Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Jejl

Skiftet til vinterdekk i dag. De orginale goodyear dekkene fikk rulle 64 000 km(minus km kjørt med vinterdekk) til de var nedslitt, dvs at et dekk var litt under 3mm og de andre litt under 4mm. Nesten helt jevn slitasje på hele kjøreflatene. Har bestillt nye Landsail dekk til våren, (håper den kommer i februar). 5 200,- ferdig montert var ikke så gale synes jeg for 19 tommer.
De originale vinterdekkene, Nokian R2 er knapt synlig slitt (over 7mm på alle).

minim

BMW sliter mye med det samme på mange modeller. Der kan man legge seg helt i ene enden av spec og spare mye slitasje. På M modellene til BMW er det også tydelig beskrevet at hjulstillingskontroll skal utføres med vekter tilsvarende person på 75kg i førersetet. Eneste bilene jeg har sett med denne notisen.
-TMS 85D
-03 VW Polo

janrov

Hvis en forutsetter at Teslas spesifikasjoner er en fornuftig tradeoff mellom kjøreegenskaper og dekkslitasje, og at hjulvinklene de facto er innenfor spesifikasjonsintervallene når de måles statisk i maskinen, må problemet ligge et annet sted. En nærliggende forklaring er at noe beveger seg under kjøring. Det er vel to måter å kontrollere dette på; en er å sette kontrollstreker på alle relevante skruer, skiver og foringer. En annen er å  midlertidig montere kamera for å overvåke de ulike delene ved kjøring/belastning.

For egen del hevdet jo Tesla at bilen ikke har spissestag, for deretter å anføre at det spissestaget som ikke finnes er et fast stag som skal forbedre stabiliteten og som ikke kan justeres. Imidlertid må jo spissingen justeres et eller annet sted. Min forståelse er at spissingen justeres i innfestingen til spissestaget med en eksentrisk skrue/skiveanordning der staget festes i rammen. Det er jo spissfindig semantikk å hevde at staget er fast all den tid innfestingen av det er justerbar. Jeg venter fremdeles på endelig tilbakemelding fra Tesla på dette. 

Her er et bilde som viser den eksentriske skiven: http://www.ebay.com/itm/2014-TESLA-MODEL-S-REAR-SUSPENSION-TOE-LINK-OEM-6006840-00-B/112212143050

erot

#513
Et evig tilbakevendende problem med en enkel løsning. Nevnt over, men jeg stemmer i igjen: Gå til et hjulstillingsverksted som kan sine ting. Bilene er individuelle, men du får det rimelig bra da. Min første som var rwd fikk vi helt ned i 2/3 av laveste verdi på negativ camber (altså godt utenfor original spec), så ble spissing satt tilsvarende, nesten null. Den bilen hadde 100% jevn slitasje over hele banen på alle fire med 285-dekk bak og aktiv kjøring. Siste bil er dual og den fikk vi bare ned på rett under minimum. Ørlite mer spissing for å kompensere, men den sliter ganske fint den også. Får nesten 30 000 km ut av et sett Michelin PSS.

Spissing er viktigere enn camber.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA