Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk høydejusterbare led lys?

Startet av janmb, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:28
Hver gang jeg kjører forbi Liertoppen (ja, jeg kjører forbi, og stopper aldri for å handle eller spise der etter det ble betaling for strøm på stolpen,) ser jeg at stolpen er ledig.

Er det i det hele tatt noen som bruker denne stolpen lenger?

Betaling er topp, det fører til at stolpen blir "forbeholdt" de som faktisk trenger å lade. Noe du tydeligvis ikke gjorde før siden du nå kan kjøre forbi hver gang :-) Dette er vinn-vinn i mitt hode - du slipper å kaste bort tid på å lade når du ikke trenger og noen som faktisk trenger strømmen slipper å vente på at du skal få gratis strøm. Jeg er for betaling, av samme grunn som Thomas et par poster lengre opp her.

Betaling for lading har ingenting med strømpriser å gjøre og bør heller ikke ha det. Betaling er for mobilitet. Hvis det å ha en lader tilgjengelig gjør at man kan ta en tur med elbil som man ikke kunne tatt uten lademuligheten så er prisen pr kwh helt uvesentlig. Som sagt i en annen tråd, jeg kjørte Oslo - Blefjell - Oslo, hurtigladet to ganger a 50 kroner. Det vil si at turen kostet meg 100 kroner. Med tre personer i bilen er det uslåelig billig i forhold til alle andre alternativer. Om jeg så betalte 5 kroner pr kwh er uvesentlig, jeg kom frem og tilbake med den bilen jeg har. (For orden skyld kjørte Leaf og ladet på Chademo ladere).
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Car-El

Betaling er vel ikke diskusjon. Men for en hvær pris? Tesla og Renulte er vel de to bilmerker som klarer å lade med 22kW. I en time så blir det 3kr/kWh ved Fortum sine stolper. Så blir det rundt 6kr/mila. Ikke det verste, men dog dyrt. En Tesla med enkeltlader ville da måtte betale 12kr/mila, da han/hun får bare 11kWh på en time a 60kr. Så kommer Leaf, Soul og de andre som får ennå mindre inn på batteriet.

Da er det litt surt å tenke på at en time lading a 60kr gir maks 22kWh. Og da betaler man under 1kr/kWh i "hjemmepris". Så blir det 300% av hjemme pris. Får da en Leaf eller Soul bare 3,3kWh til 60 kroner...   Det er det vi kaller ran...  20kr/kWh. Det blir 2000% av hjemmepris.

Det er greit at jeg skal betale. Men ikke en jø...ris.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Veggen

3 ganger hjemmepris for godt utbygd infrastruktur som er tilgjengelig når man trenger det er et røverkjøp!
Det må være økonomi i dette for tilbyder for at noen skal gidde å bygge ut.

Og at man betaler for tid og ikke energimengde er helt greit, så lenge man opptar en verdifull ladeplass bør man betale for det. Det er ikke leverandørens problem at noen har treg lader i bilen.

Charge and Drive

Når de gjelder Tesla så kan de lade på superladeren til Tesla som ligger noe få kilometer unna.

Når det gjelder Leaf og Soul så kan de lade på CHAdeMO laderen ved siden av. Så for de elbilene så er ikke type 2 med 22 kW riktig ladevalg på Liertoppen.

Renault Zoe har full glede av 22 kW :)
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

mariowing

Sitat fra: Car-El på søndag 05. oktober 2014, klokken 19:55
Da er det litt surt å tenke på at en time lading a 60kr gir maks 22kWh. .

Dette mener jeg blir feil, du betaler (antatt at du måtte ha en time med ladning som i dette eksempelet kanskje er litt søkt men for diskusjonens skyld...) 60 kroner for å komme deg lengre med elbilen din. Hva er alternativkosten din? Kjøre bil nummer to som er eksosbil? Hvis du ikke har det; leie en bil og betale drivstoff for hele turen? Ta bussen og taxi fra stasjonen og frem til hytta? Kjøre tog og be en kompis hente deg på stasjonen?

Det er mulig at noen av disse alternativene fremstår som mer attraktive men for min del så vil 60 kroner for å komme meg fra a - å være helt akseptabelt. Og det totalt uavhengig av hvor mye energi jeg får for pengene. Jeg kjøper ikke energi, jeg kjøper muligheten for å komme meg fra a-å med den bilen jeg allerede har.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

OddB

Der mest  attraktive  ville være om handlesenteret  prøvde  å lokke meg  dit ved å tilby  gratis  Type2-lading. Da ville de faktisk  kunne konkurrere ut superladere nede i bakken og lure meg til å handle DER en time eller to istedet for  at jeg stoppet  et annet sted. Kostnadene ved å sette opp og drive en Type2-ladestasjon  er minimale  i forhold til andre markedsføringstiltak.
Forretningsmodellen TRENGER ikke å være at en tredjepart  skal tjene seg rik på det. (Bensinstasjonsmodellen)
DC-lading derimot...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

RaBalder

Sitat fra: OddB på mandag 06. oktober 2014, klokken 06:43
Der mest  attraktive  ville være om handlesenteret  prøvde  å lokke meg  dit ved å tilby  gratis  Type2-lading. Da ville de faktisk  kunne konkurrere ut superladere nede i bakken og lure meg til å handle DER en time eller to istedet for  at jeg stoppet  et annet sted. Kostnadene ved å sette opp og drive en Type2-ladestasjon  er minimale  i forhold til andre markedsføringstiltak.
Forretningsmodellen TRENGER ikke å være at en tredjepart  skal tjene seg rik på det. (Bensinstasjonsmodellen)
DC-lading derimot...

Dem trenger vel ikke å sette opp en type2-stasjon engang.

10-15 grove kontakter (store røde/blå) på veggen i et parkeringshus er ofte nok.  :)

Sjøhyene

Benyttet meg ofte av denne ladestasjonen før. Veldig fin plassering og bra sted å stoppe med unger for å få seg en matbit når man er på tur.
Etter at de begynte med betaling stopper jeg heller for å lade på SC Lier og da spiser vi like godt andre steder. Tror Mc Donalds som restaurant ville gått bra i pluss på meg selv med gratis lading. ;)
Men det får være opp til dem å bestemme. De har full rett til å gjøre det de gjør, men har en følelse av at gratis type 2 er en kostnadseffektiv måte å trekke kunder på.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

OddB

Det er også  tanken  bak Ladefondet til TOCN.  Det er et rimelig  lokkemiddel.  (Billigere  en Statoilkoppen tror jeg det sikkert er og..)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

mariowing

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:15
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 05. oktober 2014, klokken 04:28
Er det i det hele tatt noen som bruker denne stolpen lenger?
Nå var det jo ingen av dere som svarte på spørsmålet mitt.

@mariowing
Jeg trenger antagelig å lade like mye som alle andre, tror du ikke?
Men jeg stopper ikke og betaler for å lade på Liertoppen, samtidig som jeg betaler for å handle der.
Da kjører jeg heller et annet sted, og betaler for å handle der mens jeg lader gratis.

Sent svar men svar på direkte spørsmål bør du jo få :-)

Jeg bruker ikke den stolpen, bruker chademo på Leaf'en.

Og når jeg sier TRENGER å lade så mener jeg som i "jeg kommer ikke noe lenger enn hit og dette er siste stopp og jeg må lade for å overleve" trenger. Det er altså ikke et valg å kjøre noe annet sted. Og dermed så står mitt argument fortsatt sterkt; betaling er fint fordi bare de som trenger (som i min definisjon i forrige setning) trenger å lade gjør det noe som gir mindre kø.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 22. oktober 2014, klokken 08:43
Benyttet meg ofte av denne ladestasjonen før. Veldig fin plassering og bra sted å stoppe med unger for å få seg en matbit når man er på tur.
Etter at de begynte med betaling stopper jeg heller for å lade på SC Lier og da spiser vi like godt andre steder. Tror Mc Donalds som restaurant ville gått bra i pluss på meg selv med gratis lading. ;)
Men det får være opp til dem å bestemme. De har full rett til å gjøre det de gjør, men har en følelse av at gratis type 2 er en kostnadseffektiv måte å trekke kunder på.

For meg er det motsatt. Jeg går og venter på 22kW langs Rv4 så jeg skal slippe å kjøre omveien om SC på Lillehammer, men om de som kommer opp blir gratis tør jeg nok ikke satse på at de er ledige og fortsetter antageligvis å kjøre E6. Blir det betaling slik at kun de som trenger lading faktisk lader er sjansen mange ganger høyere for at de er ledige, og da prøver jeg nok å spare meg for omveien.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 22. oktober 2014, klokken 08:43
Men det får være opp til dem å bestemme. De har full rett til å gjøre det de gjør, men har en følelse av at gratis type 2 er en kostnadseffektiv måte å trekke kunder på.

Gratis er så effektivt at folk bruker det når de ikke må, som i ditt eksempel... ;)

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 22. oktober 2014, klokken 08:43
Men det får være opp til dem å bestemme. De har full rett til å gjøre det de gjør, men har en følelse av at gratis type 2 er en kostnadseffektiv måte å trekke kunder på.

Som du beviser mistet de faktisk en kunde (som kunne ladet raskere på SC), men kanskje de fikk tilbake en annen kunde som ikke kan lade på SC?

Problemet er i mine øyne at lading er gratis flere steder, ikke at enkelte tar betalt.
Gratis inviterer til overforbruk (kjekt å lade mens jeg spiser selv om jeg ikke må, billigere å lade gratis enn hjemme hvor jeg faktisk betaler 1,-/kWh) og er en håpløs måte å fordele et knapphetsgode på.

Og som du faktisk demonstrerer finnes det en betalingsvilje, den kan bare ikke konkurrere mot gratis.

Så:

* billigere og flere type-2 lading på McDonalds Liertoppen
* betaling på de kjøpesenterene hvor det nå er gratis

Jeg har flere ganger har måtte hurtigladet på Fortum i Sandvika etter å ha handlet på Sandvika Storsenter fordi folk lader gratis der bare fordi de kan -og det er gratis. For min del vil faktisk innføring av betaling være et lokkemiddel!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Sjøhyene

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:08
For meg er det motsatt. Jeg går og venter på 22kW langs Rv4 så jeg skal slippe å kjøre omveien om SC på Lillehammer, men om de som kommer opp blir gratis tør jeg nok ikke satse på at de er ledige og fortsetter antageligvis å kjøre E6. Blir det betaling slik at kun de som trenger lading faktisk lader er sjansen mange ganger høyere for at de er ledige, og da prøver jeg nok å spare meg for omveien.

Blir på en måte to forskjellige tilnærminger.
1. Ladestasjoner som dekker et reelt ladebehov
2. Ladestasjoner for å tiltrekke kunder til restaurant/butikk etc..

Den du snakker om er en typisk #1 og det er logisk at den skal koste penger. Også viktig at den til enhver tid er ledig og fungerende. Kan si at det er det man betaler for. At den skal være et forutsigbart lade alternativ som alltid er operativt.

Den type 2 laderen på Lier er derimot en erketypisk #2, sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

bb

Type 2-laderen på Liertoppen har flere ulemper:
1. SC ved Lier på begge sider av veien tar så godt som 100 % av Teslaene som potensielt kunne/ville ladet på Liertoppen. Siden det er så kort avstand mellom disse to tilbudene sier det seg selv at folk flest velger å lade gratis og vente noen ekstra minutter.
2. Det er kun én Type 2-lader der. Man kan risikere å kaste bort 5-10 minutter på å finne ut at laderen var opptatt. Og den tiden ved SC ville gitt mange flere km i forhold til tiden på en Type 2.
3. Å komme seg til Liertoppen kjøpesenter er litt klønete og koster ekstra minutter. Skal jeg for eksempel fra Oslo mot Drammen er det mye mer behagelig å bare svinge rett av E18 til SC. Samme gjelder hvis jeg kommer den andre retningen.

For at Teslaer i det hele tatt skal gidde å bruke Liertoppen må den bli gratis og ha minst 4x22 kW-stolper. Det er i alle fall min påstand. Jeg for min del ville ikke brukt den uansett om tilbudet ble gratis eller fikk flere stolper. Man skulle tro at det da bare var i3 og e-Golf som ville bruke den. Men de har såpass treg onboard lader at pris per kWh ikke lønner seg. Da er det bare Zoe igjen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thomas Parsli

Bortsett fra at det stort sett er overskudd på parkeringsplasser -og at risikoen for å ikke rekke hjem fordi du ikke fant en gratis parkeringsplass er relativt liten...

Men problemet er og blir gratis, anbefaler denne for de de som ikke helt ser problemet:

http://www.nytimes.com/2007/03/29/opinion/29shoup.html?_r=0
http://freakonomics.com/2013/03/13/parking-is-hell-a-new-freakonomics-radio-podcast/

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA