Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremselengde på TMS

Startet av Audigaudi, torsdag 22. mai 2014, klokken 09:21

« forrige - neste »

Audigaudi

I forbindelse med forestående leveranse av ny e-Golf fikk jeg nå et nytt tilbud fra Bosch for installasjon av ladestasjon hjemme. Er det noen andre som har undersøkt om prisen på snaut 10.000,- er god, eller får man dette billigere via en vanlig elektriker? Hva må en elektriker gjøre for å oppnå raskere lading enn vanlig 16A, bytte til tykkere ledning?

afo

16A er det kjappeste du kan lade e-golf på hjemme. Kladden som følger med lader på maks 10A.

Ellerikke

Heisann, er det viktig å lade med 16A hjemme er Bosch-laderen sikkert en fin sak. Du kan alternativt få en elektriker til å legge opp en CEE- kontakt hjemme hos deg og i tillegg kjøpe en "6-10-16A kladd" fra f.eks. Elbilshop eller elbilhjelpen. Da slipper du mest sannsynlig billigere unna og har i som bonus en reservekladd til å ta med.
Blå e-up!

pottle

#3
Det er også mulig på E-Up å skaffe seg en enda billigere "fast 16A" ladekabel. På E-Up kan du bruke panelet til å justere ampere. Veldig praktisk.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Doleo

Vet ikke så mye om prisen, men tror selve laderen blir mva. fri dersom den bestilles sammen med bilen.
Så tror det blir billigere på den måten.

Gus1

Jeg er elektriker, og vet at det er sjelden det kommer under 10.000 for installasjon av hjemmelader.
Det dere også skal vite er at dersom man stiller Bosch-laderen (eller ABL-sursum sin fra www.salto.no), så bør man stille ladestrømmen til 13A. Dette fordi 16A strømtrekk over tid genererer såpass mye varme i kontaktpunkter at levetid på vern og kabler forringes. Typisk vil ikke en "vanlig" 16A sikring tåle 16A da varmen gjør at vernet -kanskje- løser ut ved 13A.

Salto anbefaler 20A forankoblet vern med fremført 4mm2 kabel til sin 3,7Kw lader (hjemmelader). Som elektriker er jeg helt enig. Revisjon av NEK (elektriske normer) til sommeren vil nok også stramme inn en del på lading av elbil med tanke på kursfremlegg og kapasiteter.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på torsdag 22. mai 2014, klokken 12:54
Salto anbefaler 20A forankoblet vern med fremført 4mm2 kabel til sin 3,7Kw lader (hjemmelader). Som elektriker er jeg helt enig. Revisjon av NEK (elektriske normer) til sommeren vil nok også stramme inn en del på lading av elbil med tanke på kursfremlegg og kapasiteter.

4mm2 kabel må man vel uansett ha på 16A kurser på nye anlegg så sant man ikke bruker vern med I2 helt nede på 1,2?

Kan man sikre 4mm2 med 20A lengre med standardvern med I2 på 1,45? Jeg trodde man da måtte opp på enten 6mm2 eller ned på I2=1,3 eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

Det er riktig at 16A på forlegning A1 (ledning i isolert vegg) ikke lenger kan ha 2.5mm2 tverrsnitt. Dette gjelder kun der bolignormen kommer til gyldighet. Garasje med egen fordeling (gjerne tilførsel fra huset) faller ikke under bolignormen. Legger man derimot kurs fra boligens skap gjelder bolignormen og 4mm2 må brukes på 16A. ☺

Forlegning A1 med 4mm2 ledning kan ennå sikres med 20A In1,45.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

sigurdi

Møller har 16A jordfeilautomater, som har ln 1.1 som elektrikker byttet ut noen gamle, 2.5mm2 A1 instalasjon. Gewiss hadde 15A med ln 1.3 som da også kan brukes.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

Så 2.5mm kan fremdeles brukes med riktig automat tilkoblet, fikk jeg beskjed om. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Audigaudi

Sitat fra: Doleo på mandag 19. mai 2014, klokken 18:22
Vet ikke så mye om prisen, men tror selve laderen blir mva. fri dersom den bestilles sammen med bilen.
Så tror det blir billigere på den måten.

Dette fikk jeg bekreftet på e-post i dag.

Råde

Så selve boksen blir mva-fri, men ikke arbeidet slik jeg forstår det. Selv gjør jeg nok dette, selv om medfølgende schuko med kladd sikkert gjør jobben. Problemet hos meg er at kladden ikke aksepterer strømmen i huset (i hvert fall ikke på e-Up'en jeg prøvde.

SPØRSMÅL:
Er det en fast lengde på ledningen fra Bosch-boksen, eller kan man få lenger enn de ca 3 meterne jeg har sett rundt omkring. Trenger 6m...
e-Golf | X75D

elektrolux

Våre semiportable 6-10-13-16A ladestasjoner kommer med 5 meter spiralkabel, eller 10m rett kabel.

Ladestsjonene plugges rett i eksisterende stikk og kan monteres uten bruk av elektriker.

Flytter du, eller skal på tur, kan de tas med.

Pris: 4900/5500.- inkl moms
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Bawler

Sitat fra: Råde på mandag 26. mai 2014, klokken 12:21
Problemet hos meg er at kladden ikke aksepterer strømmen i huset (i hvert fall ikke på e-Up'en jeg prøvde.


Prøvde du tilfeldigvis med e-golfen når du prøvekjørte?
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Råde

Sitat fra: Bawler på torsdag 26. juni 2014, klokken 14:07
Sitat fra: Råde på mandag 26. mai 2014, klokken 12:21
Problemet hos meg er at kladden ikke aksepterer strømmen i huset (i hvert fall ikke på e-Up'en jeg prøvde.


Prøvde du tilfeldigvis med e-golfen når du prøvekjørte?

Nei, dessverre. Men jeg skal ha den med hjem et døgn i nærmeste fremtid og vil prøve da.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA