Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

LMOR

Døren må slås igjen, ikke lukket forsiktig.
Døren er låst, kan ikke åpnes, men er ikke godt nok lukket til at sensoren rapporterer lukket.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Orbit

Det er den øverste låsen (overkant av døren) som har en tendens til ikke å gå helt i inngrep. Dersom du kjenner på bakdøra med den fremste åpen, vil du klare å bevege den litt i overkant. Alternativt til å lukke hardere, holder det også å dytte den igjen med hånden plassert litt høyt.

Jeg har tatt dette opp med forhandler, som hadde fått rapportert det fra flere kunder på 2017-modeller. De skal sjekke med fabrikk og komme tilbake med info. Mistanken gikk mot litt endrede gummilister på årets modell.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Dette er også et problem på en rekke biler produsert våren og sommeren i 2014, kanskje flere også.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. november 2016, klokken 15:51
Det er den øverste låsen (overkant av døren) som har en tendens til ikke å gå helt i inngrep. Dersom du kjenner på bakdøra med den fremste åpen, vil du klare å bevege den litt i overkant. Alternativt til å lukke hardere, holder det også å dytte den igjen med hånden plassert litt høyt.

Jeg har tatt dette opp med forhandler, som hadde fått rapportert det fra flere kunder på 2017-modeller. De skal sjekke med fabrikk og komme tilbake med info. Mistanken gikk mot litt endrede gummilister på årets modell.

eller slitte former slik at ting begynner å komme litt ut av posisjon....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Ferry

Hva gjør bilen egentlig ved programmert forvarming? Her er et ladeforløp på kvelden etterfulgt av oppvarming neste morgen. Bilen trekker 1500 watt en halvtime midt på natta et par timer før avgang


LMOR

Dette har vi gamle tråder om  ;)

Det er varming av batteriet 3t før avreise. Antar avreise er satt til ca 07:00.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Fant ikke riktig tråd, men putter det gjerne der i stedet. Avreise 07.15, så det er riktig observert. Men hvorfor varming så lenge i forveien, og ikke rett før avgang? Gi meg gjerne linken til riktig tråd om det allerede er forklart.

Toalmar

Sitat fra: LMOR på onsdag 30. november 2016, klokken 20:39
Dette har vi gamle tråder om  ;)
For meg som venter på min I3 leser jeg alt jeg kommer over, synes det er helt ok at dette kommer i tråden ''Ting jeg lurer på'' er jo noe noen lurer på faktisk....
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

LMOR

#2693
Sitat fra: Ferry på onsdag 30. november 2016, klokken 21:44
Fant ikke riktig tråd, men putter det gjerne der i stedet. Avreise 07.15, så det er riktig observert. Men hvorfor varming så lenge i forveien, og ikke rett før avgang? Gi meg gjerne linken til riktig tråd om det allerede er forklart.
Mye surr i de gamle trådene, så vi kan gjerne oppsummere. Forklaringen på at det skjer så langt før, er at det også skal kunne fungere på 6A og når det er skikkelig kaldt.
Synes jeg ser en liten topp rett før kupeevarmingen starter også, der bilen topper batterivarmen opp til +10 igjen rett før kupevarmingen starter.

Tidsfordriv mens en følger med på sjakk, hva viser denne kurven fra mandag?

Ingen gode forslag... Det er 2 stk i3 som er koblet til med 6A, med ca 2,5time forskjell i avreisetid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Snorre

Hva er lademengden hos maks, redusert og lav for huskontakt 10A? Maks=10A men hva med de to andre?
BMW i3 94Ah

LMOR

Med den som nå følger med bilen er det 10 - 7,5 - 6.
Med den gamle var det 12 - 9 - 6
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

NiiN

Sitat fra: NiiN på søndag 27. november 2016, klokken 14:21
Sitat fra: LMOR på søndag 27. november 2016, klokken 14:06
Eller mål hvor mange % den lader på 1 time (må være lavere enn 75% og uten varming av bil), så kan jeg relativt sikkert si hvor mye den trekker.
Skal teste det om en ukes tid. Så kan jeg legge ut her. Er bortreist denne uken.
Hjemme igjen. Kjørte 120km etter forvarming av batteri og kupé. Parkerte hjemme med 33%. Koblet til lader med en gang. En time senere har jeg 45% (12% opp). Noen som klarer å regne ut ladehastigheten da? Det står en 20A lader på 25A kurs. Får jeg det jeg burde?

LMOR

Ja, jeg tror det. En 20A lader leverer ca 19-19,5A skulle jeg tro, og det stemmer med % økning gitt 15-20% tap.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

NiiN

Sitat fra: LMOR på fredag 02. desember 2016, klokken 19:04
Ja, jeg tror det. En 20A lader leverer ca 19-19,5A skulle jeg tro, og det stemmer med % økning gitt 15-20% tap.
Takk. Da satser jeg på det.

Smbob

Ruteplanlegging, rekkevidde og ladestasjoner.
Bruker bilen mest til småkjøring og til hytta. Dette er innenfor en radius slik at jeg slipper lading før jeg er hjemme igjen.
Men hvis man skal ta seg en lengre tur, hvor kan man få laget en reiserute med info om hvor man bør lade. Dette ut fra estimert rekkevidde på bil.
Eks: En rute fra Trondheim til Kristiansand. Kan man da få listet opp en oversikt over hvor man bør lade, ut i fra gitte kriterier?
Polstar 2 - Moon
BMW i3 120Ah - 2019 Melbourne Rød
BMW i3 94Ah - 2018 Marathon Edition (solgt)
BMW i3 94Ah - 2016 Protonic blue (solgt)
BMW 525d xDrive

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA