Hovedmeny

Tesla i utenlandske medier

Startet av BMW850, fredag 14. mars 2014, klokken 20:09

« forrige - neste »

What-a-watt

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:18Så da synes du det er greit, om du havner på et svensk sykehus, at du ikke får den nødvendige pacemakeren "installert" fordi kirurgen sympatistreiker mot den leverandøren som leverer de pacemakerne de må kjøpe inn gjennom svenskenes svar på "Medisinaldepotet"?
Hva med litt virkelighetsorientering?

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:34Fra samme antikkel står det:

Huruvida det är tillåtet för de lokala energibolagen att neka Tesla anslutning är något som just nu utreds av Energimarknadsinspektionen. Det är nämligen bara tillåtet om det saknas nätkapacitet eller om det finns andra "särskilda skäl". Om en facklig blockad utgör ett särskilt skäl har aldrig tidigare prövats.

Det er vel denne formuleringen som det strides om her. Men PostNord-saken er også under utredning. 2 forskjellige saker oom samme tema,

Postnord-saken er vel ikke under utredning? Den saken har du tidligere triumferende nevnt som "riktig" fordi en svensk domstol bekreftet at Postnord ikke gjorde noe galt når de nektet å levere ut lovpålagt post til Tesla.

Denne gangen skal en svensk nemnd bruke omtrent et halvt år på å finne ut om det er diskriminering om et nettselskap i en monopolsituasjon kan nekte en kunde å bli tilkoblet nettet.

Her burde EU vært koblet inn for lenge siden. Når de lokale myndighetene ikke klarer å drifte sitt eget land må de som faktisk bestemmer ta over kontrollen.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:23
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:18Så da synes du det er greit, om du havner på et svensk sykehus, at du ikke får den nødvendige pacemakeren "installert" fordi kirurgen sympatistreiker mot den leverandøren som leverer de pacemakerne de må kjøpe inn gjennom svenskenes svar på "Medisinaldepotet"?
Jeg satte det selvsagt litt på spissen der, for å vise til at det var prinsippet som skulle gjelde, ikke om man liker/ikke liker den det går utover!

Capice?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:26
Jeg satte det selvsagt litt på spissen der, for å vise til at det var prinsippet som skulle gjelde, ikke om man liker/ikke liker den det går utover!

Capice?
Ja det var en helt på jordet sammenligning - men gøy da :+1:

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:38

Capice?
Ja, jeg vet det var helt på kanten. Men prinsippmessig så kommer du jo i en skvis en gang, for det er jo prinsippet jeg "gnåler" om her! 8)

Er likegyldig for meg om det er Tesla som rammes her, men Posten og strømmen skal jo frem uansett, selv om det er en pedo eller konemishandler som er mottaker. Eller Tesla i dette tilfellet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:43
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:38

Capice?
Ja, jeg vet det var helt på kanten. Men prinsippmessig så kommer du jo i en skvis en gang, for det er jo prinsippet jeg "gnåler" om her! 8)

Er likegyldig for meg om det er Tesla som rammes her, men Posten og strømmen skal jo frem uansett, selv om det er en pedo eller konemishandler som er mottaker. Eller Tesla i dette tilfellet!
pedo?!! Hmmm dette ble litt too much information for min del

daktari

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:17Nei la de kjøre på sier jeg. Så kan heller den fremtidige Tiktok og X kongen tilpasse seg virkeligheten med et samfunn der det er lov å fagorganisere seg på arbeidsplassen :+1:

God løsning!  ;)

Enig. Streik rammer dessverre 3.part, typisk vanlige folk, alltid. Og urettferdig. Men det er et av veldig få virkemidler ansatte har i konflikt mot arbeidsgiver. Målet er å ramme arbeidsgiver.
Vi er heldige som har gode lover og regler i arbeidslivet. Andre land har ikke det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 15. januar 2025, klokken 15:24
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:34Fra samme antikkel står det:

Huruvida det är tillåtet för de lokala energibolagen att neka Tesla anslutning är något som just nu utreds av Energimarknadsinspektionen. Det är nämligen bara tillåtet om det saknas nätkapacitet eller om det finns andra "särskilda skäl". Om en facklig blockad utgör ett särskilt skäl har aldrig tidigare prövats.

Det er vel denne formuleringen som det strides om her. Men PostNord-saken er også under utredning. 2 forskjellige saker oom samme tema,

Postnord-saken er vel ikke under utredning? Den saken har du tidligere triumferende nevnt som "riktig" fordi en svensk domstol bekreftet at Postnord ikke gjorde noe galt når de nektet å levere ut lovpålagt post til Tesla.

Denne gangen skal en svensk nemnd bruke omtrent et halvt år på å finne ut om det er diskriminering om et nettselskap i en monopolsituasjon kan nekte en kunde å bli tilkoblet nettet.

Her burde EU vært koblet inn for lenge siden. Når de lokale myndighetene ikke klarer å drifte sitt eget land må de som faktisk bestemmer ta over kontrollen.
"De som bestemmer" gjør det gjennom lover, forskrifter og rundskriv. Så starten i en konflikt vil alltid være å teste om det som har blitt gjort er lovlig, slik de ovenfor er beskrevet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

God ide. Svenske fagorganisasjoner driver mafiavirksomhet. Finnes ikke noen bedre beskrivelse, helt uavhengig av situasjonen med Tesla.

Det er ihvertfall den erfaringen jeg har gjort meg. Man trenger fagforeninger, men i Sverige er det helt mørkt. Ikke så veldig mye bedre med LO her i landet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2025, klokken 18:57Ø

Det er ihvertfall den erfaringen jeg har gjort meg. Man trenger fagforeninger, men i Sverige er det helt mørkt. Ikke så veldig mye bedre med LO her i landet.
Come on..... her tror jeg du vurderer helt feil😱 men helt greit det

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:13Come on..... her tror jeg du vurderer helt feil[emoji33] men helt greit det
Ja, så du har mye erfaring med de? Jeg har jobbet med innføring av større automatiseringer i produksjonsanlegg i hele Europa deriblant ett par litt større bedrifter i Sverige. De i Sverige var desidert vanskeligst å effektivisere grunnet merkelige krav fra fagforeningene. På linje med Paris hvor de streiket en dag i uken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. januar 2025, klokken 19:13Come on..... her tror jeg du vurderer helt feil[emoji33] men helt greit det
Ja, så du har mye erfaring med de?

Turf... :+1: nei jeg hakke pæiling jeg på disse svenske fagforeningene ;D men magefølelsen min er at vi må ta vare på alle i arbeidslivet... også de som skrur på Tesla i nabolandet

Jeg elsker Tesla da seff så dette hakke noe med Brand å gjøre...er  bare prinsippfast der

Så jeg tror egentlig du og jeg ække så uenig i dette,

#tulle-dialekt-nå he he

Ellemelle

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:54
Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 06:53
Ja, så du har mye erfaring med de?

Turf... :+1: nei jeg hakke pæiling jeg på disse svenske fagforeningene ;D men magefølelsen min er at vi må ta vare på alle i arbeidslivet... også de som skrur på Tesla i nabolandet

Jeg elsker Tesla da seff så dette hakke noe med Brand å gjøre...er  bare prinsippfast der

Så jeg tror egentlig du og jeg ække så uenig i dette,

#tulle-dialekt-nå he he
Må innrømme at jeg aldri har skjønt humoren din, men det er kanskje slik pensjonist-lingoen er i dag.

Men du tenker altså at det er greit at hvis et hvilket som helst selskap i Sverige ikke underskriver en tariffavtale, så skal dette selskapet ikke lenger ha rett til offentlig pålagte tjenester?
Hvis det brenner hos Tesla, trenger ikke brannvesenet rykke ut.
Hvis det er innbrudd hos Tesla, trenger politiet ikke etterforske.
Hvis det snør, trenger kommunen ikke brøyte veien inn til Tesla.
Hvis de skal bygge noe, vil plan- og bygningsetaten i kommunen ikke behandle saken.

Selv mafiaen har ikke så mange muligheter som de svenske fagforeningene.

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 16. januar 2025, klokken 07:54Turf... :+1: nei jeg hakke pæiling jeg på disse svenske fagforeningene ;D men magefølelsen min er at vi må ta vare på alle i arbeidslivet... også de som skrur på Tesla i nabolandet

Akkurat. Å ta vare på alle i arbeidslivet betyr å ha ett balansert forhold mellom arbeidsgiver og taker. Ikke at en part har makt til å ødelegge for den andre.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. januar 2025, klokken 15:22Akkurat. Å ta vare på alle i arbeidslivet betyr å ha ett balansert forhold mellom arbeidsgiver og taker. Ikke at en part har makt til å ødelegge for den andre.
du snakker som en skikkelig bedriftseier du :+1: he he

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA