på hvor langt du kommer, for ingen av dem forutser forbruket på turen du skal ta. Det er (sammen med uforutsigbare variasjoner i km/t enheten) årsaken til at jeg foretrekker den (etter mitt syn) korrekte måten å måle lading på, istedenfor den som kan være enklest å forholde seg til før man lærer mer som strøm. Så blir spørsmålet om folk flest lærer seg noe som helst om strøm når de skaffer seg elbil :) Har forsåvidt aldri hørt noen snakke om hvor mange km de fyller på bensinstasjonen, men det er kanskje elbilens lavere rekkevidde kombinert med manglende forståelse for strøm-begreper som gjør at km er blitt en måleenhet på SC (Tesla må selvfølgelig også ta deler av skylden som velger å vise dette tallet).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

#56
Men Sven-Erik, bilens rekkevidde kan du jo alltid se på bilens dashbord? Det vi diskuterer her er visning av ladehastighet, ikke hvor langt du kan kjøre? Jeg sier ikke at du skal vise resterende kWh i dashbordet mens du kjører og regne rekkevidden din med kalkulator (bruk bilens energy-app, så får du nøyaktig rekkevidde med nåværende forbruk), men at du skal oppgi den eneste måleverdien for ladehastighet som har noen verdi: kW.

Utgangspunktet var "Jeg fyller xxxkm/t på SC nå!" poster som har null verdi, men mange forstår ikke at informasjonen de kommer med er verdiløs.

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 29. juni 2014, klokken 09:39
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. juni 2014, klokken 08:10
For å snu på det: Om du tanker 10 liter på bensinbilen - hvor langt kan du kjøre da?
På Volvo'n er det veldig enkelt.  Den bruker ca. 1 liter på mila.
Tanker jeg 10 liter, vet jeg at jeg kan kjøre omtrent 10 mil.
Ok. Har aldri hatt en bil som er så enkel å beregne. Forrige bilen var en 2012 modell Passat 1,6 diesel. Den brukte ca 0,42 på veldig pen langkjøring, men sikkert 0,8 på småkjøring på vinteren. Snittet over året var ca 0,68l per mil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjørn

det kan gjøres så enkelt som dette..: kw't er lik Liter! bilen bruker ca 2L på mila.. tanken tar ca 75L :)

NilsG

@Bjørn, ja hvorfor gjøre det vanskelig bør det kan gjøres enkelt!
Personlig så syns jeg påfylling i kW/h gir et greit øyeblikksbilde av effekten som dyttes inn på bilen. Det gir selvfølgelig mest riktig bilde ved normal lading, men så lenge man vet at selv om bilen sier at den lades med 5xx km/h på en superlader så er det et øyeblikksbilde som er litt morsomt å se, så får de som syns at dette er et tullete mål fortsette å synes det!
Jeg har min bil stående på typical som tilsvarer et gjennomsnittlig forbruk på 200W, når jeg da lader med 13A så får jeg fylt 13km typical per time. Samtidig så vet jeg at vårt snittforbruk er ca 190, ergo får jeg med litt mere reelt på "tanken". Og dette er den infoen jeg trenger for på planlegge bruken av bilen. I morgen starter vi med en lang etappe og trenger 100% kapasitet ved start og må starte ladingen klokken xx i kveld for å ha dette.
Har hatt bilen i drøyt 2 uker, kjørt drøyt 3000 km og i.gen av oss har kjørt elbil før. Kjøringen har inneholdt flyttelass, feriekjøring og stort sett det meste, snittforbruk 189, anbefaler de som aldri er under 200 om å få gjort en sjekk da det høres veldig merkelig ut for meg. Evt så må man vurdere kjørestilen  ::)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Øyvind.h

#59
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 29. juni 2014, klokken 11:20
Det er ikke helt håpløst når folk bruker km/t i stede for kW, fordi det er noe som folk forstår.
Og selv om det kan være noe misvisende på SC, så viser det forbausende riktig på semi.
Det hjelper jo fint lite at det er lett å forholde seg til og lett å ta i bruk, når måleenheten er snodig og tallene man presenterer verdiløse/gale.

På semihurtig og treglading kan tallene ha en verdi, men på SC er tallene som sagt totalt verdiløse uten absolutt all nødvendig tilleggsinfo. Mange poster "jeg får dårlig fart på SC, får bare xxxkm/t" eller "bra sprut på sc, jeg får xxxkm/t". Dette er helt verdiløs info. Mye bedre at folk lærer seg det korrekte og nøyaktige med en gang.

Ladehastighet i km/t kan selvfølgelig være nyttig det også, eksempelvis om du ankommer klokken 20 på kvelden og kobler til 13A schuko og vet avreise er 08:00 morgenen etter. Da har du 13km/t i 12 timer, og du vet du vil våkne med ca 156 flere tkm på rekkeviddemåleren enn bilen hadde når du parkerte.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA