Har du redusert batterikapasitet?

Startet av Bjoris, fredag 11. april 2014, klokken 13:24

« forrige - neste »

Marius Engel

Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:53
Hei Marius Engel.
Har du tilgang på LeafSpy?
Viser denne samme verdier for SOH, HX osv?

Hvis noen kan svare meg på om den ODB2 enheten her er ok for iPhone, så får jeg det om ikke så lenge.

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=121403077813

Men ja, jeg lurte på der samme, om denne vi vise det samme som batterirapporten.

Rio

Marius: LeafSpy kjører på Android, og krever Bluetooth. Du kan kjøpe en billig Android-telefon for 2-300 kr. Den trenger ikke SIM-kort.

Det finnes en app for iPHONE, men den viser visstnok langt mindre informasjon. Man trenger også en OBDii med wifi, ikke Bluetooth.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredsjo

2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Marius Engel

Sitat fra: Rio på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:57
Marius: LeafSpy kjører på Android, og krever Bluetooth. Du kan kjøpe en billig Android-telefon for 2-300 kr. Den trenger ikke SIM-kort.

Det finnes en app for iPHONE, men den viser visstnok langt mindre informasjon. Man trenger også en OBDii med wifi, ikke Bluetooth.

Ja, derfor jeg linket til denne med WiFi. For jeg har iPhone og tenkte å bruke leafstat for iOS.

Man får opp det mest nødvendige, som bla. SOH GIDS mm.

Marius Engel

Marius Engel

Funker leafspy på android med wifi adapter også?
Har en android telefon, med batteri som virker i 15 minutter.

Marius Engel

Dette får man opp på Leafstat. Holder det?

jsa061

SitatTo kolleger av meg har hatt bilen hos flesland Auto. Begge fikk 100% SOH. Alle har acenta kjøpt ca. feb. 2014.

Jeg fikk bare 94% SOH på batteri, det var såpass lavt for den bilen at de ringte meg for å høre hvilke laderutiner jeg hadde, om jeg lot den stå med 100% konstant. Gjenomsnitt på 2014 mod disse bilene ligger på 97%SOH, så mitt resultat var unormalt lavt.
Selv hadde han som ringte en 2013 modell som viser 100% SOH enda.

Jeg vet ikke hvilket utstyr de bruker, men ikke Leafspy...

Jeg er nok den som lader minst til 100% av alle tre. Lader nesten utelukkende til 80%. Mulig jeg er uheldig med batteripakken.

Begynn å lade til 100% i stedet. Har sett flere som rapporterer det samme som deg og fellesnevneren er lite kjøring og lading til 80%. Hvis du virkelig vil få opp SOH% så ta deg en langtur der du kjører batteriet helt ned og hurtiglader flere ganger i løpet av en dag.

Jepp, det virker ulogisk, men det kan virke som batteriet trenger litt mosjon :-/ Har selv vært nede i 92% SOH og er nå tilbake på 100 SOH%. Har en 2014 Tekna fra mai-ish.

fredsjo

Litt OT, men er det slik at man ikke bør la bilen stå med ledningen tilkoblet (10a) når den er 100%? Det er jo litt dritt å måtte ut å dra den ut hvis det er et par timer til man skal kjøre..?
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

emil

Sitat fra: fredsjo på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:24
Litt OT, men er det slik at man ikke bør la bilen stå med ledningen tilkoblet (10a) når den er 100%? Det er jo litt dritt å måtte ut å dra den ut hvis det er et par timer til man skal kjøre..?

Har ingenting å si om kabelen står tilkoblet eller ikke, eneste er en mikroskopisk risiko for skader ved tordenvær. La bruken av bilen bestemme ladevanene, ikke vær for perfeksjonist på perfekte ladevaner at det går utover bruken av bilen.

Erfaringene her tilsier vel ellers at variasjoner i produksjonen har mye mer å si for kapasitetstap enn bruken. Har ingen problemer med å la bilen stå noen timer med 100% i normale norske temperaturer, men snakker vi sommer med temperturer godt over 20 grader kan man nok begynne å vurdere det.

Marius Engel

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 17. februar 2015, klokken 23:09
Har sett flere som rapporterer det samme som deg og fellesnevneren er lite kjøring og lading til 80%.

Jeg lader stort sett til 80% ja. 95% av ladingene er til 80%.

I to uker nå har jeg ladet til 100%, med timer om morgenen (i tilfelle kona skal føde), og det var etter dette jeg leverte bilen på service og fikk 94% SOH. Lader til 80% i løpet av dagen da.
Men langtur, hurtiglading og å kjøre batteriet helt ned har jeg ikke gjort på en stund. Kommer ca 2-5 ganger i året under 10%, og ett par ganger under 4-5%.

Men lite kjøring har jeg ikke. Har kjørt 23000km på ett år.

Marius Engel

Har fått litt info ang. "batteritesting".

"Batteritesterene" henter ut info fra styreenheten i bilen hvor testen foregår, i teorien skal man kunne se mye av det samme i Leaf spy.

Det finnes per i dag ikke manuelle batteritestere som forhandlere har. Man kan teste en og en celle når de er demontert, men det er en dags arbeid å teste en celle.

Hx er ett referansetall Nissan bruker om SOH faller under 70% før 5 år vedrørende reklamasjon på batterihelsen.

dissern

Leaf kjøpt i November 2011 og som har gått 33000km siden da, fikk oppgitt 89 % på batteri fra Flesland Auto idag. Er dette helt normalt?
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Marius Engel

Sitat fra: dissern på torsdag 19. februar 2015, klokken 19:16
Leaf kjøpt i November 2011 og som har gått 33000km siden da, fikk oppgitt 89 % på batteri fra Flesland Auto idag. Er dette helt normalt?

Hvordan er lademønsteret ditt?

emil

Uavhengig av lademønster er ikke 10% tap på den tiden noe unormalt. Enkelte har mer, andre har mindre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA