Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er dette mulig: 230v IT-nett, trafo til 400v 16a trefas, rødt adapter?

Startet av Beachboy, tirsdag 15. april 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

Beachboy

Hei!

Jeg skal få min Tesla Model S i Juli og gjett om jeg gleder meg:)

Men jeg lurer litt på hvordan jeg skal lade Teslaen i garasjen?
Får riktignok med en lader som kan kobles rett i stikkontakten, men dette regner jeg med bruker litt tid.
Vet noen hvor lang tid det kan ta?

Bør jeg installere noe mer, evt hva og hvor mye koster det?

Takk for alle svar:)) 
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Celter

Tror nok vanlig 16 A lading er nok for de fleste med mindre du kjører mer enn 30 mil om dagen.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Nuvolari

Lader du på jobben?
Hvor mye kommer du til å kjøre?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sirtom

Alt er naturlig nok avhengig av kjørelengde og kjørestil.
Selv kjører jeg 15 mil om dagen og klarer fint å få ladet opp batteriet over natten med mitt 16A stikk.

Anew

Dette er veldig enkelt. Jeg lader daglig med en helt vanlig 10A stikkontakt i garasjen. Veldig grovt kan du si at for hver ampere du får fra kursen din, så får du ladet 1km kjørelengde pr time.

Om du har 10A kurs (som meg) så lader du mao. ca. 10km/t.

Da er det veldig enkelt å beregne om det er nok eller ikke. Kjører du flere mil pr. dag enn det antallet timer bilen står parkert i garasjen, så må du ha en kraftigere kurs.

For min del kjører jeg normalt bare et par mil om dagen. Da er en 10A kurs mye mer enn nok. At jeg en gang i blant kjører 200-300km og trenger 20+ timer på å lade opp igjen har ingenting å si, siden jeg uansett rekker å lade 100+ km i løpet av en natt, og dermed alltid har nok til den normale dagen som følger.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Espen Hugaas Andersen

Først og fremst - vurder hvilke behov du har.

Hva tror du er sannsynlig at vil være det meste du vil kunne kjøre på to påfølgende dager?

Hvis du f.eks ser for deg at det kan bli aktuelt å komme hjem fra hytten med tomt batteri kl 22:00 på søndag, og så kjøre 300-400 km kl 07:00 på mandag, så trenger du egentlig muligheten å fulllade bilen på 9 timer. For å få til dette trenger du enten en ganske standard 32A 230V kurs, eller en 16A 400V trefase kurs.

Om denne situasjonen aldri vil inntreffe er det fint mulig du klarer deg med en vanlig 16A 230V kurs.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beachboy

Tusen takk for deres svar:)

Nå er det slik at jeg bor i Oslo og vil for det meste kjøre innenfor Oslo sine grenser.
Regner med ca 70 km med kjøring hver dag. Det blir kjøring til og fra jobb, og evt litt kjøring sånn ellers til fotballtreninger etc.

Men slik dere påpeker så bør det holde å lade direkte fra stikkontakten med den vanlige laderen jeg får med.
Får vel belage meg på lade med engang jeg kryper inn i garasjen.

Vet noen forresten hvor bred og lang Tesla Model S er?
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foijord

Finn ut hvilket nett du har først. Se på hovedsikringen. Dersom den er delt opp i 4 moduler har du 400V 3-fase og kan installere hele 22kW i garasjen. Full tank på 4-5 timer altså. Jeg gjorde dette, det kostet ca. 19000. Fikk da en type-2 boks på veggen og trenger derfor ikke bruke UMC for å lade hjemme. Du må ha dobbeltlader for å lade med 22kW.

cra

Jeg ville i alle fall ha startet med å se hvordan det fungerer, og ikke lagt ut tusenvis av kroner på noe jeg kanskje ikke har bruk for. Har pr nå en 13A kurs som skal deles på en Tesla, en Leaf og en Think. Det fungerer greit så langt, men for å slippe å slite ut shucko-kontaktene samt ha mulighet for å kunne lade opp tom Tesla til langtur neste dag tenker jeg å installere en 32A kontakt. Leaf'en og Think'en lar seg uansett lade opp til rikelig nivå over natta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foijord

Med mindre man har kjøpt en helt ribbet Tesla skjønner jeg ikke vitsen med å forsøke å spare noen tusenlapper på å ikke ha optimal ladeløsning hjemme... :)

sisc1337

Nettopp fått instalert 16amp 400V 3-fas (rød adapter på UMC). Hjemme på veggen i garasjen!:) Hvis du har TN nett og har muligheten, så vil jeg absolutt anbefale å montere dette opp. Selv betalte jeg snaut 3000 kr for delene (15 m ledning, sikring, jordfeilbryter etc.) og så kommer jo arbeidet for en eletriker i tileg. Tror ikke du angrer på å montere opp noe raskere enn vanlig 16 amp den dagen du virkelig trenger det. Å kunne lade 50 km rekkevidde på 1 time er veldig greit.
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

Hej

#12
Lokk til UMC.

Tok lokket fra pusseskinn etuiet og sprayet på litt sort Plast dip. Funker utmerket som støv beskytter.
S85D Grå Metallic, Sort,sort Next gen seter, matt abachi dekor, 19" hjul , pano,lyd, vinter og Center Consol, dobbeltlader,sikkerhetspakke.

Batteritralla

For de som allikevel skal legge opp nytt anlegg/montere nye stikkontakter, så hadde jeg sterkt vurdert CEE kontakter istendenfor schuko.

Man trenger ikke være elektriker for å se at design på disse er mye bedre egnet for stabil kontakt over tid.

Jeg har satt opp dedikert lader på CEE kontakt i garasjen min.

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

sn0le

Støtter den.
Har bare 16A kurs i garasjen. Og den er delt med 2 andre garasjer.
Men skal ha blå CEE kontakt, da den er mere solid.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA