Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk åpner for å dele superladere med andre bilmerken ... :-(

Startet av Pirium, tirsdag 10. juni 2014, klokken 08:13

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: breitling på fredag 23. mai 2014, klokken 10:45
Det finnes selvfølgelig "drømmere" på Finn som priser sine trillinger fra 2011 til 120-130k.
Nå vet jeg nøyaktig hvordan jeg ville annonsert min trilling på finn: selge den 10.000 billigere uten vinterhjul. ;D Det er jo akkurat slik forhandlerne annonserer og får dermed bruktbilene til å virke dyre. :P

Edit: La merke til at den i Buvika nettopp har hatt 2. gangs service. De to servicene er jo verdt 6-7.000 kroner også da. Servicer på elbiler er bare penger ut av vinduet, men noe man føler man må ha for å opprettholde garantien.

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

breitling

#16
Sitat fra: tomrh på torsdag 22. mai 2014, klokken 22:55
Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:45
12000kr for vinterhjul, er ikke det jævlig dyrt? Er jo ikke akkurat store felgene og dekkene.....
Jo det er det. Problemet er at uoriginale felger er litt vanskelig å få tak i til trilling, det er 4"x15" foran og 5"x15" bak standard og de vokser ikke akkurat på trær.

Jeg kjøpte ION uten vinterdekk akkurat med samme resonnement.  12k for 4 dekk??? Ikke f...n!
Fant Conti dekk på stålfelg (synes personlig at vinterdekk er mer utsatt for kantskader enn på sommer) for 4100. Levert til gummiverksted som passet meg. Ferdig påsatt og balansert. Med alu-felg ville kostet litt mer, men ikke 12000.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

automat

Sitat fra: breitling på fredag 23. mai 2014, klokken 10:45
Hvis du skal kjøre mye er ION bedre alternativ pga. garanti: 120.000 km og 5 år. Og som andre sier hold deg unna importerte pga. 3 års garanti.
Forskjellen mellom ny (140k) og brukt (+/- 100k) er så pass liten at du bør vurdere ny. Det finnes selvfølgelig "drømmere" på Finn som priser sine trillinger fra 2011 til 120-130k.

Har nettopp bestilt meg en iOn til 140Kkr, eller rettere sagt, 151Kkr med vinterdekk og gummimatter (droppet metallic). Men det var litt av en leveringstid. Jeg får ikke min før i aug/sept.

Hadde egentlig tenkt på bruktbil, men syns det ble meningsløst når nypris er såpass lav.

Skal bli spennende å se om rekkeviddeangsten slår til til vinteren. Har 80 km t/r jobb, og ingen garanti for lading.  For det er mange flere elbiler enn ladeplasser på jobben.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Sitat fra: automat på lørdag 31. mai 2014, klokken 22:58
Skal bli spennende å se om rekkeviddeangsten slår til til vinteren. Har 80 km t/r jobb, og ingen garanti for lading.  For det er mange flere elbiler enn ladeplasser på jobben.
80 km t/r på kaldeste vinteren uten lading i mellom går som oftest ikke uten at du må velge å fryse (hvis du ikke bor ved kysten da, der det nesten bare er plussgrader). Det hjelper veldig om du kan parkere i P-garasje på jobben. Må du stå ute, blir du ofte nødt til å bruke defrost som trekker mer strøm enn du har lyst til å bruke. Et rekkeviddetips er å ikke kjøpe de Continental-dekka bak som følger med, de suger rekkevidde (etter min erfaring). Kjøp heller Nokian Hakkapelitta R2 i 185/55-15 bak. Jeg vant 5-10 km ekstra rekkevidde med de, og de kilometrene kan være helt avgjørende for deg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Sitat fra: tomrh på søndag 01. juni 2014, klokken 01:29

80 km t/r på kaldeste vinteren uten lading i mellom går som oftest ikke uten at du må velge å fryse (hvis du ikke bor ved kysten da, der det nesten bare er plussgrader). Det hjelper veldig om du kan parkere i P-garasje på jobben. Må du stå ute, blir du ofte nødt til å bruke defrost som trekker mer strøm enn du har lyst til å bruke. Et rekkeviddetips er å ikke kjøpe de Continental-dekka bak som følger med, de suger rekkevidde (etter min erfaring). Kjøp heller Nokian Hakkapelitta R2 i 185/55-15 bak. Jeg vant 5-10 km ekstra rekkevidde med de, og de kilometrene kan være helt avgjørende for deg.

Dette er strekningen Drøbak-Oslo, så det kan bli endel dager med kuldegrader. Men det er mange med uregelmessig arbeidstid (inkludert meg), og jeg tror det ofte blir litt ledige plasser utover dagen, så jeg får satse på at det er mulig å få seg et par-tre timer med strøm før hjemreise.

Det blir litt spennende å se hva slags vinterdekk som leveres. Jeg fikk spesifisert i kontrakt at det skal være nordiske dekk. Det står Continental i kontrakt. Men går man på prislista på peugeot.no står det: Continental vinterhjul: Bridgestone WS60. Er det nordisk?

Har skjønt at det lenge har vært begrenset med nordiske vinterdekk på markedet, og mange derfor kjører med kontinentale dekk. Yokohama Ice guard kan leveres i riktig dimensjon, men hvilke andre?
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

#20
Sitat fra: automat på søndag 01. juni 2014, klokken 18:35
Det blir litt spennende å se hva slags vinterdekk som leveres. Jeg fikk spesifisert i kontrakt at det skal være nordiske dekk. Det står Continental i kontrakt. Men går man på prislista på peugeot.no står det: Continental vinterhjul: Bridgestone WS60. Er det nordisk?

Har skjønt at det lenge har vært begrenset med nordiske vinterdekk på markedet, og mange derfor kjører med kontinentale dekk. Yokohama Ice guard kan leveres i riktig dimensjon, men hvilke andre?
Det er ikke så spennende, du får sannsynligvis Continental ContiWinterContact TS800 bak, og TS760 foran hvis du ikke gjør noe. De har EU-merking E i energi, ikke spesielt bra. Det er mange tilgjengelige dekk, bare søk på f.eks. dekkonline.com. Noen har fått Yokohama, andre Bridgestone. Men det er vanskelig å finne gode vinterdekk med lav rullemotstand, finnes ikke bedre enn energimerking E i trillingenes originale dekkdimensjoner så langt jeg har oversikt. Bridgestone er japansk. Det er grusomt om høsten å sette på de originale vinterdekka, du finner flere erfaringer her på forumet der man over natta bare mistet 15-20 km rekkevidde etter dekkbytte. Det er derfor jeg gikk opp til 185-bredde for å kunne bruke Hakka R2. Det er meget gode vinterdekk med meget lav rullemotstand, som faktisk gir meg sommerdekk-rekkevidde. (Framdekka er fremdeles TS760). Litt mykere enn Conti-dekka, noe som gjør at ESP'en er litt mer følsom.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

#21
Jeg fikk ContinentalVikingContact6 dekk(CVC6) Kliss nye, som er produsert i feb 2014. Mas deg til slike ;) Jeg vil anta dette er de beste dekkene du får til trilling..
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tomrh

Sitat fra: moby666 på mandag 02. juni 2014, klokken 16:59
Jeg fikk ContinentalVikingContact6 dekk(CVC6) Kliss nye, som er produsert i feb 2014. Mas deg til slike ;) Jeg vil anta dette er de beste dekkene du får til trilling..
Energimerking C bak er godkjent. ;) Moby666's tips er bedre enn alt det andre rælet som selges.

Vet ikke hva R2 har men forgjengeren Hakka R har ihvertfall C, og R2 skal ha ytterligere 5% lavere rullemotstand. Regner med den har B da?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Sitat fra: tomrh på mandag 02. juni 2014, klokken 20:51
Sitat fra: moby666 på mandag 02. juni 2014, klokken 16:59
Jeg fikk ContinentalVikingContact6 dekk(CVC6) Kliss nye, som er produsert i feb 2014. Mas deg til slike ;) Jeg vil anta dette er de beste dekkene du får til trilling..
Energimerking C bak er godkjent. ;) Moby666's tips er bedre enn alt det andre rælet som selges.

Vet ikke hva R2 har men forgjengeren Hakka R har ihvertfall C, og R2 skal ha ytterligere 5% lavere rullemotstand. Regner med den har B da?

Får satse på Viking Contact 6. Har jo i kontrakten blitt lovet nordiske Continental dekk. Og da er det vel ikke så mange alternativ. TS800/TS760 er ikke nordiske dekk.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hawken

Da var den nye eieren av denne bilen som diskuteres også blitt medlem av forumet...

Sjekket litt rundt denne bilen før jeg kjøpte den, også denne posten, men fant ut at dette virket som et godt kjøp og kan ikke si at den har skuffet meg enda. Som dagpendler mellom Trondheim og Orkanger er den veldig bra. Holder tur/retur uten lading, men har også skaffet meg ladeplass på jobben slik at jeg kan kjøre dit uten fullt batteri, og spesielt fram mot vinteren. Har forøvrig "oppgradert" bilen med nye matter, denne gang i gummi, siden Citroen ikke tilbyr gummimatter i sine biler. Kjøpte mine på Torshov for 300 kr, så klipper man til de selv slik at de passer. Faktisk så ble det bedre enn originalt, med tanke på at de dekker mer av gulvflaten.

Har dog noen kjappe spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på:
1) Det virker som om det kommer en lyd fra høyre speil når man kommer over 60-70 i form av vinden som passerer. Noen som er kjent med dette?
2) Hvilken reell rekkevidde kan man forvente av en slik bil etter 3 år og ca 39 000 km? Jeg skjønner jo at 15 mil oppgitt fra fabrikk er litt vel optimistisk. Men i mine øyne så tror jeg bilen holder en 11-12 mil per dags dato ved økonomisk kjøring.
3) Har lest litt på forumet og funnet ut at det kan være lurt å anskaffe seg skvettlapper bak, noen som har anskaffet seg dette og har erfaringer med montering?

Noen andre tips som er greit for en ny elbil-eier?  :)


tomrh

Sitat fra: Hawken på torsdag 19. juni 2014, klokken 11:05
2) Hvilken reell rekkevidde kan man forvente av en slik bil etter 3 år og ca 39 000 km? Jeg skjønner jo at 15 mil oppgitt fra fabrikk er litt vel optimistisk. Men i mine øyne så tror jeg bilen holder en 11-12 mil per dags dato ved økonomisk kjøring.
Dette er helt som forventet. Gratulerer med kjøpet! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: Hawken på torsdag 19. juni 2014, klokken 11:05
Da var den nye eieren av denne bilen som diskuteres også blitt medlem av forumet...

Sjekket litt rundt denne bilen før jeg kjøpte den, også denne posten, men fant ut at dette virket som et godt kjøp og kan ikke si at den har skuffet meg enda. Som dagpendler mellom Trondheim og Orkanger er den veldig bra. Holder tur/retur uten lading, men har også skaffet meg ladeplass på jobben slik at jeg kan kjøre dit uten fullt batteri, og spesielt fram mot vinteren. Har forøvrig "oppgradert" bilen med nye matter, denne gang i gummi, siden Citroen ikke tilbyr gummimatter i sine biler. Kjøpte mine på Torshov for 300 kr, så klipper man til de selv slik at de passer. Faktisk så ble det bedre enn originalt, med tanke på at de dekker mer av gulvflaten.

Har dog noen kjappe spørsmål som jeg lurer på om noen kan svare på:
1) Det virker som om det kommer en lyd fra høyre speil når man kommer over 60-70 i form av vinden som passerer. Noen som er kjent med dette?
2) Hvilken reell rekkevidde kan man forvente av en slik bil etter 3 år og ca 39 000 km? Jeg skjønner jo at 15 mil oppgitt fra fabrikk er litt vel optimistisk. Men i mine øyne så tror jeg bilen holder en 11-12 mil per dags dato ved økonomisk kjøring.
3) Har lest litt på forumet og funnet ut at det kan være lurt å anskaffe seg skvettlapper bak, noen som har anskaffet seg dette og har erfaringer med montering?

Noen andre tips som er greit for en ny elbil-eier?  :)

Grattis! Originale gummimatter får du hos Mitsubishi - sånn til orientering.. Det meste som er å få til bilen, får du der.
Anbefaler å kjøpe originale skvettlapper foran. De er så små at de nesten ikke synes, men forholdsvis effektive likevel. Svindyre (kostet kr. 1580,- for to år siden), men trillingene har en konstruksjon som gjør at særlig bakskjermene blir rimelig sandblåst ettersom km ruller på. Skvettlappene vil begrense dette. Føler du at bilen er veldig ustabil, er det senkefjærer å få kjøpt. Dette gjør seg virkelig, men bilen blir stiv og stumpete. Fordelen med fjærene er større enn ulempene - spør du meg..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

TB

Sitat fra: Hawken på torsdag 19. juni 2014, klokken 11:05
1) Det virker som om det kommer en lyd fra høyre speil når man kommer over 60-70 i form av vinden som passerer. Noen som er kjent med dette?

Har ikkje tenkt over dette, generelt mykje hjul og vindstøy i trilling.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Stjerneglis

Vår 2011 i-Miev rundet 35000 km denne uka og still going strong. Kan ikke si at jeg har merket noe til kapasitetreduksjon på batteripakken. Banker i bordet og venter spent til batteridiagnosen etter kommende service i november.

Vi har også svak plystring fra høyre sidespeil, men den tror jeg ingen andre i familien har lagt merke til ;)

Skvettlapper bak er ingen vits å ha, men foran er kjekt. Synes dog de ikke er verdt 1600,- for denne bilen.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

svingen

det er vel ikke hemmlig het att den bilen her liker seg best under 70-80 har kjørt i 120 på motorveien men det er ikke noe jeg har veldig lyst til og gjøre hver dag får og si det slik,er en del støy.
Men under 80 så fungere den veldig bra,snitt fart på norske veier er vel noe som 60km/t så da passer den bra :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA