Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Rav4_EV

Aldri hørt om noen oppgradering fra IT til 400 TN.

Har du noen eksempler på steder det har blitt gjort?

Sett i lys av kapasitetsøkningen synes jeg fortsatt det er billig.

Skal man øke kapasiteten i et IT nett må man jo bytte kabler uansett.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 24. august 2014, klokken 12:05
Aldri hørt om noen oppgradering fra IT til 400 TN.

Har du noen eksempler på steder det har blitt gjort?

Sett i lys av kapasitetsøkningen synes jeg fortsatt det er billig.

Skal man øke kapasiteten i et IT nett må man jo bytte kabler uansett.

Mange steder har nettkapasiteten blitt oppgradert med 400V, men det har vel stort sett utelukkende vært med egen 400V trafo i tillegg til eksisterende 230V? Og det er jo en grei måte å gjøre det på.

Her i gata har de gravd ned nye strømkabler overalt nå, 4G50mm2 alu tror jeg det er vi får inn til huset. Altså kabel forberedt for 400V. Om nettselskapet også satte opp en ny 400V trafo ved siden av eksisterende og forberedte koblingsskapene i gatene for begge deler kunne man gradvis oppgradert husene til 400V, f.eks ved totalrenovering av sikringskap. Selv hadde jeg da vurdert å skifte i forbindelse med bytte av vann/vann varmepumpe neste gang, siden 230V 3-fase modeller visstnok omtrent ikke er å få lengre.

Men jeg antar jeg må inn med egen trafo istedenfor. Da kan jeg ihvertfall kjøpe VP fra Sverige og sparer fort 20.000 kroner. Synd jeg ikke gikk for den løsningen for 8 år siden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. august 2014, klokken 23:11
Jeg kunne tenkt meg en forskrift som pålegger netteier å enten akseptere 1-fase 32A kurser eller å bygge ut TN-nett for egen regning. Dermed får de valget mellom å forsterke eksisterende nett så skjevbelastning ikke blir noe problem, eller å bygge ut noe mer fremtidsrettet.

En god plan, men neppe noe som vil bli virkelighet før det skjer en endring i eierstrukturen i kraftselskapene: Norske kommuner sitter fortsatt på betydelige eierandeler i energiselskapene, og bruker sin del av overskuddet herfra til å få de kommunale budsjettene til å gå opp. Ergo ønsker man minst mulig brukt til investering i energiselskapene. Staten på sin side vil vegre seg for å komme med pålegg som vil kunne redusere kommunenes inntekter og dermed gjøre kommunene potensielt mer avhengige av statlige overføringer.

Griffel

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 24. august 2014, klokken 22:41
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. august 2014, klokken 23:11
Jeg kunne tenkt meg en forskrift som pålegger netteier å enten akseptere 1-fase 32A kurser eller å bygge ut TN-nett for egen regning. Dermed får de valget mellom å forsterke eksisterende nett så skjevbelastning ikke blir noe problem, eller å bygge ut noe mer fremtidsrettet.

En god plan, men neppe noe som vil bli virkelighet før det skjer en endring i eierstrukturen i kraftselskapene: Norske kommuner sitter fortsatt på betydelige eierandeler i energiselskapene, og bruker sin del av overskuddet herfra til å få de kommunale budsjettene til å gå opp. Ergo ønsker man minst mulig brukt til investering i energiselskapene. Staten på sin side vil vegre seg for å komme med pålegg som vil kunne redusere kommunenes inntekter og dermed gjøre kommunene potensielt mer avhengige av statlige overføringer.
Netteier og energiselskap er adskilte selskap. Siden netteier har monopol er økonomien i disse overvåket av statlig revisjon, og de får lov å dekke sine utgifter via nettleie.

Altså vil du uansett få regningen i form av øket nettleie, men du slipper jo hele siden naboen uten elbil og som ikke har noen glede av dette også må være med å dele.

Oppgraderingen av det norske nettet har tidligere vært vurdert til ikke å være samfunnsøkonomisk forsvarlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#184
Tror dette er på vei til å endres, lokalt kraftoverskudd begynner å bli et økende problem pga. nyutbygging av kraft.

Energiselskapene vil pushe nettselskapene til å bygge ut nettet så de får solgt "varene" sine. Det vi forbrukere kan gjøre for å få fortgang i utbyggingen er å be om å få automatiske timesmålere i sikringskapet. Det har en rett på og gjør at en selv kan styre kjøp av energi til tidspunkter der det er lav last og lav pris.

Jeg mistenker kraftbransjen for å ikke ønske de nye målerene velkommen, da de i dag trader energien slik at de tjener mer penger på at vi betaler en månedssnittpris på energien vi kjøper enn at vi betaler faktisk timespris.

ZerOmancer

Alle målere skal bli "smarte", enten nettselskap vil eller ikke, forhåpentligvis i løpet av dette tiåret, men foreløpig har bransjen ikke blitt enig om en standard på hvor smarte de skal være, hvordan de skal kommunisere hvor store de kan være osv..

-Småkraftverk leverer stort sett til høyspentnettet, evt oppgraderinger der påvirker ikke lavspentnettet.

-De som vil produsere hjemme, med solceller e.l får installert nye målere og blir "plusskunder". Dette påvirker heller ikke oppgraderinger av lavpentnettet i nabolaget. (men kansje om hele nabolaget begynner å produsere..)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

fredag

Sitat fra: Flips på lørdag 23. august 2014, klokken 11:45
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 11:20
Ja. Leveres med Schuko og passer både TT, TN og IT.
Ser du jobber hos Renault, har du et bilde av transformatoren? :) Og vet du om det er mulig å bytte inn de andre Schuko-kablene og få pengene tilbake/få en transformator? Min har aldri blitt brukt, og hvis transformatoren bruker Type 2-kabelen ser jeg ingen grunn til å beholde den.

Renault kan ta inn de "gamle" kablene og selge de til Zoe-eiere i utlandet, f. eks.

Bilde av trafo her:

http://www.tv2.no/2014/08/27/broom/zoe/tn-nett/elbil/5941177



Blir beskrevet som: "tung og litt uhåndterlig, men absolutt ikke verre enn at man fint tar den med seg i bagasjerommet."

Høres litt for upraktisk ut, og ikke helt "mini", spør du meg...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ZerOmancer

#187
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 24. august 2014, klokken 12:05
Aldri hørt om noen oppgradering fra IT til 400 TN.

Har du noen eksempler på steder det har blitt gjort?

Sett i lys av kapasitetsøkningen synes jeg fortsatt det er billig.

Skal man øke kapasiteten i et IT nett må man jo bytte kabler uansett.

Typisk gjordt der rurale strøk blir urbanisert, med massiv utbygging av nye rekkehus og blokker, der de gamle husene blir stående strødd tilfeldig innimellom allt det nye og det gamle luftledningsnettet uansett må rives pga byggingen. Da gir det ikke store merkostnadden å bygge om noen få gamle hus til TN og evt sette opp en 230/400V trafo for de få kundene som som har for kompleks installasjon.

I andre tilfeller der forholdet mellom nye og gamle kunder er jevnere, eller det er industrikunder e.l blir oppgradering gjordt ved å bygge flere Nettstasjoner, ikke å bytte ut kabler. Det blir som regel brukt største praktiske kvadrat som standard uansett, siden det er arbeidet som koster, ikke kabelen.. ;)


2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på onsdag 27. august 2014, klokken 11:21
Bilde av trafo her:



Blir beskrevet som: "tung og litt uhåndterlig, men absolutt ikke verre enn at man fint tar den med seg i bagasjerommet."

Høres litt for upraktisk ut, og ikke helt "mini", spør du meg...

Å herregud. Jeg så for meg en liten sak som ble plugget direkte inn i kontakten. Drar du ut den gule greia der når du skal lade blir du nok fort utsatt for en del morsomheter fra fossilbilister...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Småfly

Minitransformator, haha. Det er jo en svær bøtte ;D. Tror jeg hadde blitt rimelig lei av å slepe med meg den der rundt. Nok med laddekladden....

abc

#190
Mye som forventet spør du meg.

Da venter vi bare på neste versjon  :)

Zaptek og elektrolux: Har dere et teppe og har dere lyst til å løfte litt på det slik at vi kan få hevet blikket fremover igjen?

Mon tro hvordan de sikrer trafoen mot å ta av og skade mennesker i kupeen ved en kollisjon eller utforkjøring? For de har vel tenkt på det siden dette er en boks som selges i forhandlerleddet og ikke i ettermarkedet?

Electrix

Omtrent det jeg også forventet, en tett og pluggbar transformator med bærehåndtak. Siden dette er en nødløsning for de gangene man drar til hytte, venner eller hotell med IT nett og utenfor rekkevidde tur/retur så vil det nok ikke være så ofte man trenger å ha den med I bilen. Man får ikke I pose og sekk, men jeg tror fremdeles jeg ville valgt Zoe fremfor Leaf om jeg skulle kjøpt bil idag pga ladeløsningen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

abc

Der er vi helt enig.

Kjøper man boksen vil den nok samle støv i garasjen og se fint lite bruk.

emil

Med alt styret og "endelig" fra Renault sin side hadde jeg forventet noe på størrelse med en gjennomsnittlig ladekladd. Synes nesten tittel på tråden burde endres litt mer i samsvar med resultatet da det der ikke er noen praktisk løsning.

Gordon Retriever

#194
"Med en ekstra boks"... Boks ser ut til å være et ganske dekkende valg av ord.  :D

Et par ting faller meg inn:


  • Er det en form for låsemekanisme slik at ladekabler og boks blir låste til hverandre ved bruk for å hindre tyveri?
  • Hvor godt er boksen beskyttet mot fukt?  IP65?

Men først og fremst: Virkelig kjapp respons fra Renault Norge for å finne en løsning på denne utfordringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA