Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Saleen Model S :)

Startet av atkhobby, mandag 14. april 2014, klokken 20:16

« forrige - neste »

atkhobby

@Henning02 Du gjentar at dekket treffer vannet rett ovenifra uten å drøfte mine argumenter.

Hvis vannet har tilnærmet null dybde så ja, men med en gang det blir en dybde så bli vannet en kile som møter fronten på dekket.

Hvis dekket ble trykket rett ned slik du mener så burde heller ikke vannet et stykke forran dekket bli berørt, men det blir det. Det er bare å sjekke en film av dette. Vannet presses fremover mot kjøreretning slik at det spruter kraftig framover.

Hvis du skal fortsette å bruke det argumentet må du underbygge det bedre og ikke bare gjenta det.

LMOR

Jeg kommenterte kun vannplaningsdiskusjonen. Det at dekkene til i3 er tynne og store, gjør også vannplaning til et minimalt problem på i3, i forhold til de fleste andre biler.

Men i stedet for å diskutere dette her, er det vel bare å sende produsenten en email for å spørre. Hvis vi har fått feil, så må de bytte. Hvis ikke kan de forklare hvordan dette henger sammen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Rulleretning er viktig på vinterdekk pga. seipingene i mønsteret.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Obba

Sitat fra: LMOR på mandag 07. april 2014, klokken 20:28
Men i stedet for å diskutere dette her, er det vel bare å sende produsenten en email for å spørre. Hvis vi har fått feil, så må de bytte. Hvis ikke kan de forklare hvordan dette henger sammen.
Spørsmålet er vel ikke om vi har fått noe feil, men om man trenger å følge produsentens anvisninger om rulleretning på vinterdekkene?

LMOR

#19
Sitat fra: Obba på mandag 07. april 2014, klokken 21:18
Sitat fra: LMOR på mandag 07. april 2014, klokken 20:28
Men i stedet for å diskutere dette her, er det vel bare å sende produsenten en email for å spørre. Hvis vi har fått feil, så må de bytte. Hvis ikke kan de forklare hvordan dette henger sammen.
Spørsmålet er vel ikke om vi har fått noe feil, men om man trenger å følge produsentens anvisninger om rulleretning på vinterdekkene?
Da er vel svaret JA hvis du skal kjøre på snø/vinterføre, og spiller ingen rolle når det gjelder vannplaning.

Hvis du leser første post i denne tråden, handler denne tråden om vannplaning:
"Min egen mening er at det har betydning for vannplaning at dekke monteres riktig vei, men jeg er åpen for motforestillinger om dette."

og 02Henning som skapte litt uro skriver også:
"rulleretning er kun viktig hvis du skal grave i løst underlag (gjørme, snø e.l.)"

Min oppfordring til å kontakte leverandøren gikk mer på de opprinnelige postene som trigget denne diskusjon, at dekken/felgene var montert feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

atkhobby

Min hovedårsak til å opprette denne tråden er at vi bør være 100 prosent sikre (minst!) for å komme med anbefalinger som går imot produsenten på noe så kritisk som dekk. Disse få kvadratdesimeterene anleggsflate er alt som skiller bilisten fra en ulykke.

Hvis vi skal la det stå her på forumet at det ikke spiller noen rolle hvilken vei dekket er montert er vi kollektivt ansvarlige for at det er rett. Det kommer folk etter oss som leser dette. 

Vi må også vite at dette gjelder, ikke bare for en spesifikk modell av retningsbestemte dekk, men også for de andre eksisterende og fremtidige varianter. Folk tar med seg slike oppfatninger videre.

Jeg syns fortsatt ikke jeg har fått en god nok forklaring på hvorfor retningen aldri påvirker vannplaning, men hvis konklusjonen her ender opp med at en skal følge produsentens anvisning er det nok for meg.

Så kan vi forsatt selvfølgelig fortsette å diskutere vannplaningen spesifikt selv om det ikke vil påvirke den overordnede anbefalingen.

LMOR

Da skal jeg være klar: du må selvfølgelig følge anbefalingene for et vinterdekk som skal brukes under vinterforhold!

Men de som ønsker å diskutere noe på generell basis bør lage en tråd i et generelt forum høyere opp. Her bør det kun stå ting som er relevant for i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02Henning

Sitat fra: atkhobby på mandag 07. april 2014, klokken 20:18
@Henning02 Du gjentar at dekket treffer vannet rett ovenifra uten å drøfte mine argumenter.

Hvis vannet har tilnærmet null dybde så ja, men med en gang det blir en dybde så bli vannet en kile som møter fronten på dekket.

Hvis dekket ble trykket rett ned slik du mener så burde heller ikke vannet et stykke forran dekket bli berørt, men det blir det. Det er bare å sjekke en film av dette. Vannet presses fremover mot kjøreretning slik at det spruter kraftig framover.

Du har rett i dette med trykkbølge i fremkant av dekket, men bare opp til en viss hastighet. Når farten blir for stor så vil dekket måtte passere trykkbølgen, på samme måte som når et fly bryter lydmuren. Siden vann er en ukomprimerbar masse så skjer "overlydspunktet" ved en mye lavere hastighet. Dette gjelder likt for alle dekk, uavhengig av om de er merket med rulleretning eller ikke.

Det viktigste kriteriet for et dekks vannplaningsmotstand er de langsgående rillene, fordi det er disse som sørger for å holde vanntrykket nede når trykkbølgen skal passeres.

En annen ting det kan være verdt å ha i mente er hva som er målsetningen til disse famøse "dekkingeniørene". De skal nemlig lage et dekk som yter best mulig utifra milliarder av parametere som angår både klima, underlag, kjøretøy, kjørestil, hastighet, pris og mote. Jeg tror ikke jeg vet bedre enn dem på noen måte, og mesteparten av mine påstander over kommer nettopp fra de samme "dekkingeniørene". Fordelen vi har som sluttbruker, er at vi kan kun trenger å forholde oss til noen svært få av disse parameterne, resten er gitt av bilen vi kjører, hvor vi bor, fartsgrenser og egen kjørestil.

Den uhøytidelige testen jeg refererte til over er både repeterbar og representativ for aktuelle kjøreforhold og fullt på høyde med hva dekkprodusentene gjør selv på sine egne testbaner (som igjen er et bevis på at laboratorietester og teoretiske beregninger kun virker frem til prototypen er klar). Den er enkel å utføre selv og jeg har gjort dette på lukkede asfaltbaner opp gjennom årene, både ved "uhell" og bevisst for å se hva som skjer - i trygge rammer. Det skjedde ingenting.

For så å oppsummere: Rulleretning betyr ingenting for vannplaning, men det er selvsagt ikke feil å følge anbefalt rulleretning - den er bare en av to jevngode alternativer.

Karbon

Oi for en diskusjon...  ;D

Jeg ble litt skuffet over støyen til sommerdekkene.  Der var vinterdekkene mye bedre, de har jo mykere gummiblanding.

Hvis det ikke blir bedre dekk å oppdrive etter hvert vurderer jeg å sprøyte på tektyl i innerskjermene for å dempe støyen.  Spesielt forran.

Silkemyk

Ja må og si at jeg ble meget skuffet over dekkstøy i fra sommer dekk. Dette sto ikke til hva mann bør forventa av en BMW :-\
BMW i3  /E60XDrive/Golf

Kjell Leaf

Sitat fra: atkhobby på torsdag 03. april 2014, klokken 12:09
Hei,

Det ble en diskusjon om monteringen av vinterdekkene i en annen tråd så jeg starter denne for at ikke diskusjonen skal fortsette OT i den andre tråden.

Min egen mening er at det har betydning for vannplaning at dekke monteres riktig vei, men jeg er åpen for motforestillinger om dette.

Her er slik jeg oppfatter det:

Jeg har fokus på drenering av vann her og kun det konkrete i3 vinterdekket, ikke sommerdekket eller andre dekk konstruksjoner.

Jeg mener at dersom først mønsteret er konstruert med en bestemt rulle-retning fra produsenten slik at det har diagonale V-spor så vil vannet som møter fronten av dekket i høy hastighet bli drenert langs med disse sporene. Dersom dekket er på feil vei vil det skape et høyere press i dreneringen når vannet blir stående "fanget" inni sporet.

Når dekket er plassert "baklengs" vil den ytterste (og gjerne bredesete) delen av V - sporene i dekket møte asfalten først, og vannet vil da fylle denne furen med vann. Siden det er en viss anleggs flate på dekket mot bakken vil ikke vannet kunne drenere bakover umiddelbart, men blir i furene i dekket eller under dekket (vannplaning). Dette vannet kan selvfølgelig fortsatt i en stor grad klare å drenere ut til siden, men vil også søke innover mot midten av dekket siden vannet møter en diagonal i mønsteret.

Så min konklusjon er at risikoen for vannplaning øker nå dekket er monter mot anbefalt rulle-retning.
Hva i all verden er problemet ?? Hvorfor ikke bare sette de riktig vei etter produsentens anvisning. Hvorfor lurer du på å sette de motsatt ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

atkhobby

Jeg mener også at det eneste riktige er å gjøre som anbefalt av produsenten. Tråden ble laget fordi ikke alle er enige i dette. Du kan se eksempler på det høyere oppe i denne tråden og i en annen tråd på forumet.
Se forøvrig min post #21 i denne tråden.

Kjell Leaf

Sitat fra: atkhobby på tirsdag 22. april 2014, klokken 23:11
Jeg mener også at det eneste riktige er å gjøre som anbefalt av produsenten. Tråden ble laget fordi ikke alle er enige i dette. Du kan se eksempler på det høyere oppe i denne tråden og i en annen tråd på forumet.
Se forøvrig min post #21 i denne tråden.
Ja, jeg har sett det. Men jeg har hatt retningsbestemte dekk og inn/utside dekk i årevis uten å noen gang hatt behov for å sette de motsatt. Skjønner ikke at noen gidder bry seg, dekkene skal monteres etter fabrikantens anvisninger og verre er det da ikke ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jorgensen

Jeg skal bytte til sommerdekk nå, og kan ikke se at jeg har fått med låsbare hjulbolter, skulle ikke dette være standard?
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Klykken

Står denne oppført i utstyrslisten din?
2PA - Låsbare hjulbolter

Det er ekstrautstyr. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA