Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva slags problem har du opplevd på din i3

Startet av Hyperstress, mandag 23. juni 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. juni 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 29. juni 2014, klokken 11:20
Det er ikke helt håpløst når folk bruker km/t i stede for kW, fordi det er noe som folk forstår.
Og selv om det kan være noe misvisende på SC, så viser det forbausende riktig på semi.
Det hjelper jo fint lite at det er lett å forholde seg til og lett å ta i bruk, når måleenheten er snodig og tallene man presenterer verdiløse/gale.

På semihurtig og treglading kan tallene ha en verdi, men på SC er tallene som sagt totalt verdiløse uten absolutt all nødvendig tilleggsinfo. Mange poster "jeg får dårlig fart på SC, får bare xxxkm/t" eller "bra sprut på sc, jeg får xxxkm/t". Dette er helt verdiløs info. Mye bedre at folk lærer seg det korrekte og nøyaktige med en gang.

Ladehastighet i km/t kan selvfølgelig være nyttig det også, eksempelvis om du ankommer klokken 20 på kvelden og kobler til 13A schuko og vet avreise er 08:00 morgenen etter. Da har du 13km/t i 12 timer, og du vet du vil våkne med ca 156 flere tkm på rekkeviddemåleren enn bilen hadde når du parkerte.
Hvorfor blander du inn SuperCharger her i det hele tatt? Tråden handler da ikke om DC lading?!? At det er bra fart på AC lading oppgitt i kW og km/t er da totalt irrelevant av hva du ikke liker å se at noen måtte skrive i andre tråder om SuperCharger....
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på søndag 29. juni 2014, klokken 11:59
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 29. juni 2014, klokken 11:51
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 29. juni 2014, klokken 11:20
Det er ikke helt håpløst når folk bruker km/t i stede for kW, fordi det er noe som folk forstår.
Og selv om det kan være noe misvisende på SC, så viser det forbausende riktig på semi.
Det hjelper jo fint lite at det er lett å forholde seg til og lett å ta i bruk, når måleenheten er snodig og tallene man presenterer verdiløse/gale.

På semihurtig og treglading kan tallene ha en verdi, men på SC er tallene som sagt totalt verdiløse uten absolutt all nødvendig tilleggsinfo. Mange poster "jeg får dårlig fart på SC, får bare xxxkm/t" eller "bra sprut på sc, jeg får xxxkm/t". Dette er helt verdiløs info. Mye bedre at folk lærer seg det korrekte og nøyaktige med en gang.

Ladehastighet i km/t kan selvfølgelig være nyttig det også, eksempelvis om du ankommer klokken 20 på kvelden og kobler til 13A schuko og vet avreise er 08:00 morgenen etter. Da har du 13km/t i 12 timer, og du vet du vil våkne med ca 156 flere tkm på rekkeviddemåleren enn bilen hadde når du parkerte.
Hvorfor blander du inn SuperCharger her i det hele tatt? Tråden handler da ikke om DC lading?!? At det er bra fart på AC lading oppgitt i kW og km/t er da totalt irrelevant av hva du ikke liker å se at noen måtte skrive i andre tråder om SuperCharger....
Slapp av a. Det er ikke første gangen en tråd har sporet litt av og dekket tema litt utenfor trådtittel. Jeg nevnte i posten på forrige side at det var håpløst med "jeg lader med xxxkm/t på SC" poster. Beklager at tråden sporet litt av ift dette. Og som sagt - måling i km/t kan ha sin funksjon ved ladehastigheter så lave som denne tråden omhandler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

Jada, jada, JADA!  Og sist gang æ ladda telefon så ladet æ med 5kW/km i timen på en 16A 1~ superlader.


Kan ikke noen av "mm-politiet" starte nok en tråd som beskriver hvor mange W man kan fylle på XYkWh batteri med XZkW/t ladefart.

Så kan vi som er interessert i 13A -> 16A oppgradering vs "HVJB upgrade" lese om felger og vaskemiddel i denne tråden.

Og den som har lyst til å kommentere eller rette på det æ har skrevet no! TA DÆ EN BOLLE!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Jeg lader mobilen min i antall SMS per ladetime :D
Spøk til side. Fikk min oppgradert tidligere i uken samtidig som de monterte titanskjold, bremseskjold, byttet DAB til en knitrefri og div annet småtteri.

Vedlagt er bilde av jobben de gjorde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

@Øyvind.h

Så no e det "full-pupp" ved 22kW? Og du kan kjøre i høyhastighet over metall på veien uten forstyrrelser på radioen. TØFFT!



Æ må vel høre med Trondheim om dem kan oppgradere Car-El så æ sparer mæ noen timer på hjemreisen i sommerferien. Da turen fra Trondheim til Tromsø blir stortsett benyttet av eRoute 71-boksene.  3 timer lading gir 12kWh i differanse på en 22kW med dobbelladder. Det blir litt tid å spare.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Ser ut som tråden tok helt av i forhold til enheter med energi, effekt, lading, avstand osv....

Jeg skal ikke legge til noe, men det var fornøyelig å lese  ;D

sn0le

Er litt skuffet over vedkommende som leverte ut bilen min på mandag.
La merke til at bilen ladet med 26A på ladestasjonen i kjelleren hos Tesla i Drammen.
Spurte om bilen ikke hadde oppgraderingen som gir 22kW.
Joda, det skulle den ha siden den var ny.
Det var visstnok bare noe med laderen de hadde.
Sa at det var viktig at den klarte 22kW pga tur til Nordnorge i løpet av juli.
Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.

Testet på en 22kW Fortum-lader for noen dager siden. Jaggu fikk jeg bare 18kW. :(
Mail sendt til Tesla. Håper de kan fikse dette før vi skal på tur.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Milzit

Sitat fra: sn0le på søndag 29. juni 2014, klokken 22:18
Er litt skuffet over vedkommende som leverte ut bilen min på mandag.
La merke til at bilen ladet med 26A på ladestasjonen i kjelleren hos Tesla i Drammen.
Spurte om bilen ikke hadde oppgraderingen som gir 22kW.
Joda, det skulle den ha siden den var ny.
Det var visstnok bare noe med laderen de hadde.
Sa at det var viktig at den klarte 22kW pga tur til Nordnorge i løpet av juli.
Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.

Testet på en 22kW Fortum-lader for noen dager siden. Jaggu fikk jeg bare 18kW. :(
Mail sendt til Tesla. Håper de kan fikse dette før vi skal på tur.
Prøve hos en annen leverandør, Fotrum sine stolper er begrenset for tiden p.ga. en i3 som skapte problemer.

sn0le

Får gjøre det.
Man får vel maks 13A på Schuko selv om man har oppgraderingen?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

jkirkebo

Sitat fra: Milzit på søndag 29. juni 2014, klokken 23:22
Sitat fra: sn0le på søndag 29. juni 2014, klokken 22:18
Er litt skuffet over vedkommende som leverte ut bilen min på mandag.
La merke til at bilen ladet med 26A på ladestasjonen i kjelleren hos Tesla i Drammen.
Spurte om bilen ikke hadde oppgraderingen som gir 22kW.
Joda, det skulle den ha siden den var ny.
Det var visstnok bare noe med laderen de hadde.
Sa at det var viktig at den klarte 22kW pga tur til Nordnorge i løpet av juli.
Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.

Testet på en 22kW Fortum-lader for noen dager siden. Jaggu fikk jeg bare 18kW. :(
Mail sendt til Tesla. Håper de kan fikse dette før vi skal på tur.
Prøve hos en annen leverandør, Fotrum sine stolper er begrenset for tiden p.ga. en i3 som skapte problemer.

De er vel begrenset til 30A, ikke 26A? I så fall skal man få 21kW i displayet, ikke 18kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 03:51
Sitat fra: Milzit på søndag 29. juni 2014, klokken 23:22
Sitat fra: sn0le på søndag 29. juni 2014, klokken 22:18
Er litt skuffet over vedkommende som leverte ut bilen min på mandag.
La merke til at bilen ladet med 26A på ladestasjonen i kjelleren hos Tesla i Drammen.
Spurte om bilen ikke hadde oppgraderingen som gir 22kW.
Joda, det skulle den ha siden den var ny.
Det var visstnok bare noe med laderen de hadde.
Sa at det var viktig at den klarte 22kW pga tur til Nordnorge i løpet av juli.
Ikke noe problem fikk jeg beskjed om.

Testet på en 22kW Fortum-lader for noen dager siden. Jaggu fikk jeg bare 18kW. :(
Mail sendt til Tesla. Håper de kan fikse dette før vi skal på tur.
Prøve hos en annen leverandør, Fotrum sine stolper er begrenset for tiden p.ga. en i3 som skapte problemer.

De er vel begrenset til 30A, ikke 26A? I så fall skal man få 21kW i displayet, ikke 18kW.

Stemmer.
Hvilke problemer skapte i3-en egentlig?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


Car-El

Om æ fylle bensin på en dieselbil, så er det vel mitt problem. Bensinstasjon bygg ikke om pompene. Og om bilen ikke tåler den kvaliteten som er på drivstoffet? Fortsatt mitt problem så lenge det er innenfor godkjente normer og standarder. Så hvorfor skal da Fotrum da sette ned strømmen for at BMW ikke klarer å følge standar?

Dem tar vel en å "fullt betalt" for "redusert vare".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cra

Sitat fra: Car-El på mandag 30. juni 2014, klokken 09:32
Så hvorfor skal da Fotrum da sette ned strømmen for at BMW ikke klarer å følge standar?

Regner med de gjør det for at ikke laderen skal konke. Da får jo ingen strøm i det heletatt. Hadde bensinpumpa blitt ødelagt av at du tanket dieselbilen din med den hadde nok bensinstasjonen gjort noen grep for å hindre at det skjedde også. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA