Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rimelig Think 2001 selges-Rep.objekt eller delebil

Startet av PLUTO, fredag 28. november 2008, klokken 18:33

« forrige - neste »

PLUTO

Det er slik at enkeltceller kan reversere dersom man kjører batteriet lavt ned, som foreksempel at man kjører en elbil til den stopper. Dette skal ikke være farlig og er noe blokkene tåler står det i databladene fra SAFT, men det bør ikke skje for ofte står det også (i hvertfall i brukerhånbøkene til bilene).

Kan noen forklare hva som faktisk skjer og også når de snur tilbake igjen?
Hvor lenge er de snudd?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hens

På Think er 95 celler (19 x 5)seriekoblet. Om noen av cellene har mindre kapasitet, vil disse lades i motsatt retning under dyputlading av pakken. Fra ca 20% og ned øker indremotstanden i cellene, og energien vil omgjøres til varme. Derfor stiger temperaturen mot slutten av utladingen. De cellene som har minst kapasitet vil i tillegg til å bli utladet og varme, få en kraftig reversert lading som produserer ytterligere varme, noe som fører til skade på separatorene i cellene.
Det gamle knepet med å dyputlade mobiltelefon-nicad virker bra på mobiltelefonbatterier, da utladingen går langsomt, og batteriet har stor overflate i forhold til volum. Derfor klarer det å kvitte seg med varmen.
En elbil som kjøres langt ned vil reverslade de dårligste cellene med stor strøm, og ettersom all energi som tilføres "baklengs" går over til varme, blir det meget varmt inne i cellene.
Påstanden om at nicadbatterier tåler reversering er derfor bare riktig når det dreier seg om lave strømmer. I en elbil er det vanskelig å kjøre uten å trekke 50A når spenningen blir lav, og de friske cellene "skyver på"i  seriekoblingen.

Da en aldri vet om enkeltceller er dårlige, er det ikke å anbefale å kjøre batteriet hardt under 20%, eller når bilen begyynner å trekke dårlig.

Når laderen starter etter en dyputlading, vil den starte opp med en 10A lading i 10 minutter, dette er for å kontrollere at cellene vender og får spenning riktig vei før hovedladingen starter.
Om ikke spenningen har nådd 110 volt i løpet av disse 10 minuttene, vil ladingen avbrytes.
En kan da trekke ut støpselet og sette det inn igjen etter noen sekunder, for å starte opp på nytt. Det vil som regel være nok til at laderen går i gang.

Å kjøre batteriet  langt ned når det er lenge siden vannfylling, kan være katastrofalt. Da er det ikke  vann nok tilstede til å oppta varmen.  Jeg tror dette er årsaken til de fleste batterihavarier.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Er det da slik at cellene snur med en gang de får strøm den "riktige" veien igjen ved lading, eller er det slik at de etter 10 min med 10A skal greie å snu?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Sitat fra Hens:
Når laderen starter etter en dyputlading, vil den starte opp med en 10A lading i 10 minutter, dette er for å kontrollere at cellene vender og får spenning riktig vei før hovedladingen starter.
Dette er strømmen fra laderen og tilsvarer 6A fra strøm nettet. Jeg merket det selv om ikke så lenger siden da bilen var nesten utladet.

God tips å trekke ut ladekabelen og begynne på nytt. Man lurer BMSen litt. Kan være nyttig med å få batteriene til å overlade i noen tilfelle.

Pluto: det var en diskusjon på forumet ikke så lenger siden om reversering. Boogie og Elektrolux gir sine meninger også

"Teorier om batteri eksplosjoner"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Takk ken, jeg las det gode innlegget til Hens, men for min del handler spørsmålet mer om teknisk forklaring for hvordan dette foregår i enkeltceller. Jeg jobber jo fortiden med å opparbeide meg kunnskap og erfaring om hvordan de fungerer i benk ved kontrollert urlading og lading.

Ken

Kan ikke du montere terminaler til hver eneste celle av en blokke med en dårlig celle. Da kan du overvåke spenning med en paktrakr under belastning. Du kanskje kommer til å oppleve den mystiske reversering av en blokk som skulle antakelig hives allikevel.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det hele blir kanskje lettere å tenke seg dersom en ser for seg en ferdig utladet blokk i serie med en en strømforsyner, og en last.

Strømforsyneren vil grunnet seriekoblingen være koblet som følger: + ut fra strømforsyneren går til - på blokken, og - på strømforsyneren vil gå til + på blokken via lasten.

Dermed er en faktisk koblet opp til å reverslade blokka, og i og med at NiCd blokker kan lades i feil retning er det logisk at dette medfører opplagret energi som først må tappes ut, før opplading i riktig rettning har noe hensikt.

Et fenomen jeg ofte ser ved trimming av blokkene, ( hurtiglading fra 2 volt ) er at de kortslutter et kort øyeblikk, for så å stige veldig raskt i spenning. Starter derfor alltid forsiktig med max 10A og legger ikke på mer strøm før blokken enten har passert denne "kortsluttningen, eller passert 6 volt.

Lavere strøm enn 10A fra 2 volt har dessuten resultert i at blokken ikke vil opp i spenning i det hele tatt, så der er mye rart som skjer nede i kjelleren for å si det sånt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. november 2008, klokken 03:19
Lavere strøm enn 10A fra 2 volt har dessuten resultert i at blokken ikke vil opp i spenning i det hele tatt, så der er mye rart som skjer nede i kjelleren for å si det sånt.

Jeg kjører aldri med mer enn 5A fra 2V til jeg har passert 6V. Deretter er det "full guffe".
Dersom blokken har problemer med å komme opp til 6V relativt raskt, så er det ofte andre problemer også, og blokker vil allikevel bli kassert med stor sansynlighet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

elektrolux

Stemmer nok det. De som nøler viser seg som du sier å være defekte likevel.

De samme blokkene topper gjerne på max 8 volt, og viser veldig redusert kapasitet. Ytterligere tester viser raskt forverring av tilstanden.

Stavanger:

Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

PLUTO

... så der er mye rart som skjer nede i kjelleren for å si det sånt.

mye av det dere skriver ligner med mine egne erfaringer til nå. For å gjøre det hele enkelt ved testing av blokker er det egentlig lettest å se på ladekurven. Er den som den skal så er blokkene også som de skal ved urlading. Denne hypotese har stemt på alle blokker til nå.

Det hele blir kanskje lettere å tenke seg dersom en ser for seg en ferdig utladet blokk i serie med en en strømforsyner, og en last....Dermed er den faktisk koblet opp til å reverslade blokka, og i og med at NiCd blokker kan lades i feil retning er det logisk at dette medfører opplagret energi som først må tappes ut, før opplading i riktig rettning har noe hensikt.

Dersom dette stemmer kan jo cellen inneholde mye energi "feil vei" og det kan hende de må lades mye opp før cellen snur rett vei. Er det mulig?

elektrolux

Det med ladekurven har stemt på alle blokkene jeg har tested, bortsett fra en, som hadde perfekt ladekurve, og 0 kapasitet.

Forøvrig en av dine eller Ken sine blokker.

Som svar på det siste kan du ha rett, men dette skal jo overladingen fjerne før det utvikler seg. Er blokken så dårlig at en celle reverserer hele tiden, bør den ut av pakken uansett.
Stavanger:

hens

Hvis det er problemer med å få opp spenningen med lave strømmer, kan det hende at det skyldes en liten kortslutning i en eller flere celler. Ved å kjøre opp strømmen vil kortslutningen brenne av, og spenningen stiger. Da er det en mulighet for at denne kortslutningen kommer tilbake, og så er en i gang igjen.
Konklusjonen blir at en blokk som er treg å få igang ikke bør sitte i en kasse.

Små nicadceller som er tilsynelatende døde, kan vekkes opp med sjokklading. Bruk en 1000mf kondensator med 12.-24 volt og sjokklad. Da brenner kortslutningen av, og cellen kan lades igjen. Men forvent ikke evig liv!

All den erfaringen som vi samler her om nicad hadde vært mest verdifull om den hadde vært tilgjengelig da Think startet opp produksjonen i 2000, men den bør kanskje hjelpe til å holde liv i de bilene som fortsatt går.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Er de små kortslutninger forårsaket krystal dannelse i blokkenene? Litt mer skånsom å lade ut blokkene og la de hvile litt.

PLUTO

jeg tenkte på dette med den energi som muligens er lagret feil vei i en celle som har reversert og dermed fått lading feil vei.

Jeg har sett noen blokker som holder seg nok så lavt i spenning langt inn i ladeprosessen, men som etter lang tid kommer seg opp i akseptabel spenning. Kan dette komme av denne "feillagrede" energi? Dersom dette er tilfelle vil jo disse cellene lide under dette selv om de "egentlig" ikke er ødelagt, men kun noe svakere enn de andre. Jeg tenker teoretisk (og vet at i praksis må man lade mer): Dersom man lader opp en blokk med 100Ah skal etter teorien alle celler være fulle. Dersom en celle har reversert la oss si med 20Ah vil den cellen ikke ha fått mer en 80Ah inn og vil derfor ved utlading reversere når de andre er nede ved 20% og det samme skjer igjen neste gang. Trolig vil det være mer energikrevende å gjennomgå denne reversering, så den vil få mindre enn de 80Ah inn og problemet forværrer seg for hver lading og urlading. I teorien kan det da hende at vi kasserer en blokk hvor en celle i utgangspunket kun er noe svakere enn de andre fordi at når vi tester den vil den være et sted langt ned på denne syklus og viser seg dermed som meget svak. ???

Dette var noen ville terorier og jeg setter pris på inspill. ;)

Boogie

Tja, her var det mye synsing.

Ser man på en normal lading fra 0% til 100% kapasitet, så vil blokkene overlades med 15% hver gang.
Da burde dette ikke være noe problem allerede etter 2 ladninger.

Nei, det henger nok heller sammen med at en celle er såpass skadet at den ikke har mer enn 80% å gi.
Når den da har gitt fra seg den kapasitet den har så vil man få en reversering av cellen.
Det tåler den ikke så mange gangene...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA