Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Staten taper milliarder på dieselsubsidier

Startet av Maestro, onsdag 21. mai 2014, klokken 06:45

« forrige - neste »

Olemann


Har aldri kjent varme kabler med verken 12 eller 16A, har derimot mer enn en gang merket at Schuko støpsel blir varmt, spesielt ved 16A.  Men dette er helt avhengig av om kontakt er slitt og om støpsel er trukket/presset på noen måte. Da kan kontakt-arealet bli lite og varmgang følger.
Så moralen er dersom man lader med 16A på Schuko, følg opp og bytt slitte kontakter/støpsler, og aldri la kladden henge eller presse i støpsel på noen måte.

LMOR

Sitat fra: Olemann på mandag 27. april 2015, klokken 20:05
Så moralen er dersom man lader med 16A på Schuko, følg opp og bytt slitte kontakter/støpsler, og aldri la kladden henge eller presse i støpsel på noen måte.
Der er vi 100% enig. Men poenget er at i et normalt godt anlegg så kan en enkelt sørge for dette, så advarselen gjelder for spesielle situasjoner, og ikke som en generell regel som det her på forumet av og til blir lagt frem som.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 27. april 2015, klokken 20:45
Sitat fra: Olemann på mandag 27. april 2015, klokken 20:05
Så moralen er dersom man lader med 16A på Schuko, følg opp og bytt slitte kontakter/støpsler, og aldri la kladden henge eller presse i støpsel på noen måte.
Der er vi 100% enig. Men poenget er at i et normalt godt anlegg så kan en enkelt sørge for dette, så advarselen gjelder for spesielle situasjoner, og ikke som en generell regel som det her på forumet av og til blir lagt frem som.
En generell regel tar høyde for at kontakter blir slitt, LMOR - og derfor skal man være veeeeldig forsiktig med å si at slitte kontakter er unntaket. En Schuko som kjøres på Max (12A) vil nemlig bli slitt bare av belastningen i seg selv (altså selv om den er "fastmontert"), så egentlig er det bare et tidsspørsmål før det faktisk blir skikkelig varmgang i en slik "installasjon". Hvis man tester de forskjellige kommunale gratispunktene rundt omkring så finner man fort ut at pinnene på Schuko-støbslet kan bli glødende varme, så derfor bør man ta høyde for at dette også kommer til å hende på sin egen garasjekontakt over tid. Faste installasjoner (altså der man lader bilen daglig) bør være satt opp med enten "CEE blå" eller egen veggboks. Å kjøre 12 amp igjennom Schuko i opptil 6-7 timer i døgnet er egentlig galskap, og er langt over det den kontakttypen ble utviklet for (selv om den er klassifisert til 16Amp). Årsaken er ganske enkelt at Elbil-lading er en kontinuerlig høy belastning over mange timer. Dette skjer f.eks aldri på panelovner (som tikker inn og ut avhengig av termostat) eller bormaskiner o.l. Det finnes ikke en eneste kontakt som vil overleve en slik belastning uten å bli slitt over lengre tid - gjerne etter så lang tid at man har sluttet å tro på at det vil skje ;)

Ferry

Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 22:51
En Schuko som kjøres på Max (12A) vil nemlig bli slitt bare av belastningen i seg selv (altså selv om den er "fastmontert"),

På hvilken måte blir den slitt? Mener du at kontakten slites fordi det går strøm gjennom den?

Sitat
Å kjøre 12 amp igjennom Schuko i opptil 6-7 timer i døgnet er egentlig galskap, og er langt over det den kontakttypen ble utviklet for (selv om den er klassifisert til 16Amp). Årsaken er ganske enkelt at Elbil-lading er en kontinuerlig høy belastning over mange timer.

Hva er problemet med 12 A over mange timer? Mener du at temperaturen øker mer og mer ettersom tiden går?

Sitat
Dette skjer f.eks aldri på panelovner (som tikker inn og ut avhengig av termostat) eller bormaskiner o.l.

I hine hårde dager lærte jeg at termostatstyrte belastninger var en uting, fordi materialene utvides og trekker seg sammen vekselvis. Til slutt ender en opp med løse skrukoblinger i bokser etc. Fjærklemmer er en God Ting[Tm]..

Klykken

Har per nå ladet vår i3 på 16A-kurs schuko og maks belastning i snart et år. Verken varmt eller ødelagt stikk. Ikke slitt heller, såvidt jeg kan se. Kursen og stikket ble satt montert i fjor på denne tiden. Kladden står fast i stikket og blir sjeldent trukket ut. Den henger selvfølgelig ikke etter kontakten heller (for alle vet vel bedre enn som så??), hvis det er relevant.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:59
Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 22:51
En Schuko som kjøres på Max (12A) vil nemlig bli slitt bare av belastningen i seg selv (altså selv om den er "fastmontert"),

På hvilken måte blir den slitt? Mener du at kontakten slites fordi det går strøm gjennom den?
Ja, alle "mekaniske" kontaktoverflater blir slitt i kontaktoverflatene over lang tids belastning. Det finnes alltid forurensninger i form av uønskede molekyler (luft, fett etc.) mellom disse overflatene, som etterhvert fører til overflateskader og minkende ledeevne i selve kontaktflatene.  Dette er særlig et problem hvis kontaktene ikke beveges i det hele tatt, som f.eks. en "fastmontert" Schuko som aldri blir rørt, siden man ikke får den nødvendige "nedslipingen" av de etterhvert skadede overflatene

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:59
Å kjøre 12 amp igjennom Schuko i opptil 6-7 timer i døgnet er egentlig galskap, og er langt over det den kontakttypen ble utviklet for (selv om den er klassifisert til 16Amp). Årsaken er ganske enkelt at Elbil-lading er en kontinuerlig høy belastning over mange timer.

Hva er problemet med 12 A over mange timer? Mener du at temperaturen øker mer og mer ettersom tiden går?   
Med sammenheng i det over (og at bilen trekker kontinuerlig 12A), så vil dette skje over tid, ja - hvor lang tid det handler om er et annet spørsmål. Kan være 10 måneder - 2 år - 5 år...?

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:59
Dette skjer f.eks aldri på panelovner (som tikker inn og ut avhengig av termostat) eller bormaskiner o.l.

I hine hårde dager lærte jeg at termostatstyrte belastninger var en uting, fordi materialene utvides og trekker seg sammen vekselvis. Til slutt ender en opp med løse skrukoblinger i bokser etc. Fjærklemmer er en God Ting[Tm]..
Her blander du kortene - det er ikke sjalte-elektronikken i bilen som er problemet (det er i tilfelle den som tilsvarer termostaten i eksemplet ditt). Dette handler om selve kontakten, som ikke ble laget primært med tanke på høye og vedvarende belastninger (noe panelovner og bormaskiner ikke er, sammenlignet med 7-8 timer Elbil-lading)

Torodd Stangeland

Alt blir varmt, hvis det ikke er iorden. Særlig ferdigstøpte stikk er en kilde til varmgang. Senest på nesten ny støvsuger, pinnene blir glovarme etter en 10-15 min støvsuging. Den er 2300 watt.
Før det, 3kw byggtørke. Byttet hele kabelen, og kan stå på fullt i dagevis. Ikke lunk i pinnene. Før bytte ble de glovarme etter et par timer.
Alt må vedlikeholdes, og følges med på.
Synes det blir overdrevet endel, hvor dårlig schuko-stikket er. En CEE-kontakt kan og bli varm, hvis noe er løst.
Bmw I3 2015

LMOR

Ikke uenig i teorien bromm, men i praksis tar dette mer sannsynlig 20-30år.
Har som Klykken har laderen i et år uten problem.

Men dette løser vi jo fint med et nytt måleprosjekt bromm. Skal ta overflatetemperarur målinger fremover under lading. Ingenting spesielt god kvalitet på mine kontakter og klemmer, så sånn passe representativt blir dette. Du liker jo mine høyst useriøse målinger  ;)
Jeg gjør i hvert fall det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 28. april 2015, klokken 17:45
Ikke uenig i teorien bromm, men i praksis tar dette mer sannsynlig 20-30år.
Har som Klykken har laderen i et år uten problem.

Men dette løser vi jo fint med et nytt måleprosjekt bromm. Skal ta overflatetemperarur målinger fremover under lading. Ingenting spesielt god kvalitet på mine kontakter og klemmer, så sånn passe representativt blir dette. Du liker jo mine høyst useriøse målinger  ;)
Jeg gjør i hvert fall det.
Ja sett igang, Forsker-LMOR  :D Men husk nå på det viktigste her nå da - du må ikke røre stikk-kontakten (hvis du trekker den ut så forsker du feil, siden det er langvarig bruk av Schuko på samme kontaktflater (uten slipe-effekten ved uttak/innstikk) som er mest skadelig. Du må derfor måle temperaturen på kontaktpunket uten å rive ut kontakten (overflate-temp på utsiden gir like mye mening som "batterientemp"-avlesningene dine). Lykke til  ;D

LMOR

Jeg skal ikke trekke den ut. Det er det som er poenget. Den har stått i kontakten i et år nå. Jeg har en annen i bilen.
Ellers er vi nok uenige på siste punktet. Du kan ikke for alvor mene at det kan bygge seg opp til varmgang og påfølgende brann i stikk-kontakten uten at plasten rundt blir varm i god tid før?
Alt rundt kommer til å bli varmt før det blir brann. Kontakten og kabelen i et langt stykke fra kontakten på begge sider.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sele

Konklusjonen her må da være at elbil produsentene er uansvarlige og potensielle brannstiftere da de leverer ladeutstyr med bilene som er livsfarlig og bruke.

LMOR

Sitat fra: Sele på onsdag 29. april 2015, klokken 09:01
Konklusjonen her må da være at elbil produsentene er uansvarlige og potensielle brannstiftere da de leverer ladeutstyr med bilene som er livsfarlig og bruke.
Du trekker konklusjonen før vi har fått verifisert at påstandene over er riktige  :)
Men det er nok ikke uten grunn at EU har innført 10A som maks via standardlader. Men samtidig er det nok betydelig forskjell på tilstand i et anlegg som forbruker 2000kWh per år og et typisk norsk anlegg som trekker 20 000  kWh.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sele

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 10:21
Sitat fra: Sele på onsdag 29. april 2015, klokken 09:01
Konklusjonen her må da være at elbil produsentene er uansvarlige og potensielle brannstiftere da de leverer ladeutstyr med bilene som er livsfarlig og bruke.
Du trekker konklusjonen før vi har fått verifisert at påstandene over er riktige  :)
Men det er nok ikke uten grunn at EU har innført 10A som maks via standardlader. Men samtidig er det nok betydelig forskjell på tilstand i et anlegg som forbruker 2000kWh per år og et typisk norsk anlegg som trekker 20 000  kWh.

Men en konklusjon fra produsent bør være på plass før noe settes i produksjon. Bør ikke være bruker som utfører sikkerhetsanalyse ;)

LMOR

Selvfølgelig.

Men her er det vel også brukerne som problematiserer det i utgangspunktet. Hadde dette vært et problem, så hadde vi ikke fått lov å lade med standardlader i Norge.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Yttertorjen

#29
Sitat fra: LMOR på onsdag 29. april 2015, klokken 17:53
Selvfølgelig.

Men her er det vel også brukerne som problematiserer det i utgangspunktet. Hadde dette vært et problem, så hadde vi ikke fått lov å lade med standardlader i Norge.
Tjaa, vet ikke helt det. Det er jo ikke en nyhet at belastning over 10 A over tid øker brannfaren i denne type uttak. Da jeg flyttet inn i nåværende bolig i 1988, og tilkoblingstøpslet for oppvaskmaskinen lå vanskelig tilgjengelig, ble dette påpekt av eltilsynet og flyttet slik at støpslet lett kunne taes ut og settes inn igjen. Begrunnelsen var da ( som nå) at hvis ikke dette jevnlig blir gjort, og belastningen over tid er stor, svekkes fjærvirkningen og dermed kontakt mellom pinne og hull, sjansen for  lysbue øker, med mulig brann som resultat. Av denne grunn, samt slipingen til Brom, tilråder eltilsynet at slike kontakter jevnlig trekkes ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA