Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

Muffinman


OddB

Når det gjelder reklamasjoner i henhold til forbrukerkjøpsloven  (når deler som forventes å vare vesentlig lenger enn to år må erstattes/repareres før det har gått fem år) så har du også fem års reklamasjonsrett på selve reparasjonen. Dvs at hvis motoren ryker hvert fjerde år så er det Teslas problem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OleJA

Sitat fra: OddB på søndag 13. juli 2014, klokken 12:06
Når det gjelder reklamasjoner i henhold til forbrukerkjøpsloven  (når deler som forventes å vare vesentlig lenger enn to år må erstattes/repareres før det har gått fem år) så har du også fem års reklamasjonsrett på selve reparasjonen. Dvs at hvis motoren ryker hvert fjerde år så er det Teslas problem
Får nesten jeg håpe på at min drive unit må byttes i løpet av et par år da slik at jeg får fornyet garantiperioden  ::) 16Kkm så langt uten hverken ulyder eller slark.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Car-El

Det er ikke garanti på garantireperasjon. Så om motor ryker etter 4 år og blir byttet på garanti, så får du ikke nye 5 år på motor.

Ryker motoren og den ikke byttes på garantien, så for du bilmerkedes garanti på originaldeler. For Tesla vet jeg ikke hvor lang denne er. Men ryker motoren, som er byttet, innen for denne tiden. Så byttes så denne på garanti, en så kallt garantireperasjon. Dette trigget ikke en ny garantiperiode. Garantiperioden startet fra den dagen den første motoren ble byttet, som ikke falt under nybil garantien.

Reklamasjon er noe helt annet. Der er du som forbruker nødt til å påbevise at produktet ikke holder den kvalitet/holdbarhet som er forventet i hendehold til kjøpsloven. Og dermed, om reklamasjonsaken blir akseptert, må verksted/importør dekke reparasjon. Garanti er noe som produsent stiller og du som forbruker har ikke bevisbyrden.

Om du/dere har registrert TMS inn i en bedrift, så har du/dere ingen reklamasjonsrett. Da er du/dere helt og holdet bifallet den garanti som produsent er villig til å gi. Den trenger ikke å være den samme som en privatperson får.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

petersv

Der tar du feil. Sjekk forbrukerkjøpsloven, becisburden ligger på selger, ikke kjøper. Så du kan bytte i det "uendelige." Hvis du gidder... De har bare tre sjanser fpr du kan heve kjøpet, men det vet du allerede.

Muffinman

Synes at vi kan begrense diskusjonen rundt rettigheter inntil videre da Tesla ser ut til å ordne opp uten diskusjon. Men for ordens skyld ser jeg meg nødt til å rette litt på deg her. Først: det er forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom profesjonell part og privaterson. Den gir minst 2 års reklamasjonsrett, men hvis tingen er ment å vare lenger enn to år har man fem års reklamasjonsrett. Merk at reklamasjonsrett ikke automatisk betyr at man får gjennomslag for alt; en banan har jo faktisk reklamasjonsrett på to år i henhold til regelverket, men man får jo ikke en ny en om den råtner etter et par uker.

Handel mellom profesjonelle er det kjøpsloven som regulerer. Den begrenser reklamasjonsfristen oppad til to år.

Garanti er frivillig, reklamasjonsrett er ikke det. For at det skal være lov å kalle noe garanti i Norge må det gi bedre rettigheter enn lovverkerket. Hvis ikke er det ulovlig å kalle det garanti. Et eksempel kan være en garanti på slitedeler som normalt ikke dekkes under reklamasjon.

Det er et merkelig at store deler av bilbransjen ikke har fått dette med seg og fortsetter å kalle lovpålagte rettigheter for garanti.

Sitat fra: Car-El på søndag 13. juli 2014, klokken 12:59
Det er ikke garanti på garantireperasjon. Så om motor ryker etter 4 år og blir byttet på garanti, så får du ikke nye 5 år på motor.
Hvis motor byttes etter fire år under reklamasjon begynner ny reklamasjonsfrist på motoren å løpe. Har du handlet som privatperson er det 5 år. Gjelder også for eksempel en dynamo på en fossilbil. Bilbransjen lærer også dette når de sender sine ansatte på kurs i lovverket.

SitatDer er du som forbruker nødt til å påbevise at produktet ikke holder den kvalitet/holdbarhet som er forventet i hendehold til kjøpsloven. Og dermed, om reklamasjonsaken blir akseptert, må verksted/importør dekke reparasjon. Garanti er noe som produsent stiller og du som forbruker har ikke bevisbyrden.
Igjen, her må det skilles mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. De fleste har nok handlet privat og da er det sistnevnte som gjelder. Bevisbyrden ligger på selger de seks første månedene, deretter går den over til kjøper. Det betyr at for en vannskadet mobil sin del må selger bevise at kjøper har behandlet varen uaktsomt og forårsaket skaden. Etter seks måneder må kjøper bevise at han IKKE har gjort det. Det blir verre.

FTU har gått langt i å gi kjøper medhold i slike saker når varen er nyere enn seks måneder, selv om den faktisk var vannskadet.

SitatOm du/dere har registrert TMS inn i en bedrift, så har du/dere ingen reklamasjonsrett. Da er du/dere helt og holdet bifallet den garanti som produsent er villig til å gi.
Igjen, da er det kjøpsloven som regulerer handelen og reklamasjonsretten er begrensed oppad til 2 år. Betydelig dårligere rettigheter som firma med andre ord, men da er ofte garantien bedre. Og som du skriver, garanti kan gjerne være mer tilpasset profesjonell bruk for firmakunder.

Er vi enige?



jazzwheel

Denne tråden har gått lenge nå og nå er den tilbake på et spor der det virker som vi tror Tesla ikke har peiling på hva som skjer og bytter driveunits i blinde (ref Edmunds fjerde bytte).

Jeg mener å ha lest for noen uker siden at dette mest sannsynlig var en batch med biler med dårlige motorfester/pakninger eller noe slikt? Viste det seg å ikke stemme?

Jeg mener å huske det stod på det amerikanske teslaforumet for en stund siden og ble linket gjennom denne tråden tidligere.

Muffinman

Jeg sluttet å lese Edmunds for noen måneder siden. Makan til lite grundig journalistikk kan man lete lenge etter. Men byttene av driveunits er nok reelle.

Tror nok dette står høyt på prioritetslista hos Tesla for tiden, om man bare slenger inn en ny likedan på min bil er jeg jo like langt til jul igjen siden jeg kjører 40-50K i året. Oppdaget slakken like før 20K. Hvis man selger 20.000 biler i året med feilen og alle må ha periodiske bytter av disse driveunitene vil det nok i praksis være et skikkelig hull i pengebingen. Det er vel noen andre huller også, så vi får håpe at feilene blir rettet i produksjonen og at nybilsalget går strålende slik at man har ressurser til å rette feilene på de gamle bilene etterhvert som de må tas. Men får man ikke kontroll på kvaliteten i produksjonsleddet blir det jo en ond sirkel som på et eller annet tidspunkt får store konsekvenser.

chal

Sitat fra: jazzwheel på søndag 13. juli 2014, klokken 14:06
Denne tråden har gått lenge nå og nå er den tilbake på et spor der det virker som vi tror Tesla ikke har peiling på hva som skjer og bytter driveunits i blinde (ref Edmunds fjerde bytte).

Jeg mener å ha lest for noen uker siden at dette mest sannsynlig var en batch med biler med dårlige motorfester/pakninger eller noe slikt? Viste det seg å ikke stemme?

Jeg mener å huske det stod på det amerikanske teslaforumet for en stund siden og ble linket gjennom denne tråden tidligere.

Enig i dette. Det vil være en fordel om vi begrenser oss til det vi vet. Det har vært stille i tråden en stund. Betyr det at problemet er "stilnet av"?
Det er mye vi ikke vet.
Hvor stor andel av bilene har problemet?
Hvordan repareres det?
Hva er årsaken?
Inntil dette er avklart bør vi avvente det hele med kjølig observasjon.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på søndag 13. juli 2014, klokken 14:06
Jeg mener å ha lest for noen uker siden at dette mest sannsynlig var en batch med biler med dårlige motorfester/pakninger eller noe slikt? Viste det seg å ikke stemme?
Kan vel godt hende. Men kjølig observasjon av min bil viser følgende:

1. Økende slakke, merket litt før 19K. Ingen "klunk" da, men dette har oppstått veldig svakt 10K senere.

2. "Gnaging" i lav fart, pulserende, sannsynligvis i samme frekvens som motorturtallet. Har økt fra knapt hørbart til alltid hørbart i lav hastighet.

3. "Sirkelsaglyden" kom noen 1000km senere. Høres ut som en vinkelsliper som legges så vidt an, eller en sangsikade for den som ved hvordan de høres ut. En slags surring/summing. Først kun ved 3-7KW pådrag rundt 60, nå i alle hastigheter ved det pådraget.

4. Dyp brumming, antagelig samme greia som beskrives i 115-120 km/t uten at jeg har prøvd det. På min bil hørtes dette først så vidt ved ørlite pådrag rundt 60, nå er det økt i styrke og høres i et større hastighetsområde. Kun ved svakt pådrag.

5. Nå er det oppstått hvining fra 60 og oppover. Har hørt slik før i utslitte differensialer. Sannsynligvis lyden under punkt 2 med høyere frekvens.

6. "Ballongfiselyden" som alltid har vært der under godt pådrag og som har vært mer tilstedeværende på lav SOC er nå på plass fra langt under 10KW når drivverket er varmt (langtur) fra 50-60% SOC og nedover. Videre er denne lyden også tilstede ved regen under samme forhold.

Det er å bemerke at bilen ikke har vært hardkjørt ut over at aksen har vært testet og demonstrert når bilen var ny. Faktisk er min bil i hovedsak langkjørt.

bb sin bil er kjørt vesentlig lengre enn min, og jeg fikk forståelse av at hans bil hadde sterkere symptomer. Usikker på om han har fått byttet sin DU.

Car-El

@Muffinman

Vi er delvis enig. Foruten om en ting... Eller et par ting... Eller alt!  :P
Neida, vi er så enig... Nesten.

Men æ trur det er noen som kommer til å bli litt overrasket når dem kommer å hevder garanti på garantireperasjon, etter at garantitiden er gått ut.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Bjoris

Dette med gear slitasje som Tesla har bekreftet. Noen som vet noen dato for når det ble begynt å sette i oppgradert løsning i bilene? Er vi nå sikre på at det er flere forskjellige problem dvs, gear samt motorfester?

Har kjørt 140 mil siden fredag, men kan ikke si jeg merker noe spesiell enda jeg har kjørt mye uten radio og på ny asfalt, men ok å vite om en da HAR den oppgradere løsningen eller ikke...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Teslaguten

Da har eg og fått sirkelsag i Tesla``n... eller kanskje er det ein liten hjelpe turbin :o
Ingen klunkelydar, men det er ein følbar slakk i overgangen pådrag/regen.
Bilen har gått 23K km og lyden kjem fra høgre bakhjul ved pådrag over 10KW. Er såpass høg og markert at fleire passasjerer har kommentert ulyden.

Den djupe brumminga ved 110+ har vore der så lenge eg kan hugsa, uten at den er plagsom på samme måte.


Bilen skal til service i Stavanger 28/7, reknar med å få avklart om drive unit må byttast eller om det er andre måtar å kurera lyden på.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

BMW850

Sitat fra: OddB på lørdag 21. juni 2014, klokken 15:42
Det er jo ikke sikkert at problemet eksisterer på nye biler ? Kanskje en undersøkelse der produksjonsdato og om det er P eller S hadde vært en ide ?
Jeg har en S85, produsert i slutten av januar og som har gått over 9000 km -ingen symptomer.

Har nå en lånebil P85 fra Tesla Drammen da min er inne for noen oppgraderinger. Merket med en gang klunkelyden. Ikkje bra.Den er gått 13000km. Virker som foringer for meg og forhåpentligvis ikke dyrt å utbedre. Kan ta feil, har ikke lest igjennom alle postene her eller om det er kommet noen konklusjon på problemet. Vet ikke når den er produsert men den er registrert i april. Sikkert derfor produsert i år. Kan tenke meg den får hardere medfart enn privatbiler men jeg er veldig glad for at jeg ikke har dette problemet selv. Min er gått kun 3000km. Uansett må jeg si at jeg konsekvent IKKE tar rivstart fra stillestående med noen av mine biler. Det er en belastning som er unødvendig å påføre drivverket. Jeg gjør heller ikke dette fordi om jeg nå har en lånebil. Leste innpå her for en stund siden om en som syntes aksen var litt mindre brutal enn tidligere. Også sommerdekk kontra vinterdekk. Høyere temperatur. Satte bilen i reverse, rullet bakover og satte den så i D og tråkket bånn pinne. Det er ikke lurt og ikke noe jeg som sagt vil utsette bilen min for!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Batteritralla

#299
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. juli 2014, klokken 21:31
Sitat fra: OddB på lørdag 21. juni 2014, klokken 15:42
Det er jo ikke sikkert at problemet eksisterer på nye biler ? Kanskje en undersøkelse der produksjonsdato og om det er P eller S hadde vært en ide ?
Jeg har en S85, produsert i slutten av januar og som har gått over 9000 km -ingen symptomer.

Har nå en lånebil P85 fra Tesla Drammen da min er inne for noen oppgraderinger. Merket med en gang klunkelyden. Ikkje bra.Den er gått 13000km. Virker som foringer for meg og forhåpentligvis ikke dyrt å utbedre. Kan ta feil, har ikke lest igjennom alle postene her eller om det er kommet noen konklusjon på problemet. Vet ikke når den er produsert men den er registrert i april. Sikkert derfor produsert i år. Kan tenke meg den får hardere medfart enn privatbiler men jeg er veldig glad for at jeg ikke har dette problemet selv. Min er gått kun 3000km. Uansett må jeg si at jeg konsekvent IKKE tar rivstart fra stillestående med noen av mine biler. Det er en belastning som er unødvendig å påføre drivverket. Jeg gjør heller ikke dette fordi om jeg nå har en lånebil. Leste innpå her for en stund siden om en som syntes aksen var litt mindre brutal enn tidligere. Også sommerdekk kontra vinterdekk. Høyere temperatur. Satte bilen i reverse, rullet bakover og satte den så i D og tråkket bånn pinne. Det er ikke lurt og ikke noe jeg som sagt vil utsette bilen min for!

Ja dette budskapet må vi få ut til alle eiere.... IKKE gi full gass på bilen din, den tåler det ikke.

Alle må være snille og vise forståelse, og gi Tesla tid til å ordne denne KLUNK lyden i drivverket, som forresten sikkert kommer fra den elektriske motoren.

Det må den jo nesten, siden jeg har til gode å oppleve det på noen nye biler med forbrennings motor ved denne lave km standen.

Igjen - husk å IKKE gi full gass!!!

På denne linken finner dere video av en bil som er grovt feilkonstruert :






::)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA