Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 20. mars 2014, klokken 01:46

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Inndelingen på elbilforum.no er i hovedsak at man diskuterer modellspesifikke ting, i gruppene for de enkelte modellene. Ting som går på tvers av biltype diskuteres i grupper for alle typer elbiler.

På den måten får man en enkel og forståelig inndeling, der man legger kniver og gafler der de hører hjemme, i stedet for å legge allt i samme gruppe, som gjør at man totalt mister oversikten.

Ved å dele opp Tesla sin gruppe i enda flere undergruppper, får man samlet spørsmål rundt bestilling og levering i en gruppe. Her er det veldig mange som har spørsmål, samtidig som det blir "litt for mye" når man har hatt bilen en stund og følgelig ikke er like interessert i disse spørsmålene, samtidig som man får nye spørsmål etterhvert.

På den annen side er det flere som har ytret at de ikke orker å forholde seg til mange grupper og vil ha det meste samlet ett sted.

Bakgrunnen for denne spørreundersøkelsen kan du lese mer om her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12970.0.html

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12973.0.html

Lars

Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Amper

jeg tror avstemingen burde bare være inndeling eller ikke..

Forumet kan deles med fordel inn i mange deler ikke bare de du nevner her..

når vi som stemmer viser at vi er misfornøyde med dagens inndeling burde elbilforum våkne..
P85D :o)

Lars C. Krogenæs

#2
Sitat fra: Amper på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:35
Når vi som stemmer viser at vi er misfornøyde med dagens inndeling burde elbilforum våkne..

Jeg er våken. Jeg har sett at mange vil ha alt i en gruppe. Så har jeg sett at mange vil ha flere undergrupper, slik at de slipper å følge med på temaer de "er ferdige med", uten at det interessante drukner i det uinteressante.

Det er da 2 helt motstridende ønsker

Så kjære Amper, hvordan vil du ha det?

Jeg har nå endret avsteminingen til mindre, som nå, eller mer...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Henning76

Hei Lars.

Jeg liker at du tar tak i dette, og ser også at du har flyttet endel av de mest brukte forumene til topps på forsiden. Det var en veldig god endring, som sikkert vil avstedkomme positiv respons!

Når det gjelder videre inndeling under Tesla : Model X og Model E er jo ikke-eksisterende modeller per i dag, men mye av eventuelle underkategorier under Tesla forumene vil være felles. Så - kanskje et Teslaforum for generelle diskusjoner - samt en underdeling f.eks. som følger:

* Dekk, felg, vedlikehold og styling
* Lading og batteri
* Daglig bruk

?? - denne listen er selvsagt ikke uttømmende. Men jeg mener det blir feil hvis det blir FOR mange underforumer. Disse blir vanskelige å følge med på.

Erfaringsmessig er de som er opptatt av dekk og felg også veldig opptatt av utseendet til bilen og stell av denne - derfor forslaget om å ha disse kategoriene i en samlet gruppe.

Lading og batteri er vel strengt tatt et felles elbil-emne - men Teslaen skiller seg jo litt ut fra andre elbiler på akkurat dette området. Her bør man kanskje følge med over tid litt ekstra nøye?
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Lars C. Krogenæs

Prøver med en undergruppe for Tesla Super Chargers, som der man bevist eller ubevist blir flyttet til en undergruppe i generell lading. (Mulig denne kan kalles "Lading av Tesla" i stedet).

Da blir det lettere å finne den for både Tesla brukere og for andre interesserte, samtidig som man beholder en viss struktur.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Henning76

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:53
Prøver med en undergruppe for Tesla Super Chargers, som der man bevist eller ubevist blir flyttet til en undergruppe i generell lading. (Mulig denne kan kalles "Lading av Tesla" i stedet).

Da blir det lettere å finne den for både Tesla brukere og for andre interesserte, samtidig som man beholder en viss struktur.

Ser du har flyttet en tråd inn dit alt - men dette dreier seg ikke om Supercharging. Det dreier seg om 22KW-lading, mest sannsynlig. Jeg synes det blir litt feil å fokusere det KUN til Supercharging. Nå viser det seg jo i ettertid at Tesla høyst sannsynlig VIL bygge superladere i Østerdalen - men diskusjonene rundt Tesla og lading dreier seg jo om langt mer enn Supercharging. Hjemmelading i kraftige styrker (3-fas 400v, 32A Saltobokser og lignende) blir også meget hyppig diskutert.

Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Henning76 på tirsdag 11. mars 2014, klokken 12:56

Ser du har flyttet en tråd inn dit alt - men dette dreier seg ikke om Supercharging. Det dreier seg om 22KW-lading, mest sannsynlig.

I Know!

Jeg prøver ut hvordan vi kan gjøre det, for å gjøre flere til "lags". Da blir det litt frem og tilbake før vi finner en varig løsning. Gjør det på direkten, med umiddelbar feedback. Da slipper jeg også å stenge ned forumet mens vi prøver og feiler.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Amoss

Bare en liten tanke fra meg...

Som du jo har registrert er det mange som kommer hit og "nekter" å gå ut av denne trygge Tesla-hulen for å se hva som skjer i andre relevante subforum. Om jeg tar meg en titt på forsiden av forumet så kan jeg igrunnen forstå hvorfor....  En "uendelig" lang liste med masse subforum er hva som møter en nybegynner. Forstår da godt at man grøsser litt, og tenker "Nei, denne jungelen vil jeg da ikke rote meg bort i - dette kommer til å ta meg alt for mye jobb å sette meg inn i!  Hvor er Tesla?".

Joda, er jo brukervennelig å gi tilgang til det meste med så få klikk som mulig. Men noen ganger kanskje det hadde vært en ide å "gjemme" en del av gruppene og heller gi en enklere oversikt fra starten?  La "Bilmerker" være ett subforum, "Avanserte tekniske spørsmål" kan fint være ett subforum for "Tekniske spørsmål". (F.eks. "Avansert: Batterier og Lading" kunne vært subforum under "Batterier og Lading" som kunne vært ett subform under "Tekniske spørsmål". Lokale elbilforeninger kan også godt være ett subforum. osv... 

Vel, nå kanskje jeg går litt for langt den andre veien ;)  Bare prøv å finne en god mellomting, der det som møter en nybegynner her er en oversiktlig forside der det er lett å vite hvor man skal gå videre, uten å virke for "overveldende".

Har ellers tidligere (ved forige runde med "vask" av Model S forumet :p ) spurt om muligheten for å kunne "dobbelt linke" tråder, slik at de kan opptre i mer enn ett subforum samtidig. På den måten kunne man sluppet å flytte tråder, men bare "dobbelt linket" den inn i det subforum det skulle ligget i, men også la den ligge i den gruppen den ble opprettet i. Dette fikk jeg ikke noe svar på.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

janmb

Det jeg synes er viktig er at man ikke blir så desperat i å gjøre alle temaer så brede som mulig at man aldri kan diskutere et potensielt bredere tema i en smalere kontekst, f.eks spesifikt for en biltype.

Lademuligheter, plassbehov, bilstell, kjøreteknikk etc er alle temaer som potensielt kan diskuteres helt uavhengig av bilmodell, men som det også kan være meningsfylt å diskutere kun innad i miljøet for en gitt biltype.

Husk at dette handler ikke bare om teknisk inndeling av et forum, men også hvilke deler av brukermassen man henvender seg til.

For min del som TMS-eier har jeg f.eks ingen nytte av å diskutere lading og kjøring med Leaf-eiere, selv om enkelte aspekter potensielt kan være felles.

Dessuten er dette forumet så trafikert at de fleste har et behov for en naturlig avgrensning på hva man har kapasitet til å følge med på. Da er bilmerke/modell en god kandidat til nettopp en slik avgrensning, noe de fleste reaksjonene også støtter.

En viss inndeling UNDER Model S-forumet hadde dog vært fint.

Man bør IKKE slå sammen Roadster, S, X og E - det er nok trafikk som det er.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lars C. Krogenæs

En oppdeling er jo nettopp for å slippe å lese om det man synes er uinteressant, men samtidig at man får med seg det som er av interesse.

Selv om det finnes mange undergrupper på elbilforumet, prøver vi nå å "løfte opp" noen få populære emner. Da blir det enklere for nybegynnere å finne et par grupper det kanskje kan være greit å lese litt i. Tesla er løftet opp som første bilmerke, mens de mindre bilmerkene kommer senere.
(Er du en Think entusiast og mekker selv, greier du uansett å finne din gruppe).

Det er ikke meningen at man da skal lese gjennom alle grupper. Til det har forumet blitt for stort. Jeg synes det faktisk er positivt at vi har mange sære grupper, selv om det ikke er særlig trafikk i dem, nettopp fordi jeg da slipper å forholde meg til disse gruppen, mens andre finner "sine grupper" med info som en selv er interessert i....

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Amoss på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:10
(F.eks. "Avansert: Batterier og Lading" kunne vært subforum under "Batterier og Lading" som kunne vært ett subform under "Tekniske spørsmål". Lokale elbilforeninger kan også godt være ett subforum. osv... 

Vel, nå kanskje jeg går litt for langt den andre veien ;)  Bare prøv å finne en god mellomting, der det som møter en nybegynner her er en oversiktlig forside der det er lett å vite hvor man skal gå videre, uten å virke for "overveldende".

Endel av de tekniske forumene skal slåes sammen. Problemet er bare at forum-programvaren ikke har en enkelt funksjon for slå sammen 2 grupper. Dermed blir det å lage en SQL kjøring for å få det til, og da er det greit å vente litt med det.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Tai

Skryt til lLars og moderatorene som jobber hardt for å forbedre forumet.  Nå har de hørt på folket og tilpasset endringene deretter,  det synes jeg fortjener honnør!

Så til Lars,  laumb og andre som bruker egen tid frivillig her inne: Takk for innsatsen,  vi setter stor pris på det!

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amper

hvorfor kommer ikke denne tråden opp på førstesiden ????
P85D :o)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Amper på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:43
hvorfor kommer ikke denne tråden opp på førstesiden ????

Sikt høyere!

Ligger som sticky...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

orjan

Holder vel i massevis med modellspesifikke forum slik som før pluss et nytt generelt forum hvor man diskuterer saker som er felles for modellene, slik som lading, service osv.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA