Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på strøm...?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 03. april 2014, klokken 20:00

« forrige - neste »

Flips

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 11:20
Ja. Leveres med Schuko og passer både TT, TN og IT.
Ser du jobber hos Renault, har du et bilde av transformatoren? :) Og vet du om det er mulig å bytte inn de andre Schuko-kablene og få pengene tilbake/få en transformator? Min har aldri blitt brukt, og hvis transformatoren bruker Type 2-kabelen ser jeg ingen grunn til å beholde den.

Renault kan ta inn de "gamle" kablene og selge de til Zoe-eiere i utlandet, f. eks.

tinker

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 11:20
Ja. Leveres med Schuko og passer både TT, TN og IT.

Supert!

Vil jordmotstanden måles mot trafoen eller mot strømnettet bak? Hvis den måles mot trafoen vil man jo alltid ha garantert riktig jordmotstand også i så fall
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

emil

Har ikke fått noe svar på hva man gjør med Type2 kontakter med enfase IT.

F.eks hos folk med i3 eller Tesla som har fått satt opp boks med 32A Type2 kontakt, eller på offentlige Type2 stolper uten schuko.

Rav4_EV

@Flips :Send meg PM så finner vi en løsning til deg. Blide av trafoen er fortsatt "classified"". Legger ut når jeg får "go". Det jobbes fortsatt med noen designendringer.

@Emil: Renault kommer med flere overraskelser utover høsten som gjør spørsmålene dine lite relevante.
Om du vil kjøpe Zoe i dag skal jeg personlig gi deg en adapter som løser ditt hypotetiske problem.
Enfaselading > 16 A ser ut til å bannlyses av flere og flere netteiere.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 22:05
@Emil: Renault kommer med flere overraskelser utover høsten som gjør spørsmålene dine lite relevante.
Om du vil kjøpe Zoe i dag skal jeg personlig gi deg en adapter som løser ditt hypotetiske problem.
Enfaselading > 16 A ser ut til å bannlyses av flere og flere netteiere.

Ikke hypotetiske problem for meg. Hjelper lite at Renault spanderer transformater hjemme når jeg ikke har mulighet til å lade bilen hjemme annet enn i krisesituasjoner med 25m skjøteledning og sperring av veien forbi huset. Jeg er derfor avhengig av å lade når jeg kan, ikke bare når jeg må, og at ladingen fungerer alle steder jeg kobler opp. Har derfor sakteladet Leafen ca 500 ganger og hurtigladet ca 30 ganger på et år der jeg har kjørt kjørt bortimot 22.000km.

Er stor fan av høyeffekt AC lading og synes det er en mye bedre løsning enn å ha dyre DC hurtigladere rundtomkring, men det er enda viktigere med "bombesikker" saktelading.

Rav4_EV

Ja der er vi forskjellige.  ;D
Har nå kjørt 6500 km med Zoe siden 1. Juli.
Har enda tilgode å lade "somlelading". Det går bare i 11,22 og 43 kW. ;D
Du er heldig som har tilgang til ladeplasser. Oslo er allerede sprengt. Antall elbiler øker langt fortere enn kommunen greier å sette opp nye ladeplasser.
Elbileiere i Tigerstaden som ikke disponerer egen biloppstillingsplass med strøm kjører rundt i timesvis på kvelden for å finne et "vannhull" for natten.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 22:05
Enfaselading > 16 A ser ut til å bannlyses av flere og flere netteiere.

Nja, 20A er det vel få som har klaget på tror jeg. Men uansett er det synd, siden vi i hovedsak har IT-nett her i landet og trefase-lading dermed krever trafo som kan bli for dyr eller være vanskelig å få plass til.

Jeg kunne tenkt meg en forskrift som pålegger netteier å enten akseptere 1-fase 32A kurser eller å bygge ut TN-nett for egen regning. Dermed får de valget mellom å forsterke eksisterende nett så skjevbelastning ikke blir noe problem, eller å bygge ut noe mer fremtidsrettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Som jeg har nevt et annet sted vet jeg om et sted i fylket med 22kW lademulighet, ca 25km unna. Bortsett fra det er det hovedsakelig 16A schuko det går i samt enkelte bekjentskaper med Type2, alle med IT-nett.

Nå var det sansynligvis sommerferien som var årsaken, men jeg hadde ingen problemer med å finne ladeplasser i Oslo sentrum og andre sentrale/høyt besøkte områder flere ganger i juli.

Rav4_EV

For netteier er oppgradering til TN neppe noen stor utgift.
Lokalnettet får 1,73 ganger kapasitetsøkning ved fremføring av null-leder og bytte av trafo. Den gamle kan vikles om slik at investeringen er minimal.

Det er forbrukeren som får regningen. Etter at elektriker har koblet om sikringsskapet og oppgradert det må han gjyve løs på alle jordfeil som dukker opp etter økningen av fasespenningen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rav4_EV

SitatNå var det sansynligvis sommerferien som var årsaken, men jeg hadde ingen problemer med å finne ladeplasser i Oslo sentrum og andre sentrale/høyt besøkte områder flere ganger i juli.

Da var vel alle beboerne hos deg på Sørlandet. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: emil på lørdag 23. august 2014, klokken 23:18
Nå var det sansynligvis sommerferien som var årsaken, men jeg hadde ingen problemer med å finne ladeplasser i Oslo sentrum og andre sentrale/høyt besøkte områder flere ganger i juli.

Jeg har heller aldri problemer med dette. Har f.eks aldri opplevd at det ikke har vært ledig plass til meg på 5U under Oslo City.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 23:28
SitatNå var det sansynligvis sommerferien som var årsaken, men jeg hadde ingen problemer med å finne ladeplasser i Oslo sentrum og andre sentrale/høyt besøkte områder flere ganger i juli.

Da var vel alle beboerne hos deg på Sørlandet. ;D

Alle Teslaene ja, men de lader vel normalt sett hjemme i oppvarmet garasje i Bærum/Asker skal vi tro avisene og elbilkritikerene. På veien til Oslo så vi en enslig Leaf rett sør for Porsgrunn (hjemmehørende i Skien) og noen Leaf/Trillinger/i3 rundt Tønsberg. Ellers var det 30+ Tesla på vei sørover og resten fossilbiler mellom Tvedestrand og Drammen.

Rav4_EV

#178
SitatHva koster en passende trafo, forresten?

Kjøpte en 60 kva til 20k. Den driver 2 type 2 uttak på Flykafeen i Tønsberg.
Begge uttak er 22 kW. ;D

Har en 20 kva i garasjen. 2,5k brukt på finn.no  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ZerOmancer

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 23. august 2014, klokken 23:25
For netteier er oppgradering til TN neppe noen stor utgift.
Lokalnettet får 1,73 ganger kapasitetsøkning ved fremføring av null-leder og bytte av trafo. Den gamle kan vikles om slik at investeringen er minimal.

Det er ikke bare å fremføre N-leder. Alle kabler som ikke har fire ledere må graves opp og skiftes, alle fordelingsskap uten fullt dimensjonert jordskinne må skiftes, Allt luftledningsnett må skiftes til 4-leder.
(Å bare strekke opp en separat PEN-leder er ikke lovlig, eller ihvertfall ikke serlig lurt)

Omvikling av småtrafoer tror jeg ikke lønner seg, det er mest bruk og "kast" i den klassen nå til dags. -Men det er mulig noen av dem kan laskes om for 400V..

Og nettstajonen må selvsagt oppgraderes til å holde dagens standard, med oppgradering av hovedtavle, jordingssystem etc..

Ved skifte av nettsystem faller kostnadden for oppgradering av eksisterende kunders installasjon på netteier. I de fleste tilfeller en kjapp oppdatering av sikringsskapet, men i noen tilfeller er det så komplisert at det blir billigere med en 400/230 trafo før inntaket.



-Alt i alt en kjempestor utgift. Ellers hadde det blitt gjordt for lenge siden.
Det er mye å spare på mindre overføringsstap og ikke minst kunne bruke standad 22/0,4 kV materiell i stedet for å kjøpe dyre spesialvarianter for 7,5/11/0,23 kV i et lite marked..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA