Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Staten taper milliarder på dieselsubsidier

Startet av Maestro, onsdag 21. mai 2014, klokken 06:45

« forrige - neste »

Maestro

Jeg er ny i forumet og kommer derfor med mitt første spørsmål  :)

I dag har jeg en dobbeltkontakt på huset som kan brukes til lading. Problemet er at det allerede er koblet en varmepumpe til stikket. Den trekker maks 3,2 kW og kursen er på 16A. I mitt hode er det da ikke plass til å lade i3-en som trekker 2 kW+. Har jeg regnet riktig?

Et det andre løsninger enn å legge opp en ny kurs? Det er ikke flere plasser igjen i sikringsskapet, så jeg ser for meg at dette kan bli dyrt  :(
BMW i3 andesite silver

jkirkebo

Sitat fra: Maestro på søndag 04. mai 2014, klokken 11:16
Jeg er ny i forumet og kommer derfor med mitt første spørsmål  :)

I dag har jeg en dobbeltkontakt på huset som kan brukes til lading. Problemet er at det allerede er koblet en varmepumpe til stikket. Den trekker maks 3,2 kW og kursen er på 16A. I mitt hode er det da ikke plass til å lade i3-en som trekker 2 kW+. Har jeg regnet riktig?

Et det andre løsninger enn å legge opp en ny kurs? Det er ikke flere plasser igjen i sikringsskapet, så jeg ser for meg at dette kan bli dyrt  :(

Du må nok ha en ny kurs ja. Men det er ofte mulig å lage mer plass i sikringsskapet ved å bytte noen komponenter. Om du legger ut et bilde av skapet her så får du nok svar på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maestro

Vedlagt bilde.

Det er bra med plass i selve skapet, men ikke i modulen(?) som automatsikringene er festet i.

BMW i3 andesite silver

jkirkebo

Sitat fra: Maestro på søndag 04. mai 2014, klokken 11:39
Vedlagt bilde.

Det er bra med plass i selve skapet, men ikke i modulen(?) som automatsikringene er festet i.

Jeg tror ikke elektrikeren skal ha noen problemer med å få plass til noen automatsikringer til venstre for måleren. Det finnes mindre dekkplater/kapslinger enn den store du har øverst.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Martin

Er ganske strenge krav til målerfeltet og kapsling, så ville ikke begynte sette noe ved siden av måleren. Mulig det finnes kapsling med 2 rader, men som du skriver så blindet fort noen kroner, for da må jo alt ut og inn i ny kapsling.

Hva slags Nebb skap er det? Står preget på innsiden av døra..

Her er fine rehabinnsatser 

http://www.stansefabrikken.no/rehab-360-front-innsats/category480.html
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

jkirkebo

Sitat fra: Truls Martin på søndag 04. mai 2014, klokken 16:29
Er ganske strenge krav til målerfeltet og kapsling, så ville ikke begynte sette noe ved siden av måleren. Mulig det finnes kapsling med 2 rader, men som du skriver så blindet fort noen kroner, for da må jo alt ut og inn i ny kapsling.

Hva slags Nebb skap er det? Står preget på innsiden av døra..

Her er fine rehabinnsatser 

http://www.stansefabrikken.no/rehab-360-front-innsats/category480.html

Den innsatsen du linker til har jo nettopp plass til sikringer ved siden av målerfeltet.

Uansett vet elektrikeren hva som bør gjøres for å få plass til mer. Umulig er det neppe.

Det finnes også andre løsninger. Om det f.eks går å trekke gjennom 6mm2 PN istedenfor 2.5mm2 PN i eksisterende rør til utestikket kan man bytte sikring til en 25A og sette opp en liten underfordeling ute der 25A kursen splittes i en 15A og en 10A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Truls Martin

Er elektriker selv. Kommer ann på størelsen på skapet, om det er rader ved siden av måler eller ikke.
Det finnes i hvertfall ikke, som jeg vet om, godkjente skinnesystemer som gjør det mulig å plassere sikring ved siden av måler slik skapet er i dag.

Da må man inn med ny rehabsats.

Evt er den siste løsningen du nevner mulig :)
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Maestro

Takk for gode svar  :)

Sitat fra: Truls Martin på søndag 04. mai 2014, klokken 16:29
Hva slags Nebb skap er det? Står preget på innsiden av døra..
Det sto kun NEBB på innsiden av døra. Ingen typebetegnelse som jeg kunne finne.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. mai 2014, klokken 17:33
Det finnes også andre løsninger. Om det f.eks går å trekke gjennom 6mm2 PN istedenfor 2.5mm2 PN i eksisterende rør til utestikket kan man bytte sikring til en 25A og sette opp en liten underfordeling ute der 25A kursen splittes i en 15A og en 10A kurs.
Da må jeg ha varmepumpa på 15A og bilen på Schuko på 10A? Da ryker drømmen om en Saltoboks på 16A. 10A blir vel ganske tregt?

Tipper det blir elektriker og bytte av skap. Synd jeg ikke tenkte på elbil da innmaten ble byttet forrige gang.
BMW i3 andesite silver

Torodd Stangeland

Hvor tjukk kabel må en ha, for å legge opp 32A kurs? Må en bruke 10 kvadrat uansett, eller holder det med 6 kvadrat? Er bare 3-4 meter fra sikringsskap til der stikket skal stå.
Tenkte å legge opp 400V 32A, og 5x10 kvadrat er jo et beist av en kabel...
Bmw I3 2015

bromm

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 27. april 2015, klokken 13:28
Hvor tjukk kabel må en ha, for å legge opp 32A kurs? Må en bruke 10 kvadrat uansett, eller holder det med 6 kvadrat? Er bare 3-4 meter fra sikringsskap til der stikket skal stå.
Tenkte å legge opp 400V 32A, og 5x10 kvadrat er jo et beist av en kabel...
Det er vel 6 mm2 som er minstekravet, men siden du vil ha "lange" perioder med max belastning så vil du få en god del varmetap på det. Prisforskjellen på kabel er ikke så stor, så det er iallefall ikke lønnsomt å "spare" penger på dette. Selv la jeg 40 meter med 5 X 16 mm2 til min plass i parkeringshuset (nok til 3X63A). Der er det ikke mye varmgang ihvertfall ;) Men jeg gjorde det helst for at 5-6 andre kan kunne hekte seg på samme kabel uten å legge nytt i fremtiden...

Torodd Stangeland

Så 6 kvadrat er lovlig altså.
Blir vel ikke så mye varmetap på 3-4 meter.
Det blir jo ikke ofte jeg ville brukt 32A, men kjekt med muligheten. I3 bruker jo bare den ene fasen, så kunne selvsagt lagt opp 32A enfase, men greit å være klar til I3 versjon 2 ;D (Den må vel komme med trefase lader).....
Bmw I3 2015

bromm

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 27. april 2015, klokken 16:36
Så 6 kvadrat er lovlig altså.
Blir vel ikke så mye varmetap på 3-4 meter.
Det blir jo ikke ofte jeg ville brukt 32A, men kjekt med muligheten. I3 bruker jo bare den ene fasen, så kunne selvsagt lagt opp 32A enfase, men greit å være klar til I3 versjon 2 ;D (Den må vel komme med trefase lader).....
Tja, du kan vel legge 6 mm2 for å følge loven, men den vil altså bli lunken hvis du kjører 32Amp. Hvis det bare er 3-4 meter så skjønner jeg ikke helt hvorfor du ikke legger en skikkelig kabel, når du først holder på... At BMW har valgt 1-fas for semihurtig lading er først og fremst vektbesparelse og det faktum at 7,4 kW er tilstrekkelig ladefart sammenlignet med nesten alt annet...

Ferry

Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 14:52
Det er vel 6 mm2 som er minstekravet, men siden du vil ha "lange" perioder med max belastning så vil du få en god del varmetap på det.

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 27. april 2015, klokken 16:36
Blir vel ikke så mye varmetap på 3-4 meter.

Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 17:38
Tja, du kan vel legge 6 mm2 for å følge loven, men den vil altså bli lunken hvis du kjører 32Amp.

Kom med tallene da, karer! Hvor stor blir varmeutviklinga, hva er konsekvensen, hva er marginene?

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på mandag 27. april 2015, klokken 18:56
Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 14:52
Det er vel 6 mm2 som er minstekravet, men siden du vil ha "lange" perioder med max belastning så vil du få en god del varmetap på det.

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 27. april 2015, klokken 16:36
Blir vel ikke så mye varmetap på 3-4 meter.

Sitat fra: bromm på mandag 27. april 2015, klokken 17:38
Tja, du kan vel legge 6 mm2 for å følge loven, men den vil altså bli lunken hvis du kjører 32Amp.

Kom med tallene da, karer! Hvor stor blir varmeutviklinga, hva er konsekvensen, hva er marginene?

Det er ikke all verdens forskjell. 0.75V tap for 6mm2 og 0.45V for 6mm2, gitt 4 meter og 32A. Varmeutviklingen blir da hhv. 24W og 14.4W. 9.6W tap spart med 10mm2 kabel altså. Hhv. 6W og 3.6W per meter kabel i tap. Du vil nok merke forskjell i varmen når du tar på kabelen, men glovarm blir ingen kabel av 6W per meter. Om du lader 4000kWh årlig vil forskjellen i tap utgjøre ca. 5kWh, eller ca. 4 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#14
Siden det ble tall ut av dette, så ble det gøy. Det var vel feil på veien der, men det spiller uansett ikke så stor rolle. Fant en 20m kabel med tap på 4,38V, altså som du konkluderer med ca 6W per meter.
Hvis du da deler det på 10, så har du omtrent det du kan "ta på". Tviler på at noen vil kalle 0,6W for lunken.
Vi har fått advarsler på løpende bånd på forumet her, uten at jeg noen gang det siste året har kjent lunk på hverken 12A på 13A sikring eller 16A på 16A via Schuko.
En må også ta med i regnestykket at det maks en sjelden gang trekkes 12A i ca 8 timer, 16A i maks ca 5 timer, og 32A i ca 2 timer.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA