Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

Ja, kjøleribbene + vifte er på baksiden av LED-lysa. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

NiiN

#2641
Nå som jeg endelig har fått bilen og begynt å bruke denne, dukker det naturligvis ting jeg lurer på. Har prøvd å finne svaret, men ble ikke noe klokere.

Spørsmål 1: Er det mulig å se hvor mye den lader med? Har fått montert en 20A kurs på ladeboksen fra BMW. Etter mine beregninger skulle den da ha ladet cirka 4,6 KWh. Hvis jeg da antar at batteriet er cirka 30kw, ville det ta 6,5 timer fra 0% til 100%. Det er klart at alt ikke er optimalt, så vi kan runde opp til 7 timer og da cirka 15% lading i timen.

Jeg var nettopp ute å kjørte en relativt god tur, hadde 62% igjen på batteriet når jeg koblet den i, får vite i appen at den er ferdigladet om 4 timer. Syns det virka litt rart at det tok så lang tid å lade 38%, men det er kanskje en naturlig forklaring på dette?

Spørsmål 2: Hva / hvordan bruker dere mobilen opp i mot bilen under kjøring? Det eneste jeg klarte å få til å fungere var avspilling av Tidal via bluetooth. Leste noe om android auto eller apple carplay, men jeg finner ingen av disse appene på mine enheter (har en av hver i husstanden). Hvilke muligheter finnes?

Spørsmål 3: Hvilke apper fungerer best til å holde oversikt over bilen ift. lading / forvarming osv? Virker som det finnes flere muligheter her, uten at jeg er 100% sikker på det.

Usikker på detta

Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..

Amigakongen

@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 15:43
Nå som jeg endelig har fått bilen og begynt å bruke denne, dukker det naturligvis ting jeg lurer på. Har prøvd å finne svaret, men ble ikke noe klokere.

Spørsmål 1: Er det mulig å se hvor mye den lader med? Har fått montert en 20A kurs på ladeboksen fra BMW. Etter mine beregninger skulle den da ha ladet cirka 4,6 KWh. Hvis jeg da antar at batteriet er cirka 30kw, ville det ta 6,5 timer fra 0% til 100%. Det er klart at alt ikke er optimalt, så vi kan runde opp til 7 timer og da cirka 15% lading i timen.

Jeg var nettopp ute å kjørte en relativt god tur, hadde 62% igjen på batteriet når jeg koblet den i, får vite i appen at den er ferdigladet om 4 timer. Syns det virka litt rart at det tok så lang tid å lade 38%, men det er kanskje en naturlig forklaring på dette?


2015 BMW I3 - 11800km

NiiN



Sitat fra: Amigakongen på lørdag 26. november 2016, klokken 20:16
@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Det kan selvsagt forklare årsaken. Skal sjekke neste gang jeg har lavere % når den kobles i. Men er det ingen enkel mulighet til å monitorer hvor mye strøm som kommer inn?

NiiN

Sitat fra: Usikker på detta på lørdag 26. november 2016, klokken 20:05
Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..
Takk for svar. Litt skuffet over android støtten ja. Hadde sett for meg "speiling" av mobilskjermen på en så ny bil, men det er mulig det kommer ettehvert?

Usikker på detta

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 20:51
Sitat fra: Usikker på detta på lørdag 26. november 2016, klokken 20:05
Spørsmål 2:
Det er vel stort sett slik det fungerer. Man må bruke mobilen til å starte musikken med, med unntak av enkelte som har fått til å laste inn spotify i connected appen. Stort sett bare Iphones som klarer det.
Sanger kan skippes frem og tilbake uten å bruke mobilen, men ikke via ratt-hjulet på høyre side desverre.

Spørsmåpl 3:
Bruker kun iremote og har en forståelse av at folk flest bruker den, og den fungerer best.
Utrolig brukervennlig med tanke på avreisetider, klimatisering-on-the-go, oversikt over forbruk osvosv..
Takk for svar. Litt skuffet over android støtten ja. Hadde sett for meg "speiling" av mobilskjermen på en så ny bil, men det er mulig det kommer ettehvert?

Det ryktes om litt updates ja, bl.a. at det allerede har kommet til usa..deretter hørte jeg at "det ikke var blitt noe av.."(?) Ville ikke brukt noe energi på å håpe/vente på det.
Personlig tror jeg ikke noe på det  :o

LMOR

I tillegg er tiden for ferdig ladet som vises konservativt beregnet. Pleier alltid å bli ferdig før. Minst 30m før.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: NiiN på lørdag 26. november 2016, klokken 20:49


Sitat fra: Amigakongen på lørdag 26. november 2016, klokken 20:16
@NiiN
For å ikke skade batteriet begrenser den ladehastigheten ganske mye på slutten av ladetiden. 0-80% går fortest. Etter dette går ladeeffekten gradvis nedover.

Det kan selvsagt forklare årsaken. Skal sjekke neste gang jeg har lavere % når den kobles i. Men er det ingen enkel mulighet til å monitorer hvor mye strøm som kommer inn?

Klypeampermeter på kabelen  ;D

Dog litt enig med deg etter å ha vokst opp med en fossilbil med et dårlig batteri som måtte lades stadig vekk. Da var ampermeter en del av ladepakka.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Griffel

#2649
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere. ;)
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

NiiN

Sitat fra: Griffel på søndag 27. november 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere.
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Kursen er 25A. Laderen skal være satt opp til 20A. Men jeg vet det var mange telefoner frem og tilbake, så kan være satt opp feil.

jkirkebo

Sitat fra: NiiN på søndag 27. november 2016, klokken 10:23
Sitat fra: Griffel på søndag 27. november 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 27. november 2016, klokken 09:23
Klypeampermeter på kabelen  ;D
Rundt en (1) av ledere.
Men, nå er det vel langt fra utenkelig at elektrikker på en 20A kurs har konfigurert ladestasjonen til 16A.
Kursen er 25A. Laderen skal være satt opp til 20A. Men jeg vet det var mange telefoner frem og tilbake, så kan være satt opp feil.

Kjenner du noen med Tesla? Få de i så fall til å teste laderen hos deg. Teslaen rapporterer hvilken verdi pilotsignalet er stilt inn på.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

LMOR

Eller mål hvor mange % den lader på 1 time (må være lavere enn 75% og uten varming av bil), så kan jeg relativt sikkert si hvor mye den trekker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

NiiN

Sitat fra: LMOR på søndag 27. november 2016, klokken 14:06
Eller mål hvor mange % den lader på 1 time (må være lavere enn 75% og uten varming av bil), så kan jeg relativt sikkert si hvor mye den trekker.
Skal teste det om en ukes tid. Så kan jeg legge ut her. Er bortreist denne uken.

Bowers

#2654
Ladespørsmål...

Jeg ladet fra ca 50% SOC (94Ah) til fullt i går etter en kjøretur. Når jeg leste av hva ladestasjonen hadde brukt så viser den et forbruk på ca 25 kwh. Ladet på 16A.
I teorien skulle 50% SOC tilsi et ladebehov på rundt omkring 15 kwh + tap.  Har noen en formening om hvorfor den har brukt ca 10 kwh mer?


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA