Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av frekri, mandag 14. april 2014, klokken 08:09

« forrige - neste »

Sualc

Satte på Michelin pilot sport ps2 (p+) i går kveld, 21". Fikk 38 psi foran og 40 psi bak...syns det var lavt, men det var det som stod i døren... :o (Var dekkmannen som gjorde det, selv om jeg foreslo å øke trykket litt...men neida...)

Forbruket til jobb har tidligere ligget på ca 200-210 med vinterdekk (Hakka R2 piggfrie 19"), men i dag var forbruket på 255...?!

Bør lufttrykket vesentlig opp?? Hva har dere andre i dekkene deres?
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Mhal

Mannen på dekksenteret går ikke ut over anbefalingene fra produsent for at du ikke skal komme tilbake og klage på stor slitasje. Det bør være ett hint. Ellers går det sikker greit med moderat høgere trykk f.eks 10 %, men på egen risiko.

Gressvikingen

Har selv 42 bak og 45 foran på de samme dekka.
Forhjulene slites uansett lite og de tåler gjerne litt ekstra siden de ofte sliter mer på skuldrene (litt avhengig av kjørestilen). Bak vil jeg ikke fylle i mer. Der er sannsynligheten for mye midtslitasje større ved for høyt trykk.

Mitt strømforbruk er helt "normalt". rundt 220Wh/km ved 120km/t. og under 200Wh/km hvis en følger alle fartsgrenser.
P85D"+"

SimenT


Sitat fra: frekri på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Jeg var mye frem og tilbake når jeg skulle velge vinterdekk. Jeg synes nå at R2 var litt vel myke for en så tung bil. Tesla burde nok prøve å finne et vinterdekk som passer bedre til bilen.

Det komiske er at Tesla sa dette før vinteren. Dekkene er for myke for Model S. Men forumet her var vel delaktig i å presse frem tilbudet om R2 :) stor ståhei
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

SimenT

Tror faktisk jeg har 50psi i mine. Sensoren slo inn ved oppgitt normaltrykk.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Muffinman

Sitat fra: SimenT på torsdag 10. april 2014, klokken 13:15

Sitat fra: frekri på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Jeg var mye frem og tilbake når jeg skulle velge vinterdekk. Jeg synes nå at R2 var litt vel myke for en så tung bil. Tesla burde nok prøve å finne et vinterdekk som passer bedre til bilen.

Det komiske er at Tesla sa dette før vinteren. Dekkene er for myke for Model S. Men forumet her var vel delaktig i å presse frem tilbudet om R2 :) stor ståhei
Tja, jeg har kjørt 19.000km på R2 i vinter og er svært fornøyd. Jeg kjøper to nye bakdekk av samme type til neste vinter.

Cowboystrekk

R2 er ekstremt lettrullende, de som forventer likt forbruk med sommerdekk som med R2 må nok forvente å bli skuffet. Det finnes noen få 19"-dekk med lav rullemotstand som Goodyear Eagle asymmetric 2 og Dunlop Sport Maxx RT, men selv disse matcher ikke R2 helt selv om de trumfer OEM-dekkene våre. For å få gode egenskaper på is så må piggfridekk være myke, R2 er blant de beste piggfrie å oppdrive og jeg er godt fornøyd med de på vinterføre, men det var herlig å bytte til OEM-dekkene nå må jeg si!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Jupp, ingen "performance-egenskaper" å få med R2 som Tesla argumenterte med i høst, men dette betyr ingen verdens ting når man kjører på glatt og krevende føre. Da er det den siste prosenten med grep som gjelder for å øke marginene. Jeg er helt overbevist om at jeg ved en anledning i vinter var så nær grensen at et dekk med mindre grep på is (Pirelli?) ville medført kollisjon. Riktig nok i svært lav fart, men det blir gjerne rådyrt uansett.

Amoss

Sitat fra: SimenT på torsdag 10. april 2014, klokken 13:15

Det komiske er at Tesla sa dette før vinteren. Dekkene er for myke for Model S. Men forumet her var vel delaktig i å presse frem tilbudet om R2 :) stor ståhei

Hehe, sant nok ;)  Men da hører det jo også med til historien at på den tiden tilbød Tesla kun disse italienske "godværsvinterdekkene". Så at det var behov for ett bedre tilbud i store deler av Norge kan nok ingen være uenige i. Så da Tesla ikke kom med noe bedre så "krevde" man dekk man hadde god erfaring med fra andre biler, og da hadde ikke Tesla lengre tid på seg til å finne noen bedre tydeligvis.

Regner vel nesten med at de vil ha ett større/bedre tilbud før vinteren.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. april 2014, klokken 13:19
Sitat fra: SimenT på torsdag 10. april 2014, klokken 13:15

Sitat fra: frekri på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Jeg var mye frem og tilbake når jeg skulle velge vinterdekk. Jeg synes nå at R2 var litt vel myke for en så tung bil. Tesla burde nok prøve å finne et vinterdekk som passer bedre til bilen.

Det komiske er at Tesla sa dette før vinteren. Dekkene er for myke for Model S. Men forumet her var vel delaktig i å presse frem tilbudet om R2 :) stor ståhei
Tja, jeg har kjørt 19.000km på R2 i vinter og er svært fornøyd. Jeg kjøper to nye bakdekk av samme type til neste vinter.
Samme her. Imponert over vinter-egenskapene, og kommer definitivt til å kjøpe R2 igjen når dette settet er utslitt. I tillegg til at grepet har imponert, er de også svært stillegående og har lav rullemotstand. Perfekt så lenge man ikke kjører gris :) Mykere enn sommerdekkene ja, men påstandene om "båtfølelse/gele/livsfarlige" er helt latterlige. De sier mer om dem som fremsetter dem enn dekkene....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Si fra om du finner dem til "tømme-lageret-for-å-få-plass-til-sommerdekkene-pris" i løpet av våren. Jeg kjøper i dag om jeg får et godt tilbud.

Cowboystrekk

Tesla hadde nok vært tjent med å også tilby Michelin Xi3 som er omtrent like bra som R2 på snø og rullemotstand, litt stivere dekk, bedre på vått og tørt føre, men litt dårligere på is.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Må innrømme at jeg ble litt skuffet over 21" hjulene med Conti-dekk på til å begynne med - her var det vesentlig mye mer støy og en ekstrem økning i forbruk i forhold til vinterdekkene. Nå har jeg fått kjørt litt, og enten er ørene mine kjørt inn eller så er dekkene det. Støyen oppleves ihvertfall ikke som like sjenerende. Har hatt vinterdekkene på igjen og kjørt ca. 150 mil før nytt bytte til sommer, og denne gangen virket det ikke som overgangen var like stor som første gang. Vanskelig å si noe om forbruket før jeg får tatt første langturen. Det er ihvertfall morsomt å se svarte striper i bakspeilet til man nærmer seg 100 :)

Sporing på dårlig vei er det mye av hvor det overhodet ikke merkes med 19". Men på ok vei fungerer 21" glimrende.

jkirkebo

Sitat fra: SimenT på torsdag 10. april 2014, klokken 13:15

Sitat fra: frekri på torsdag 03. april 2014, klokken 12:46
Jeg var mye frem og tilbake når jeg skulle velge vinterdekk. Jeg synes nå at R2 var litt vel myke for en så tung bil. Tesla burde nok prøve å finne et vinterdekk som passer bedre til bilen.

Det komiske er at Tesla sa dette før vinteren. Dekkene er for myke for Model S. Men forumet her var vel delaktig i å presse frem tilbudet om R2 :) stor ståhei

Vel,jeg er ihvertfall glad for at tilbudet kom. Er grisefornøyd med R2-dekkene og synes absolutt ikke de er for myke. Fremkommeligheten i snø er meget god, og slitasjen lav. Etter 11.000km kjørt på vinterdekk målte jeg nå 8mm mønster foran og 6mm mønster bak. Ser ut som de kan holde 3 sesonger faktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Muffinman: Etter ca 500 km så skal alle dekk være innkjørt ift slitt ned beskyttelseslag utenpå gummien, at dekkene har "satt" seg i felgene ift lim etc. Vet ikke hvor langt du har kjørt samla på 21"?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA