Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilkoblet lading over lang tid

Startet av bromm, lørdag 22. mars 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

Toralfsen

Ok, kan kanskje rippe dvd til 1280x480 da? Kan en gjøre noe med bevegelsessperren?

bromm

Du kan nok ikke "gjøre om" aspect ratio i rippe-prosessen - en film er i det formatet den ble innspilt, og det blir nok bare værre hvis man begynner å endre/strekke/croppe på originalformatet. Men det finnes en del filmer som er i cinemascope, 22:9 etc., så disse vil fylle skjermen bedre. Husk: skjermen i i3 er ikke spesielt tiltenkt film, men den er ganske høyoppløst sammenlignet med andre bilskjermer, samtidig som split-screen konseptet har vært mest viktig for endelig utførelse.

Bevegelsessperren har på tidligere BMW'er blitt løst med dvdinmotion.com - i3 er litt spesiell fordi den ikke har optisk drev (CD/DVD), men jeg kan si så mye som at "vi jobber med saken" (har vært i kontakt med dem noen måneder allerede) ;) ;) ;) (spesielt interesserte kan sikkert få noen tips på PM)

Viking1

Jeg kan på det varmeste anbefale WIMP - HIFI som leverer høykvalitets musikk fra mobile enheter. (PC kommer) For meg er det et must med telefonen + 64gb minnekort hvor jeg laster ned sanger for offline hifi avspilling.

Skummelt, jeg får nesten lyst å hoppe over kundemøtene og avtalene mine når stemningen i bilen går i taket :)

NB, kun avspilling via AUX for å få best lyd.

LMOR

Sitat fra: Viking1 på fredag 14. mars 2014, klokken 11:07
NB, kun avspilling via AUX for å få best lyd.
Jeg fulgte deg med glede og forventing til jeg leste dette.

Her kan jeg kun uttale med med bakgrunn av min BMW 5 serie, som har et fantastisk anlegg, men håper i3 sitt er nesten like godt.

Det å spille av lyd via AUX er ikke i nærheten av en digital overføring i lydkvalitet, fordi DA omformeren i de fleste portable enheter er alt for dårlig og AD omformeren i bilen ikke er god nok, som på de fleste vanlige anlegg.

Nå er bilen min bare noen dager unna, så jeg kan snart teste dette, men du kan f.eks. kjøpe en lossless versjon av samme låt, legge den inn på HD i bilen, for å "se" om du kan høre forskjell mellom AUX og rent digital avspilling.

Antar at du mener at iPhone f.eks. ikke klarer å overføre lossless lyd digitalt? Det tror jeg den gjør.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Viking1

Travle dager her, glemte å skrive at det er med tanke på bekostning av Bluetooth jeg anbefalte avspilling via AUX.

Jeg har bare hatt bilen et par dager, men på min Android telefon har jeg ikke fått til å spille av WIMP via USB.

Men mulig jeg bare må endre noen innstillinger på telefonen for å få det til, men usikker på om det fungerer med diverse usb valg i telefonen, da jeg regner med filene til WIMP er kryptert på minnekortet, spørsmålet er vel å få til å kjøre wimp i dette tilfellet å sende lyden via USB kontakten.
Sony Xperia Ultra er min telefon Stock Android 4.3  og det kan kanskje være der problemet ligger?

Kan nevne at WIMP HIFI koster 199 pr mnd, men det er definitivt verdt det dobbelte for min del :)

Thornado

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:32
Sitat fra: bromm på torsdag 13. mars 2014, klokken 13:09
Jaaaaaaaa !!!

i3 støtter både FLAC (Free Lossless Audio Codec - tapsfritt lydformat) og MKV (Matroska Container) for video. Dette er ekstremt gode nyheter for de som ønsker å få best mulig lyd- og video-avspilling i bilen - og det åpner for ren nytelse av underholdning (særlig for de lyd-intereserte, med HK-anlegget) :D

FLAC-formatet støttes OGSÅ i HØY-oppløste utgaver på 24-bit (vs 16 bit som brukes i CD-audio), og samplingfrekvens i opptil 192 kHz (vs 44.1 for CD). Dette betyr at man oppnår "studio master kvalitet" (24bit/96kHz er mest vanlig), hvis man får tak i riktig kilde-materiale. Man kan f.eks. rippe SACD, DTS HD (fra DVD/BD) rett over i FLAC med en vanlig PC. Eller man kan laste ned (altså "kjøpe") massevis av slikt materiale fra nettet :P

MKV har blitt det nye video-formatet, og dette støttes også av i3 :D Har selv testet at en fullstendig 1:1 kopi av en Bluray med høyoppløst lyd fungerer, når den er rippet over til MKV-format. Også her finnes det mange kilder til filmer etc. på nettet, uten at jeg skal utdype det noe nærmere ;) 

Har hatt bilen en uke nå, og den slutter altså ikke med å overraske i positiv retning - nå har den blitt et oppholdssted for å nyte musikk i skikkelig høy kvalitet også :D

Hvis noen finner flere formater som det bør opplyses om, eller som har spørsmål til dette, så er det bare å henge seg på....

Yess!! , men da nytter det ikke med Bluetooth fra iPhone, for denne støtter vel ikke "lossless" formater? Jeg har ikke prøvd musikk via kabel ennå, men det skal vel gå greit.

Jeg er iallefall meget godt fornøyd med lyden til HK-anlegget!

iPhone støtter Apple lossless, som er Apple sitt eget lossless format på lik linje med det åpne FLAC formatet. Imidlertid støttes ikke lydfiler med høyere oppløsning enn CD kvalitet (16/44,1) av iPhone. Bluetooth støtter ikke CD kvalitet i utgangspunktet, så for å få god lyd bør telefonen kobles til med USB eller 3,5mm jack. USB er klart å foretrekke, da musikken overføres til bilen digitalt. Jeg har dessverre ikke fått prøvd noe av dette selv, da jeg venter i spenning på min egen bil...
'14 BMW i3
'91 BMW 735i
'02 BMW 745i
'87 Toyota Hilux
'02 KTM 640 LC4 SuperMoto

Klykken

Tja, A2DP-protokollen i blåtann skal jo kunne strømme "nært opp til" CD-kvalitet om AptX-kompresjon benyttes. Om man hører forskjell på lyden kan jo derfor diskuteres... Og musikken i Wimp, Spotify osv allerede komprimert. Jeg kommer iallefall til å strømme via blåtann ukritisk, slik jeg alltid har gjort. Og ja, jeg bestilte i3 med HK-pakke og er litt over middels interessert i lyd. :P
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thornado

Sitat fra: Klykken på fredag 14. mars 2014, klokken 13:36
Tja, A2DP-protokollen i blåtann skal jo kunne strømme "nært opp til" CD-kvalitet om AptX-kompresjon benyttes. Om man hører forskjell på lyden kan jo derfor diskuteres... Og musikken i Wimp, Spotify osv allerede komprimert. Jeg kommer iallefall til å strømme via blåtann ukritisk, slik jeg alltid har gjort. Og ja, jeg bestilte i3 med HK-pakke og er litt over middels interessert i lyd. :P

Lyden blir sikkert bra med blåtann også, men det er langt fra alle telefoner som støtter Apt-X. Regner med at de som vil spille høyoppløste musikkfiler legger dem inn i bilen uansett. Har du fått testet forskjellen på standard og H/K anlegget? Jeg har også bestilt med H/K
'14 BMW i3
'91 BMW 735i
'02 BMW 745i
'87 Toyota Hilux
'02 KTM 640 LC4 SuperMoto

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 14. mars 2014, klokken 13:36
Wimp HIFI er ikke komprimert mer enn en CD plate er.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Nei, har ikke testet forskjellen. Har heller ikke fått bilen enda heller, så skal ikke skrike så alt for høyt her.  :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øybil

Hei

Dette er spennende lesning men jeg får det ikke til å virke hos meg har hk anlegg, navi pro og bluetooth. Har hentet ned sample mkv men kommer ikke lenger enn at jeg velger usb og da får jeg 1 musikk spor (mistenker at det egentlig er data sporet på usben) har prøvd med minnebrikke 8gb både formatert i ntfs og fat32 uten at det gjør forskjell.
Når jeg skal velge den knappen som dere skriver om så er den grået ut.

Har sett på software versjonen som er installert på bilen er følgende: media og telephone har følgende versjon installert mn-002.031.006 og tn-002.031.006

Hadde vært artig å fått hatt musikk videoer på minnepennen i mkv format

Mvh
Øybil

MortenH

Jeg har samme opplevelsen. Jeg har mange videofiler på minnepinnen i alle tilgjengelige formater, bla avi, mkv, mp4, mpg, flv og mov. På valget for annet media (med et slags bokhyllesymbol) kommer kun valgene for lydbok og podkast opp.

Kun to av mine videofiler viste seg her og begge hadde kun lydspor: En avi-fil kom opp, som lydbok, og en mp4-fil kom opp som lyd-podkast.

• avi-fila har WMV1 bildekodek og MPGA lydkodek
  • mp4-fila har H264-MPEG4 AVC bildekodek og MPEG AAC (mp4a) lydkodek

Kan noen poste hvilke videokodek og lydkodek som kan spilles i bilen, så hadde det hjulpet meg veldig mye!

Update: Jeg har testet disse videofilene. Ingen kom opp på lista i bilen.
http://www.auby.no/files/video_tests/
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Nå skal jeg ikke uttale meg for mye om dette, siden jeg ikke har testet det, men på min nåværende bil, så er det ikke alle formater den kan spille direkte fra minnebrikken. Da må du legge den over på HD i bilen. Når du gjør det, kan den lese flere formater, og den lagrer filene i et "internt" BMW format.

Men jeg vet ikke om det er det samme på en i3. Men det er kanskje verd et forsøk å teste dette?
Du kan bare slette den igjen etter at du har sett den.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

her er min versjon. Har alle samme? 

filene mine er ikke synlige og blir heller ikke lastet opp ved import.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Andre svarer sikkert på hva de har, men det er ikke usannsynlig at du skulle hatt en oppdatering. Det er litt urovekkende at BMW ikke legger ut ditt/våre VIN nummer på siden sin hvis det finnes oppdateringer.

Det ser ikke ut som du har bluetooth PRO, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Hvis du legger inn VU98852 på oppdateringssiden, så får du frem listen på bildet. Der ligger det også en forklaring på forbedringen. Det er kommet minst 1 oppdatering etter at bilen din ble produsert.

Jeg antar at BMW har gode verifiseringsrutiner, så et alternativ (jeg tar ikke noe ansvar), er å laste ned den siste oppdateringen, og prøve å legge den inn... Det ser ut til at filene blir større og større, så alle oppdateringene ligger nok inne, og de lager ikke en pakke per bil. Det er også mulig å restore SW, så det bør være lav risiko.

Eller ring BMW for å spørre hvorfor de ikke har lagt ut noe på din VIN.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA