Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S ruster... Hvor lang (aluminiums)korrosjonsgaranti har vi på bilen ?

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 20. mars 2014, klokken 01:46

« forrige - neste »

Anders Heibø

En drømmesituasjon er at alt blir basert på #tags. Lenge siden jeg har gjort noe med SQL men ser dessverre for meg at det blir umulig slik jeg tipper forumdatabasen er bygget opp. Men det er lov å håpe ;)

Jeg ser for meg:

Det må være forhåndsbestemte #tags man kan velge mellom for å begrense variasjoner som #TMS, #TeslaModelS, #TeslaMS. Brukere blir registrert med biltype og det blir satt som standard tag ved posting hvis ingen andre tags er registrert. Moderator kan endre tag.

Alle biler får en detaljert infoside der man finner mye info om bilen og relaterte tags slik at det blir lett for nykommere å finne frem. For #TMS ville det vært at den har #Type2 standard for lading. Hvordan den medfølgende #UMC virker. Litt om #Supercharger. Diskutere litt #Dekk dimensjon, #Felger og #3part deler osv.

Trådstarter setter tags for innlegget og svar kan tagges med supplerende tags (hvis trenden med avsporing fortsetter). Abonnerer du kun på supplerende tag vises valg for å vise hele tråden og ev få alle oppdateringer fra tråd.

Eksempel: Ladepunkt hjemme.
Har trådstarter litt kunnskap tagges denne med #Type2 #LadingHjemme
Alle som har #Type2 eller #LadingHjemme får da tråden i sin nyhetsstrøm
Innlegg kan f.eks tagges med #Saltoboks, #Feil, #Løsning, #UMC, #Leaf, etc.
Innlegget om #Leaf vil da dukke opp i Leaf eiere sin nyhetsstrøm.

Fordeler:
-Velger selv hvilke tags man vil følge og får da med seg all ønsket info uansett bil.
-Lett å søke.
-Tags kan knyttes med andre tags. F.eks #Felger knyttes til bilmodell, slik at de som diskuterer felger for #TMS ikke får opp de feteste felgene man får på #Ræva
-Innlegg når alle som har interresse for det spesifikke taget uten å måtte lete gjennom mange undermenyer.

Ulemper:
-Kan bli rotete hvis ikke implementert på en god måte.
-Tar lang tid å bygge opp en god og kontrollert #tags samling
-Lang inkjøringsperiode?

Og hvis dette gjennomføres kanskje det er på tide å implementere "+1 :o
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 11. mars 2014, klokken 13:37
Endel av de tekniske forumene skal slåes sammen. Problemet er bare at forum-programvaren ikke har en enkelt funksjon for slå sammen 2 grupper. Dermed blir det å lage en SQL kjøring for å få det til, og da er det greit å vente litt med det.

Lars

Kan jeg komme med et forslag for å gjøre forumet "ryddigere" og mer teknisk?

Lag et "Jeg vil ha bilen min nå"-underforum ;) hvor alle slike tråder kan startes/flyttes, og så kan man ekskludere det underforumet fra "100 nyeste"-listen. Da kan de forfølge båter på tvers av Atlanterhavet og spionere på dem i Drammen havn, uten at 90 av de 100 nyeste omhandler disse personlige emnene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på tirsdag 11. mars 2014, klokken 22:26
Kan jeg komme med et forslag for å gjøre forumet "ryddigere" og mer teknisk?

Lag et "Jeg vil ha bilen min nå"-underforum ;) hvor alle slike tråder kan startes/flyttes, og så kan man ekskludere det underforumet fra "100 nyeste"-listen. Da kan de forfølge båter på tvers av Atlanterhavet og spionere på dem i Drammen havn, uten at 90 av de 100 nyeste omhandler disse personlige emnene.

På TMC-forumet kan man velge hvilke underforum man "abonnerer" på, slik at man kan vise nyeste innlegg kun i disse. Men den muligheten finnes kanskje ikke i forum-softwaren?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Den funksjonen finnes på appen Tapatalk for de som leser forum på smarttelefon. Man sklir forumet mot venstre og trykker på stjernen:

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sindrej

Kan man få se nye innlegg på ett forum, og alle underforum?

cairnz

Når det gjelder Tesla-spesifikke underforum, så er det vel to emner som "skiller seg litt ut".  Det ene er lading, grunnet mangfoldet i muligheter og variasjoner i forhold til andre biler, kan det være interessant å skille ut lade-emner i en egen "Lading på Model S" ( I samme slengen omdøper man Tesla S og Tesla X-forumene til Model S og Model X, slik det nå er opprettet eget forum for Model E.

Det andre emnet som kanskje er berettighet et eget underforum er diskusjon om "ting før bilen er kommet" - altså levering, DS-er, bestillinger og slikt. Bare med de to enkle inndelingene der tror jeg at ting vil bli endel mer ryddig.

For fragmentert vil virke mot sin hensikt. Sammenligning med TMC-forumet er litt søkt, da det er endel større, synes jeg, og de aller fleste emnene i dette forumet kan godt leve som de gjør nå. Det er sjeldent at i alle fall jeg orker lese så mye i elbilen og samfunnet og de andre underforaene der.
Elbilist

Lars C. Krogenæs

Det virker som om halvparten vil ha alt i en gruppe, mens den andre halvparten vil splitte opp Tesla delen litt mer.

I disse Putin-tider gjør også jeg som jeg vil:

Under Tesla fanen lager vi en forumgruppe for lading. Samtidig speiler vi denne gruppen under den generelle gruppen for ladingen for alle typer elbiler. Da bør vi greie å blidgjøre både "Tea Party-bevegelsen" og "plastbilbevegelsen"  ;)

Etter idé fra nettforumet snartmamma.com lager vi en gruppe for spørsmål knttet til bestilling, leveringstider, VIN-nummere, altså ting man lurer på mens man prøver å bli, eller er "gravid".

Da tror jeg vi får delt opp i 2 nye undergrupper hvor mye av spørsmålene handler om det samme, det blir lettere å finne frem til slike diskusjoner, og alt det andre av spørsmål rundt Tesla vil ikke drukne i dette. 

Vi oppretter ikke flere grupper. for f.eks eksteriør, interiør etc, men lar den debatten foregå der den alltid har foregått.

Da håper jeg vi får til en god løsning, at det ikke blir for mange grupper, samtidig som det er lett å skjønne hvor man skal poste sine spørsmål.

I en overgangsfase vil gamle innlegg nødvendigvis ligge i Model S forumet, men jeg flytter de som åpenbart kan flyttes, for å gjøre de nye gruppene "attraktive" så fort som mulig. Endel innlegg vil nok bli liggende, selvom de strengt tatt burde vært flyttet.

Lars
Forum Admin
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

sindrej

Når jeg står i "Tesla S" gruppen, finnes det en kjapp måte å finne undergruppene ?  Eller må jeg ut til hovedsiden og klikke meg inn derfra ?

janmb

Inndelingen er vel og bra, men flytting av topics går litt over stokk og stein...

Forsikring av model s har ingen verdens ting med bestilling og levering å gjøre - det er jo et løpende relevant tema for alle med model s.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: sindrej på torsdag 13. mars 2014, klokken 09:46
Når jeg står i "Tesla S" gruppen, finnes det en kjapp måte å finne undergruppene ?  Eller må jeg ut til hovedsiden og klikke meg inn derfra ?

Ingen direkte kanpp, men 2 trykk unna:

I "stien" under fanene øverst trykker du på Tesla, og så kan du trykke på hvilket underforum hos Tesla du vil lese i. 

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: janmb på torsdag 13. mars 2014, klokken 10:12
Inndelingen er vel og bra, men flytting av topics går litt over stokk og stein...

Forsikring av model s har ingen verdens ting med bestilling og levering å gjøre - det er jo et løpende relevant tema for alle med model s.

Alle som bestiller Tesla skal også ha forsikring. De som har fått Tesla er ikke like interessert, selv om noen vil bytte forsikring før forfall. Trådstarter Cato76 lurte på forsikring før han fikk bilen. Spørsmålet er derfor mest relevant, og blir mest diskutert før man får bilen levert.

Det vil alltid finnes poster som er overlappende. Å kalle denne flyttingen for "over stokk og stein" er jeg helt uenig med deg i.

Derimot er det endel brukere på forumet som burde stoppe og ta seg en bolle. Senk skuldrene og slappe litt av  ;)

Lars

janmb

Joda over stokk og stein er vel kanskje å ta i.

Det vi definitivt trenger en en query/link/view, kall det hva man vil, som lister innholdet i et spesifisert utvalg av delfora i en liste slik at jeg selv kan sette sammen de delene jeg er interessert i å følge til ett samlet resultat.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

orjan

Hadde nå i det minste teslaforumene vært underlagt sin egen kategori så kunne man nok i det minste fått både pose og sekk via en uleste-emner lenke alà:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=unread;c=3  (ved å byttet ut 3-tallet med kategorien teslaforumene hadde fått).

Slik det er nå så må jeg klikke/navigere mye mer enn før for å finne alt som er skrevet om model s og tesla generelt.

PS det var faktisk flertall i mot å gjøre slik du tvang gjennom. 48 som var i mot flere underforum eller ville slå alt sammen til et - og 45 for å gjøre endringer. Kjekt å se at du gjør som du selv finner for godt.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: orjan på torsdag 13. mars 2014, klokken 11:22
Hadde nå i det minste....

Hver forumgruppe har sitt nummer. Bruk disse og bytt ut i lenkene under:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=unread;boards=59.0,49.0,76.0,78.0

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=recent;boards=59.0,49.0,76.0,78.0

I eksemplene over har jeg tatt med Tesla , Model S, Lading av Tesla og Bestilling og levering

For hhv. uleste siden sist, og de siste.

Her vises de 100 siste. Slenger du på en ;all på slutten av lenken, får du med alle mange flere postinger i tur og orden kronologisk i de gruppene du har lagt inn.

Som en test har jeg lagt inn en link til de siste postene i alle Teslagruppene i oversikten her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/board,59.0.html

Lager du et bokmerke i nettleseren for dine favorittgrupper, bør vel mye være gjort?

Lars

sindrej

Vel da har jeg funnet min løsning.  Denne linken:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=unread;boards=59,49,76,65,25,48,30,10,7,14,15

viser nyeuleste innlegg i de forumene som er (og kan være) interessante for meg.  Jeg har også fått endret så det viser flere innlegg pr side.  Dette kan jeg leve fint med.

edit:
de forskjellige kategoriene er (unnskyld dårlig kladd, men er vel forståelig):

59.0, - tesla basis
49.0, - tesla
76.0, - tesla lading

65.0 - tocn
25.0 - elbil i samf
48.0 - lading
30.0 - elsykkel
10.0 - annet elektrisk
7.0 - batterier og lading
14.0 - elbilforeningsens oppgaver
15.0 - elbilforumets nettsider

Moderator edit: linken din viser uleste, ikke siste, greit å få med forskjellen til de som vil lage sin egen personlige "10-i-skuddet liste"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA