Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: Charlie på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:59
Sitat fra: RaBalder på fredag 17. oktober 2014, klokken 18:15
Er det ikke mulig å se dette noen kilometer før det er sluttkjørt? Dette må da være synlig

  • ...med en lommelykt...
  • ...også titte under bilen mot innsiden av dekkene på motsatt side


Det høres jo ut som slike nedslitte bakdekk er noe som skjer fullstendig de siste 500m før dekket er flatt. Noe må det da ha vært mulig å se tidligere.

RaBalder: Sjekker du dekkene dine hver dag? Mine dekk er to måneder gamle. Man kan ikke se på de at de er slitt, ikke før man fører hånden "bak" dekket, da kjenner man at corden spriker i alle retninger. Det viste seg å gjelde begge bakdekkene...

Jeg sjekker ikke dekkene mine hver dag. Tror jeg har vært kjempeheldig da min slitasje er helt jevn. Har vanlig standard 19", kjørt 18000 og har 7mm igjen. Så jeg har ingen grunn til å klage.

Det skal heller ikke være nødvendig å sjekke dekkene hver dag eller hver uke for den saks skyld.
Men alt må jo være bedre enn å stå langs en vei med flatt dekk.

jkirkebo

Sitat fra: krl på fredag 17. oktober 2014, klokken 20:59
Det er nok ikke så dumt å sjekke dekkene én gang i uken jevnt over... Og aller helst før hver tur. Med luftfjæring, så er det mulig å kjøre langt med halvflatt dekk uten å merke noe særlig. Uten at det er spesielt trygt hvis det blir nødvendig med hard manøvrering/bremsing.

Hvis TPMS-sensorene er i orden er det ikke mulig å kjøre langt med halvflatt dekk uten å merke noe nei...

Jeg fikk TPMS-varsel i går, regnet med at det var pga. temperaturen. Og det stemte, det var jevmt over 35-36 psi i alle dekk. Pumpet de opp til 42 psi og varselet forsvant. Genialt system.

Når jeg punkterte i sommer fikk jeg også varsel på flekken. Tire pessure very low, pull over NOW! eller noe sånt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

TPMS gir deg ingen advarsel når det gjelder slitasje eller skader på dekkene, men når det gjelder lite luft i dekkene, så er det praktisk ja. Dårlig eksempel fra min side sånn sett. TPMS er vel standard på alle nye biler pga. EU-regler (usikker på om trykket må måles, eller om det kun er snakk om flatt/ikke flatt som kreves).

Trustno1

Jeg har nå kjørt ca 27k på mine orginale GY dekk på 19" siden jeg fikk bilen i mars. Og fortsatt er det noe mønster igjen på dekkene, så er veldig fornøyd med dette.

Derimot har jeg nå bestillt meg en P85D der 21" er standard. Kan jeg regne med at disse kan holde like lenge? Blir litt skeptisk når jeg leser innleggene her.

Cirion

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 30. september 2014, klokken 09:23
Sitat fra: Asarin på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:45
Min erfaring er at myke vinterdekk bråker vesentlig mer enn fastere sommerdekk, eller snakker du om to forskjellige typer vinterdekk?

Akkurat det jeg mente ja. Hadde ikke tenkt noe mer over det hvis ikke det hadde vært for alt det jeg har lest om hvor lydløse R2 visstnok skal være. Mener også å huske å ha lest at piggfri vinterdekk ofte kan være mer lydløse enn sommerdekk.
Mine Sottozero har kansje 10% av støyen til mine PS2 på 21" ved 15 grader, og PS2 bråker noe helt for jævlig i 0 grader.  Mens Sottozero er like stillegående. Så jeg kan bare si at vintehjulene mine er tilnærmet lydløse helt opp til 60km/t, det er ikke sommer dekkene i Norge. Sydover i europa blir PS2 like stille.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

lurium

#485
Noen her som har noe svar på hvor stor slitasjen er på 21 vs 19. Har selv bestilt P85D men endret i dag til S85D.  Her i Bergen så har vi jo ikke akkurat "motorveier" og skulle virkelig ønsket 19 var et valg på sommer også.

Ettersom bilen leveres med 19 på vinter så er det jo ingenting i veien for at man skulle kunne få 19 på sommer også.

Kjøre til hytten på dårlige veier med store kratere i veibanen vil jo skrape opp og ødelegge 21 tommere... går sikkert fint i Oslo :)

Forøvrig så har jeg sendt epost til sales i freemont om de kan levere custom med 19 til P85D, da endrer jeg nemlig tilbake.... 28 tusen spart. Praktisk er viktigere enn utseende :)

B_Tesla

Det skal ikke mye til å finne noen som vil ha dine 21" og gi deg et sett 19" med et mellomlegg. Nesten så jeg vurderer det selv, og jeg har alt et sett 21":). Hadde ikke vært meg imot med et sett 21" på vinter også. Har der 20" polar liggende i garasjen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

frosken

#487
Ref. innlegget mitt fra mai i år: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14028.msg219730.html#msg219730

Leverte bilen på service på fredag og la om til vinterhjul på forhånd så Tesla kunne se på de. Fikk mail i dag om at bakdekkene blir byttet på garanti.

Spent på å se hjulstillingsskjemaet når jeg henter bilen i morgen.

Jejl

#488
Mine dekk etter ca 2,5år og 46000km:

Goodyear: 4mm, 4,5mm, 5mm og 5,5mm

R2: 7mm, 7mm, 7,5mm og 7,5mm (disse hadde jeg en reklamasjon på, pga at de som ble levert med bilen ikke kunne avbalanseres skikkelig, mener jeg fikk nye i feb 2014)

Vinterdekkene ser ut til å holde mange sesonger til, mens sommerdekkene som jeg skiftet til i dag sikkert holder ut denne sommeren. Dette var mye mindre dekkforbruk enn jeg hadde trodd på forhånd.

Har latt merke til at dekkene slites litt mer på den ene siden av bilen. Vil tippe det er fordi vi har to krappe høyresvinger som kjøres opptil flere ganger daglig. En sving som går fra 90-100km/t og ganske kjapt ned til 30km/t og en annen fra 60km/t til 20km/t. Vi får ikke tilsvarende venstresvinger når vi kjører motsatt vei.

Byttet derfor om på dekkene når jeg la om til sommerdekk i dag, slik at de mest slitte nå sitter på motsatt side + byttet de framme med de bak. Så forhåpentligvis vil slitasjen nå være størst på dekkene med mest mønster.

N00b

2 ting som påvirker dekkslitasje.

1. Bruk og misbruk
2. Hjulstilling

En svært enkel sak å sjekke ut. Samtidig be dem justere bilen til nøytralt oppsett istedet for toe out.  Husk i LOW  vil du få mer toe out enn i STD.

TeslaSvein63

Er det flere en meg som har en P85 - 19" som sliter ut dekkene på innersiden bak? ser ikke ut til at dette blir bedre uansett hvor mange ganger bilen har vært på service med dette som klagepunkt. Hva kan gjøres?

Muffinman

Be dem skru av spissingsstagene. Har slitt med dette i to år og til tross for gjentatte justeringer har det ikke blitt bra. Men når stagene ble tatt av og sjekket viste det seg at de var ødelagt og at de ikke holdt innstillingen. Vet ikke hva resultatet mtp slitasje blir enda, men det er en kjensgjerning at tidlige rwd-biler ikke sliter bakdekkene _helt_ jevnt uansett hva du gjør med dem. Men det skal ikke være "gnag" på de innerste centimetrene.

TeslaSvein63

Takk for tipset. Ja har vært slik siden ny tross for mange forsøk. har fått dekk i kompensasjon, men hva hjelper det når det ikke fikses. Har tenkt en del på konstruksjonsfeil.

@roger

Har en teori om at stor slitasje på innsiden bak, ikke kan tilskrives feil hjulstilling alene.

Mine PS2 21" så slik ut etter europatur med frisk kjøring på autobahn. Med endel trafikk blir det litt rykk og napp, og full regenerering fra 180+km/t utløser store krefter på bakstilling og presser den bakover. Spor i innerskjermen i bakkant, viser at begge bakhjulene har subbet borti innerskjermen. Helt likt på begge sider. Fikk Tesla til å sjekke foringer, men de fant ingen slitasje. Selv om foringene ser fine og stramme ut, så tviler jeg på at de kan "simulere" de kreftene som oppstår i gitte situasjoner i bakstilling. Vinterdekkene slites helt jevnt til info.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Dag A.

Skiftet sommerdekk på Teslaen for 14 dager siden.  Har egentlig ikke tenkt så veldig mye over det, men sjekket innimellon at dekkene var lovlige ved å kikke fra utsiden av hjulbuen. 
Stor var overraskelsen over at dekkene hadde ca 3-4mm igjen på utsiden, på innsiden var corden kommet frem.

Bilen skal på verksted om en uke og da skal de se på stillingen på dekkene. 
Har ikke sett anntydning til tilsvarende slitasje på vinterdekkene.

Er det noe annet de bør se på i tillegg til hjulstilling?

Bilen har 21", 265 bak og 245 foran.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA