Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skrytebilder! :)

Startet av Muffinman, mandag 26. mai 2014, klokken 09:10

« forrige - neste »

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Elbilist79

Sitat fra: fhovlan på torsdag 17. juli 2014, klokken 11:46
Sitat fra: Elbilist79 på torsdag 17. juli 2014, klokken 00:27
Sitat fra: fhovlan på onsdag 16. juli 2014, klokken 10:51
Lyden er vanskeleg å høyre i hastighet over 60. Veldig lett å høyre når du køyrer i 10 km/t og brått slepp pådrag/regenerering - Merkbart når du bevisst prøver å sleppe opp, gje gass, sleppe opp gje gass...

Det virkar som du beskriv ein konstant lyd i 100 km/t - det er noko anna enn det eg beskriv!

Neida, eg meinte den klunkelyden ved skifte frå akselerasjon til regenering. Med meg høyres den godt opp til iallefall 60 km/t, men eg kan høyre den i 100 km/t også om eg høyrer godt etter. Dette var ifølge Tesla Bergen ikkje noko som skulle gjerast noko med.

"Dette var i følge Tesla Bergen ikkje noko som skulle gjerast med" - Aksepterer du at ein bil til  700k har  klunkelyd/klakkelyd?   
PS! Lyden er der nok heile tida, men blir svekka pga. støy i større hastighet

Enig med deg, og eg venter for tida på tilbakemelding ifrå Tesla etter at dei for andre gang sendte lydopptak til fabrikken. Men det eg er overraska over er at det virkar til å vere litt tilfeldig med kven dei bytter driveunit, til tross for like feil/symptomer.

Klunkelyden er der sjølvsagt heile tida ja, og sidan ein høyrer den i stadig høgare hastigheit vert nok lyden berre høgare etterkvart.
S85, Sølv

Breezec

Det jeg har hørt, er at problemet ligger i differensialen. Noe som høres mer sannsynlig ut enn at reduksjonsgearet ikke tåler påkjenningene.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

fhovlan

Det er konstatert at klakkelyden  - som kan høyrast ut som ein gåen foring - kjem frå drive-unit. Eg har sjølv sett bilde av dette, dette syner lekkasje av olje frå drive-unit.

Breezec

2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

janmb

Sitat fra: Tesla-man på fredag 18. juli 2014, klokken 08:13
Da kan vi vel parkere teorien om utslitte foringer.

Ja, det er snakk om slitasje i selve drivverket (tannhjulene som girer ned fra motorturtall til aksling) - eller som andre sier, tannhjulene i differensialen.

Fikk dette også bekreftet når jeg hadde min egen til undersøkelse - dog uoffisielt.

Etter symptomene å dømme var det to mulige forklaringer - hvorav naturlig nok en av dem viser seg å være tilfellet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Jeg har fått en P85+ som lånebil. Den har som forventet ikke noe slakk i det hele tatt. Så tight og fin som denne er mener jeg min var i november i fjor. Det er kanskje litt å overdrive, men det føles som natt og dag.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Høgis

Etter at bilen var inne for noe småfix og jeg kommenterte at "klakkelyden" som har vært økende siden sist jeg hadde den på service (April i år). Konstanterte de at dette ikke var helt bra og jeg fikk bekreftet bytte av drive-unite, men først 15 Okt. Det og kjøre 3 mnd. i en ny bil som kan sammenlignes med og kjøre i en gammel BMW eller Merchedes som har gått 400 K km. føler jeg som en skikkelig nedtur.
Gleden ved en kjøretur er ikke den samme og jeg får helt vodt i sjelen av denne påtrengende mekaniske ulyden. Tok faktisk "ventebilen" (som jeg har valgt og beholde) i dag (BMW 316 fra 97) hørte ingen ulyder.
Begynner sterkt og vurdere salg av bilen. Servicen hos Tesla på Skøen er utmerket, men desverre har de alt for mye å gjøre. Fikk "erstatningsbilen" (den første fikk jeg i starten av Nov. 2013 som de tok tilbake) i Januar og venter nå på min 4. service. Hmmmm..... hadde regnet med noen problemer på en slik bil, men dette begynner og bli i overkant.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

jkirkebo

Sitat fra: Høgis på tirsdag 22. juli 2014, klokken 22:56
Servicen hos Tesla på Skøen er utmerket, men desverre har de alt for mye å gjøre. Fikk "erstatningsbilen" (den første fikk jeg i starten av Nov. 2013 som de tok tilbake) i Januar og venter nå på min 4. service. Hmmmm..... hadde regnet med noen problemer på en slik bil, men dette begynner og bli i overkant.

Har du sjekket med Drammen? Jeg har gått over til å bruke de. Er mye mer fornøyd med de både på tilgjengelighet og kvalitet på arbeid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ofn

Merkelig hvor stor forskjell det er på bilene. Jeg har kjørt bilen 23 000 km siden desember og aldri hatt den inne hos Tesla og har etter min mening hatt temmelig feilfri bilopplevelse (har måttet resette bilen ofte de siste ukene som mange andre for å få kontakt med bilen). Bilen har stått ute i regnet i Bergen i hele vinter og ladet på schuko via skjøteledning. Skal ha bilen på 20 000 service på mandag, og har da gitt beskjed om å få skiftet sidespeil (alukorrosjon), vindusviskerblad og få utført 13 A -> 16 A oppgradering. Ingen alvorlige ting etter min mening.

Har ikke registrert noen feil med drive unit selv, men når Edmunds.com har måttet skifte den 3-4 ganger på sin bil og Motortrend.com har skiftet den i hvertfall èn gang, så er det jo opplagt at det er noe galt. Selv om de kjører bilene hardt. Klakkelyd, slakke, og ymse lyder er vel det som går igjen, så det er mest sannsynlig mer enn en ting som er bakenforliggende årsak. Har vel enda ikke kommet noen offisiell info fra Tesla om dette. Den bør nok komme om ikke så altfor lenge. De har vel kvartalsfremleggelse om noen uker, da vil nok dette komme opp.

Tror/håper at Tesla vil øke garantien på DU til i hvertfall 100 000 miles (160 000 km) og i tillegg komme med en beskrivelse av problemet og løsning for eksisterende eiere. Vi vet vel enda ikke med 100% sikkerhet om det vil oppstå problemer med alle biler etterhvert, men bare tvilen vil gjøre mange eiere bekymret. Prisen for skifte av DU blir nok ganske stiv, så det er ikke noe man ønsker altfor ofte når garantien er gått ut.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

steinidar

Forrige uke kom det mange tesla tre kasser malt med skriften "drive train" in fra USA.
Gardermoen

Muffinman

Ferieturen er unnagjort, og bilen er på vei mot 34.000km. Da er det ca. 10.000km siden driveuniten ble besluttet skiftet, og 14.000 siden jeg først merket at noe var i ferd med å skje.

Slakken i drivverket er økt betydelig, og nå er det ingen problemer å høre et "dunk" i overgangen mellom pådrag og regen i lav fart. Gnagingen har også tiltatt i styrke, og høres nå utenfor bilen i lav fart. Hvining fra 60 km/t og oppover har også blitt kraftigere, og for første gang satt jeg nå i baksetet under kjøring - her var det surring/summing, hvining og brumming i alle retninger. Rart ungene ikke sa noe på ferieturen...men vi lå jo mye på motorvei og da ble vel det meste overdøvet av hjulstøy.  Ting utvikler seg definitivt jevnt og trutt til det verre. Forhåpentligvis holder det i 6 uker til  - det skulle tilsi minst 4000km.

KristianKBE

Jeg må bare "melde meg inn" i denne gruppen jeg og. Litt over 5.000km tilbakelagt på 2 uker nå, rundt om kring i Europa, helt ned til enden av Sardinia.

Bilen har gått litt over 15.000 km, og på vei hjemover nå, så har denne lyden kommet KRAFTIG tilstede.
Merker det veldig godt ved køkjøring, da klakker det fælt ved lite pådrag, og ved å slippe opp for regen.
Det høres absolutt ikke bra ut, og jeg vurderte å stoppe på Tesla i Hamburg, men etter å ha lest her, så tar jeg sjansen på å kjøre hjem igjen. (Var forøvrig der i dag og ladet på den nye SC, men det var etter stengetid)

For vel sende bilen på service snart. Soltaket låser seg også i varmen, og må presses opp på venstre side, for at det skal åpne seg.
Bortsett fra disse to tingene, så er vel det meste i orden.

Og PS. bilen er en drøm å kjøre i over 200 km/t ;)
P85. Ikke + og barneseter, ellers alt.
Mørk grå
21" Grå
Bestillt: 30.08.13
Finalized: 09.09.13
Ønsket levering: Januar 2014
VIN: P23873 Mottatt ca 20.09.13
Production: 04.01.14
Complete: 06.01.14
Delivered: 18.03.14

(Først estimert 19.feb, så 1.mars, så 13.mars, og nå sist 22.mars.... Endelig dato ble 18.mars))

AndersinOslo

Ren spekulasjon følger:

Tesla er jo en bil hvor vanlige bildeler møter en ny verden. Leste at mesteparten av styring, bremser, aksler er fra Mercedes. Dvs spekket for Mercedes, Daimler eier 10% av aksjene i Tesla og de har en avtale om kompetanse og komponentutveksling.

Mercedes har jo modeller med 400 hk og mye moment, men jeg tror en elmotor i praksis gir mye mer slitasje enn en fossilmotor gjør via den lange veien, motor, automatkasse og drivaksler, kryss og til diffen. Våre er direktedrevet, motor diff. Og vi bremser mye oftere og hardere på motoren. Mulig vi akselererer mye oftere og hardere også.

Så, ut med E-klassedelene og inn med SLS AMG-delene.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA