Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilkoblet lading over lang tid

Startet av bromm, lørdag 22. mars 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

bromm

Jaaaaaaaa !!!

i3 støtter både FLAC (Free Lossless Audio Codec - tapsfritt lydformat) og MKV (Matroska Container) for video. Dette er ekstremt gode nyheter for de som ønsker å få best mulig lyd- og video-avspilling i bilen - og det åpner for ren nytelse av underholdning (særlig for de lyd-intereserte, med HK-anlegget) :D

FLAC-formatet støttes OGSÅ i HØY-oppløste utgaver på 24-bit (vs 16 bit som brukes i CD-audio), og samplingfrekvens i opptil 192 kHz (vs 44.1 for CD). Dette betyr at man oppnår "studio master kvalitet" (24bit/96kHz er mest vanlig), hvis man får tak i riktig kilde-materiale. Man kan f.eks. rippe SACD, DTS HD (fra DVD/BD) rett over i FLAC med en vanlig PC. Eller man kan laste ned (altså "kjøpe") massevis av slikt materiale fra nettet :P

MKV har blitt det nye video-formatet, og dette støttes også av i3 :D Har selv testet at en fullstendig 1:1 kopi av en Bluray med høyoppløst lyd fungerer, når den er rippet over til MKV-format. Også her finnes det mange kilder til filmer etc. på nettet, uten at jeg skal utdype det noe nærmere ;) 

Har hatt bilen en uke nå, og den slutter altså ikke med å overraske i positiv retning - nå har den blitt et oppholdssted for å nyte musikk i skikkelig høy kvalitet også :D

Hvis noen finner flere formater som det bør opplyses om, eller som har spørsmål til dette, så er det bare å henge seg på....

bromm

Noen har sikkert sett at Neil Young prøver å dra i gang et nytt musikk-avspillingssystem som kalles "PONO" i det siste.

https://www.kickstarter.com/projects/1003614822/ponomusic-where-your-soul-rediscovers-music

Dette er nettopp basert på høyoppløst FLAC ;)

Jorgensen

Sitat fra: bromm på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:09
Jaaaaaaaa !!!

i3 støtter både FLAC (Free Lossless Audio Codec - tapsfritt lydformat) og MKV (Matroska Container) for video. Dette er ekstremt gode nyheter for de som ønsker å få best mulig lyd- og video-avspilling i bilen - og det åpner for ren nytelse av underholdning (særlig for de lyd-intereserte, med HK-anlegget) :D

FLAC-formatet støttes OGSÅ i HØY-oppløste utgaver på 24-bit (vs 16 bit som brukes i CD-audio), og samplingfrekvens i opptil 192 kHz (vs 44.1 for CD). Dette betyr at man oppnår "studio master kvalitet" (24bit/96kHz er mest vanlig), hvis man får tak i riktig kilde-materiale. Man kan f.eks. rippe SACD, DTS HD (fra DVD/BD) rett over i FLAC med en vanlig PC. Eller man kan laste ned (altså "kjøpe") massevis av slikt materiale fra nettet :P

MKV har blitt det nye video-formatet, og dette støttes også av i3 :D Har selv testet at en fullstendig 1:1 kopi av en Bluray med høyoppløst lyd fungerer, når den er rippet over til MKV-format. Også her finnes det mange kilder til filmer etc. på nettet, uten at jeg skal utdype det noe nærmere ;) 

Har hatt bilen en uke nå, og den slutter altså ikke med å overraske i positiv retning - nå har den blitt et oppholdssted for å nyte musikk i skikkelig høy kvalitet også :D

Hvis noen finner flere formater som det bør opplyses om, eller som har spørsmål til dette, så er det bare å henge seg på....

Yess!! , men da nytter det ikke med Bluetooth fra iPhone, for denne støtter vel ikke "lossless" formater? Jeg har ikke prøvd musikk via kabel ennå, men det skal vel gå greit.

Jeg er iallefall meget godt fornøyd med lyden til HK-anlegget!
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Viking1

Konge!!! takker for update, HDD i bilen har greit med plass så bare å begynne å finne frem minnepenner! Litt usikker på hvor stor disken er, men mener å ha lest at det var plass til ca 40.000 sanger.
(dog ikke flac som gjerne er 10 ganger større enn en mp3.)

Vet du om bilen støtter usb 3.0? Det vil ha noe å si om man har 100gb man skal overføre til bilen.

jaxry

Gjelder dette alle biler, uavhengig av utstyrsnivå ellers? Tenker feks på video?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

MortenH

2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

bromm

Sitat fra: MortenH på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:23
Hdd i min bil er på 20 gb

Det stemmer, ganske nøyaktig 20480 Mb. Men importen går veldig raskt, selv fra USB 2.0-pinne, og FLAC-formatet blir beholdt (uten komprimering) så man får plass til ca. 20 høyoppløste album (24/96) til enhver tid på HDD (de er gjerne rundt 1 Gb hver). Og det er lett å slette det man er lei av (enten by song, artist eller album, eller all)...

Man kan jo også koble til en skikkelig USB-HDD (f.eks 1 Tb), og da har man jo tilgang til godt og vel hele platesamlingen i bilen ;)

Om dette gjelder alle utstyrsvarianter, eller om det krever HK-anlegget vet jeg ikke. Mulig BT proffesional spiller inn, siden den nevner litt om USB-støtte for media... Men dette må nesten andre sjekke ut, og melde tilbake om...

TrondW

Sitat fra: bromm på torsdag 13. mars 2014, klokken 18:39
Sitat fra: MortenH på torsdag 13. mars 2014, klokken 16:23
Hdd i min bil er på 20 gb

Det stemmer, ganske nøyaktig 20480 Mb. Men importen går veldig raskt, selv fra USB 2.0-pinne, og FLAC-formatet blir beholdt (uten komprimering) så man får plass til ca. 20 høyoppløste album (24/96) til enhver tid på HDD (de er gjerne rundt 1 Gb hver). Og det er lett å slette det man er lei av (enten by song, artist eller album, eller all)...

Man kan jo også koble til en skikkelig USB-HDD (f.eks 1 Tb), og da har man jo tilgang til godt og vel hele platesamlingen i bilen ;)

Om dette gjelder alle utstyrsvarianter, eller om det krever HK-anlegget vet jeg ikke. Mulig BT proffesional spiller inn, siden den nevner litt om USB-støtte for media... Men dette må nesten andre sjekke ut, og melde tilbake om...

For oss HI-FI nerder så er dette kongenyheter. For meg er det viktigste at jeg slipper å konvertere hele FLAC samlingen min til mp3 :) 20 GB holder for meg siden dette betyr ca 18 album. På den annen side så ville det vært interessant å få til en ekstern lagring i bilen som kunne romme det mest aktuelle jeg har liggende på NAS'en hjemme. Lurer på om USB kontakten gir nok strøm til å drive en ekstern disk. Er det noe sted å gjemme unna en eventuell ekstern disk i bilen?

Nå mangler bare bilen. Den ble produsert for to uker siden så det nærmer seg vel...
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

MortenH

Bryne - Rogaland

znaky85

Interessert i å vite om man må ha BT pro for å kunne høre flac, jeg er :)

MortenH

Bromm hvordan spiller du video filer? Min mediaenhet gjenkjenner bare lyd filer på usb pinnen.
Bryne - Rogaland

bromm

Sitat fra: TrondW på torsdag 13. mars 2014, klokken 19:04
Lurer på om USB kontakten gir nok strøm til å drive en ekstern disk. Er det noe sted å gjemme unna en eventuell ekstern disk i bilen?

Nå mangler bare bilen. Den ble produsert for to uker siden så det nærmer seg vel...
Min WD Mybook 2,5" på 1Tb fungerer helt utmerket på USB i midtkonsollen. Der kan du også enkelt oppbevare disken - godt med plass der ;) Det eneste problemet ser ut til å være at bilen ikke klarer å koblet til USB-disk og mobil-telefon (evt. iPod) samtidig, ved hjelp av USB-hub. Men siden man han har de 20Gb'ene for import av favoritt-musikken, så kan man likevel kjøre BMW Connected og spille FLAC samtidig - HURRA !!!

bromm

Sitat fra: MortenH på torsdag 13. mars 2014, klokken 20:20
Bromm hvordan spiller du video filer? Min mediaenhet gjenkjenner bare lyd filer på usb pinnen.

Man må søke riktig ved å bruke "Directory search" under forstørrelsesglasset, for ellers kan det hende at den bare leter etter musikk. Man kan også se under "other media" lengre ned i samme meny som forstørrelsesglasset, som ser ut som noe sånt: |||\\ og velge movies der. PS! Hvis det er mye filer på disken, så kan det ta litt tid før alt er indeksert - forsøk med noen få eksempelfiler på en flashdrive, så finner du ut av det. Jeg har kunnet avspille video i formatene .mkv .avi .mp4 .mv4 så langt - men det er jo en hel drøss med forskjellige codek i forbindelse m/video, så du må bare teste noen forskjellige og se hva du finner ut. Jeg tror neppe den takler alt - men for spillefilm er det jo mkv-formatet som er mest viktig, og mp4 er jo også ganske vanlig etterhvert...

Toralfsen

Fantastisk, finnes det en måte å strekke filmene på? Mine kommer i fullskjerm, men 4:3....

bromm

Sitat fra: Toralfsen på torsdag 13. mars 2014, klokken 21:29
Fantastisk, finnes det en måte å strekke filmene på? Mine kommer i fullskjerm, men 4:3....
Det kan se ut som 4:3, men det er faktisk 16:9. Årsaken er at skjermen på i3 er 1280x480 noe som gjør at 16:9 virker "smalt". Men dette passer imidlertid perfekt med split screen, slik at den akkurat fyller den største. Hvis man får tak i filmer i skikkelig kino-format f.eks 21:9, så vil den nok fylle mesteparten av skjermen ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA