Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Adaptersett til Tesla Model S, rød utgave

Startet av haggen, onsdag 16. april 2014, klokken 13:22

« forrige - neste »

haggen

Da har dagen endelig kommet for å overta min nye i3. Det blir en lengre tur hjem enn opprinnelig planlagt i og med.at hurtigladder på ringebu/Kvam ikke er på plass enda :-\. Så nå er planen: Skøyen-Rudshøgda Rudshøgda -Vinstra Vgs Vinstra-Dombås med overnatting. Lørdag: Dombås-Vikebukt for venne besøk til søndag. Derfra hjem til Ålesund.
Bilder og oppdateringer kommer. Men først blir det overlevering om en times tid.  ;D

Klykken

#1
Det blir interessant lesning!
Hva er distansen mellom disse stedene, da?

Altså, mellom stoppstedene. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

magmin

Spennende - dette er halve veien i forhold til hva jeg drømmer om - Oslo -Steinkjer. Får se om jeg får anledning til å prøve i løpet av sommeren - men først må jeg få bilen - overlevering neste torsdag kl 1100.
Uansett så ser jeg frem til å høre dine erfaringer.
BMW i3

haggen

Da er 17 mil tilbakelagt i ny I3!  Helt supert!
Men hurrtigladde situasjonen er ikke så bra. Ankom rudshøgda med 2 km igjen på tanken bare for å oppdage at den ladestasjonen er i ustand.  En kraftig strek i regningen. Heldigvis så har jeg med en 16 ladder og her er en vanlig kontakt ved siden av hurtigladder.
13.2 kw/h 100 km tror jeg er status så langt. Fikk ladde litt på Statoil Minnesund ca 20 min så fikk litt mer rekkevidde der.  Men startet med bare 94 %.
Overlevering Gikk bra. Jørgen på Billig har Vært både hyggelig og hjelpsom.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

haggen

Da er det ny treg lading,  denne gangen på ringebu. Må iallfall ha 2 timer her. Kan bare bekrefte at hurtigladder må på plass asap!
Planen videre er 10 mil til dombås og rett til køys. Ny frisk i morgen med ca 13 mil til venner. Prøver å fokusere på possitive ting, Blir godt kjent med bilen, får kjøpt mye nå når jeg har mest lyst mm. :) skal prøve meg på å laste opp ett par bilder.

atkhobby

Tøft gjort dette!
Og ja, hurtigladere må på plass. Litt flaut å ha så treg utbygging av infrastruktur i et så rikt land som dette. Men det er jo svindyrt å bygge dem høres det ut som. Fra 400' til en million har jeg lest. Her må det være mange som skor seg i alle ledd. En del aktører virker useriøse og det er lite eller ingen samkjøring mellom dem.

Venter på neste oppdatering...

haggen

Da er jeg kommet frem til venner på Vikebukt i romsdaling etter en helt problemløs tur på 15 mil og komfortable 2.5 mil igjen av rekkevidde. Komfortabelt var det ikke i natt, hvor jeg etter 4 timer lading på ringebu startet litt for optimistisk mot dombås. Etter å ha jobbet med rekke vidden hele veien endte jeg opp med å gå tom 300 meter fra ladde kontakt på Dombås. Helt og holdent min skyld og ikke bilen. Skal komme med mer om det siden. BMW mobilitet service dvs Viking, kom etter en halv time og fikk meg trygt plassert på lederplass km 0600 i dag tidlig.  Jeg tok inn på hotell dombås som gav glimrende service.
1100 sjekket jeg appen og ser at lading har stoppet. Det viser seg at huseier har en annen oppfatning enn NOBIL når det gjelder ladde stasjon på Dombås.  Jeg fikk til slutt koble meg til Statoil stasjonen og fikk ladde ferdig der.
Jeg skal skrive en erfarings oppsummering senere, men nå noen bilder.
Jørgen på Bil lia,  kjempe bra service.

Klykken

Morsom lesing. Hvilken modus kjører du på? Full besparelse, eller?  :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mons

Hei, takk for sist på Rudshøgda. Godt å høre du kom frem til slutt, tross en del plunder på vegen!

Det burde absolutt være dobbelt sett med hurtiglading på de forskjellige stedene. Mest for redundans når en ikke virker, men også for å slippe kø. Begynner å bli mange elbiler nå. Bra at det i det minste er flere tregladere på laderen på Rudshøgda. Ikke alle steder det er det.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

haggen

Får ikke til å laste opp bilder nå, så dem kommer senere. I dag er det kun 8 mil hjem og bilen er full ladet. Så da blir det å nyte den turen.
På vei opp til Dombås kjørte jeg bare i pluss modus. Det var ikke behov for varme på dagen, men det vart KALDT når solen gikk ned. Måtte begrense farten til 80 på motorveien ellers så holdt jeg fartsgrensen unntatt siste biten mot Dombås hvor jeg fikk problem med å rekke frem.
Jeg føler jeg har lært en del på hvordan å ha kontroll på rekkevidde kontra å nå ett bestemmelse sted.Bilen ser ut til å gi advarsler om en ikke har Comfort rekkevidde. Men en kan ha kontinuerlig visning av rest distanse på navi skjerm, og så er det å sammenligne den med pro eller pro pluss rekkevidden. Den er så nøyaktig at det går om en legger inn noen km i sikkerhet. Oppgitt rekkevidde er som regel litt lav. Klarte å kjøre lenger som regel. I mye stigning er den litt høy, mens i mye nedover alt for lav. Kjørte inn 20 km ned fra Dombås. Opp til Dombås fra Ringebu startet jeg med lik distanse og rekkevidde. Underveis fikk jeg 2 km for lite og måtte senke farten og kom på pluss 2 km 1 mil fra Dombås. Da økte jeg farten igjen noe som var en tabbe. Beregnet rekkevidde var jo ut fra den farten jeg da hadde og dermed gikk jeg tom 300 meter fra målet.
Det var ellers litt skremmende å oppdage at NOBIL info om ladde plasser ikke er helt å stole på. Dombås er oppført med ladde plass som huseier mener er privat. Nøkkel passer ikke i boksen heller. 

Sirka

SitatDet var ellers litt skremmende å oppdage at NOBIL info om ladde plasser ikke er helt å stole på.

Jeg har reagert på det samme når det gjelder ladeplasser i Bergen. Flere av ladeplassene som står oppført der er i praksis helt utilgjengelige, fordi de er inne i låste parkeringsanlegg for beboere. Mange andre er plasser som kun er for ansatte, i noen tilfeller for besøkende til bedrifter. På NOBIL sitt kart ser det ut som det er flust av ladeplasser i Bergen sentrum, mens realiteten er en helt annen ...

Ellers veldig kjekt å lese om hjemturen og at alt ordnet seg! :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Keiko

i3 marsl 2014 Capparis hvit med svart overkropp - som en spekkhugger, derfor døpt MyOrca :-). Atelier intereiør. Pusher min trofaste A2 1.4 TDI på min gode broder i april om han er grei. :-) (dermed har jeg tilgjengelig langtursbil ... )))

haggen

Takk for possitive tilbake meldinger.
Har problem med å få lastet opp bilder, men prøver utover dagen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA