Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Titanplate montert. Stor støyforskjell

Startet av mrjalle, tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:59

« forrige - neste »

mrjalle

Sikringen overlevde de siste timene på 29A. Reiser på hytta i dag, så prøver jeg 25A når vi kommer hjem igjen på lørdag :-)

Øyvind.h

Ny sikring og ny kurs skal helt fint holde full last kontinuerlig. Slår den ut er det viktig at du avdekker hvorfor!

http://w3.elektrofag.info/elektroteknikk/vernogtverrsnitt/beregningseksempler/karakterstikk-b-og-c
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trustno1

Jeg ville også sjekket opp dette nøyere. Har selv sett eksempel på at der kablen inn til sikringen har ligget på baksiden av klemmen som holder den fast, og dermed bare ligget inntil lederen.
Dette ble oppdaget ved at sikringen gikk pga varmgang. Når det ble skrudd fra hverandre viste det seg at hele kablen og sikringen var svidd pga varmgangen.
Kunne gått mye værre, så uregelmessigheter i sikringsskapet er ikke til å spøke med.

Griffel

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 29. mai 2014, klokken 08:11
En tommelfinger regel er vel å maks belaste sikringen med 80% last.
Det var fra den gang en brukte skrusikringer. En automatsikring skal ikke koble ut på merkestrøm kontinuerlig (derfor tåler den i praksis noe mer) så her er noe galt. Dette skal ikke skje.

Det som kan være feil er enten at det er noe feil med sikringen som sådan eller at det er for varmt i skapet.
Varmgang skylles gjerne dårlig kontakt et eller annet sted (sikringen eller jordfeilbryteren som ligger inntil).

Dette må elektrikkeren sjekke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Havebigfun

Jeg har også Garoautomater-min tåler heller ikke 32A trekk uten at den blir svært varm.
Garo er visst ikke den beste kvaliteten man kan tenke seg :(
Jeg trekker som regel 24 A- da går det bra

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 29. mai 2014, klokken 17:09
Jeg har også Garoautomater-min tåler heller ikke 32A trekk uten at den blir svært varm.
Garo er visst ikke den beste kvaliteten man kan tenke seg :(
Jeg trekker som regel 24 A- da går det bra

Hmm, merkelig sammentreff. Jeg har nemlig hatt problemer et par ganger når jeg tenker meg om, på Kransen i Moss. 4 ladestasjoner der jeg to ganger på rad tok en 16A sikring (på to forskjellige ladestasjoner) ved å lade på 13A. 10A gikk bra. Det var også Garo-automater. Informerte kommunen og de sendte ut en elektriker som byttet til de nye digitale Eaton-automatene med LED-indikering. Etter det har jeg ladet en drøss ganger på 16A uten noen problemer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Skal oppgradere til trefase i heimen og bygge om tavla. Ut med krussikringer og inn med automater, og ny 32A skal ut på veggen. Tenker jeg sier at jeg ikke skal ha Garo. Hvilket merke ber jeg om?

sn0le

#22
Eaton er bra.
Solgte en leilighet i fjor der sikringsskapet var oppgradert med Eaton jordfeilautomater.
Den typen jeg hadde, har som jkirkebo nevnte, LED-indikering for hvor stor jordfeilen på kursen er om man setter de i testmodus.
Eaton har og mere standard jordfeilautomater også.
Chint skal man holde seg langt unna.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på torsdag 29. mai 2014, klokken 20:04
Eaton er bra.
Solgte en leilighet i fjor der sikringsskapet var oppgradert med Eaton jordfeilautomater.
Den typen jeg hadde, har som jkirkebo nevnte, LED-indikering for hvor stor jordfeilen på kursen er om man setter de i testmodus.
Eaton har og mere standard jordfeilautomater også.
Chint skal man holde seg langt unna.

Eatons digitale er nok de beste ja, men jeg har heller aldri hatt noen som helst problemer med Chint-utstyr. Virker som om det er gått litt mote i å rakke ned  det, uten at jeg har sett noe veldig konkrete holdepunkter for at det er nødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Ja, hvorfor ikke Chint?
Helt greie og rimelige sikringer sa elektrikeren jeg bruker.
Han har benyttet de selv i nytt hus.
De er riktignok 3 moduler om en skal ha jordfeilbryter integrert,
men om skapet er stort nok bør ikke det by på noe problem.
Konvertitt fra S til X

sn0le

#25
Har masse elektrikere i firmaet jeg jobber i.
De rynker veldig på nesen når Chint nevnes.
Det er veldig billig. Man får jo 2-polet automatsikringer fra Chint for under hundrelappen på www.elektroimportøren.no
Som en på jobben sa. Skal du oppgradere sikringsskapet så er det dumt å gå for billig ræl.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

#26
Sitat fra: sn0le på fredag 30. mai 2014, klokken 02:16
Har masse elektrikere i firmaet jeg jobber i.
De rynker veldig på nesen når Chint nevnes.
Det er veldig billig. Man får jo 2-polet automatsikringer fra Chint for under hundrelappen på www.elektroimportøren.no
Som en på jobben sa. Skal du oppgradere sikringsskapet så er det dumt å gå for billig ræl.

Ja, det er billig så med det vanlige prosentpåslaget blir jo fortjenesten for elektrikeren ganske lav :/

Men at billig i alle tilfeller betyr dårlig er jeg ikke med på. Det er nok heller endel andre som beregner seg rimelig store avanser. Også i importleddet, jeg bestilte nettopp en god del Gira eNet utstyr fra Tyskland. Norsk grossist skulle via norsk importør (Micro Matic) ha 21k eks. mva. for dette. Prisen til sluttbruker ville blitt en god del høyere enn det igjen.
Jeg ga litt under 12k eks. mva. inkl. frakt fra tysk webshop....

Jeg har konsekvent fått brukt Chint på alt som er gjort hjemme hos meg, totalt 4 sikringsskap. Har ikke sett poenget med å bruke mer penger enn nødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

maxmekker

Som en start legger jeg ut en oversikt på utløserkarakteristikk på automater ved forskjellige temperaturer.

Når det gjelder de stolpene som er nevnt, 'Kransen' i Moss , kan jeg ikke si at jeg har fått noen tilbakemelding på at de stolpene har trøblet. Kan jo være at den trikkeren som var der og byttet ikke er Garo kunde  ::) og kjørte de i bosset. Når det gjelder kvalitet på automater og produkter generelt , så klart vi bestrever oss til å ha kvalitet til rett pris. 100% feilfritt er ikke mulig dessverre , men ved evnt feil og reklamasjoner er vi raske til å ordne opp.(mot elektriker) Kan nevne at vi har en på huset med samme oppsett (232c)+tesla , og den blir varm ja, men har ikke hatt de problemer som beskrevet i tråden. Vi ser på saken.  ;)

sn0le

Ser på tabellen at 32A automaten slår ut nesten 4A "tidligere" hvis det er 50 grader i skapet kontra 30 grader.
Men så skal vel en 32A sikring også tåle en god del mere enn merkestrømmen i korte perioder?
Mener det er 1,2 ganger merkestrøm i 1 time for nyere typer automatsikringer?

Var derfor jeg skrev lengre opp her at det hørtes ut som det var en 25A sikring, fordi den vil kunne tåle rundt 30A i en time før den slår ut.
En 32A sikring skal kunne tåle rundt 38,4A i en time før den slår ut.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mrjalle

Har avtale med elektrikker på mandag, så ser vi hva han sier :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA