Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S 60 Kw utgave for effekt måling i Dynapack i Bergen ønskes

Startet av Tybekk, torsdag 08. mai 2014, klokken 10:06

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: tomrh på onsdag 15. juni 2016, klokken 18:51
Til de av dere som har mistet en kapasitetsbar: lader dere til vanlig med 10A eller 16A?
Min vanlige lading var på 16A med Leaf'en. Ser mer ut som vi kan forvente at de "norske" Leafene mister 1 bar sånn ca rundt 100.000 uansett om vanligger lading er 10 eller 16A

tomrh

Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:24
Sitat fra: lunitiks på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:42
De (vi) som lader på 16A har jo gjerne strømmen plugget i over natta også, dvs i lengre perioder mens bilen er fulladet. Har dette i så fall noe å si?
Hei. Tror ikke det, for ladesekvens er avsluttet og det er ikke noen kobling mellom strøm plugget til og batteriet etter avsluttet lading.
Hvis bilen står fulladet så skal det i teorien slite mer på batteriet. Spesielt om sommeren går degraderingen 5 ganger raskere ved 100% SoC enn 40% (se vedlagt tabell fra batteri universitetet).

I teorien altså. Vi har "spart batteri" ved å lade til 80%, og bruker ladetimer til å toppe til 100% rett før avgang når vi trenger det. Lader på 16A. Likevel er SoH bare 86% nå etter 93.000 km, og en kapasitetsbar forsvinner vel i løpet av vinteren. Så hvor stor praktisk betydning disse batterihelserutinene har jeg egentlig usikker på, men det er en X-faktor hva forrige eier gjorde i de 2 årene han eide bilen før oss. Dessverre sjekket jeg ikke med LeafSpy da vi overtok.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RuneW

Sitat fra: tomrh på tirsdag 30. august 2016, klokken 08:22
Sitat fra: leafnor på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:24
Sitat fra: lunitiks på torsdag 16. juni 2016, klokken 17:42
De (vi) som lader på 16A har jo gjerne strømmen plugget i over natta også, dvs i lengre perioder mens bilen er fulladet. Har dette i så fall noe å si?
Hei. Tror ikke det, for ladesekvens er avsluttet og det er ikke noen kobling mellom strøm plugget til og batteriet etter avsluttet lading.
Hvis bilen står fulladet så skal det i teorien slite mer på batteriet. Spesielt om sommeren går degraderingen 5 ganger raskere ved 100% SoC enn 40% (se vedlagt tabell fra batteri universitetet).

I teorien altså. Vi har "spart batteri" ved å lade til 80%, og bruker ladetimer til å toppe til 100% rett før avgang når vi trenger det. Lader på 16A. Likevel er SoH bare 86% nå etter 93.000 km, og en kapasitetsbar forsvinner vel i løpet av vinteren. Så hvor stor praktisk betydning disse batterihelserutinene har jeg egentlig usikker på, men det er en X-faktor hva forrige eier gjorde i de 2 årene han eide bilen før oss. Dessverre sjekket jeg ikke med LeafSpy da vi overtok.

Jeg har hatt min 2012-modell fra den var ny, ladet til 80% med svært få unntak og bare kjørt 40000 km. Likevel er SoH omtrent i det samme området som deg.

Min teori er at det er variasjoner fra fabrikk gjerne kan ha større utslag enn bruk (innenfor visse grenser selvsagt).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

AppleKnocker

Sitat fra: RuneW på tirsdag 30. august 2016, klokken 09:29
Jeg har hatt min 2012-modell fra den var ny, ladet til 80% med svært få unntak og bare kjørt 40000 km. Likevel er SoH omtrent i det samme området som deg.

Min teori er at det er variasjoner fra fabrikk gjerne kan ha større utslag enn bruk (innenfor visse grenser selvsagt).

Den teorien støtter jeg.

Min Leaf er 2 år/45 000 - null batteritap i følge Leafspy
Teslaen er snart 2 år/53 000 - anslagsvis 3-5% batteritap

Ladevanene mine er de så godt som de samme for begge bilene. Pga mindre batteri blir kanskje Leafen tynet noe mer. Ryktebørsen skal ha det til at Teslas batterier er bedre enn Leaf, men jeg mistenker at jeg har vært heldig med Leaf batteriet og ikke så heldig med Tesla batteriet.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lifern

Min Euroleaf 2013 har rullet snart 114000 km.Lader hver natt til 100% siden ny.
88 QC.SoH på 90.
SVART EUROLEAF 2013

tomrh

Bekrefter at 2. gen Leaf har bedre batterikjemi
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på onsdag 31. august 2016, klokken 13:49
Bekrefter at 2. gen Leaf har bedre batterikjemi
1. gen har Litium Manganese Oxide(LMO)....var ikke klar over at 2. gen har noe annet?
Hvilken type har 2. gen?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Sitat fra: Powerflux på onsdag 31. august 2016, klokken 15:18
Sitat fra: tomrh på onsdag 31. august 2016, klokken 13:49
Bekrefter at 2. gen Leaf har bedre batterikjemi
1. gen har Litium Manganese Oxide(LMO)....var ikke klar over at 2. gen har noe annet?
Hvilken type har 2. gen?
Var kanskje litt kjapp der, for det gjelder vel ikke 2013-modellene(?). Pga. klager i USA på rask degradering ble det gjort endringer i batterikjemien for å gjøre det mer varmetolerant, og det kom et offisielt "battery replacement program" slik at eldre modeller med stort kapasitetstap kunne få byttet mot et mellomlegg. Samtidig ble nye biler utstyrt med dette forbedrede batteriet. Skjedde vel i løpet av 2014 dette, offisielt ihvertfall.

Likevel er det grunn til å tro at noe kan ha skjedd tidligere, for trillingene byttet (i kulissene) sin batterikjemi allerede sent i 2012, fra LEV50 til LEV50N slik at 2013-modellene har 3 ganger lengre levetid. Teknologibyttet var nok kjent blant elbilprodusentene (det finnes nyhetsartikler om det, bl.a. fra GS Yuasa), og derfor regner jeg med at også Nissan byttet batterikjemi så tidlig de kunne for å unngå garantisaker og søksmål fra misfornøyde amerikanske kunder.

Hvilken endring det dreide seg om rent batteriteknisk er jeg usikker på, kan hende det var en tilsetning av kobolt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Det er en i kommentarfeltet som mener å ha lest at endringen fant sted i april 2013. I så fall er alle 2. gen Leaf ("EuroLeaf") utstyrt med den forbedrede kjemien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Powerflux

Sitat fra: tomrh på onsdag 31. august 2016, klokken 20:40
Det er en i kommentarfeltet som mener å ha lest at endringen fant sted i april 2013. I så fall er alle 2. gen Leaf ("EuroLeaf") utstyrt med den forbedrede kjemien.
Strengt tatt skriver han vel at han ikke vet om batterikjemien faktisk er endret men at kjøling moduloppbygging etc. ser ut til å være endret!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hreple

Hei. Jeg er ny på forumet og har akkurat kjøpt og betalt en brukt Leaf fra 12 med ca 30.000 på telleren. Jeg leste meg opp litt før kjøp og spurte om bilen var gått i veldig varme strøk (usa) og om batteriet var i god stand. Selger er et AS og oppleves som troverdig og hyggelig, og han tror ikke bilen har gått i sør, samt sier batteriet er i god stand og at jeg har garanti (de leverer garanti) om vi opplever rekkevidden som dårligere enn oppgitt.

Nå er problemet at en venn ser på bildene og kommenterer at bilen har 11 og ikke 12 prikker, og da har mistet 15% rekkevidde.

Er ikke dette noe kjøper burde informert om da jeg spurte? Det er jo en vesentlig mindre rekkevidde på denne, teoretisk sett.

Litt usikker på hvordan jeg skal angripe saken. Ikke overtatt bilen, men betalt og skrevet kontrakt i god tro om at det batteriet og rekkevidden ikke skulle være påvirket etter bare 30.000 km.

leafnor

Selger burde kanskje fortalt at det mangler en prikk, noe som forøvrig på en 4 eller mer år gammel Leaf i år 2016 er mer og mer regel enn unntaket.
Kunne dette være en måte:

Ved overtakelse, påpek at det er 11 prikker, og få selger til å forklare hva det betyr.
Få selger til å beskrive under hvilke forutsetninger rekkevidden som er oppgitt skal ytes.
Få selger til å beskrive hva garantien er, økonomisk komp, heve kjøp, nytt batteri (neppe).
Gjør klart at du vil gjennomføre en test (Dokumentert) fordi du ikke var klar over at det manglet en prikk, og altså vil måtte sjekke.
Avklare med selger hva som er rimelig tid for test, for det holder nok ikke å komme etter 6 mnd eller ett år å hevde at rekkevidde er mindre enn garantert. (LEAF-batteri reduseres med omlag 3-5% i året).
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Hreple

Hei og takk for svar.
Bilen ble beskrevet som "strøken", og jeg fikk aldri informasjon om 11/12 prikker.

Selger er kontaktet og skal sjekke ut nærmere og foreta en batteritest. Han fortalte at han ikke visste at det var gått ned til 11 prikker, og at den har stått en stund.

Jeg får nok en batteritest ganske straks som sier litt mer om dette. Er det slik at man nesten skal forvente dette av en bil fra 2012, selv om den har gått kort? Jeg har lest om få andre med problemet.

Jeg vil jobbe med selger på dette, for jeg liker jo bilen. Jeg tror bare ikke jeg hadde betalt "så mye" for den om jeg visste at 15 % rekkevidde var borte.

Om jeg har mistet en prikk - sier det noe om mislighold av batteriet / bilen, og at jeg bør være engstelig? Etter googling ser jeg at den har gått i San Diego, der gjennomsnittstemperaturene faktisk ikke er veldig høye. Sommer holder ca 25 c, så dette er neppe grunnen til at prikken er vekk.

leafnor

Hvor lenge har den vært i San Diego?
I den verste plassen.
Les her til øyet er vått:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss#Real_World_Battery_Capacity_Losses

Det er en tabell der, og for en 2012 Leaf så vil det ut av hva du finner der være slik at det teoretit mellom 3-5 år gammel være 86,1-82,1 %. Er bilen fire heller det mer mot å være under 85%, og da er en prikk borte.
Lengst ned finnes i tabellen som fine til EV_Wiki linket til er Rygge i Norge, og for min Leaf som nå er over 4,5 år siden ble produsert, gått i Trondheim hele livet og med par grader lavere årsmiddel en Rygge, og en prikk nettopp borte, så er det mer min forventning at prikken er borte enn at jeg har alle 12. (88,3-83,1).

Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA