Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reversering av celler

Startet av Lynet, onsdag 19. november 2008, klokken 08:48

« forrige - neste »

elektrolux

Satte opp et totalregnestykke på gamle P106'en min.

Da var reperasjon med ny batteripakke til 160K vad 14000 km og kjøpspris på 260K, og service på merkeverksted lagt til grunn.

Alt dette delt på forventet levetid på ny batteripakke på 100000km, ble til 40 kr milen i kjøreutgifter.

I praksis gikk bilen med overskudd for meg, da jeg fikk batteripakken for 60000 kr, og kjøpte bilen for under 60000 kr, ikke 260000 kr, og fikk 140000 kr for den ved salg. ( Faktisk et godt kjøp for ny eier, da den da hadde nye batterier, ny fjernstyrt diesel Webasto, Stor og god stereo, etc.)

Slik er det nok for flere. Bilene har hatt null verditap de siste årene, og etterhvert som folk har lært seg å behandle batteriene bedre blir det faktisk svært så billig å kjøre Elbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Catalyzator på torsdag 20. november 2008, klokken 16:52
Bare et lite undringsspørsmål  8) fra garasjen her:

I og med at batteriene har såvidt "kort" livsyklus i motsetning til en drivstofftank
i en fossilbil så må vel teoretisk batteriene / leien medregnes i den faktiske
kostnaden det koster å bruke kjøretøyet pr km ?

Da blir jo regnestykket en helt annen på drivstoffsiden enn tidligere beskrevet og
dette er jo ganske viktig å få frem i omtale av de ulike alternativene når man skal
vurdere hvilken type El-bil som er aktuell og økonomisk og interresant.

Noen som har tanker omkring dette ?

At de totale kostnadene bør framkomme for de som vurderer bilen er helt klart, men å ta det med i "drivstoffkostnaenene" synes jeg ikke er riktig. På en fossilbil tar men jo ikke med utgifter til clutch, registerreim, oljeskift osv i drivstoffkostnadene heller. Det går på "den andre kontoen" - den for vedlikehold. At det slik sett påvirker pris pr km kan jeg ikke være uenig i.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el nino

Fikk igår beskjed fra juridisk avd. hos Ford om at Siemens er enig i at teksten på deres leieavtale må revurderes. Nye kontrakter sendes ut med det første til nye Thinkeiere  ;D

III

Og det vil da si at vedlikehold ,reparasjon og evt. utskifning av batteri vil være inkludert i "mobility pack" ?
:)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

el nino

Jeg har ikke sett den nye teksten, men har forstått at alt skal dekkes av mobility avtalen på kr. 975 pr. mnd.

froland

Hei på dere! Jeg hentet den nye bilen i dag, og de sa klart fra at teksten ville bli forandret til slik el nino sier. Det sa Petter Hummel og Sjur. Så da så :) Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

cra

Sitat fra: froland på torsdag 27. november 2008, klokken 21:31
Hei på dere! Jeg hentet den nye bilen i dag, og de sa klart fra at teksten ville bli forandret til slik el nino sier. Det sa Petter Hummel og Sjur. Så da så :) Froland

Det er jo helt glimrende!  :D  Og gratulerer med ny bil! Jeg er ikke misunnelig. I alle fall ikke mer en Knut Jørgen Rød Ødegård er entusiastisk.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#52
Godt å høre at batterileieavtalen er tilbake på akseptabelt nivå.

Og gratulerer Froland. Jeg er missunnelig, men kan grunnet eget kjøremønster. ( bykjøring 10 km daglig i snitt, og 5 andre biler + motorsykler ) ikke forsvare kostnaden. Dette er nok en bruksbil mer enn et samleobjekt.

Ser likevel fram til en dag å kjøpe en brukt en, uten batterier, om det blir mulig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

skeptisk

Håper inderlig at noen legger ut den nye batteriavtalen som kommer. Den forrige var gefundenes fressen for alle forbrukerjurister.
Artig å se om de nå forholder seg mer aktivt til Forbrukerkjøpsloven. Eller er det slik at de ikke trenger det siden du bare leier batteriene? I alle fall, batteriene er påregnet å skulle vare mer enn 5 år, da er det normalt å forholde seg til at ansvaret i langt større grad er hos produsenten, enn hos brukeren. Så sant ikke idiotbehandling er tilfelle.
Det er også interessant å se hvilke råd produsenten gir om håndtering av batteriene. Dere aller første - og heldigste - Thinkeiere har vel fått brukerveiledninger for bil og batteri?
Det er gledelig å se at de første Thinkene presterer bra på kjørelengde, sånn iht antall kWh i batteripakka, de er en realitet fra starten av. 

Lynet

Var innom R&S i Sandvika i går og spurte på den ny batteriavtalen. Fikk beskjed om at den ikke var klar enda (advokater jobber med nytt formular). Men det var bare å skrive under for kundene sa han fordi han forklarte dem at side 2 ikke var gyldig!!!!!
Jeg sa da at jeg IKKE skriver under på en slik kontrakt.

Hva skjer hvis det blir uenighet etter at en slik kontrakt er skrevet under, og selgeren benekter sin muntlige lovnad, jo kjøper sitter med skjegget i postkassen.

Men uansett fikk jeg prøvd bilen, og jeg er helt enig at den er helt topp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Ta fram mobilen og be han gjenta det mens du filmer. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Godt jobba Lynet.

Syntes forbrukerrådet eller en advokat som representerer oss forbrukere også burde vært involvert i denne prosessen.

Ellers kan det bli tvetydige formuleringer, og forhalinger, og så ender det hele opp med at trengende elbilkjøpere til slutt signerer på en avtale de ikke er tjent med.

Og forresten, Hva er i veien med en leasing avtale på batteripakken. Den er i alle fall endelig. Da kan en se totalkosten på bilen, og tilslutt vil en kunne kjøpe seg ut av hele avtalen.

Da ville også de som har tenkt å behandle batteripakken fint ( og kjøre lite ) kunne høste frukter av sitt engasjement.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Hvor er Norstart i denne saken??

Bilen er jo i utgangspunktet veldig dyr, man har utrolig mye å velge i blant fossilbiler til ca 200k, de har til og med plass til 5! Men da ikke i kollektivfeltet  ;D

Men saken er at fossilbilen har en komplisert innretning som heter forbrenningsmotor og gearboks der det kan skiftes gear (Think har bare to tannhjul som reduserer turtall). Og tilegg har den ett avansert avgassrenseanlegg  ::)

Min konklusjon begynner å bli følgende: Vent å se hva som kommer fra de store bilprodusentene i løpet av de neste 20mnd enten elbil eller plug-in hybrid.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

espen

SitatHvor er Norstart i denne saken?

Norstart - norsk elbilforening behandler ikke temaet for denne tråden som en "sak":

1. Det viktigste i forhold til batterileieavtalen, som forsåvidt er nevnt, er at den endelige avtaleteksten foreløpig er ukjent. Jeg vil advare nye lesere om at det er en del villedende informasjon og feil i denne tråden. Men jeg er forsåvidt enig i at førsteutkastet til batterileieavtale var hårete (for å bruke mitt juridiske favorittutrykk...).

2. Forøvrig vil jeg oppfordre alle som har muligheten (de som har lappen og penger) til å kjøpe en Think. Det er den beste bilen i sin klasse å få tak i, og den produseres av et av verdens aller mest miljøbevisste selskaper.

3. At etablerte selskaper fortsatt i meget stor grad velger å tilby forurensningsmaskiner til en billigere penge synes jeg er problematisk, men slik har det jo alltid vært. Selv hadde jeg kjøpt Think om den var dobbelt så dyr, for se hva man får på kjøpet:
- ren samvittighet
- renere luft og mindre støy
- meget forutsigbare kostnader til bilhold
- og man støtter et av verdens viktigste selskap for bedre miljø og klima!

4. Think er i en etableringsfase. Alle som har vært med på å etablere et stort og komplekst firma, prosess eller produkt vil forstå at en god del ting ikke blir perfekt med en gang. De fleste mislykkes. Å få fram en ny, godkjent bilmodell og etablere en storskalaproduksjon, distribusjon og salg fra scratch er noe av det vanskeligste man kan gjøre i verden (uten overdrivelse). Som elbilentusiast er det fantastisk å se at Think ar i ferd med å overvinne alle disse hindringene! Jeg gleder meg!

skeptisk

Det er svært hyggelig å se at lederen i Norsk elbilforening står skulder ved skulder med Think. Selvfølgelig er det helt uproblematisk at vedkommende fremmer et elbilmerke. Think trenger all hjelpen de kan få. Det må vi unne dem.

Men lederen i Norsk elbilforening må huske at han har flere interesser å ivareta, ref §2 i vedtektene:
"Foreningen skal være en interesseorganisasjon for brukere, utviklere, produsenter, leverandører og andre som er interessert i kjøretøy med null eller nær null utslipp."

Utvilsomt fremmer han nå produsentenes interesse. Men merk at brukerne også er nevnt.
Ukritisk holdning til en produsents uprofesjonelle opptreden overfor forbrukerne, vil ikke være annet enn en bjørnetjeneste.

De første Thinkeierne er idealister, i den gode tro er de normalt villige til å svelge hva som helst. Men hvis en bilprodusent, elbil eller ei, forsøker å etablere et kontraktsforhold som juridisk er på ville veier ift norsk Forbrukerkjøpslov, risikerer hele bransjen å bli stilt i diskreditt. Selv "et av verdens aller mest miljøbevisste selskap" må forholde seg på en redelig måte overfor kundene. Stoppes ikke dette i en tidlig fase, blir det bare mer bråk etterhvert som Think når normale brukere, ikke idealister.

Det er godt å se at lederen anser første forslaget til kontrakt som utilfredsstillende. For framtidige Thinkeiere og Think selv, vil det utvilsomt være en fordel om Norsk elbilforening, som en interesseorganisasjon også for brukerne, nå bidrar til å kvalitetssikre neste "forslag" fra Think og Siemens. Som han selv skriver, det er vanskelig hva Think nå forsøker å få til. Derfor bør også Norsk elbilforening bidra der det skal være et interessefellesskap mellom produsenter og brukere.
Intet å tape på det - bare alt å vinne!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA