Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Drammen = Maurtue

Startet av elbilertilalle, mandag 31. mars 2014, klokken 16:14

« forrige - neste »

elbilertilalle

Fant ikke noe eksisterende tråd angående dette, men jeg synes det er på tide å skifte ut navne "gasspedal" med noe mer relevant som passer for alle type biler (uansett energikilde). Har sett at folk kaller det "fartspedal", men synes det er ikke konkret nok, siden bremsepedal også er en type "fartspedal"; den kan redusere farten.

Hva synes dere?
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

hma

Interessant diskusjon dette, håper det kommer mange gode forslag.
Personlig synes jeg det gir en flau bismak om jeg kaller "høyrepedalen" for "gasspedalen". "Fartsregulatoren" har jo i grunn to funksjoner; å øke og redusere hastigheten. "Venstrepedalen" derimot har bare en funksjon og kan trygt kalles "stoppedalen".
Siden "fartspedalen" sin oppgave er å regulere hastigheten vil jeg kanskje foreslå det lett forkortede uttrykket "regpedalen", eller det noe humoristiske navnet "moropedalen", eller kanskje bare si "kjørepedalen"?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Porsgrunn

Har sett noen kaller den momentpedal, passer vell godt det.

Innbiller meg at gasspedal kommer fra at den opprinnelig regulerte hvor mye bensin som skulle "forgasses" kanskje amperpedal siden den brukes til å velge hvor mange amper som skal konsumeres.

Liker egentlig momentpedal best av disse tror jeg, eller bare bruke gasspedal og la ordet få en ny mening.

Amoss

Vel, hva med "av/på bryteren"?  Minnes i alle fall fra min aller grønneste bilførerperiode da enkelte onde tunger påsto at jeg bare hadde to innstillinger på denne pedalen - av og på ;)

Men litt mer seriøst - ser at i utlandet virker det som om "akseleratoren" brer om seg, og det er vel både beskrivende og dekkende?  Eller på kortversjonen - akspedalen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Amoss på lørdag 22. mars 2014, klokken 01:16
Men litt mer seriøst - ser at i utlandet virker det som om "akseleratoren" brer om seg, og det er vel både beskrivende og dekkende?  Eller på kortversjonen - akspedalen.

Akselerator har jeg sett brukt i det engelske språket i mange år, også på fossilbiler. Det er kanskje ett av de beste alternativene, men "gassen" er så kort og innarbeidet at jeg tror det blir vanskelig å finne noe bedre. Kanskje bare "aks'en" gan gå?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

rene

Elmo

Et søk på forumet viser at det vanligste og kalle den (utenom gasspedal da) er fartspedalen.
Personlig syns jeg det høres litt sløvt ut, men kanskje greit nok.

En del steder i landet (mest på sørlandet?) kaller man jo pedalen for speederen, også på fossilbiler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Olatho

Med litt skikkelig regen er jo "fartspedal" et godt begrep. Man bruker den til å justere farten - både opp og ned - ved å presse den inn og slippe den ut. Og så bruker man den andre - "stopp-pedalen" når man skal stoppe helt. 

emil

Tror momentpedal bare vil skape forvirring, fartspedal (som er ordet jeg bruker selv) sier ganske tydelig hva det er snakk om og kan uten problemer overføres til fossilbiler også.

Amoss

ReservationId 364902

timingbeltkiller

Er prinsipiell motstander av å erstatte internasjonale ord med nasjonale.
Jo flere internasjonale ord et språk bruker, jo lettere er det både å lære
det språket og for de som taler det, å lære andre språk.

Ordforrådet i et språk er å sammenligne med et badekar hvor både fyllekrana
og avløpet står åpne. Etter en viss tid er mesteparten av ordforrådet byttet ut.
Og med nytt ordforråd lik internasjonalt er det bare et spørsmål om tid før alle forstår
alle i hele verden.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

Du argumenterer for at vi skal slutte å snakke norsk, til fordel for.... engelsk?

Det er kanskje like greit å lære seg mandarin ("kinesisk") med en gang?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olemann

Dette er en morsom og evig diskusjon.  De verste eksempler på anglifisering finner jeg på Tesla forum.  Virker som besvisstheten om norsk språk ikke bare er lav, men det synes om alt som kommer fra USA/england er bedre, selv om vi har supre norske ord.  Noen eksempler:

- TOC.  Tesla Owner Club.  En  NORSK klubb (!!!)
- VIN.   Hva med chassis nummer?   Godt norsk!
- Trunk/Frunk.  Hva med bagasjerom ev. noe morsomt som skiller fremre og bakre bagasjerom?

Jaja, tror denne kampen er tapt, det sniker seg inn dårlige engelske ord mange steder,  også der våre norske ord er direkte synonyme, og i alle fall dekkende.

Mvh Ole

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 27. mars 2014, klokken 10:15
Er prinsipiell motstander av å erstatte internasjonale ord med nasjonale.
Jo flere internasjonale ord et språk bruker, jo lettere er det både å lære
det språket og for de som taler det, å lære andre språk.

Ordforrådet i et språk er å sammenligne med et badekar hvor både fyllekrana
og avløpet står åpne. Etter en viss tid er mesteparten av ordforrådet byttet ut.
Og med nytt ordforråd lik internasjonalt er det bare et spørsmål om tid før alle forstår
alle i hele verden.

Amoss

Sitat fra: Olemann på torsdag 27. mars 2014, klokken 13:23
- TOC.  Tesla Owner Club.  En  NORSK klubb (!!!)

Nja, kan nok ta dem i forsvar her. Er svært vanlig at bilklubber for engelske/amerikanske bilklubber har engelsk navn. Sjekk linken her: http://www.amcar.no/klubber/912/merkebilklubber.html - du finner EN klubb med norsk navn i den listen :p  (og en kvasi norsk/engelsk "Norsk Mustang Club" - her kunne man med fordel ha argumentert med at de burde brukt ordet "klubb" istedet.)

En av grunnene til dette kan være at man har en del internasjonale kontakter, og vil slippe å oversette navnet så folk forstår hva man snakker om.

- VIN.   Hva med chassis nummer?   Godt norsk!

Her har du ett bedre poeng ja :)  Men tror vi nok her først og fremst må skylde på dårlig oversetting på Teslas webside (sorry, mente så klart vevside! ;) ). Er rimelig sikker på at om den siden hadde oppgitt "chassisnummer" så hadde nok folk brukt dette mer. Men ikke gitt at alle forstår at VIN er en forkortelse som betyr det samme som chassisnummer, så sålenge det oppgies som VIN sparer man seg for mye missforståelser ved å fortsette å omtale det slik.

- Trunk/Frunk.  Hva med bagasjerom ev. noe morsomt som skiller fremre og bakre bagasjerom?

Her er jeg helt enig med deg :)  Men så er det også en (liten) debatt om det på Teslaforumet da, uten at det ser ut til at man klarer å bli enige om hva det skal hete (Altså trunk er jo bagasjerommet, men siden man har "trunk" både bak og foran er det greit å bruke ett ord som kan identifisere hvilket bagasjerom man snakker om).
ReservationId 364902

Birger

Sitat fra: Amoss på torsdag 27. mars 2014, klokken 14:48
Her er jeg helt enig med deg :)  Men så er det også en (liten) debatt om det på Teslaforumet da, uten at det ser ut til at man klarer å bli enige om hva det skal hete (Altså trunk er jo bagasjerommet, men siden man har "trunk" både bak og foran er det greit å bruke ett ord som kan identifisere hvilket bagasjerom man snakker om).
Begge er bagasjerom, et forran og et bak. Verre er det ikke  ;) 8)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA