Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lakk til å fylle inn steinsprut-skader...

Startet av Saxooo, lørdag 22. mars 2014, klokken 16:08

« forrige - neste »

Saxooo

Vi planlegger et stunt hvor vi skal se om vi kan besøke alle de fem største norske byene med elbil på ett døgn. I og med at jeg ikke har erfaring med Tesla, skulle jeg gjerne hatt noen råd fra dere tesla-eiere.

Trondheim-Bergen
Første utfordring er å frakte bilen fra Trondheim til Bergen der testen skal starte. Med Valdresflya stengt, antar jeg at jeg må innom Superchargerne både på Dombås, Gol og Aurland for å komme fram? Eller er det bedre med Lillehammer-Dokka-Filefjell-Aurland?

Bergen-Lyngdal
Den andre utfordringen er om vi kommer de 340 km fra Bergen til Lyngdal i 2 grader og med vinterdekk uten å lade annet enn evt. på de to fergestrekningene. Må jeg skru av varmeapparatet? Bilen vil være toppladet i Bergen.

Brokelandsheia-Lillehammer
Den tredje er strekningen Brokelandsheia til Lillehammer. Er det sjanse å klare 394 km? Hvor lenge må jeg lade med Superchargeren for å nå tilnærmet maks batteri på fornuftig tid. Og hvis det ikke går, hvor lenge må jeg regne med å lade i Oslo på Type 2 lader for å nå fram til Lillehammer?

Lillehammer-Trondheim
Og til slutt: Hvor lenge må jeg lade på Lillehammer og Dombås for å komme fram til Trondheim når batteriet er kjørt så godt som tomt før Lillehammer? For å komme fram på ett døgn må vi bruke kortest mulig tid på ladestasjonene.

Alle innspill tas imot med stor takk  :)
Citroen Saxo 1999

cairnz

Skaff deg erfaring med Model S - det vil du tjene km/t på. Bli kvitt trangen til å bare "gi på litt".

Kjør når det er tørre veier, det vil du tjene rekkevidde på.

Ikke kjør for fort, det vil du tape rekkevidde på.

Ha alternativer klare for "litt klattlading". Med tanke på at det er ganske lange strekk mellom SC, så kan det være fint å stoppe 10-20 minutter på et 11kW/22kW-punkt.

Brokelandsheia - Lillehammer går fint. Stopp for en matbit på Skøyen utenfor Oslo og lad på 11/22kW hos Powerpark. Da har du litt mer å gå på i forhold til å ikke tømme deg helt før lillehammer.
Elbilist

turfsurf

Sitat fra: Saxooo på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:04
Vi planlegger et stunt hvor vi skal se om vi kan besøke alle de fem største norske byene med elbil på ett døgn. I og med at jeg ikke har erfaring med Tesla, skulle jeg gjerne hatt noen råd fra dere tesla-eiere.

Trondheim-Bergen
Første utfordring er å frakte bilen fra Trondheim til Bergen der testen skal starte. Med Valdresflya stengt, antar jeg at jeg må innom Superchargerne både på Dombås, Gol og Aurland for å komme fram? Eller er det bedre med Lillehammer-Dokka-Filefjell-Aurland?

Før du starter, sett på Nokian R2 og fyll i 50psi.

Hadde Valdresflye vært åpne, så ville jeg kjørt Dombås - Aurland direkte. Ellers er det bare å kjøre Lillehammer - Dokka og E16 videre.

Bergen-Lyngdal
Den andre utfordringen er om vi kommer de 340 km fra Bergen til Lyngdal i 2 grader og med vinterdekk uten å lade annet enn evt. på de to fergestrekningene. Må jeg skru av varmeapparatet? Bilen vil være toppladet i Bergen.

Det skal gå fint med moderasjon på varmeapparatet og ikke hard gassfot.

Den tredje er strekningen Brokelandsheia til Lillehammer. Er det sjanse å klare 394 km? Hvor lenge må jeg lade med Superchargeren for å nå tilnærmet maks batteri på fornuftig tid. Og hvis det ikke går, hvor lenge må jeg regne med å lade i Oslo på Type 2 lader for å nå fram til Lillehammer?
Denne er i grenseland, men makse en time i Oslo burde holde. Er ikke sikker på om jeg ville kjørt Oslo dog. Studer ruten nøye.

Lillehammer-Trondheim
Og til slutt: Hvor lenge må jeg lade på Lillehammer og Dombås for å komme fram til Trondheim når batteriet er kjørt så godt som tomt før Lillehammer? For å komme fram på ett døgn må vi bruke kortest mulig tid på ladestasjonene.

Alle innspill tas imot med stor takk  :)

Tja, 25 minutt på Lillehammer og 30 minutt på Dombås ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Anders Heibø

Jeg har kjørt Bergen - Lyngdal noen ganger begge veier. Har ikke tatt vare på alle dataene men har skrevet opp:+21 dekk (Høst/bart på vei - 187Wh/km) og R2 dekk (delvis regn, m/familie og masse bagasje - 175Wh/km).
Opp mot 100% ladet før avreise. Har brukt 60-65kW stort sett på turene.
Aldri brukt range mode på den strekningen, 5t i ferjekø en gang med varme igang uten problem.

Du er uheldig hvis det er 2 grader. Ville bekymret meg mer for kraftig regn. Er nesten bare 70 grenser nedover uansett så du får ikke brukt for mye så lenge du følger trafikken greit.

OBS: Asfalten blir ganske grov og trekker vesentlig mer når du nærmer deg Lyngdal. Må gi på litt for å holde fart nedover. Veldig snodig og greit å være klar over
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

ArneS

Bergen - Lyngdal: Kjør innom Tesla Stavanger så får du ladet gratis på 22 kW Type 2 lader (trenger ikke ha med type2/Type 2 kabel da dette er en fast innstallasjon
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Saxooo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:28

Denne er i grenseland, men makse en time i Oslo burde holde. Er ikke sikker på om jeg ville kjørt Oslo dog. Studer ruten nøye.

Takk for mange gode innspill. Det er kortere å kjøre om Hønefoss, men vi skal innom de fem største byene. Og der vinner nok Oslo over Hønefoss gitt ;)

Vi får med eierens piggdekk er jeg redd. Det er meldt dårlige forhold over Dovrefjell. Hvor mye har dekkene å si? Hvordan vet jeg hva optimalt trykk er for rekkevidden i kombinasjon med (for meg tilfeldig valgt) piggdekk?
Citroen Saxo 1999

trygvelo

Brokelandsheia - Lillehammer ville jeg valgt opp ring 3 og så riksvei 4, sparer nesten 2 mil og det er lavere fartsgrenser som betyr absolutt mest for forbruket. Det er enorm forskjell på 80 km/t og 100 km/t

bb

Bergen-Lyngdal
Husk å ta ferga Halhjem - Sandvikvåg og ikke Halhjem - Våge som enkelte GPSer kan foreslå. Som noen andre har nevnt så kan du svinge innom Tesla Stavanger og toppe opp på 22 kW. Jeg har regnet ut at man sparer tid på å kjøre friskt og deretter toppe opp på 22 kW kontra å lusekjøre hele veien uten å lade. Dette forutsetter at det er relativt tørt på veien. I regn/snø vil høyere hastighet spise mye energi til at det nesten ikke lønner seg.

Som tidligere nevnt så er det bedre å kjøre via RV4 og Gjøvik. Den veien er veldig fin og rett og spiser derfor ikke mye energi. Du unngår også køen som ofte oppstår fra Minnesund til Tangen. Å kjøre i kø i 20-30 km/t spiser faktisk mer energi enn å ligge i 60-70. Det har jeg selv erfart mange ganger. Jeg ville ha toppet opp på 22 kW enten ved Liertoppen v/McDonald's, i Vulkanhallen i Oslo sentrum eller utenfor Sønnico. Topper du opp en halvtime-time gir det deg nok range til å kunne ligge i fartsgrensa + 10.

Lillehammer-Trondheim
Fra Lillehammer til Dombås trenger du ca. 170-200 km ideal range. Dette er fordi Dombås ligger 650 moh. Fra Dombås til Trondheim trenger du også ca. 170-200 km ideal range. Det vil si at du faktisk bare trenger en halvtime på hver stasjon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sofus

Model S

Johnny

Uvirkelig bra gratisreklame for Tesla. Likevel litt feil, siden det gikk med 100Kg asfalt!
TMS og eGolf.

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

NilsG

Reagerte på en bitte liten ting som jeg er redd en del av haterne vil ta som en bekreftelse på at elbiler er en styggedom, kø i kollektivfeltet..... Så vidt jeg så så var dette i forbindelse med en påkjøringsfil/rampe og ikke et generelt problem, noen som evt kan bekrefte hvor dette var, og om det er en av de kjente problempunktene på E18 inn mot Oslo?

Har tatt opp programmet og kommer nok til å se det flere ganger før det slettes, her var det mye moro! Likte spesielt slutten med et vanvittig Teslaglis på programlederen!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA