Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reversering av celler

Startet av Lynet, onsdag 19. november 2008, klokken 08:48

« forrige - neste »

espen

Det er lov å være 'skeptisk' men det får være grenser.  Hyggelig at vedtektene refereres, men å antyde at jeg (og dermed muligens også elbilforeningen) ikke setter hensynet til brukere av elbil fremst, slik som de også står først nevnt i våre vedtekter, er en lettvint og virkelighetsfjern påstand.

Men jeg kan gjerne utdype litt til: Elbilforeningen fortsetter sitt mangeårige arbeid for at bransjen skal oppføre seg profesjonelt og derigjennom øke sjansene for at de lykkes med å tilby oss best mulig biler til overkommelig pris, men på samme måte som bransjen ikke eier oss, så eier heller ikke vi elbilselskapene. Derfor gjør de i bunn og grunn som de vil, selvom de ofte lytter til oss eller ber om våre råd.
Utbretting av dårlige rykter og mulige fremtidige problemer slik som det er eksempler på i denne tråden, gjør naturlig nok produsentene mindre åpne for våre innspill. Overdreven offentlig problematisering gjør det også vanskeligere å markedsføre seg utenfor entusiastenes rekker. Dette er å gjøre elbilsaken en bjørnetjeneste.

Elbilbrukernes største utfordring hvert eneste år gjennom de siste 100 år har vært manglende tilgang på nye biler. Denne situasjonen vil fortsette noen år til, og dermed har produsenter og kunder felles interesse av å prioritere økt produksjon.  Dermed er mitt innlegg over i tråd med elbilforeningens vedtekter og 110% i brukernes interesse.

For ordens skyld, selv kjører jeg Buddy og har gjort det i ca to år, men har tidligere kjørt gammel Think og Peugeot i kortere og lengre perioder. Et fornuftig valg av elbil avhenger bl.a. av kjøremønster, plassbehov og egen økonomi.

Lynet

Gode innlegg Espen, og jeg er helt enig i ditt synspunkt i at vi må støtte Think som er et godt miljøvennlig og ikke minst eneste Norske bilfabrikken (hvor mange Svensker kjører Volvo eller Saab!)

Og produktet er helt klart veldig bra, har selv prøvd den  :), kontrakten kunne nok ha vært skrevet under i dag hvis batterileavtalen hadde vært klar.

Men uansett skriver kunder under på en kontrakt som selger muntlig påberoper feil i, hva har kundene da egentlig skrevet under på? Har de forpliktet seg til noe som de ikke helt vet konsekvensen av? Det er i disse spørsmålene Norstart kunne ha grepet inn i samarbeide med forbrukerrådet.

Diskusjonen om lønnsomheten på batterileie blir egentlig en helt annen, og vil variere veldig etter bruksmønster.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

III

#62
Personlig  synes jeg at et forum burde inneholde alt mulig av kommentarer og meninger og bare modereres dersom folk oppfører seg uanstendig. Synes det er en menneskerett at folk kan få ytre seg uansett mening så lenge det ikke går utover andre.
Det er slutt på den tiden da elbiler er for spesielle mennesker. Uavhengig av hva noen her sier eller ikke, vil elbilen få sin fortjente og mye større plass i samfunnet.Etter det jeg skjønner er det mye takket være Norstart og ikke minst Bellona at "frynsegodene" for elbiler har kommet , men det betyr
jo ikke at man trenger påberope seg rett til å hindre at folk kommer med "skeptiske" betraktninger om det å ha elbil eller leieavtalen til Think.
SitatUtbretting av dårlige rykter og mulige fremtidige problemer slik som det er eksempler på i denne tråden, gjør naturlig nok produsentene mindre åpne for våre innspill. Overdreven offentlig problematisering gjør det også vanskeligere å markedsføre seg utenfor entusiastenes rekker. Dette er å gjøre elbilsaken en bjørnetjeneste.
I tillegg til at jeg ikke skjønner hvor "utbretting av dårlige rykter" hører til på denne tråden ,mener jeg at dersom man har en god sak , dvs elbilsaken , vil det tvert imot gagne saken å få frem alle sidene ved det å ha en elbil . Er ikke dette brukernes forum? Selvfølgelig må det tas opp problematikk knyttet til dette?  Folk vil vite fordelene og ulempene , ikke jatte med.Hvis "Skeptisk" er skeptisk må han vel få lov til å være det? Folk er da voksne mennesker og "ser forskjell på skitt og kanel". Om ting er feil er det vel bare å skrive det? Synes dette blir vel følsomt. Jfr.  "if youre not with us ,you``re against us" (G.W.Bush)
Det bør være forskjell på et internettforum og en menighet.
Ellers må jeg si at vi gleder oss veldig til å få Thinken vår og har store forventninger til den.
Håper ikke dette er det siste jeg får skrive her. :)
 
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

el nino

Skal hente nyThinken idag. Selger sier at den nye avtalen er klar----håper det, hvis ikke kommer jeg tilbake med info her på forumet ;)
Ellers har jeg fått god service av Think, med lånebil i en uke pga. feil og forsinkelse med min egen. ;D

cra

Sitat fra: Sopp på fredag 05. desember 2008, klokken 01:11
Personlig  synes jeg at et forum burde inneholde alt mulig av kommentarer og meninger og bare modereres dersom folk oppfører seg uanstendig.

Enig, og slik har det vel egentlig vært på forumet her så lenge jeg har frekventert sidene, i alle fall. Det har alltid vært en god tone, og kun en gang har jeg sett at noen har takket for seg og ikke kommet tilbake. Personangrep og skittkasting bør slås ned på, mens saklig argumentasjon bør få bli, hvor uenig andre måtte være. Det farligste man kan gjøre er å skape en "menighet" der alle er enige i ett og alt. Da får man ikke belyst sak ne fra flere sider.

Sitat fra: Sopp på fredag 05. desember 2008, klokken 01:11
"Utbretting av dårlige rykter og mulige fremtidige problemer slik som det er eksempler på i denne tråden, gjør naturlig nok produsentene mindre åpne for våre innspill. Overdreven offentlig problematisering gjør det også vanskeligere å markedsføre seg utenfor entusiastenes rekker. Dette er å gjøre elbilsaken en bjørnetjeneste."
I tillegg til at jeg ikke skjønner hvor "utbretting av dårlige rykter" hører til på denne tråden ,mener jeg at dersom man har en god sak , dvs elbilsaken , vil det tvert imot gagne saken å få frem alle sidene ved det å ha en elbil .  

Dette har vi også snakket om før, og de fleste var nok enige i at man ikke har noe å vinne på å holde bakdelene ved el-bil skjult. De fleste (både el-bilister og andre) vet at rekkevidden (eller mangel på sådan) kanskje der den største ulempen, men det finnes andre også. Jeg passer i alle fall på å være åpen om de begrensningene en el-bil har, slik at jeg ikke lurer noen til ø "go for it", og så oppdager de etterpå at det ikke er noe for dem.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

GliX

Sitat fra: el nino på fredag 05. desember 2008, klokken 08:56
Skal hente nyThinken idag. Selger sier at den nye avtalen er klar----håper det, hvis ikke kommer jeg tilbake med info her på forumet ;)

Lykke til med overlevering av ny bil.

Kan du ikke scanne den nye avtalen og poste den her på forumet slik at alle får lese?

--
GliX

ilmarw

#66
For ordens skyld: ingen på dette forumet har fått innlegg slettet foreløpig, så det er i aller høyeste grad høyt under taket. Men jeg er likevel enig med espen i at man godt kan tenke seg om. Å begynne å dra inn forbrukerrådet pga. en kontrakt som ikke er slik den burde være synes jeg er litt drastisk, i hvert fall når Think selv ser ut til å gjøre noe med den saken. Det sier seg selv at man ikke skriver under på noe som ikke er klart, men bare fordi om en selger sier det betyr ikke det at det en sak for forbrukerrådet. Jeg oppfordrer alle til å ta kontakt med Think personlig og si deres mening dersom det er noe dere mener er feil. Slik jeg ser det er dette ikke en bakdel med Think som bil, men en ren uenighet med Think om en kontrakt.

ilmar
Polestar i bestilling

III

Godt å høre at man kan si sine meninger, og at det er høyt under taket skulle jo egentlig bare mangle da dette er et nettforum.Kanskje det hadde vært en ide å skille mellom moderator-rollen og den personlige. En ting er å utrykke noe fra et personlig ståsted , noe annet er det fra en moderators eller leders. Kanskje en ide å bruke et personlig nick når man skal mene noe? Og en annen når man skal gjøre oppmerksom på forumets regler?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

Har nå sendt Think en mail der jeg utrykker ønske om å kjøpe Litium versjonen av nye Think, og da selvfølgelig uten batterileie.

Til mitt bruk blir dette det rette. Nemlig lite bruk, og gjerne lenge mellom hver tur. (Litium har liten selvutlading, og kan lagres i hvilken som helst ladetilstand)

Nye Think frister fælt med fantastiske prestasjoner, moderende sikkerhet, og stilig utseende.

Blir spennende hva svaret blir.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

skeptisk

Sitat fra: espen på torsdag 04. desember 2008, klokken 20:53
Det er lov å være 'skeptisk' men det får være grenser. 
....
Overdreven offentlig problematisering gjør det også vanskeligere å markedsføre seg utenfor entusiastenes rekker. Dette er å gjøre elbilsaken en bjørnetjeneste.


Beklager at jeg har brutt kutymen i dette debattforumet for elbilmenigheten. Selvsagt skal man tilpasse seg det som er de rådende meningene. Lover å komme tilbake når jeg kan bruke nicket "overstrømmende positiv".
Slapp av, no hard feelings fra min side. Jeg skal slå noen slag for elbilsaken på annet vis.

el nino

#70
Sitat fra: GliX på fredag 05. desember 2008, klokken 10:00
Sitat fra: el nino på fredag 05. desember 2008, klokken 08:56
Skal hente nyThinken idag. Selger sier at den nye avtalen er klar----håper det, hvis ikke kommer jeg tilbake med info her på forumet ;)

Kan du ikke scanne den nye avtalen og poste den her på forumet slik at alle får lese?

--
GliX
Siemens har ikke somlet seg til å trykke opp den nye avtalen, men Think har kommet med et brev til nybileiere (som jeg undertegnet idag) hvor det fastslås at prisen på batterileien er på kr. 975+faktureringsgebyr fra SFS (Siemens Financial Services) og at "eventuell service og vedl.hold på selve batteriet dekkes av Think. Også dersom batteriet må byttes pga reparasjonsbehov dekkes dette av Think som en del av den løpende batteriavtalen." Videre heter det at" hvis kapasiteten faller under 70% tilbyr Think innenfor batteriavtalen å bytte batteriet. Man vil kun bli belastet for selve arbeidet (4 timer) med å bytte batteriet."
Håper dette var oppklarende, og jeg fikk meg en flott bil idag, med panorama soltak ;D


III

SitatMan vil kun bli belastet for selve arbeidet (4 timer) med å bytte batteriet.

Hehe,og med en timepris på 800 kr + moms blir jo det bare litt over 4000  :-\

Spøk til side, godt å få litt mer klarhet i deetaljene i avtalen.Hvordan er forresten soltaket ? Stort eller ?
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

el nino

Sitat fra: Sopp på fredag 05. desember 2008, klokken 22:14
SitatMan vil kun bli belastet for selve arbeidet (4 timer) med å bytte batteriet.

Hehe,og med en timepris på 800 kr + moms blir jo det bare litt over 4000  :-\

Spøk til side, godt å få litt mer klarhet i deetaljene i avtalen.Hvordan er forresten soltaket ? Stort eller ?
Jeg synes det er stort nok, blir deilig med taket oppe til sommeren og få luftet toupeen ;D

GliX

Men El Nino - kunne du i lykkerus skrevet et svar til meg på tråden om MindBox?

--
GliX

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA