Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Staten taper milliarder på dieselsubsidier

Startet av Maestro, onsdag 21. mai 2014, klokken 06:45

« forrige - neste »

bromm

LMOR, du er god til å måle ditt eget anlegg (og dine egne langturer). Men du har dessverre en oppfatning om at alt som kan måles forteller sannheten, uten tanke på at slike målinger kan bli uriktige for andre enn deg selv og dine forhold. Hvor mange er det som har akkurat samme kontakt på veggen som deg selv, tror du ? Hvor mange har samme kladd-lader (type støpsel) som deg (du har vel nevnt at du bruker Mennekes tidligere) ? Kan noen av leserne ha en gammel kontakt stående i garasjen som har blitt utsatt av hva som helst av fysiske belastninger tidligere ? Hvorfor fikk jeg førstegrads forbrenning på fingertuppen (vannblemmer) da jeg kom i skade for å berøre kontaktpinnene på støpslet etter at den sto til 3 timers lading på en av de 4 lade-plassene på Brattøra i Trondheim (hvor kontaktene er 5-6 år gamle) ? 

Jeg har bare brukt ordet varmgang i mine kommentarer i denne tråden, og det har du på merkelig vis "oversatt" til brann og reell brannfare. Brannfaren kan du saktens definere så mye du vil selv - jeg har ingen interesse av å påpeke noe annet enn at varmgang er alvorlig nok. Jeg påpekte at du burde måle temp på kontaktflatene for det er der varmgangen oppstår - selvfølgelig vil alt rundt bli varmere, men hvor mye (eller lite) er det isåfall snakk om ? Jeg prøvde å fortelle deg at slipeeffekten ved uttrekk forbedrer situasjonen noe (med mindre det fører til økt slitasje i seg selv), og at nettopp det ikke normalt skjer på slike "faste" installasjoner - ergo, så er det også vanskelig å måle. Dessverre så er det blitt ditt poeng å bevise opp i mente at du skal klare å måle nettopp det. Selv om det var ironisk ment fra min side, siden jeg så for meg at du ikke kom til å kunne klare å måle dette uten å nappe ut kontakten (hvilket du tydeligvis også har gjort)...

Varmgang kan komme over tid og den vil komme raskere på "faste" (uberørte) installasjoner av kladden - det er hele poenget mitt. Jeg har derfor ikke sagt at dette absolutt vil skje, men den som satser på denne løsningen derfor inspisere om støpslet blir varmt jevnlig og passe på at det blir trukket ut med jevne mellomrom.

PS!! For å kunne sjekke varmgang så holder det ikke med å ta på kontakten når man drar ut på morgenen (ladingen stopper som regel midt på natten for de fleste, og da er det avkjølt bare noen få minutter etter ladingen har stoppet). Man bør derfor sjekke dette mens bilen trekker mest strøm, og helst så lenge som mulig etter lade-start (ca. 80-90%)

LMOR

#46
Utover at jeg er uenig i at mine målinger kun er relevant for meg selv, så er jeg enig i det meste du skriver her.
Er også enig i det du skriver med uthevet skrift, og håper du er enig i at det var det jeg faktisk gjorde.

Jeg synes det er synd du hakker på mine målinger og latterliggjør dem. Vi har tydeligvis veldig forskjellig oppfattelse om verdien. Selvfølgelig trenger vi mange flere målinger. Men jeg kan ikke se at det er noen feil på det jeg gjorde. Håper flere gjør det samme.

Jeg har lett etter referanser til min langtur, og satte STOR pris på de få jeg fant, inkludert din tur bromm. Når det finnes nok, så blir det lettere å se helheten. En gang må noen begynne. Ingen tvinger deg eller andre til å lese det jeg skriver.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 04. mai 2015, klokken 21:59
Jeg synes det er synd du hakker på mine målinger og latterliggjør dem.
Det er nok mest synd at du oppfatter det som at jeg har en agenda mot deg, tror jeg... For det har jeg ikke! Å måle seg til svar for grunnlag til sannsynlighetsberegningen for varmgang i Schuko-kontakter er dessverre en umulig oppgave, og det vet de fleste med elektroteknisk bakgrunn. Man kan aldri måle seg til konkrete svar på risiko (som dette handler om), selv om man måler alle installasjoner i hele verden. Det samme gjelder forøvrig lyn-nedslag: de skjer, men hvem kan måle seg til hvor og når ?

Nå skal jeg ta en måned opphold herifra, siden jeg har en BSc i Digital Forensics som må sluttføres før Juni. Der er manglende kildekritikk eller ufullstendige konklusjoner selve døden mht. til resultatet, så jeg er dessverre nødt til å fremlegge bevis for at det jeg konkluderer med har rot i virkeligheten. Du får bare holde fortet imens, LMOR - du ligger jo godt an på +/- statistikken din ;) (at jeg har 0 i applaus på akkurat dette forumet ser jeg bare på som en fordel for å kunne holde meg borte) ;)

LMOR

#48
Lykke til med oppgaven bromm!
(Og det mener jeg!)

For ordens skyld så er det standardladeren som følger med bilen jeg har målt på. Det er den som er 12A. Mennekes laderen er den jeg har med i bilen, og den kan lade med 13A + 16A. Også for ordens skyld er både utdannelsen min og jobben min relatert til strøm  ;)

Så alle som har kjøpt i3 har samme kladd som jeg målte på. Kontakten jeg brukte kommer fra en leverandør som har 70% markedsandel og har levert utstyr i Norge i 60år. Så et røft anslag er at resultatet er relevant for 60-70% av i3 eierne som lader med standard kladd. Om installasjonen ellers er god er like usikkert hos meg som hos de fleste andre med skjult anlegg, så testen gjelder kun selve kontakten. Jeg håper og regner med at de som har et gammelt anlegg av tvilsom kvalitet vurderer å legge bytte kontakt og/eller legge ny kurs eller lade med mindre enn 12A. Eventuelt installere fast vegglader når en først er i gang med oppgradering, som dermed blir en slags avslutning av avsporingen og tilbake til det denne tråden egentlig startet med...

Ellers er det ikke noe problem å beregne sannsynlighet for brann som følge av kontaktfeil av forskjellige årsaker mellom kontakt og støpsel.
Den er ca 1:1 000 000 i Norge og 2:1 000 000 i USA. Det er litt gamle tall, så jeg antar at den er redusert ytterligere. Det viser også at nettet i Norge er av relativt god kvalitet, fordi det burde vært motsatt siden vi forbruker mer i gjennomsnitt. Tallene inkluderer alle anlegg, og det er derfor grunn til å anta at sannsynligheten er mindre for nyere boliger.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

K S

Flott at bromm tar en måneds pause.

Aner ikke hvem bromm er, men jeg hadde nok aldri villet pratet med bromm om han oppfører det på samme vis i virkeligheten, LMOR derimot fremstår på forumet som adskillig mer sympatisk, en jeg gjerne kunne slått av en prat med.

Faktisk interessant å lese mye av det han skriver, bromm sine skriverier hopper jeg gjerne over!

bromm

Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 09:52
Flott at bromm tar en måneds pause.

Aner ikke hvem bromm er, men jeg hadde nok aldri villet pratet med bromm om han oppfører det på samme vis i virkeligheten, LMOR derimot fremstår på forumet som adskillig mer sympatisk, en jeg gjerne kunne slått av en prat med.

Faktisk interessant å lese mye av det han skriver, bromm sine skriverier hopper jeg gjerne over!
Oj, der dukka selveste Mr./Mrs. Soul opp også, gitt - som sammen med moby666 gjør alt de kan for å snakke ned BMW i3 til fordel for sine (på papiret) "langtrekkende kvalitetsbiler" (med skyhøye service-kostnader) fra Korea :D

Siden dette er et del-forum for BMW i så kan jo andre med BMW i3 se hva som hendte i en tråd hvor trådstarter HansEgil spurte om kjøp av Soul vs i3 : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20392.0.html

Jeg forstår meget godt at K(ia) S(oul) ikke vil snakke personlig med folk som farer med sannheter vedrørende BMW i3. Spesielt ikke de som legger frem riktige tall for rekkevidde (EPA), servicekostnader (hvor Soul gjør det svært dårlig), og samtidig dementerer tyske tester mellom Soul og i3 REx (sistnevnte selges ikke engang i Norge, og har minimum 13% dårligere rekkevidde enn BEV-utgaven).

Jeg skriver uten filter, ja - det er riktig. Hvis det er for sterk kost for noen så er det vel bare å beklage dette. Jeg er ikke her for å "date", men for å diskutere Elbil og spesielt den mest fantastiske av dem alle: BMW i3. Mr. Munro har oppdaget akkurat det samme som jeg personlig begynte å fatte omfanget av på høsten i 2013 og fremover til i dag:
Sitat"This is, without a question of a doubt, the most advanced vehicle on the planet," said Munro, chief executive of Munro & Associates, whose firm specializes in reverse engineering for the auto industry among others. "It's as revolutionary as the Model T was when it came out."

I akkurat denne tråden var det et poeng for meg å bremse ned det som holdt på å bli en "frikjennelse" av faren for varmgang i Schuko-kontakter. At en bestemt kontakt på veggen, i et hus et sted på vestlandet skal stå som "referanse" for om dette er et problem eller ikke, har dessverre ingenting med virkeligheten og gjøre. Om jeg blir "misslikt" for å poengtere slikt, så er det bare å trykke på "minus-knappen" (Tip: hvis man venter en time kan man trykke flere ganger ;) ). Akkurat det "bryr jeg meg kattrævva i", for å si det på den måten...

moonbuggy

Dette er ingen popularitetskonkurranse, heldigvis ;)
Jeg har fått mye personlig pepper både fra BROMM og LMOR, om å spre "vranglære". Nå verifiserer målingene til LMOR noe av vranglæren. Jeg er overbevist om at resten også lar seg verifisere.

Personlig setter jeg stor pris på all saklig informasjon, og verifikasjon i form av tester og målinger. Ikke alt BMW putter i sine brosjyrer og "faktasider" stemmer 100%. Noe er tvetydig og noe direkte motstridende. All ære til LMOR. Det er uhyre verdifullt det han tester og verifiserer. Man trenger ikke være enige i alle konklusjonene som trekkes.
Det bør man selvsagt kunne gi uttrykk for, men trenger man å henge på personkarakteristikker ?


K S

Sitat fra: bromm på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:43
Sitat fra: K S på tirsdag 05. mai 2015, klokken 09:52
Flott at bromm tar en måneds pause.

Aner ikke hvem bromm er, men jeg hadde nok aldri villet pratet med bromm om han oppfører det på samme vis i virkeligheten, LMOR derimot fremstår på forumet som adskillig mer sympatisk, en jeg gjerne kunne slått av en prat med.

Faktisk interessant å lese mye av det han skriver, bromm sine skriverier hopper jeg gjerne over!
Oj, der dukka selveste Mr./Mrs. Soul opp også, gitt - som sammen med moby666 gjør alt de kan for å snakke ned BMW i3 til fordel for sine (på papiret) "langtrekkende kvalitetsbiler" (med skyhøye service-kostnader) fra Korea :D

Siden dette er et del-forum for BMW i så kan jo andre med BMW i3 se hva som hendte i en tråd hvor trådstarter HansEgil spurte om kjøp av Soul vs i3 : http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20392.0.html

Jeg forstår meget godt at K(ia) S(oul) ikke vil snakke personlig med folk som farer med sannheter vedrørende BMW i3. Spesielt ikke de som legger frem riktige tall for rekkevidde (EPA), servicekostnader (hvor Soul gjør det svært dårlig), og samtidig dementerer tyske tester mellom Soul og i3 REx (sistnevnte selges ikke engang i Norge, og har minimum 13% dårligere rekkevidde enn BEV-utgaven).

Jeg skriver uten filter, ja - det er riktig. Hvis det er for sterk kost for noen så er det vel bare å beklage dette. Jeg er ikke her for å "date", men for å diskutere Elbil og spesielt den mest fantastiske av dem alle: BMW i3. Mr. Munro har oppdaget akkurat det samme som jeg personlig begynte å fatte omfanget av på høsten i 2013 og fremover til i dag:
Sitat"This is, without a question of a doubt, the most advanced vehicle on the planet," said Munro, chief executive of Munro & Associates, whose firm specializes in reverse engineering for the auto industry among others. "It's as revolutionary as the Model T was when it came out."

I akkurat denne tråden var det et poeng for meg å bremse ned det som holdt på å bli en "frikjennelse" av faren for varmgang i Schuko-kontakter. At en bestemt kontakt på veggen, i et hus et sted på vestlandet skal stå som "referanse" for om dette er et problem eller ikke, har dessverre ingenting med virkeligheten og gjøre. Om jeg blir "misslikt" for å poengtere slikt, så er det bare å trykke på "minus-knappen" (Tip: hvis man venter en time kan man trykke flere ganger ;) ). Akkurat det "bryr jeg meg kattrævva i", for å si det på den måten...

Du bomma nok der bromm(lebasse). Du klarer å fremstå mer og mer ufordragelig i mine øyne. Min kommentar var rettet mot dine innlegg i denne og helgeturen til LMOR. God bedring sier nå jeg.

K S

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:48
Dette er ingen popularitetskonkurranse, heldigvis ;)
Jeg har fått mye personlig pepper både fra BROMM og LMOR, om å spre "vranglære". Nå verifiserer målingene til LMOR noe av vranglæren. Jeg er overbevist om at resten også lar seg verifisere.

Personlig setter jeg stor pris på all saklig informasjon, og verifikasjon i form av tester og målinger. Ikke alt BMW putter i sine brosjyrer og "faktasider" stemmer 100%. Noe er tvetydig og noe direkte motstridende. All ære til LMOR. Det er uhyre verdifullt det han tester og verifiserer. Man trenger ikke være enige i alle konklusjonene som trekkes.
Det bør man selvsagt kunne gi uttrykk for, men trenger man å henge på personkarakteristikker ?

Hva med å bruke normal folkeskikk også på et forum som dette? Eller driter alle i det?

LMOR

Her var det mye frem og tilbake nå. Fint med støtte, og som alle sier, så er det opp til hver enkelt hva de vil tro på.
Jeg trodde mer på BMW enn moonbuggy gjorde, men det betyr ikke at jeg sabler ned alle forsøk på å få frem mer informasjon. Jeg vil ha frem fakta og ikke bare synsing. Det som blir litt trist av og til er at en først får kjeft fra en som synser selv, om at en synser, og helt til kanten av stupet så får en også kjeft når en prøver å samle fakta. Denne typen oppførsel burde vi holde oss for gode til.
Nok en gang ble det som moonbuggy sier bevis for at en ikke kan stole 100% på BMW, men vi kom vel i felleskap fram til hvordan det virker, og hverken jeg eller moonbuggy hadde rett i alt vi skrev.
Jeg kommer å fortsette til å bidra til at vi lærer mer sammen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Helt enig LMOR:
Det som burde bety noe, er mer forståelse for hvordan bilen egentlig ER, og da er tester og erfaring et viktig tilskudd. Igjen meget takknemlig for ditt arbeid. :)

LMOR

#56
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 05. mai 2015, klokken 14:02
Helt enig LMOR:
Det som burde bety noe, er mer forståelse for hvordan bilen egentlig ER, og da er tester og erfaring et viktig tilskudd. Igjen meget takknemlig for ditt arbeid. :)
Og til deg også, som ikke er langsint  ;)
Når bare været blir bedre, så blir det spennende å se hva forvarmingslogikken da gjør.
Ellers hadde jeg satt pris på at du la inn data i gjennomsnittstabellen moonbuggy. Du har det mest spennende gjennomsnittet som jeg kunne tenkt meg å forstå.
Men nå bør denne tråden tilbake til sitt opprinnelige tema.

For min del, hadde det vært nyttig å forstå forskjellen mellom 16 og 32A bedre. Jeg trenger ikke mer enn 12A, men hvis jeg får noen andre fordeler med å legge ut en ny 32A kurs, så kan det være noe å vurdere.
Hva får jeg ut av det?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Olemann


Her var det mye rart ja.  Først; personlige vendettaer er det fint å slippe.  Men etter noen erfaringer på Tesla delen av Forum er det vel ikke å vente annet enn at det dukker opp her og.

Det jeg ville melde var angående varmgang:  Lader med std BMW 12A kladden, i dag ladet jeg en times tid ved SOC ca 50% og da jeg nappet ut Schuko'en på kjøpesenteret merket jeg plasten i støpselet var lunken.  Jeg tok på pinnene i støpselet og klarte bare holde fingrene der 2-3 sekunder før det ble for varmt.  Har rett nok ikke husmorfingre, men heller ingen pyse, så her var det skikkelig varmgang.  På 12A.

Har gått over til den blå pluggen for all lading hjemme, bruker en 6-10-16A Ratio lader med CEE stikk. Med gammel tregarasje vil jeg sove godt.

Måling er bra, og spennende å lese det, men som den gamle teologen sa:  Det faktum at du ikke kan se Gud betyr ikke at han ikke eksisterer, jeg har i alle fall ikke møtt noen som benekter radiobølgene, selv om  de ikke kan se dem.....

emil

Sitat fra: Olemann på tirsdag 05. mai 2015, klokken 21:48
Det jeg ville melde var angående varmgang:  Lader med std BMW 12A kladden, i dag ladet jeg en times tid ved SOC ca 50% og da jeg nappet ut Schuko'en på kjøpesenteret merket jeg plasten i støpselet var lunken.  Jeg tok på pinnene i støpselet og klarte bare holde fingrene der 2-3 sekunder før det ble for varmt.  Har rett nok ikke husmorfingre, men heller ingen pyse, så her var det skikkelig varmgang.  På 12A.

Jeg kjenner alltid på pinnene på schuko når jeg avbryter en pågående lading. Er disse så varme at jeg ikke klarer å holde på de melder jeg fra til eier av ladeplass om at det er påtide å bytte ut schuko og alle jeg har meldt i fra til har gjort dette mer eller mindre umiddelbart uten noe spørsmål.

Regner med at du også meldte ifra til kjøpesenteret at den aktuelle schuko-kontakten ble for varm?

Olemann


God ide å melde fra ja, ingen å melde til der & da dette skjedde, men skal ta det neste gang når tiden er på min side.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA