Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

dissern

Lademønster er kanskje ikke av det beste slaget: bilen er ladet til 100 % ca annenhver dag det siste året, før det 80 % vår, sommer og høst, med 100 % på vinteren. Hurtigladet en håndfull ganger i hele perioden fra november 2011.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

emil

Sitat fra: dissern på torsdag 19. februar 2015, klokken 21:13
Lademønster er kanskje ikke av det beste slaget: bilen er ladet til 100 % ca annenhver dag det siste året, før det 80 % vår, sommer og høst, med 100 % på vinteren. Hurtigladet en håndfull ganger i hele perioden fra november 2011.

Både batterikapasitet og ladevaner høres etter min mening helt normalt ut og tror ikke det er mye du kunne har gjort for å komme bedre ut. Bilen min fikk 10% tapet på de første 13.000km/12mnd i USA, de neste 35.000km på halvannet år har jeg kjørt og ladet omtrent som deg med noe over 100 hurtigladinger totalt og har ikke fått noen videre reduksjon i kapasitet.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: dissern på torsdag 19. februar 2015, klokken 19:16
Leaf kjøpt i November 2011 og som har gått 33000km siden da, fikk oppgitt 89 % på batteri fra Flesland Auto idag. Er dette helt normalt?
Har 89% SOH på min 2011 "norske" Leaf som nå nærmer seg 96.000km. Lader 100% hver dag jeg vet jeg skal kjøre de siste to årene, 80% bare når bilen står mer enn et par dager. Fikk tap på 10% ved ca 75.000km, men etter det ser det som det har flatet ut. Forbruket har også gått ned år for år så tap av kapasitet har ikke gitt fullt så stort utslag på faktisk rekkevidde.

fredsjo

Er det gjort noen forbedringer/endringer på batteriene post facelift som gjør at man kan forvente mindre reduksjon i kapasitet? Et batteri er jo et batteri og cellene "dør", men mye kan vel gjøres med ladere osv?
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Trond.Strom

Lite som kan gjøres med cellene, der er det kjemien som styrer. Men Nissan prøver å kontrollere cellene best mulig og har i p3227 oppdateringen justert bilens BMS.

BMS'en vil prøve å estimere tilgjengelig kapasitet for å kunne ta vare på cellene. Den gamle la ganske stor vekt på varme i tillegg til tid og antall ladninger. Den nye rapporteres til å vektlegge alder og antall ladninger mer enn temperatur.
Så for oss som bor i norge oppleves det som om vi plutselig har fått et stort batteritap etter denne oppgraderingen.

Cellene derimot er de samme så enten har vi nå et mer korrekt bilde av pakken, eller ikke..

Marius Engel

Antall ladinger har jo ikke noe med batterikapasiteten å gjøre. Ladesykluser derimot er vesentlig. Hvorfor skal det ha betydning egentlig?

En lading på 100% tilsvarer en ladesyklus, og skal gi samme slitasje på batteri som 5 stk. 20% ladinger. Sett bort fra variasjoner som SOC når batteri ble ladet, hvor lenge den blir stående med 100% osv.

Powerflux

Sitat fra: Marius Engel på fredag 20. februar 2015, klokken 08:59
En lading på 100% tilsvarer en ladesyklus, og skal gi samme slitasje på batteri som 5 stk. 20% ladinger.
Men spørsmålet blir da om man noensinne greier å få til en full ladesyklus?
BMS sørger jo for at det er en buffer i topp og bunn slik at man hverken kan full-lade 100% eller tømme 100%
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

zbk

Sitat fra: Powerflux på fredag 20. februar 2015, klokken 10:38
Sitat fra: Marius Engel på fredag 20. februar 2015, klokken 08:59
En lading på 100% tilsvarer en ladesyklus, og skal gi samme slitasje på batteri som 5 stk. 20% ladinger.
Men spørsmålet blir da om man noensinne greier å få til en full ladesyklus?
BMS sørger jo for at det er en buffer i topp og bunn slik at man hverken kan full-lade 100% eller tømme 100%
Riktig nok, men summer opp flere ladinger så blir det mer. Jmf. eksempelet med at 5 x 20% lading tilsvarer en full ladesyklus. Bufferet i topp og bunn sørger for at man sliter batteriet minst mulig, selv med full opplading/utlading.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

dissern

Sitat fra: zbk på fredag 20. februar 2015, klokken 11:12
Bufferet i topp og bunn sørger for at man sliter batteriet minst mulig, selv med full opplading/utlading.

Skulle tro at denne bufferen var tilstrekkelig til å hindre slitasje som følge av hyppig lading til 100 %, men det ser ut som om bufferen er liten nok til at dette ikke er tilfelle. Verksted som målte mitt batteri til 89 % SOC mente at ved å endre mine ladevaner tilå kun lade til 80 % og unntaksvis 100 % ville være tilstrekkelig for å hindre batterislitasje utover normalen.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

zbk

Sitat fra: dissern på fredag 20. februar 2015, klokken 11:25
Sitat fra: zbk på fredag 20. februar 2015, klokken 11:12
Bufferet i topp og bunn sørger for at man sliter batteriet minst mulig, selv med full opplading/utlading.

Skulle tro at denne bufferen var tilstrekkelig til å hindre slitasje som følge av hyppig lading til 100 %, men det ser ut som om bufferen er liten nok til at dette ikke er tilfelle. Verksted som målte mitt batteri til 89 % SOC mente at ved å endre mine ladevaner tilå kun lade til 80 % og unntaksvis 100 % ville være tilstrekkelig for å hindre batterislitasje utover normalen.

Nå virker det til å være minst like mye "voodoo" og synsing som fakta når det gjelder folks ladevaner, så jeg tar de fleste "gode ladevaner" med en klype salt. Renault har ikke en gang lagt inn muligheten, men har kanskje lagt inn større sikkerhetsmarginer på topp og bunn enn de andre (de oppgir ikke total kapasitet på batteriet, bare tilgjengelig). Problemet er at tester av batteri som regel baserer seg å regulær opp/nedlading, mens faktisk bruk er mye mer random. Produsentene burde komme med faktiske tall basert på info samlet fra bilene. Det kunne i alle fall gitt en indikasjon på hvilke faktiske ladevaner som statistisk sett gjorde minst skade.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Porsgrunn

Det er nok ikke så mye voodoo, men noe usikkerhet rundt nøyaktige tall er det selvfølgelig.

Det mange ikke er klar over er at dette er IKKE linjert. Det går raskest på et nytt batteri. Derretter bremser utviklingen opp og går ganske sakte helt til det kommer til et punkt hvor det går raskere igjen, helt på slutten av levetiden går det raskt nedover.

Fysikken i denne livssyklusen er kompleks men henger sammen med hvor mye faktorer som oppbygging av SEI laget



Litium plating



Forurensing av elektrolytten, delaminering, oppsprekking av anode katode osv påvirker kapasiteten i forskjellige faser.

En gang i fremtiden vill summen av alle disse små faktorene føre til at batteriets indre motstand blir så høy at batteriet begynner å ødelegge seg selv.

Det må derfor regnes som helt normalt at utviklingen bremser opp og tilsynelatende står stille før den sakte begynner å akselerere igjen.

Den gode nyheten er at batteriene vi har i dag er mye bedre en de vi hadde for ikke så mange år siden.

Imidlertid er det faktorer eier kan gjøre noe med som er viktig for hastigheten på denne utviklingen, spesielt hvor ofte og lenge batteriet er på svært høy og lav SOC. Den kunnskapen som er relativt ny er at tid her er viktigst.

Dette betyr at det antagelig er verre å stå på 100 eller 0% en helg enn å lade til 100 rett før en kjører en hel uke.

For de som ønsker litt kunskap istedet for synsing er det kanskje på tide å minne om denne videoen igjen


Gliderman

#146
Nå har ikke bilen min gått så langt, men her er min status :

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Marius Engel


Sitat fra: Gliderman på lørdag 21. februar 2015, klokken 09:35
Nå har ikke bilen min gått så langt, men her er min status :

Mvh
Svein Erik

Kan jeg spørre hvordan lademønsteret ditt er?

Gliderman

Etter jul har det vært 100% 2 ganger på hverdager og ofte 100% i helgene også. Før jul var det stort sett en gang pr dag til 80% på hverdager og til 100% i helger. Lader etter behov og utpå høsten var jeg ikke så nøye på 80 eller 100% lenger. Skal jeg ikke bruke bilen en helg eller over flere dager,  så lader jeg til 80%. Etter jul lader jeg hjemme med 32A og 16A på jobb.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Gliderman

Har kjørt noen kilometer siden sist, og det har vært litt opp og ned med SOH. Falt raskt ned til 92% før sommerferien etter hyppige hurtigladinger og lading til 100% med timer slik at bilen ikke stod lenge med fult batteri. I august glemte jeg meg bort litt og bilen stod nesten 2 døgn med 100%. SOH hoppet opp til 94%. Har latt bilen stå over ett døgn med fult batteri flere ganger og nå er SOH på 97%. Ahr er noe redusert. Har hurtigladet mye og kjører nesten utelukkende på motorvei.
Ingen angst for 100% lading igjen nå.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA