Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. juni 2014, klokken 08:19
Men før alle tar utgangspunkt i at det er drivlinjen som er problemet ved klunkelyd - er det noen som har fått en presis beskrivelse fra Tesla av hva som er galt?
Dunket kan jo eksempelvis være releer som slår ut og inn, og at disse ikke kutter/slår inn så raskt som de skal og dermed fører til rykkete overgang fra pådrag/regen?
Dette er ikke rele-lyder, det er en eller annen mekanisk lyd fra drivenheten bak. Jeg bytter min i morgen, og jeg kommer forhøre om de vet hva som er årsaken. Men mest sannsynlig så får de beskjed sentralt om bare å "bytt den, send inn den gamle for analyse" - og så blir det med det. Jeg fikk også bekreftet fra Drammen at det ikke var noe løse koblinger - de gikk over og "strammet" alt som kunne strammes over bakakselen uten at det hjalp.

Før denne lyden kommer er det sømløs overgang mellom pådrag og regen, uten noe lyd i overgangen. Et rele lager ikke lyd etterhvert, det er enten-eller. Lyden er også variabel i styrke, noen ganger kommer det klarere fram, og et mer merkbart "hugg" mellom pådrag og regen, mens andre ganger er den mindre framtredende. Det er for meg ganske tydelig at noe ikke er som det skal, men så lenge Tesla bytter ut / ordner opp, så er jeg fornøyd. Jeg har kjørt nå nærmere 10.000km med denne lyden, og det ser ikke ut til å påvirke hverken forbruk eller noe annet enn irritasjon ved køkjøring og kjøring i lave hastigheter. Det skal uansett bli deilig å bli kvitt den.

Mest sannsynlig er (spekulasjon) en eller annen komponent i en plass i drivlinjen som ikke skal slites som nå er blitt slitt, som medfører en eller annen form for frigang som igjen fører til "hugget" man opplever, eller så er det en slitedel som har blitt slitt ut mye raskere enn designet. Uansett så har jeg ganske god tro på at de kommer rydde opp i denne også, og at dette problemet vil være et ikke-problem før garantitiden er gått ut.
Elbilist

Leif1

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. juni 2014, klokken 08:19
Men før alle tar utgangspunkt i at det er drivlinjen som er problemet ved klunkelyd - er det noen som har fått en presis beskrivelse fra Tesla av hva som er galt?
Dunket kan jo eksempelvis være releer som slår ut og inn, og at disse ikke kutter/slår inn så raskt som de skal og dermed fører til rykkete overgang fra pådrag/regen?

Det er vel knappest noen releer i dette systemet. Vekselretteren må en anta består av thyristorer.
(En slags styrt diode. Lignende virkemåte som en transistor.)
Konvertitt fra S til X

mr_Utopia

Hmm, hva vil dette evt koste etter garanti tiden er gått ut mon tro? Går utifra at dette ikke dekkes av service avtale?

88charlie

Kraftelektronikken er nok basert på IGBT teknologi (igjen en slags transistor) og ikke thyristorer. Thyristorer kan ikke lede strøm i begge retninger, noe som er en ulempe i denne sammenhengen (regen).

Releer (breakere) benyttes nok ikke til annet enn oppstart osv.

Støy fra kraftelektronikken vil nok heller være av typen "summing" og "hvining", altså høyfrekvent luftbåren støy.

foijord

Ca. 1000 km kjørt og merker litt slakk i drivverk i overgang pådrag til regen. Man må "kjenne etter" for å merke det. Ingen lyd. Har kjørt veldig smooth, har testet akselerasjonen kanskje 10 ganger. S85.

Selv bare antydning til slakk i drivlinjen på denne bilen er uakseptabelt for min del, håper Tesla kommer med en permanent fix.

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 25. juni 2014, klokken 08:19
Men før alle tar utgangspunkt i at det er drivlinjen som er problemet ved klunkelyd - er det noen som har fått en presis beskrivelse fra Tesla av hva som er galt?

Det er på grunn av tanker som dette jeg synes det er viktig å ta med mer enn bare lyd i denne diskusjonen.

Nå er lyden uansett mekansik og langt kraftigere enn noe man noen sinne får fra et rele. Og et rele ville ikke gradvis endret oppførsel fra ny bil til 6000 km heller.


Feilen er definitivt, nødvendigvis drivlinjerelatert. Det er egentlig kun to mulige forklaringer her:

1. Slitasje internt i selve drivlinja, dvs differensial eller giring

2. Slitte foringer i innfestingen av drive unit mot resten av bilen

Begge disse passer godt med alle symtpomene, gradvis forverring over tid, mekanisk lyd, frigang mellom aks og regen. Merk at både lyden og frigangen er der i alle hastigheter - at noen tror det har med lav hastighet å gjøre kommer helt enkelt av at det er vanskeligere å merke i større fart.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

mj

Da jeg hentet bilen min for 2 uker siden spurte jeg om de visste årsaken til denne slakken/ulyden som enkelte opplever. Håpte på et svar at om at de nye var forbedret på dette området siden jeg er litt bekymret for at det skal oppstå på min bil også. Det jeg fikk vite var at det dreide seg noe om giret, uten at det ble utdypet noe mere.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

janmb

Sitat fra: mj på tirsdag 01. juli 2014, klokken 10:27
Det jeg fikk vite var at det dreide seg noe om giret, uten at det ble utdypet noe mere.

Ja, har hørt lignende uttalelser, og også at det er laget en forsterket løsning som nyere biler leveres med. Så forhåpentligvis dreier det seg "bare" om en swap til nyere drive unit.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

arnljon

På spørsmål til verkstedet i Trondheim fikk jeg som svar at det var en slitasje på gir/differensial. Nye DriveUnits har en fix på dette. De som må bytte DriveUnit i løpet av garantiperioden får nok noe som holder bedre. Foreløpig har Tesla Trondheim byttet DriveUnit på 1% av sine 700 leverte biler, men vil nok øke dersom innleggene i denne tråden er representative for alle bileiere. Bytte av DriveUnit tar 4-5 timer.
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Muffinman

Det er vel få av de 700 leverte bilene som har såpass høy kjørelengde at problemet er veldig merkbart.

Jeg nærmer meg 30K og tenker å vente til over ferien før jeg gjør noe hvis det ikke begynner å utvikle seg raskere. Det gnager godt baki der i lav hastighet, men det skulle visst ikke være problematisk å kjøre med. Det blir vel fort 10-12.000 km fra beslutning om bytte av driveunit ble tatt til det faktisk blir gjort, men satser på at det holder.

Muffinman

Har i dag kjørt 66 mil, og merker at bilen har fått en markant tannhjulhvining fra ca. 60 km/t og oppover. I tillegg har "ballongfiselyden" manifestert seg så lavt som under 10KW pådrag, og som ikke det var nok får jeg den også ved regen. Drar på ferietur onsdag og avtale for bytte av driveuniten er gjort i begynnelsen av september - begynner å få litt bange anelser men er usikker på hvilke symptomer som er klare beslutningskriterier for å bytte raskere. Slakken later til å øke saktere, men jeg har vel alle lydene som er beskrevet og noen til. Nesten litt komisk ved nøyaktig 12km/t, da høres det ut som en vedvarende laserlyd fra Mars Attacks  :o

OleJA

Edmunds er nå på sin fjerde drive unit!
Det er åpenbart ett eller annet som ikke er helt bra her, men det mest bekymringsfulle er at det heller ikke ser ut til at problemene forsvinner med et bytte.

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-drive-unit-iv-the-milling.html
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Car-El

Så så, kjørte en gang i tiden en Audi A6 med multitronic-girkasse. Der ble det byttet girkasse 3 ganger på under 2 år. De to første girkassene ble sendt rett tilbake til VAG. Verkstedet hadde fått beskjed om at dem ikke under noen omstendigheter måtte prøve å åpne de gir-kassene. Etter den 3. gir-kasse bytte så fikk verkstedet et rep.sett som ble byttet en gang. Og der etter kom et ombyggingsett, fra 6 til 7 clutcher, som ble satt inn ved siste reparasjon. Så virket gir-kassen.

Så at Tesla sliter litt med driveuniten...   Dem jobber sikkert med saken og vil vel komme med en løsning.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Det hører vel også med til historien at Audi glatt lot privatpersoner som oppnådde "kritisk" kjørelengde 5-6 år etter at bilene var nye ta regningen på 40-50K for ombyggingen selv om det var en kjent feilkonstruksjon? Taxi var heldigere, de på grunn av høy kjørelengde opptrådte feilen ganske raskt og innenfor garantiperioden.

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA