Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Titanplate montert. Stor støyforskjell

Startet av mrjalle, tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:59

« forrige - neste »

mrjalle

Heisann!
Har de siste ukene hatt et par ganger vi har parkert med relativt lite batteri igjen. Har derfor ladet på 32 A (har en helt ny kontakt på egen kurs med egen jordfeilbryter sikret med 32 A sikring). Tidligere har vi aldri ladet på 32 A mer enn en times tid for å fylle opp rett før vi reiser. Disse to gangene har vi ladet over flere timer.

Sikringen ryker.

Tesla har koblet seg på bilen og sier at de ikke finner noe galt. Så startet jeg VisibleTesla, og lot den gå mens bilen lader nå. Ser på grafen for "Current" at den spretter opp på 33 A med jevne/ujevne mellomrom. Kan det være gjentatte slike som gjør at sikringen ryker?

Har tenkt å kontakte elektriker over helgen, men lurte på om noen andre har vært borti det samme?

jkirkebo

Sitat fra: mrjalle på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:15
Heisann!
Har de siste ukene hatt et par ganger vi har parkert med relativt lite batteri igjen. Har derfor ladet på 32 A (har en helt ny kontakt på egen kurs med egen jordfeilbryter sikret med 32 A sikring). Tidligere har vi aldri ladet på 32 A mer enn en times tid for å fylle opp rett før vi reiser. Disse to gangene har vi ladet over flere timer.

Sikringen ryker.

Tesla har koblet seg på bilen og sier at de ikke finner noe galt. Så startet jeg VisibleTesla, og lot den gå mens bilen lader nå. Ser på grafen for "Current" at den spretter opp på 33 A med jevne/ujevne mellomrom. Kan det være gjentatte slike som gjør at sikringen ryker?

Har tenkt å kontakte elektriker over helgen, men lurte på om noen andre har vært borti det samme?

Sikringen skal ikke ryke av dette. Du bør teste litt mer, ved å senke ladestrøm med 1A i gangen for å se når den evt. ikke ryker lengre. Altså prøv 31A først, så 30A om den fortsatt ryker osv.

Er sikringen veldig varm når den slår ut?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

En del kombivern har indikator for om vernet løste ut pga for mye strømtrekk eller om det skyldes jordfeil. Eaton sine har det, og sikkert en del andre.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:20
prøv 31A først, så 30A om den fortsatt ryker osv.

Dette skal jeg prøve :-)

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:20
Er sikringen veldig varm når den slår ut?

Det vet jeg ikke, da det kan være en time siden sikringen røk de gangene jeg har merket at den er gått...

Sitat fra: sn0le på onsdag 28. mai 2014, klokken 20:31
En del kombivern har indikator for om vernet løste ut pga for mye strømtrekk eller om det skyldes jordfeil. Eaton sine har det, og sikkert en del andre.

I sikringsskapet mitt er den en sikring, og en jordfeilbryter til denne kursen. Jordfeilbryteren står fortsatt oppover, mens sikringen spretter ned. Da kan jeg anta at det ikke er jordfeil?

sn0le

Ah. Ja. Det har du rett i.
Leste litt kjapt, trodde det var ny kurs, men det er kanskje bare kontakten som er ny, slik du skrev.
Er det en 1-fase sikring?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle

Sitat fra: sn0le på onsdag 28. mai 2014, klokken 20:42
Ah. Ja. Det har du rett i.
Leste litt kjapt, trodde det var ny kurs, men det er kanskje bare kontakten som er ny, slik du skrev.
Er det en 1-fase sikring?

Hele kursen er ny.... Usikker på om sikringen er 1 eller 3 faser. Elektrikeren gjorde som han ville :-)

sn0le





Øverst er et 1-fas vern. Det har 2 "vipper".
Nederst er et 3-fas vern. Det har 3 "vipper".

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener en av elektrikerne på jobb snakket om at et 3-fas vern kan slå ut for "tidlig" om du bare belaster en av fasene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle

Sitat fra: sn0le på onsdag 28. mai 2014, klokken 20:54
Øverst er et 1-fas vern. Det har 2 "vipper".
Nederst er et 3-fas vern. Det har 3 "vipper".

Da er det 1-fas :-)

mrjalle

Med bilen på 32A holdt den ut 40 min før sikringen gikk.
Med bilen på 31A holdt den ut 3 timer og 45 min før sikringen gikk.
Nå har jeg satt den på 30 A og satser på at det går bra - trenger 90 % i morgen.....bare 4,5 timer igjen til fulladet, så burde går bra.

Denne gang nådde jeg sikringen ca 10-12 min etter den var gått, den var varm - og det var døren til sikringskapet også..... Ikke sånn at det gjorde vondt å ta på, men mer enn litt lunk....

sn0le

Får du tatt et bilde av sikringa og lagt ut her?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle

En time, så gikk sikringen på 30A også, nå 29A....

sn0le

Høres nesten ut som sikringen er 25A eller noe.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle


sn0le

#13
Hmmm.
Er jo tydelig en 32A sikring med C-karakteristikk.
Varmgang som du beskriver er ikke bra.
Er ikke elektriker selv, men kan tyde på dårlig kontakt eller feil med sikring.
Vet ikke om jordfeilbryteren også avgir varme. Hvis den gjør det så kanskje varmen fra begge to får 32A sikringen din til å slå ut.
Evt så er det den totale varmen i sikringsskapet som får ting til å gå åt skogen.

Ville fått termografert sikringsskapet hvis jeg var deg.

Hjelper det å la skapet stå åpent? Anbefales vel ikke, men gjør at man kan se om det er for mye varme som genereres i sikringsskapet ditt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

MyMuffin

En tommelfinger regel er vel å maks belaste sikringen med 80% last.
Det kan for all del hende at sikringen er en mandagsutgave, men å ha en sikring ligge å lurke ved vippepunktet for å slå ut er lite gunstig.
Tendensene er jo ganske klare her, da sikringen holdt vesentlig lengre ved 31A enn 32A belastning.

Det kan også hende, som nevnt tidligere at lederne ikke er skrudd skikkelig til,  dette kan føre til varmgang.

Når tesla'n i tillegg hopper opp på 33A i ny og ne så er det ikke så merkelig i mine øyne at sikringen ryker.

Kanskje du bør prøve å legge deg på nærmere 25A og se hvordan det går?




2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA