Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av Tybekk, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Hreple

Så man trenger ikke anta at bilen har blitt grusomt behandlet fordi den har mistet en prikk i løpet av sitt liv?

Tingen er vel mer at jeg spurte om batteri og fikk til svar at den var god, ikke at den hadde tapt seg med 15% "allerede". Jeg betalte nok også for mye for den med tanke på at den mangler en prikk ser jeg. Så - får se hva som skjer. Liker bilen, så håper det blir en løsning. Takk for svar og innsikt!

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på lørdag 03. september 2016, klokken 12:17
Hvor lenge har den vært i San Diego?
I den verste plassen.
Les her til øyet er vått:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses

Det er en tabell der, og for en 2012 Leaf så vil det ut av hva du finner der være slik at det teoretit mellom 3-5 år gammel være 86,1-82,1 %. Er bilen fire heller det mer mot å være under 85%, og da er en prikk borte.
Lengst ned finnes i tabellen som fine til EV_Wiki linket til er Rygge i Norge, og for min Leaf som nå er over 4,5 år siden ble produsert, gått i Trondheim hele livet og med par grader lavere årsmiddel en Rygge, og en prikk nettopp borte, så er det mer min forventning at prikken er borte enn at jeg har alle 12. (88,3-83,1).

Vår Leaf passerer 5 år i oktober, har gått i Fredrikstad og har alle 12 segmenter i behold foreløpig :)
Den har sjelden blitt ladet til 100%, står normalt på 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

#107
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. september 2016, klokken 14:47
Sitat fra: leafnor på lørdag 03. september 2016, klokken 12:17
Hvor lenge har den vært i San Diego?
I den verste plassen.
Les her til øyet er vått:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses

Det er en tabell der, og for en 2012 Leaf så vil det ut av hva du finner der være slik at det teoretit mellom 3-5 år gammel være 86,1-82,1 %. Er bilen fire heller det mer mot å være under 85%, og da er en prikk borte.
Lengst ned finnes i tabellen som fine til EV_Wiki linket til er Rygge i Norge, og for min Leaf som nå er over 4,5 år siden ble produsert, gått i Trondheim hele livet og med par grader lavere årsmiddel en Rygge, og en prikk nettopp borte, så er det mer min forventning at prikken er borte enn at jeg har alle 12. (88,3-83,1).

Vår Leaf passerer 5 år i oktober, har gått i Fredrikstad og har alle 12 segmenter i behold foreløpig :)
Den har sjelden blitt ladet til 100%, står normalt på 80%.
Det er bra det. Har du Leafspy,og lest av SOH?
Min gikk tre første år mellom Trondheim-Selbu, sommer og vinter som pendlerbil. Forrige eier kunne ikke annet enn lade til 100% både hjemme og på jobb. Ladet snart 3200 ganger + 90 QC.
At jeg ved et par langturer har "kokt" batteriet har nok marginalt spist noe.
Den lader nå til jevnt 235 GIDS, som er 12 færre enn da jeg kjøpte den. 12/281=4,3% på 1,5 år.
Eller også 83,6% av de opprinnelige 281 som ny.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

automat

Sitat fra: Hreple på lørdag 03. september 2016, klokken 14:03


Tingen er vel mer at jeg spurte om batteri og fikk til svar at den var god, ikke at den hadde tapt seg med 15% "allerede". Jeg betalte nok også for mye for den med tanke på at den mangler en prikk ser jeg. Så - får se hva som skjer. Liker bilen, så håper det blir en løsning. Takk for svar og innsikt!

En profesjonell selger burde ha oppdaget, og visst hva tapet av en prikk betyr, og han burde ha opplyst om dette. Og prisen burde vært satt deretter.

Så når selger ikke har opplyst om dette, så er det en mangel etter kjøpsloven etter mitt syn. Jeg ville forlangt prisavslag. Mangelen er neppe stor nok til å heve kjøpet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kjbu

Hvis selger opplyste at batteriet er i "tipp topp stand" har du grunn til retting av mangelen, prisavslag eller heving av kjøpet. Det er en vesentlig mangel på en el-bil der batteriet er blant de viktigste komponentene.

Jeg har forøvring en 3 år gammel "euro-Leaf", går akkurat like langt nå som når den var ny. Har ingen reduksjon i kjørelengde, men har ikke sjekket den med LeafSpy enda. Så det at det er 3-5% årlig batterireduksjon får jeg ikke til å stemme på min bil. Lader opp til 80% som JKirkebo også gjør.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

tomrh

Sitat fra: kjbu på mandag 05. september 2016, klokken 08:36
Har ingen reduksjon i kjørelengde, men har ikke sjekket den med LeafSpy enda. Så det at det er 3-5% årlig batterireduksjon får jeg ikke til å stemme på min bil.
Det merkes ikke på kjørelengde i begynnelsen, kun på målte Ah siden det spises av uutnyttet kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Btw..Nissan er nå redelige ihvertfall med at batteriet kan måles på antall Ah til enhver tid. Nylig oppdaget jeg at det kan se ut som om i-MiEV's BMS nedjusterer nedre cellespenningsgrense nær garantiutløp (80%) slik at antall Ah øker igjen. Det er imo ganske sleipt siden man ikke kan bruke målt antall Ah som dokumentasjon på degradering.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Balrog

10 streker, 47.500 km kjørt, 2011-model. Har ladet med 10 A, men mest 15A, for det meste til 80%, jevnlig til 100% for "balansering av batteriene" som det heter. Svært lite hurtiglading. Sjelden stått over tid fulladet, aldri stått tom.

Det virker vel som om det er absolutt ingen sammenheng mellom hvordan bilen lades og batterihelse.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Tellus

Den bilen har garantert gått i varmt klima i USA. Varme er den faktoren som er mest betydningsfull når det gjelder tap av batterikapasitet.

tomrh

#114
Sitat fra: leafnor på lørdag 27. august 2016, klokken 20:25
På litt over 4 år på vegen, og 102.000km, forsvant en prikk i dag.
11 to go.
Hvor lenge kjørte du med SoH = 85% før prikken forsvant?

Edit: Fant svaret selv: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.msg495060.html#msg495060
Du har hatt SoH = 85% ca. siden begynnelsen av juli ser det ut som.
Vi kom ned på 85 i går, så vi kan forvente å miste en prikk om ca. to måneder da. Vår har gått litt over 94.000 nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kapzx

Har en "norsk leaf" kjøpt i 2012.

Og har mistet både første og andre prikk/bar.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Mulig å klage/garanti?
Står at man kan klage dersom man har 9/12 igjen, men bør jeg da bare vente til den tid eller bør jeg kontakte nissan nå med engang?
Nissan Leaf 2012

Tellus

Garantien gjelder vel først når man har kun 8 barer igjen. I tillegg må ikke bilen ha gått over 100.000 km.

Dette er første gang jeg har hørt om en norsk leaf som har mistet 2 barer. Kan du si noe mer om hvor langt du har kjørt og litt om bruksmønsteret vedrørende lading osv ?

tomrh

#117
Han har skrevet noen innlegg her tidligere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23730.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på torsdag 08. september 2016, klokken 11:07
Sitat fra: leafnor på lørdag 27. august 2016, klokken 20:25
På litt over 4 år på vegen, og 102.000km, forsvant en prikk i dag.
11 to go.
Hvor lenge kjørte du med SoH = 85% før prikken forsvant?

Edit: Fant svaret selv: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23699.msg495060.html#msg495060
Du har hatt SoH = 85% ca. siden begynnelsen av juli ser det ut som.
Vi kom ned på 85 i går, så vi kan forvente å miste en prikk om ca. to måneder da. Vår har gått litt over 94.000 nå.
Ja, juli.
Tror prikken forsvant bare "timer" etter at SOH ble 84, kanskje med det samme det ble 84.
Er du heldig så blir det kaldt snart, og de lar SOH være på 85 til våren.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Btw...fant forskning på en lademåte som øker levetiden: https://www.researchgate.net/publication/281741822_A_Method_of_Electric_Vehicle_Charging_to_Improve_Battery_Life

Kort oppsummert så pulser man ladingen istedet for å lade kontinuerlig. Reduserer batteritemperatur. Oppnådde 14% økt levetid i laboratoriet. Det er altså bedre å lade med 10A i snitt ved å pulse 16A enn å lade kontnuerlig med 10A.

Kunne f.eks. implementere dette selv ved å bruke en timer i vegguttaket.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA