Batterikapasitet, 1 prikk mindre...

Startet av Tybekk, tirsdag 22. april 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

BE

Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:56

Den skal inn til 1. års service om en måned og det bir spennende hva batteristatusen er sett fra Nissans side.

Den batterirapporten er verdiløs for oss forbrukere, men kanskje noe Nissan kan ha glede av. Jeg blir forundret om du ikke får full pott på absolutt alt.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Leif Leaf

Sitat fra: BE på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:04
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:56

Den skal inn til 1. års service om en måned og det bir spennende hva batteristatusen er sett fra Nissans side.

Den batterirapporten er verdiløs for oss forbrukere, men kanskje noe Nissan kan ha glede av. Jeg blir forundret om du ikke får full pott på absolutt alt.

Ja, det vil ikke forundre meg heller.

Jeg har funnet ut at den beste måten å se tap av kapasitet på er økt SOC ved low battery warning (LBW). Ny bil har normalt 66 AHr og LBW ved rundt 18,5%. I teorien skal AHr sakte, men sikkert synke over tid, og SOC ved LBW øke tilsvarende. Har du 59-60 AHr (10% kapasitetstap) vil LBW dukke opp ved 20-21%.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Thomas Parsli

Jeg vet ikke om det er batterirapporten eller forhandlerens tolkning som er problemet, men siden vi -av behov- hurtigladet 3-4 ganger fra >50% SOC i 2012 får vi fortsatt redusert score på batteritesten og en streng formaning om å ikke gjøre det mer.

Jeg tolker det dit hen at batterirapporten er for at Nissan skal kunne beskytte seg fra forbruker hvis man prøver å reklamere på batteriet.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Leon

Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:54
Jeg har funnet ut at den beste måten å se tap av kapasitet på er økt SOC ved low battery warning (LBW). Ny bil har normalt 66 AHr og LBW ved rundt 18,5%. I teorien skal AHr sakte, men sikkert synke over tid, og SOC ved LBW øke tilsvarende. Har du 59-60 AHr (10% kapasitetstap) vil LBW dukke opp ved 20-21%.

Jeg mener da ganske bestemt at jeg får LBW først på 17 tallet. Har riktignok ikke målt med LeafSpy...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Bekkenes


Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:45
Jeg vet ikke om det er batterirapporten eller forhandlerens tolkning som er problemet, men siden vi -av behov- hurtigladet 3-4 ganger fra >50% SOC i 2012 får vi fortsatt redusert score på batteritesten og en streng formaning om å ikke gjøre det mer.

Jeg tolker det dit hen at batterirapporten er for at Nissan skal kunne beskytte seg fra forbruker hvis man prøver å reklamere på batteriet.

Thomas

Selger en bil med hurtiglader du ikke skal bruke ?

Hadde dradd ned buksa og klaska de i trynet med småkaren hadde de sagt det til meg .
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Leif Leaf

Sitat fra: Leon på tirsdag 27. mai 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:54
Jeg har funnet ut at den beste måten å se tap av kapasitet på er økt SOC ved low battery warning (LBW). Ny bil har normalt 66 AHr og LBW ved rundt 18,5%. I teorien skal AHr sakte, men sikkert synke over tid, og SOC ved LBW øke tilsvarende. Har du 59-60 AHr (10% kapasitetstap) vil LBW dukke opp ved 20-21%.

Jeg mener da ganske bestemt at jeg får LBW først på 17 tallet. Har riktignok ikke målt med LeafSpy...

Du har helt rett, LBW kommer på nye biler normalt på 17,5% - jeg skrev feil...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

LeafSwe

Sitat fra: Leif Leaf på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:05
Sitat fra: Leon på tirsdag 27. mai 2014, klokken 15:49
Sitat fra: Leif Leaf på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:54
Jeg har funnet ut at den beste måten å se tap av kapasitet på er økt SOC ved low battery warning (LBW). Ny bil har normalt 66 AHr og LBW ved rundt 18,5%. I teorien skal AHr sakte, men sikkert synke over tid, og SOC ved LBW øke tilsvarende. Har du 59-60 AHr (10% kapasitetstap) vil LBW dukke opp ved 20-21%.

Jeg mener da ganske bestemt at jeg får LBW først på 17 tallet. Har riktignok ikke målt med LeafSpy...

Du har helt rett, LBW kommer på nye biler normalt på 17,5% - jeg skrev feil...

LBW kommer alltid vid 17,5% GIDs oavsett batterikapacitet.
LBW kommer vid högre SOC när batterikapacitet blir lägre.
3P+
3SR+

Elbirger

#38
Hei!
Synes dette var veldig overraskende. Vi har nå kjørt en Leaf 2011 94000km, og vi har ikke merket noe endring i kapasiteten enda. Jeg har ikke fått målt dette nøyaktig, men vi har i allefall ikke mistet noen kapasitetsbarer enda.
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

LeafSwe

Sitat fra: Elbirger på torsdag 29. mai 2014, klokken 23:47
Hei!
Synes dette var veldig overraskende. Vi har nå kjørt en Leaf 2011 92000km, og vi har ikke merket noe endring i kapasiteten enda. Jeg har ikke fått målt dette nøyaktig, men vi har i allefall ikke mistet noen kapasitetsbarer enda.

Testa med Leafspy :-)
Har din bil p3227 update?
3P+
3SR+

Elbirger

Da må noen først forklare meg hva Leaf Spy er? :D
Jeg har fulgt servicer fra Nissan, så jeg skal ha siste oppdatering, men jeg vet ikke hva den heter.
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

emil

Sitat fra: Elbirger på fredag 30. mai 2014, klokken 00:18
Da må noen først forklare meg hva Leaf Spy er? :D

Leaf Spy er en app til Android telefon/nettbrett som kommuniserer over blåtann til et adapter man kobler på diagnoseporten (OBDII). Viser cellespenning på batteriet, ladestatus, kapasitet, temperatur og diverse andre ting i gratisutgaven. Adapter må kjøpes separat, men koster ca en 50-lapp fra ebay eller diverse asiatiske nettbutikker og noe rundt 150-200kr fra enkelte norske tror jeg.

Fullversjonen av Leaf Spy kan brukes til å lese/slette feilkoder bl.a og sette opp dekktrykksensorer på US-Leaf.

Rubberduck85

Fikk endelig min bluetoothdings også.

Kjøpt via Nederland med 6 400 km på telleren og en batteristrek borte. 2011 mod.


SOH     89,2
AHr      59.9
SOC var 91. Men har nå tatt seg opp til 93,5% etter 2800 km på 3 uker.

Vært inne hos nissan med full score på alt selv om det er verdt 0.

Noen som har en vitenskapelig forklaring på at en strek er borte  da SOH og SOC er langt over 85%. Rekkevidden oppleves som God med ca 130-150 km med blandet kjøring motorvei og landevei.


TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

kristmara

Da har jeg også mistet en prikk. Norsk leaf fra november 2011, kjørt 70 000. Er det mange norske leafer som har mistet prikker nå? Vi er veldig flinke på Nissan sine batteritester, men vi lader veldig ofte helt fullt, og kjører nesten like ofte nesten helt tomt av den enkle grunn at vi bor langt inni skauen...
Eier: Tesla model X og Mercedes eqa
Eid: Mizubishi iMiev, Nissan Leaf, Tesla model S, Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: kristmara på tirsdag 11. august 2015, klokken 15:06
Da har jeg også mistet en prikk. Norsk leaf fra november 2011, kjørt 70 000. Er det mange norske leafer som har mistet prikker nå? Vi er veldig flinke på Nissan sine batteritester, men vi lader veldig ofte helt fullt, og kjører nesten like ofte nesten helt tomt av den enkle grunn at vi bor langt inni skauen...

Jeg tror nesten du har den tvilsomme æren av å være den første med norsk Leaf som mister en strek?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA