Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rimelig Think 2001 selges-Rep.objekt eller delebil

Startet av PLUTO, fredag 28. november 2008, klokken 18:33

« forrige - neste »

elektrolux

En mulighet er å lade 200% med C20, eller i vårt tilfelle 5A i 20 timer på slike lavkapasitets blokker.

Kan også være et forsøk værd der ladekurven stuper på slutten, i stedet for å synke forsiktig.

Jeg har tatt vare på alle slike 80 - Ahr blokker, og lagring over tid har "restaurert" enkelte slike til 100+ blokker. For ordens skyld tør jeg likevel ikke sette disse blokkene inn i biler, da jeg betviler langtidshelsen til slike blokker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PLUTO

interessant dette her selv om jeg er enig i at i denne tråd er det mye synsing og lek med teori og praksis. Jeg lurer på om det faktisk er slik at en celle kan lades feil vei og faktisk holde på ladingen den får.

Det er jo noe litt mystisk med noen blokker. Jeg tømte en blokk nå som hadde helt opp i 140Ah men alt lå på 3V og dermed ikke så mye å bruke. En annen blokk ble ladet med 120Ah men hadde allikevel kun 0Ah etter dette. Den hadde utviklet en del varme, men ikke mer enn til lovlig grense. Disse og utallige andre eksempler forteller meg at ikke alt er like logisk med disse blokkene. Dette åpner opp for en del spekulasjon.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

janhelge

Det er en ganske presis beskrivelse av problemet med reversering av celler på
http://en.wikipedia.org/wiki/Nickel-cadmium_battery#Cell_reversal

Problemet med reversering av celler har å gjøre med ...


  • Det er en viss forskjell mellom enkeltcellenes elektropotensial  som inngår i en batteripakke

  • Når en enkeltcelle blir helt utladet, eller potensialet kommer veldig nær null, trengs et betydelig større potensial for å starte gjenoppladingsprosessen enn en "vanlig" celle som ikke er like dypt utladet. Cellen er kommet i en slags "dvaletilstand".

  • I og med at nabocellene har høyere potensial, vil de "stjele all tilgjengelig" ladestrøm - de vil starte å "ta til seg strømmen" før cellene hvor potensialet er svært lavt.

  • Cellene med lavt potensial er i "dvaletilstanden" og vil ikke "bryte gjennom" og komme i gang med ladeprosessen for spenningsfallet over disse cellene ikke kan bygges opp høyt nok.


Det hører også til problemkomplekset at cellene som er reversert vil ha et betydelig høyere vannforbruk enn cellene som tar til seg lading normalt. Dette dels pga varmgang, dels pga at utladingsstrømmen som går gjennom den reverserte cellen blir spaltet i hydrogen og oksygen ("knallgass"). Dette er selvfølgelig problematisk i forhold til batterieksplosjon. Mekanisk er det også slik at elektrolytten i en fulladet nabocelle vil ha annen kjemisk sammensetning (nærmest "rent" vann") enn den reverserte cellen (som vil ha sterk kadmiumlut). Dette vil føre til at den reverserte cellen vil få fortynnet sin elektrolytt ved påfølgende vannfylling og på den måten degenereres over tid. Etterhvert vil det også bygges opp mere stabile krystallstrukturer i den reverserte cellen som også bidrar til degenereringen.

Reparasjonsmessig ville reversering av enkeltceller kanskje ikke ha vært et stort problem dersom man hadde hatt fysisk tilgang til å kunne lade hver reverserte enkeltcelle. I så fall ville man kunne påført en høy spenning som kunne ha "vekket" cellen fra sin "dvaletilstand" slik at den kunne ha begynt å ta til seg lading. Imidlertid er det ofte slik at disse enkeltcellene har blitt påført forskjeller som gjør at de vil ha noe forskjellig ladekarakteristikk. Jeg har lurt på om man kunne ha klart å komme til enkeltcellene i en saftblokk ved å skru inn karosseriskruer el. lign for å treffe elektrodebroen mellom to naboceller. Det vil være avgjørende at man etter denne operasjonen klarer å tette hullet på en fullgod måte slik at man ikke får kortslutning og/eller lekkasje av elektrolytten. På grunn av farene ved kortslutning, tror jeg en slik reparasjonsprosedyre kanskje er noe man kunne prøve som et siste forsøk for en blokk med reverserte celler.
Først Th!nk, men nå iMiev.

Think

#18
SitatMekanisk er det også slik at elektrolytten i en fulladet nabocelle vil ha annen kjemisk sammensetning (nærmest "rent" vann") enn den reverserte cellen (som vil ha sterk kadmiumlut).
Elektrolytten er ikke med på lader process i NiCd. SG er konstant uansett lade tilstand, borsett fra tap gjennom spalting under overlading..
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

elektrolux

#19
Sitat fra: janhelge på tirsdag 09. desember 2008, klokken 23:45
Jeg har lurt på om man kunne ha klart å komme til enkeltcellene i en saftblokk ved å skru inn karosseriskruer el. lign for å treffe elektrodebroen mellom to naboceller.

God ide'

Det er fullt mulig å komme til enkeltpolene om en skrur inn en karrosseriskrue på rette stedet. For å lokalisere den aktuelle cellen kan en bruke IR termometer siden denne cellen vil bli varm ved lading.

Reperasjon av plasten etterpå kan gjøres med å smelte inn litt plast, eller sette inn en gummipropp for senere tilgang.

Skal finne fram et bildet av en demontert blokk så ser dere hva som skal til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: janhelge på tirsdag 09. desember 2008, klokken 23:45
Jeg har lurt på om man kunne ha klart å komme til enkeltcellene i en saftblokk ved å skru inn karosseriskruer el. lign for å treffe elektrodebroen mellom to naboceller. Det vil være avgjørende at man etter denne operasjonen klarer å tette hullet på en fullgod måte slik at man ikke får kortslutning og/eller lekkasje av elektrolytten. På grunn av farene ved kortslutning, tror jeg en slik reparasjonsprosedyre kanskje er noe man kunne prøve som et siste forsøk for en blokk med reverserte celler.

Fint innlegg!

Joda, du kan fint skru inn en skrue for å komme til "brua". Skru den inn like ved siden av skilleveggen mellom cellene slik at du ikke skaper åpning mellom cellene. Brua går såpass langt inn på begge sider at dette går bra.

Du finner brua på motsatt side av der polene sitter -annenhver gang bortover mot andre polen.

Hullet kan fint tettes med Tech7 etterpå.

Men om en slik operasjon vil hjelpe i lengden tviler jeg på.
Selv har jeg blitt temmelig kritisk i forhold til hva som får passere når jeg tester blokkene.
Har begynt å bli lei av å kaste bort tiden min på håpløse "kansje det går" blokker som svikter 1-2 måneder senere...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Med individuelle overvåkning av hver eneste celle samt en forsikring mot underspenning (lading under bruk til å holde spenning oppe i utsatte celler) ville være ideelt.

Det vil koste en del, men da blir batteripakkene så pålitelig at vil slippe leaseavtaler osv. og få en god gammeldags garanti.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA