Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av Tybekk, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Bjoris

#15
Dine resultater blir interessante, jeg mener jeg får mye lengre rekkevidde på min tross SOH på bare 85-86%, kjørte f.eks enkelt 86 km i påsken med søkklastet bil og ski på taket, hadde da 30% igjen når jeg kom til hurtigladeren, det var tørt, men mye vind og lang undersjøisktunnel rett etter start der vi dermed ikke fikk ladet på vei ned pga fult batteri så jeg syns ikke tallene er så ille i praksis, men jeg er nok blitt rimelig dyktig på å kjøre økonomisk det siste året...

Det som kunne vært interessant om du gidder er å lade til 80% og se om du får 10 eller 9 streker da. Jeg fikk som sagt i vinter stort sett bare 9 streker, men er oppe på 10 hver gang nå, har 12 bar fortsatt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leif Leaf

Jeg ser det er litt diskusjoner rundt hvor mange streker man får ved lading til 80% og 100% i dette tilfellet. I min verden har jeg alltid trodd at man får like mange streker helt uavhengig av "tankens" størrelse (som de små prikkene indikerer). Selv om tankens størrelse har krympet til 85% (dvs. 11 prikker) så skal man allikevel oppnå 12 streker om man lader fullt (100% av 85%) og 10 streker om man lader til 80% av de tilgjengelige 85%'ene. Men hver strek inneholder mindre "bensin" enn før.

Man skal mao. fortsatt oppnå 10 streker om man lader 80% av hele tanken (som nå er på 85% av det den engang var når den var ny...).

Eller tar jeg helt feil her?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

emil

Utifra mine erfaringer med et tap på ca 10% er at 80% lading (via timer) vil gi 80% av original kapasitet, ikke 80% av tilgjengelig kapasitet.

Hos meg stopper 80% lading på 80% SOC (i praksis 79.9%) mens 100% stopper på rundt 92-94% SOC (men de første prosentene forsvinner fort). Tilgjengelige kWh som LeafSpy rapporterer tilsvarer de prosent verdiene av original kapasitet.

Tybekk

Jeg får 10 streker ved 80% lading. Den forsvant etter 2km.

Tybekk

#19
Da fikk jeg endelig bluetooth dingsen.

SOH=83%.
AHr=54,82
Hx=79,73
QCs=9
L1/L2=935

Powerflux

SOH under 85 samsvarer jo med tap av første kapasitetbar!

Jeg har følgende data på 1 år gammel bil og 22500 km!

SOH 95%
AHr 62.40
Hx 89.43
QC 37
L1/L2 728

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

eivisa

Jeg har følgende data på 2,5 år gammel bil og 72000 km! 8)

SOH    90%
AHr     59.06
Hx       79.02
QC      107
L1/L2  1751
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

DeadLock

Hei.

Dette var snodig.

Her er mine tall etter 50856 kilometer:

SOH     93%
AHr      61,44
Hx       85,83%
QC      342
L1/L2  1001

SOC var 63,7% da jeg tok disse tallene.

Mvh,
Thomas.
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Powerflux

Sitat fra: DeadLock på mandag 19. mai 2014, klokken 19:20

Dette var snodig.

Her er mine tall etter 50856 kilometer:

SOH     93%
AHr      61,44
Hx       85,83%
QC      342
L1/L2  1001

Ja noe er snodig!!

Jeg har i lang tid nå kun ladet til 80% og sette en stadig nedgang i tallene fra LeafSpy? Faktisk har reduksjonen gått såpass fort at jeg begynte å bli litt smånervøs for at bilen min er en "Lemon"

Så, de siste 10 dager har jeg ladet til 100% og LeafSpy spytter nå ut tall som er like de jeg hadde da jeg konsekvent gikk over til 80% lading!

Jeg ser også at du har svært mange QC. Kanskje batteriet må holdes i trim og at dette 80% opplegget er mer skadelig enn til gavn??
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Sitat fra: Powerflux på mandag 19. mai 2014, klokken 19:36
Jeg ser også at du har svært mange QC. Kanskje batteriet må holdes i trim og at dette 80% opplegget er mer skadelig enn til gavn??
Har tenkt denne tanken jeg også. Helt fersk med brukt Leaf og aner ikke hvordan ståa er med den, men kjører 32000 i året med i-MiEV'en. Ikke redd for å hurtiglade, lade ut til skilpadde, lade fullt når det trengs, og har uforskammet bra batteri i forhold til de andre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

DeadLock

Heisann.

Jeg har aldri brydd meg om å lade til 80%..

Lader helt opp, og kjører den "helt ned".

Om vinteren fikk jeg ofte skilpadde idet jeg ankom hjemme.

Ladet til 100% over natten, og så var det "tomt" når jeg ankom jobb.

Nå har bilen stått i 2 uker med full-ladet batteri hos Nissan, så jeg så at Hx har gått ned fra 87,4% til 85,83%...

I helgene lader jeg til ca 60% og lar den stå til søndag kveld hvor jeg plugger i laderen og lader til 100%.

Blir ikke klok på dette, men tiden vil vel vise hva som er "best" for batteriene. :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

BE

Tja, det er jo egentlig ikke batteriene vi ser status på, men programvaren som styrer disse. Man kan jo lure på hvordan denne programvaren estimerer gjenværende kapasitet i batteriene siden det tilsynelatende ikke viser noen gevinst av å lade til 80%.

Til og med Nissan vet at det er gunstig for batteriene å lade til 80%, hvilket er årsaken til at de kaller 80% lading for "long life".

Nei her er'e no muffens
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jsa061

www.mynissanleaf.com er det side opp og side ned om at 2013 modellen ( og sikkert 2014) veldig ofte har ca 60 - 62 ah som ny. Det de der er kommet frem til er at rekkevidden til tross for dette er som den skal være. Jeg ville ikke tattt tallene fra leafspy som noe fasit på hvor gode batteriene er.

Jeg prøvekjørte en 2014 modell i helgen og måtte selvsagt teste med  leafspy hvordan batteriene var: jeg fikk 62ah og 95 på helse.

Det vil nok være mer nøyaktig å måle hvor mye strøm man kan få inn i batteriene. Man kan f.eks kjøre bilen til turtle, lade den fra en kontakt med strømmåler og så ta denne målingen og gange med 0,85  - sånn ca. ( usikker på hvor effektiv ladingen er). Hvis flere gidder å gjøre dette så kan man jo sammenligne og kanskje dra noen konklusjoner. Tror ikke leafspy tallene fra 2011/2012 lar seg sammenligne med 2013/2014.




RuneW

Sitat fra: jsa061 på mandag 26. mai 2014, klokken 09:37Jeg ville ikke tattt tallene fra leafspy som noe fasit på hvor gode batteriene er.

Nei, da ligger i så fall jeg dårlig an...  ::)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Leif Leaf

Og her er min første avlesning - litt nedslående.

SOH    92%
AHr      60,56
Hx        92,93%
QC       3
L1/L2   707 (antar 90% ladet til 80% og 10% ladet til 100%)
Odo     15500 km
SOC     80,4%

Den skal inn til 1. års service om en måned og det bir spennende hva batteristatusen er sett fra Nissans side.

Jeg oppdaget i går at L1/L2 teller hver gang ladekontakten kobles til bilen (uavhengig om den lader eller ikke). Finnes det et tall et sted som viser hvor mange ganger bilen faktisk har ladet?

Hva er forskjellen på SOH og Hx?
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA